Archief - ontslag tijdens zwangerschap

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

jster

Legacy Member
Hallo,

Ik zit met een vraag:

Ik kom momenteel terug uit zwangerschapverlof (moet maandag beginnen normaal). Nu krijg ik een mail vandaag om langs te komen voor een gesprek waarin me medegedeeld wordt dat ik ontslagen zal worden.
Nu zeggen ze, dat ze op de hoogte zijn dat ik in de beschermde periode zit, maar dat ze het niet zien zitten om 9 maanden uit te betalen.
Zij stellen voor om: volgende maand niet te komen werken maar wel betaald te worden en me dan zogezegd 3 maanden opzeg uit te betalen.
Zodoende ik dus 1 maand thuis mag blijven terwijl betaald + 3 maanden ontslagpremie.

Heb gezegd dit te bekijken.
nu heb ik van dit alles niets op papier.

Wat kan ik doen? Zij zijn normaal toch verplicht om die 9 maanden te betalen (zijn 6 maanden boete wegens in de 'beschermde periode' + 3 maand ontslagpremie)

Misschien kan iemand hier iets meer over zeggen?
JPV misschien?

Jack Wilshere

Legacy Member
JPV gaat hieromtrent de meest concrete informatie kunnen weergeven.

Lijkt me op het eerste zicht niet onwettig maar wel redelijk smerig, ik zou het allesinds niet aanvaarden.

Proficiat met je kindje btw!

SysRq

Legacy Member
Waarom willen ze u in godsnaam ontslaan als het niet zien zitten, die opzeg? Ge begint nu toch juist terug voor hen te werken? In elk geval, het been stijf houden.

En ja, gefeliciteerd met de kleine!

profound

Legacy Member
Absurd en gewetenloos van bedrijven om mensen die zonet een kind hebben werkloos te maken, waar gaan we toch naartoe :doh:

Duckwhisperer

Legacy Member
Het zou dom zijn om hier van hun regeling gebruik te maken.

Ga voor de 9 maand.

Kenneth124

Legacy Member
nix tekenen, ze willen u toch ontslaan dus dan pakt ge waar gij recht op hebt ... tis hun keuze om u te ontslaan, dus waarom zou je nog "vriendjes" willen zijn en iets regelen

jster

Legacy Member
ik wil inderdaad voor de 9 maanden gaan. Aangezien ik hier recht op heb.
Het is natuurlijk zo dat ik niets schriftelijk heb hiervan.

Mondeling is zeer moeilijk te bewijzen natuurlijk.

Ik zal is luisteren wat JPV hierop te zeggen heeft.

koen v

Legacy Member
Je hebt het toch op mail? Je hebt gewoon recht op die 9 maanden... waarom zou je dan in godsnaam opteren voor hun minderwaardig voorstel? Been stijf houden idd!

jster

Legacy Member
Neen, heb niets op mail, enkel de mail om op gesprek te komen.
De mededeling en hun 'voorstel' was dus mondeling tijdens dat gesprek. Zij verwachten nu waarschijnlijk dat ik akkoord zou gaan met die 4 maanden...

JPV

Legacy Member
Probeer de mededeling dat ze je gaan ontslaan op te nemen via je gsm. Dan heb je een hoop maanden ontslagvergoeding :). Sowieso wél gaan werken mocht je binnenkort al terug moeten beginnen.

uitgebreider antwoord later, zit nu niet achter een pc. Wss maar morgenavond dat ik zal kunnen antwoorden.

jster

Legacy Member
JPV zei:
Probeer de mededeling dat ze je gaan ontslaan op te nemen via je gsm. Dan heb je een hoop maanden ontslagvergoeding :). Sowieso wél gaan werken mocht je binnenkort al terug moeten beginnen.

uitgebreider antwoord later, zit nu niet achter een pc. Wss maar morgenavond dat ik zal kunnen antwoorden.

Ok Bedankt al voor de info.

JPV

Legacy Member
Heb je de indruk dat je effectief ontslagen wordt omdat je zwanger was, of zouden ze een andere reden kunnen bewijzen?

probeer sowieso indien mogelijk vandaag of morgen een overeenkomst omtrent wat ze voorstellen op papier te krijgen. Weigeren ze dat, ga dan maandag zeker terug werken.

Koop je anders een goeie dictafoon (sommige gsm's hebben al een goeie), die zal je véél geld opbrengen. Je hebt het recht om elk gesprek waaraan je meedoet, zelfs in het geniep, op te nemen. bel bvb naar je verantwoordelijke en laat hem bevestigen in dat gesprek dat je (binnen de maand) ontslagen zou worden. dan heb je de 9 maand waarop je eventueel recht hebt. Bewaar dat gesprek en hou dit eventueel bij voor een procedure voor de rechtbank.

plmuo

Legacy Member
|steven| zei:

Deze link geeft toch duidelijk het antwoord. "De beschermingsperiode begint op het ogenblik dat de werkgever is ingelicht over de zwangerschap en eindigt een maand na de moederschapsrust." Dus ze mag een maand thuis zitten (betaald) en dan krijgt ze 3 maanden ontslagvergoeding.

Lijkt me dat als ze er niet op in gaat ze een maand gaat gaan werken en dan als de beschermingsperiode afgelopen is, mogelijks haar c4 krijgt.

Dat is toch wat ik opmaak uit de link.

JPV

Legacy Member
plmuo zei:
Deze link geeft toch duidelijk het antwoord. "De beschermingsperiode begint op het ogenblik dat de werkgever is ingelicht over de zwangerschap en eindigt een maand na de moederschapsrust." Dus ze mag een maand thuis zitten (betaald) en dan krijgt ze 3 maanden ontslagvergoeding.

Lijkt me dat als ze er niet op in gaat ze een maand gaat gaan werken en dan als de beschermingsperiode afgelopen is, mogelijks haar c4 krijgt.

Dat is toch wat ik opmaak uit de link.
daarom is het van belang dat ze kan bewijzen dat de intentie tot ontslag valt binnen de maand na einde van zwangerschapsverlof. Volgens rechtspraak is het immers de intentie die telt, niet de effectieve beslissing

Inco

Legacy Member
Wat JVP dus zegt, de intentie is er duidelijk, nu gewoon nog zorgen dat er concreet bewijsmateriaal is want dergerlijke praktijken mogen niet
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan