Archief - mogelijkheden na bachelor A&F (avondonderwijs)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ilse_vnh

Legacy Member
Hallo iedereen,

ik volg momenteel ook mijn eerste jaar graduaat accountancy-fiscaliteit in avondonderwijs,
en ben van plan om dat jaartje voor mijn bachelor (ook in avondonderwijs) er bij te nemen, zodat ik een volwaardige bachelor bezit.

Maar nu is mijn vraag, wat zijn mijn mogelijkheden daarna, qua studies (ook in avondonderwijs) ?
ik zou enorm graag een master behalen, omdat ik al de indruk heb gekregen dat dit meer deuren opent.
Ik heb gezien dat VUB in avondonderwijs de opleiding handelswetenschappen aanbiedt, maar betekent dit dat ik het volledige traject nog moet afleggen ?

Ik geraak er niet helemaal aan uit, en weet niet goed aan wie uit mijn directe omgeving ik het moet vragen,
Hopelijk kunnen jullie helpen :)

Smiles_

Legacy Member
Zorgen voor later? Zorg eerst maar dat je je graduaat haalt, daarna Bachelor en dan evt master.
Stap voor stap en alles op z'n tijd.

Er zijn er al genoeg gesneuveld door teveel hooi op hun vork te nemen.
Cru gezegd: als je jezelf dan toch zo een topper vind of denkt meer carrièrekansen te hebben met een bachelor of master, waarom begin je daar dan niet direct mee?

Als het antwoord daarop is: geen voorkennis of onzekerheid of mss gefaald voordien in regulier dagonderwijs dan is het simpel: stap voor stap en één vogel in de hand is beter dan 10 in de lucht.

ilse_vnh

Legacy Member
de andere reden dat ik me hier aansluit op dit forum en mijn vraag hier stel, is omdat ik hier ook de indruk had een concreet antwoord te kunnen verwachten.
laat de denigrerende statements als 'mezelf een topper vinden' en dat ik niet zover vooruit moet kijken, ook achterwege aub.

als je het toch zo graag wil weten, ik heb na latijn talen nooit een richting gevonden die ik mezelf lang zag doen, ben uiteindelijk maar begonnen in het boekhoudkantoor van mijn nonkel, meer administratief als boekhoudkundig, maar ra ra, het bevalt me, en besloot om in combinatie met de fulltime job, ook avondonderwijs erbij te nemen, wat me tot nu toe heel goed lukt dus bedankt voor je zorgen :hug:

dus nogmaals, wat zijn mijn studiemogelijkheden in avondonderwijs van een bachelor A&F?
het zou leuk moest er iemand zijn die ook met dezelfde vragen worstelt/heeft geworsteld

puni

Legacy Member
Ge hebt na uw studies de mogelijkheid om voor accountant, belastingconsulent of bedrijfsrevisor te gaan. Om accountant en/of belastingconsulent te worden moet ge na het behalen van uw bachelordiploma en het passeren van een toelatingsexamen drie jaar stage lopen bij het IAB (Instituut voor Accountants en Belastingconsulenten).

Om bedrijfsrevisor te worden hebt ge een masterdiploma nodig. Ge moet net zoals bij de andere twee titels een toegangsexamen afleggen en drie jaar stage lopen bij het IBR (Instituut voor Bedrijfsrevisoren). Daarna krijgt ge een schriftelijk en mondeling examen (bekwaamheidsproef).

Indien ge nog vragen hebt, stuur gerust een pm. Ik ben redelijk goed gebrieft dit jaar, maar het kan zijn dat ik ergens iets ben vergeten. :)

Time

Legacy Member
Smiles_ zei:
Cru gezegd: als je jezelf dan toch zo een topper vind of denkt meer carrièrekansen te hebben met een bachelor of master, waarom begin je daar dan niet direct mee?
Die vraag kan niet fouter zijn in deze context. :)
Ingangsexamens IAB met een bachelor AF: 2.
Ingangexamens IAB met handelswetenschappen: véél.

Voor mensen met ambities als accountant ben je beter met de bachelor AF. Je kan daarna nog gaan voor handelswetenschappen.

ilse_vnh

Legacy Member
Bedankt voor de reacties alvast,

Ik heb ook even met het idee gespeeld om me aan te sluiten bij een beroepsinstituut, het IAB voornamelijk,
ik denk dat, realistisch gezien, het IBR persoonlijk te hoog gegrepen is.

Maar wat ik me dan afvraag, wat voor voordelen biedt dit statuut dan nog, buiten het feit dat je op zelfstandige basis de boekhouding mag verzorgen van ondernemingen ?
Zou een potentiele werkgever dit als een meerwaarde beschouwen ?

samsonite

Legacy Member
ilse_vnh zei:
Bedankt voor de reacties alvast,

Ik heb ook even met het idee gespeeld om me aan te sluiten bij een beroepsinstituut, het IAB voornamelijk,
ik denk dat, realistisch gezien, het IBR persoonlijk te hoog gegrepen is.

Maar wat ik me dan afvraag, wat voor voordelen biedt dit statuut dan nog, buiten het feit dat je op zelfstandige basis de boekhouding mag verzorgen van ondernemingen ?
Zou een potentiele werkgever dit als een meerwaarde beschouwen ?
Met voldoende jaren werkervaring en een IAB op zak betekent toch wel iets hé. :)
Men zal u dan meer verantwoordelijkheid durven geven. Want het behalen van zo'n IAB is zeker en vast niet gemakkelijk.

Ik denk toch dat een potentiële werkgever dit als een meerwaarde zal zien.
Wanneer ben je van plan om met je IAB te beginnen?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan