Archief - master wiskundige ingenieurstechnieken

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

decimator

Legacy Member
Hallo iedereen

Momenteel zit ik in mijn 2de jaar burgerlijk ingenieur te KUL. Voor volgend semester moeten we een hoofd- en nevenrichting kiezen die we dan de komende anderhalf jaar moeten volgen. Mijn keuze is nu Elektrotechniek-werktuigkunde. Ik begin er echter steeds meer en meer aan te denken om in mijn master wiskundige ingenieurstechnieken te gaan studeren. Via elektrotechniek heb ik ook rechtstreekse toegang tot deze maar master maar er wordt wel voorkennis verwacht van de richting computerwetenschappen.
Nu vroeg ik mij af of het echt de moeite is om mijn nevenrichting werktuigkunde in te ruilen voor computerwetenschappen zodat ik een eventuele achterstand kan vermijden?
Ik hoop dat iemand die cw of wit studeert me hierbij zou kunnen helpen.

Alvast hartelijk bedankt!

aXl_

Legacy Member
Het enige echte wiskunde vak van die nevenrichting is "numerieke modellering en benadering" (K.U.Leuven - Onderwijsaanbod - Numerieke modellering en benadering).

Voorts geeft de combinatie esat/cw ook aanleiding tot twee wiskundige vakken in het 2de semester van het 2de jaar:

- toegepaste discrete algebra
- computergesteund probleemoplossen (toen ik dat deed toch want ik zie het nu niet meer in het onderwijsaanbod staan. Relatief simpel vak over LP- en grafen-problemen).

Ik heb de wiskundige ingenieurstechnieken master zelf niet gedaan maar mijn gok is dat de voorkennis waarover jij het hebt vnl zal komen van dat vak "numerieke modellering en benadering".
Als je echter niet geïnteresseerd bent in de andere cw-vakken zou je kunnen kiezen voor de nevenrichting "technische verbreding" en enkel dat vak uit de CW-richting kiezen.

decimator

Legacy Member
Bedankt voor je antwoord.

De nevenrichting technische verbreding bestaat niet meer dus dit is jammer genoeg geen optie.
Numerieke modellering en benadering leek me ook het enige vak dat echt de moeite is voor wit al verwachten ze voor de optie cryptografie ook discrete algebra. Ook staat er nog een extra vak over object gericht programmeren bij de voorkennis, nu heb ik al wel een vak programmeren gehad dus misschien is dit wel voldoende.

De reden waarom ik graag werktuigkunde zou doen is omdat dit de richting is die later de meeste mogelijkheden biedt maar indien cw een groot voordeel biedt zou ik wel overstappen.

Insano

Legacy Member
Ik heb zelf esat/cw gedaan en doe momenteel een master binnen esat. Ik ken een paar mensen die WIT doen, dus hier mijn kleine bijdrage:

Zoals gezegd is het vak "Numerieke modellering en benadering" wel belangrijk, aangezien het in feite een opvolger is op "Numerieke I" van Bultheel. Het belang hiervan hangt af van de optie binnen WIT die je zou doen.

In "Toegepaste discrete algebra" komen enkele zaken voor die je later in bijvoorbeeld "Cryptografie" gaat gebruiken (rekenen met exponenten). Als je dit vak niet hebt genomen, kan je dit natuurlijk ook leren als je Cryptografie krijgt. Je zal er dan wel wat meer moeite moeten insteken.

"Computergesteund probleemoplossen" is zoals aXl_ zei een relatief eenvoudig vak over LP- en grafenproblemen. Dit is zeker geen noodzakelijke voorvereiste.

Je zal zeker moeten navragen of je "Object gericht programmeren" niet mee moet opnemen. Dit is zéker niet te vergelijken met het vak programmeren van het eerste jaar. Ik besefte bij dit vak pas hoe slecht ik in het eerste jaar programmeerde. Het is bovendien handig, want je gaat bij WIT sowieso moeten simuleren in (voornamelijk) Matlab en Java.

Het komt er uiteindelijk op neer wat je zelf graag wilt doen. Als de vakken van werktuigkunde je echt interesseren, doe het dan gerust. Je zal dan achteraf wat meer moeite moeten doen om de achterstand op te halen als je toch WIT gaat doen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan