Archief - Master Sociaal Werk aan UGent

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Illy1990

Legacy Member
Hej,

Ik heb enkele vragen bij de masteropleiding sociaal werk aan de Universiteit van Gent.
Ik heb net hogeschool afgerond en heb een bachelordiploma orthopedagogie, maar zou nu nog willen gaan voor een master.
Na wat opzoekwerk kwam ik te weten dat ik deze kon behalen door eerst een schakeljaar (82 / 84 SP), en vervolgens een masterjaar (60 SP) te volgen.
In vergelijking met andere universiteiten schrok ik wel even van het aantal SP van het schakeljaar. In Leuven en Antwerpen bestaan deze schakeljaren immers maar uit 59 en 66 SP, ook gevolgd door een masterjaar van 60 SP..
Ik heb ook een mailtje gestuurd naar de UGent met de vraag waarom dit verschil zo groot is en of het haalbaar zou zijn om het schakeljaar van 82/84 SP in 1 jaar te doen, zodat ik binnen 2 jaar mijn masterdiploma in handen zou hebben.

Wat denken jullie? Zou het haalbaar zijn om een schakeljaar van meer dan 60 SP in 1 jaar te doen? Of heeft iemand ervaring met deze studierichting?

Bedankt!

blacki

Legacy Member
Illy1990 zei:
Hej,

Ik heb enkele vragen bij de masteropleiding sociaal werk aan de Universiteit van Gent.
Ik heb net hogeschool afgerond en heb een bachelordiploma orthopedagogie, maar zou nu nog willen gaan voor een master.
Na wat opzoekwerk kwam ik te weten dat ik deze kon behalen door eerst een schakeljaar (82 / 84 SP), en vervolgens een masterjaar (60 SP) te volgen.
In vergelijking met andere universiteiten schrok ik wel even van het aantal SP van het schakeljaar. In Leuven en Antwerpen bestaan deze schakeljaren immers maar uit 59 en 66 SP, ook gevolgd door een masterjaar van 60 SP..
Ik heb ook een mailtje gestuurd naar de UGent met de vraag waarom dit verschil zo groot is en of het haalbaar zou zijn om het schakeljaar van 82/84 SP in 1 jaar te doen, zodat ik binnen 2 jaar mijn masterdiploma in handen zou hebben.

Wat denken jullie? Zou het haalbaar zijn om een schakeljaar van meer dan 60 SP in 1 jaar te doen? Of heeft iemand ervaring met deze studierichting?

Bedankt!

Ugent staat ervoor gekend moeilijk te doen wat schakeljaren/schakelen betreft.

Om op uw vraag terug te komen ivm 84stp per jaar te doen: in theorie is het te doen, in praktijk meestal niet.

De overschakeling van hogeschool naar universiteit is groot.
60 stp doen zal al zwaar genoeg zijn. Hoop dus niet op het afronden van de opleiding in 2 jaar.

Doe het gewoon in 1.5jaar (schakel) en dan het masterjaar in 1 jaar.

Kies je vakken van je schakeljaar zo dat je het in anderhalf jaar kan afronden (vooral vakken van tweede semester opnemen en eventueel via tweede zit daarvan extra stp halen)

Of ga naar UA of KUL als je het liever in 1jaar wil proberen.

Illy1990

Legacy Member
En als ik nu alle vakken van het schakeljaar in 1 jaar opneem en een aantal vakken meteen doorschuif naar 2e zit?
Ik kan goed studeren, dus daar zit het probleem niet. Ik weet natuurlijk wel niet hoe het er op de universiteit aan toe gaat, dus ik hou er wel rekening mee dat herexamens aan de orde zullen zijn :)
Het is natuurlijk ook zo dat ik eerst voor alle vakken van het schakeljaar zal moeten slagen, vooraleer ik aan het masterjaar zal mogen beginnen.

blacki

Legacy Member
Illy1990 zei:
En als ik nu alle vakken van het schakeljaar in 1 jaar opneem en een aantal vakken meteen doorschuif naar 2e zit?
Ik kan goed studeren, dus daar zit het probleem niet. Ik weet natuurlijk wel niet hoe het er op de universiteit aan toe gaat, dus ik hou er wel rekening mee dat herexamens aan de orde zullen zijn :)

Dat kan je zeker doen, voor alles inschrijven en een deel naar tweede zit verschuiven.
Realistisch is dat nie, maar je kan het proberen.

Illy1990 zei:
Het is natuurlijk ook zo dat ik eerst voor alle vakken van het schakeljaar zal moeten slagen, vooraleer ik aan het masterjaar zal mogen beginnen.

Neen, dat moet niet.

Je mag al mastervakken opnemen ookal ben je niet volledig door je schakeljaar.
(bv als je nog 2 vakken van de schakel moet terugdoen)

Illy1990

Legacy Member
Hmm, moeilijk :D
En ik zou graag binnenkort beslissen, ik denk er al veel te lang over :p

Ik was het vorige schooljaar gestopt met de idee om ofwel een bachelor sociaal werk (1,5 jaar) of master orthopedagogiek (3 jaar) te volgen. Ik wil nog verder studeren, maar 3 jaar zag ik niet meer zitten. Na nadenken vond ik dat een tweede bachelor eigenlijk ook niet veel meerwaarde zou bieden, maar ik wou wel graag ook sociaal werk gaan doen.
Zo is dus het idee ontstaan om master in sociaal werk te gaan doen, zo behaal ik enerzijds mijn master, heb ik kennis van de richting sociaal werk. Ik dacht dan ook dit misschien in 2 jaar te kunnen doen, een mooie middenweg tussen 1,5 en 3 jaar :D
Maar nu twijfel ik een beetje hoe ik het precies aan ga pakken.

1705

Legacy Member
Hallo,

Ik ben ook een prof bacherlor orthopedagogie en deed/doe het schakelprogramma en de master sociaal werk aan de UGent.
Vanaf dit jaar is het schakelprogramma ingekort. Er zijn twee vakken geschrapt uit het schakelprogramma en het bestaat uit 8 studiepunten minder nu (ik heb er nog 90 gedaan).
Ik denk dat het zwaar is om het schakelprogramma op één jaar te doen.. Zelfs als je enkele vakken meeneemt naar tweede zit. Het masterjaar op zich is al zwaar (één jaar voor nog 7 vakken en een thesis). Er zijn zelfs verschillende studenten uit de bachelor sociaal werk die hun schakelprogramma/master op drie jaar moeten doen omdat ze er niet geraakten.
Ik heb het zo aangepakt; eerste jaar ongeveer 55-60 studiepunten gekozen uit het schakelprogramma, tweede jaar ook ongeveer 55-60 studiepunten gekozen (overige uit schakelprogramma en al een deel van master) en nu dit jaar begin ik aan mijn (hopelijk) laatste jaar en heb nog enkele vakken uit de master en dan mijn thesis. Er zijn er verschillende die hetzelfde als ik hebben gedaan en die dit jaar ook al deeltijds gaan werken. Als je beslist om het toch op twee jaar te proberen en het lukt dan niet dan moet je misschien één jaar extra doen voor enkele vakken.. Dus misschien kan je beter vanaf het begin je vakken wat spreiden (en zo slagen voor alle vakken) in plaats van proberen alles te doen in één jaar en nog niet voor de helft slagen.. (zo is er vorig jaar bij ons een meisje gestopt, zij wilde ook alles op één jaar doen en was uiteindelijk voor minder vakken geslaagd dan wij, die onze vakken spreiden over drie jaar)

Veel succes in ieder geval!!
En het is erg fijn aan de UGent ;-)

1954

Legacy Member
Hey,

Ik heb ook net hogeschool afgerond en heb een bachelordiploma orthopedagogie, maar ben nog aan het twijfelen om mijn bachelor of master sociaal werk bij te doen.

Ik ben er dus nog niet meteen uit wat ik het beste doe omdat ik mijn bachelor op 1j zou kunnen doen en voor mijn master min. 2,5j nodig heb, aangezien het schakeljaar zo zwaar is. Ik kan ook niet meteen inschatten of de master veel meerwaarde heeft en mij meer mogelijkheden zal bieden in de toekomst en bij het solliciteren? Indien ik de bachelor op 1j zou doen en dan meteen kan gaan werken, is die werkervaring niet even waardevol t.o.v. nog een 1,5j bijstuderen?

Het zou mij alvast helpen om jullie mening over de master eens te horen en misschien lukt het mij dan om eindelijk eens een beslissing te maken :)

Alvast bedankt!!

Anoniem09

Legacy Member
Mijn vriendin gaat nu ook voor haar master sociaal werk en wat ik verstaan heb van haar, docenten, stage begeleiders etc is dat een 2de bachelor bijna geen toegevoegde waarde heeft en dat een master WEL een grote toegevoegde waarde heeft. Er zijn genoeg jobs in die sector waar ze specifiek achter masters vragen waardoor je een leidende functie kan hebben.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan