Archief - Master Rechten: Strafrecht: zo slecht als beweerd wordt?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Steven Tijpel

Legacy Member
9livers,

Ik zit momenteel in het laatste masterjaar van een economische opleiding van de UA. Hiervoor heb ik een bachelor rechten gehaald. Ik ben destijds met rechten gestopt omdat het vanbuiten leren als een papegaai van dingen die mij totaal niet boeiden mijn strot uit kwam.

Nu komt de arbeidsmarkt steeds dichter bij, en hoe meer mensen ik rondom mij zie die reeds werken, niemand doet zijn job echt graag. Dus ben ik beginnen nadenken over wat ik écht zou willen doen, iets waarbij ik elke ochtend zou kunnen opstaan en denken 'nice, gaan werken' en in plaats van 'shit, weer mijn uren gaan kloppen'.

Nu blijkt het masterprogramma rechten aan de Ugent zo te zijn gewijzigd dat je bijna elk vak apart kan kiezen, dus zo een uiterst gepersonaliseerd traject kan uitstippelen met dingen die je wél boeien.

Strafrecht heeft me steeds geboeid en het omgaan met marginalen en criminelen leek me ook steeds cool en vooral afwisselend. Je maakt eens iets mee op je werk. Dus advocaat in het strafrecht spreekt me wel aan.

Nu zit ik er dus aan te denken om nog 2 jaar bij te studeren en gewoon die master te halen en me daarbij te specialiseren in strafrecht.

Wat me echter tegenhoudt zijn de clichés die ik meermaals gehoord heb: 'In het strafrecht valt geen geld te rapen' en 'er zijn er al zoveel die strafrecht doen, je vind nooit werk'.

Is dit waar? Is strafrecht een slechte tak op financieel gebied? Vind je effectief geen werk? Zijn er hier mensen die hier meer over weten of ervaring hebben?

ElToroLoco

Legacy Member
Hey, ik zit in mijn eerste master rechten in Gent.
Het is sinds een aantal jaar idd zo dat je master van 120stp bestaat uit 35stp verplichte vakken en de rest keuzevakken, wat het een stuk aangenamer maakt en je ook veel keuzevrijheid geeft.

Ivm met het strafrecht, het is in mijn ogen ook een van de leukere disciplines binnen de rechtswetenschap maar is idd niet de grootste noch de financieel best verdienende, als je bij de top behoort verdien je zeer goed je boterham maar daaronder verdien je idd niet zoveel als je zou kunnen verdienen in andere vakgebieden (burgerlijk/economisch), grotendeels door het grote aantal prodeos. Het heeft wel een hoog aanzien.

Xeo Pablo

Legacy Member
Ge spreekt u zelf wel wat tegen door iets te kiezen dat ge echt graag doet, maar daarna over geld te beginnen. Arm zult ge zeker niet zijn.

Kitana

Legacy Member
Verdienen ze in het burgelijk recht dan zoveel meer?
Ik vraag mij eigenlijk af hoeveel die verdienen, iemand van mijn familie werkt als echtscheidings-specialist en die dat kantoor rekent 125 euro per gepresteerd uur.
Hoeveel zouden ze per uur hiervan overhouden? Dat lijkt mij surreel om 125 euro per uur te vragen. Betalen die dan zoveel belastingen of verdienen die gewoon echt enorm goed?

Steven Tijpel

Legacy Member
Xeo Pablo zei:
Ge spreekt u zelf wel wat tegen door iets te kiezen dat ge echt graag doet, maar daarna over geld te beginnen. Arm zult ge zeker niet zijn.

Daar was ik mij van bewust. De redenering daarachter is dat als ik 2 jaar aan inkomen opgeef om verder te studeren, ik ook niet wil gaan werken aan 1000EUR/maand daarna.

Steven Tijpel

Legacy Member
goodjob12 zei:
Verdienen ze in het burgelijk recht dan zoveel meer?
Ik vraag mij eigenlijk af hoeveel die verdienen, iemand van mijn familie werkt als echtscheidings-specialist en die dat kantoor rekent 125 euro per gepresteerd uur.
Hoeveel zouden ze per uur hiervan overhouden? Dat lijkt mij surreel om 125 euro per uur te vragen. Betalen die dan zoveel belastingen of verdienen die gewoon echt enorm goed?

Mag je eigelijk een combinatie doen als advocaat? Bvb burgerlijke zaken en strafzaken afhandelen? Iets dat ik eigelijk na 3 jaar rechten wle zelf zou moeten weten :p

ElToroLoco

Legacy Member
Steven Tijpel zei:
Mag je eigelijk een combinatie doen als advocaat? Bvb burgerlijke zaken en strafzaken afhandelen? Iets dat ik eigelijk na 3 jaar rechten wle zelf zou moeten weten :p

Ja je mag dat natuurlijk doen, alleen is het moeilijk om voldoende kennis te hebben op meerdere vakgebieden waardoor je in principe meestal toch specialisten zal nodig hebben.

Je stagejaren zijn in principe sowieso mager van loon, maar later hangt het er ook van af ofdat je zelfstandig begint of binnen een advocatenbureau.

@goodjob12: ja dat kan idd goed zijn maar het zal dan ook wel een vrij prestigieus/gekend bureau zijn, ik ken iemand die bij Vansteenbrugge werkt en dat zijn ook wel enorme bedragen hoor, nuja je weet dat je uiteindelijk toch je clienten krijgt aangezien meer betalen nog altijd een betere verdediging is.

Guazala

Legacy Member
Steven Tijpel zei:
9livers,


Strafrecht heeft me steeds geboeid en het omgaan met marginalen en criminelen leek me ook steeds cool en vooral afwisselend. Je maakt eens iets mee op je werk. Dus advocaat in het strafrecht spreekt me wel aan.

Ik betwijfel of je wel een realistisch beeld hebt van de doelgroep waarmee je zal werken. Ik heb mijn stage criminologie in een gevangenis gedaan en ben momenteel werkzaam binnen de bijzonderejeugdzorg (tieners die zware feiten hebben gepleegd, minimumstraf voor volwassenen 5 jaar) en het is nu ook allemaal niet zo spectaculair hoor.

In de jaren dat ik in het gewone beroepsonderwijs les gaf heb ik meer "coole" dingen meegemaakt dan tijdens mijn huidige job en stageperiode. Uiteindelijk zijn het ook maar mensen, met het enige verschil dat ze een aantal foute keuzes hebben gemaakt.

Ik zeg niet dat strafpleiter geen boeiende job kan zijn, maar staar je niet blind op dat coole en afwisselende van de doelgroep, want dan zou je wel eens serieus teleurgesteld kunnen zijn. Uiteindelijk wordt alles routine, ook werken met een moeilijke doelgroep. En die routine komt er sneller dan je denkt.

Kitana

Legacy Member
ElToroLoco zei:
@goodjob12: ja dat kan idd goed zijn maar het zal dan ook wel een vrij prestigieus/gekend bureau zijn, ik ken iemand die bij Vansteenbrugge werkt en dat zijn ook wel enorme bedragen hoor, nuja je weet dat je uiteindelijk toch je clienten krijgt aangezien meer betalen nog altijd een betere verdediging is.
Neen, het is een vrij recent opgezet bureau met allemaal advocaten die slechts +-5jaar ervaring hebben.
Zijn jonge advocaten die van andere bureaus komen en hun eigen bureau hebben opgericht.

Ik vraag mij dus echt af hoeveel ze overhouden van die 125euro per uur.
Zelfs als ze de helft overhouden, verdienen die toch echt belachelijk veel geld?

Heb de foute studiekeuze gedaan denk ik.

Steven Tijpel

Legacy Member
Guazala zei:
Ik betwijfel of je wel een realistisch beeld hebt van de doelgroep waarmee je zal werken. Ik heb mijn stage criminologie in een gevangenis gedaan en ben momenteel werkzaam binnen de bijzonderejeugdzorg (tieners die zware feiten hebben gepleegd, minimumstraf voor volwassenen 5 jaar) en het is nu ook allemaal niet zo spectaculair hoor.

In de jaren dat ik in het gewone beroepsonderwijs les gaf heb ik meer "coole" dingen meegemaakt dan tijdens mijn huidige job en stageperiode. Uiteindelijk zijn het ook maar mensen, met het enige verschil dat ze een aantal foute keuzes hebben gemaakt.

Ik zeg niet dat strafpleiter geen boeiende job kan zijn, maar staar je niet blind op dat coole en afwisselende van de doelgroep, want dan zou je wel eens serieus teleurgesteld kunnen zijn. Uiteindelijk wordt alles routine, ook werken met een moeilijke doelgroep. En die routine komt er sneller dan je denkt.

Het lijkt me in ieder geval een pak afwisselender dan in een consultingbureau te gaan werken of ergens commercieel bediende te worden...

Weet er trouwens iemand wat je ongeveer tijdens je stage verdient als advocaat. Ik hoorde zelf bedragen rond de 1000 a 1500EUR brutto...?

javierkeportill

Legacy Member
Dit jaar bedroeg het minimumloon 1312€ bruto. Het is wel zo dat vooral in het strafrecht de meeste advocaat-stagiairs werken aan dit loon. Uiteindelijk hangt het inderdaad af van je interesse maar 'voor het geld' moet je het in de eerste plaats niet doen. Tenzij je specialiseert in fiscaal en economisch strafrecht, dan kom je eerder in een fiscaal kantoor terecht en daar valt meer te verdienen.

En je mag zowel zaken omtrent strafrecht als burgerlijk recht behandelen, natuurlijk maak je best dat je weet waarover je spreekt en zal je je als advocaat toeleggen op een bepaald rechtsgebied om daarin te specialiseren.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan