Archief - Recht of wetenschap?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Liesje!

Legacy Member
Ey 9lives!

Ik zit momenteel in 6 wewi(8) en aangezien het einde van het schooljaar er snel aankomt, zit ik toch wat in de knoop aangaande mijn studiekeuze! Momenteel haal ik op de wetenschapsvakken 72% gem, mijn leerkracht wiskunde zei me dat Burgie wel mogelijk zou moeten zijn, als ik me er ernstig voor inspan. Tevens heb ik meerdere malen op dit forum gelezen dat motivatie alles is! Dus dat zit wel goed denk ik :woohoo:

Maar tijdens de openlesdagen op KUL, leek Rechten me ook wel wat. Spijtig genoeg zijn mijn ouders radicaal tegen deze keuze, omdat ze vinden dat ik dan al die wetenschapsvakken voor niets heb geblokt. Ik zou dan vooral rechten willen studeren omdat je blijkbaar niet veel moet kunnen buiten hier een daar een cursus van 900 pg's knallen. Is dit effectief zo? Mij leek Rechten eerder een richting waar je toch wel enig inzicht nodig hebt in de materie om de correcte rechtsregels toe te passen?

Mijn vraag: Is er echt zoveel inzicht nodig in Rechten? en Burgies hoeveel hadden jullie op de wetenschapsvakken @ humaniora?


Aja ik was nog vergeten te vragen, of er goede boeken zijn om jezelf voor te bereiden op Rechten. Ik heb hier in acco al een boek zien staan, inleiding tot de rechtswetenschap maar zijn er nog andere interessante titels?

Owja nog iets, ik lees hier op het forum altijd dat Burgies asociale studenten zijn? Is dat echt zo? Want dan kijk ik er toch tegen op om daar zoveel jaar te gaan schimmelen tussen van die kiwi's die niets zeggen of mij eng zitten aan te staren, wete wel zoals die Sam van Rang 1 (super reeks btw)

x :love:

Liesje!

Legacy Member
NotoriousP zei:
Wetenschappen starten zo goed als vanaf 0 in burgie.
Goed! Maar ik was al wel van plan om in de zomer enkele cursussen van een vriend te lenen die reeds in 1ste bachelor zit om al wat met de stof bezig te zijn!

Btw, dat asociale blijkt toch niet te kloppen NotoriousP jij lijkt me wel ne vriendelijke :woohoo:

drolf

Legacy Member
Het is vooral wiskunde wat de klok slaat in het eerste jaar burgie.
Ook de wetenschapsvakken hebben nogal wat wiskunde in het programma (bv integralen bij fysica, ...)
Hier zijn dan ook het meeste problemen mee en de reden waarom er "velen" een stap terug doen en industrieel ingenieur gaan studeren.

joshetei

Legacy Member
Spijtig genoeg zijn mijn ouders radicaal tegen deze keuze, omdat ze vinden dat ik dan al die wetenschapsvakken voor niets heb geblokt.

Daarvoor zou ik het nu toch zeker niet laten, welke richting in't middelbaar is dan wél een goede voorbereiding op rechten?

en Burgies hoeveel hadden jullie op de wetenschapsvakken @ humaniora?

Maakt echt geen kloten uit :) Als ge in't middelbaar al zot hard studeert en zelfs dan al moeite hebt met de hoeveelheid leerstof dan zou ik er inderdaad niet aan beginnen, maar voor de rest zeggen punten in't middelbaar echt niets.

decimator

Legacy Member
Zelf zit ik in mijn tweede jaar burgerlijk ingenieur en ik kan je vertellen dat burgies zeker geen asociale studenten zijn! Oké, er zijn altijd wel wat van die aparte gevallen maar in het algemeen zijn we zeker geen nerds die alleen maar met studeren bezig zijn zoals men soms wel eens zegt. Aangezien je veel in teamverband moet werken(tijdens je studies en in je latere beroepsleven), is asociaal zijn zeker geen goede eigenschap van een ingenieur.

Het is zeker geen gemakkelijke studie, zoals je zelf zegt is motivatie zeer belangrijk. Al zal je ook wel moeten beschikken over een goed inzicht.
Ik kan je de studie alleen maar aanraden. Je hebt nog zoveel mogelijkheden in je opleiding( van machinebouw tot chemische technologie en elektronica enz.).

Kies verstandig. Als je rechten wil doen, moet je niet twijfelen. Maar aan jouw beginpost te zien zou je rechten eerder willen doen omdat het "enkel maar van buiten leren is"( ik ken zelf niets af van deze richting dus ik kan hier natuurlijk niet over oordelen) en niet echt uit interesse.

Liesje!

Legacy Member
decimator zei:
Zelf zit ik in mijn tweede jaar burgerlijk ingenieur en ik kan je vertellen dat burgies zeker geen asociale studenten zijn! Oké, er zijn altijd wel wat van die aparte gevallen maar in het algemeen zijn we zeker geen nerds die alleen maar met studeren bezig zijn zoals men soms wel eens zegt. Aangezien je veel in teamverband moet werken(tijdens je studies en in je latere beroepsleven), is asociaal zijn zeker geen goede eigenschap van een ingenieur.

Het is zeker geen gemakkelijke studie, zoals je zelf zegt is motivatie zeer belangrijk. Al zal je ook wel moeten beschikken over een goed inzicht.
Ik kan je de studie alleen maar aanraden. Je hebt nog zoveel mogelijkheden in je opleiding( van machinebouw tot chemische technologie en elektronica enz.).

Kies verstandig. Als je rechten wil doen, moet je niet twijfelen. Maar aan jouw beginpost te zien zou je rechten eerder willen doen omdat het "enkel maar van buiten leren is"( ik ken zelf niets af van deze richting dus ik kan hier natuurlijk niet over oordelen) en niet echt uit interesse.
Mijn initiële post was een beetje kort door de bocht. Het reilen en zeilen van rechtbanken spreekt me enigzins wel aan - volgen actua, een keer zelf gaan kijken etc. Ik doelde eigenlijk vooral op de lonen die gem. juristen verdienen. Nu is het wel degelijk belangrijk dat je op basis van zowel kunnen als interesse een richting gaat aanvatten. Maar, als beide opties je enigzins interesseren en optie 1, inzichtsgewijs makkelijker is dan optie 2 en tevens de lonen in desbetreffende sectoren iets of wat bij mekaar in de buurt liggen, lijkt het toch opportuun (alhoewel ik het eerder gemakzucht bij mezelf noem) om voor optie 1 te kiezen. Laten we stellen, dat er als het ware sprake is van een luxeprobleem. Alhoewel er ook tegenkanting van mijn ouders is.

@Persoon over studiedruk:

Ik schat dat ik zowat dezelfde hoeveelheid tijd in men studies investeer, als de gemiddelde middelbare scholier. Heb nog veel tijd over voor hobbies en dergelijke. Ik geef toe dat ik er meer voor zou kunnen doen, maar de motivatie om me in te spannen voor vakken zoals Frans, Engels etc. is ver weg tegenwoordig. Universiteit lijkt me echter een verademing - kot etc.

Trouwens, bedankt iedereen die tot dusver heeft bijgedragen aan deze thread!

Boemkool

Legacy Member
Ik zou eens wat cursussen inkijken, vraag eens aan een kennis of vriend die rechten doet of je een cursus mag inkijken, zoiets zal al een vrij goed beeld schetsen denk ik. Je moet ook niet schrikken natuurlijk, het is logisch dat je niet zal denken van 'Wow, dit is echt enorm interessant', maar je zal tenminste een idee hebben van wat je te wachten staat.

Je kan ook altijd eens wat lessen bijwonen, de burgies hebben vrij veel les denk ik (hier in Gent toch) dus misschien kan je als je vrij bent op woensdagnamiddag eens gaan kijken.

Genious

Legacy Member
1 iets ivm dat gedoe van motivatie is alles.
Iedereen zegt dat hier wel, maar ik zou daar toch mee opletten.

Want quasi iedereen gelooft wel dat hij enorm gemotiveerd is (zeker voor ze er aan beginnen!), maar het is makkelijk dat te geloven, tot ge u door de minder toffe zaken moet sleuren.

Een goede studiediscipline lijkt me een veel meer te vertrouwen indicator dat het wel gaat lukken.
(gebrek aan studiediscipline wil daarom nog niet zeggen dat het niet gaat lukken ofc)

Burrid

Legacy Member
Motivatie en interesse zijn toch 2 grote drijfveren.
Dan zullen de minder aangename delen uiteindelijk ook wel lukken.

LadyGodiva

Legacy Member
Er zitten wel meerdere studenten in Rechten (of PSW) die eerst een of twee jaar Burgerlijk gedaan hebben ("want ik was goed in wiskunde") en uiteindelijk toch overschakelen naar hun eerste liefde (waar de ouders inderdaad vaak op tegen waren.)

Nu ja, om heel eerlijk te zijn, weet je toch pas een studie inhoudt als je ze aanvat... Maar als het je geen fijn vooruitzicht lijkt een leven lang met cijfers bezig te zijn, laat je dan niet door je ouders in een hoekje drummen... Het kan hen heel wat geld besparen als je meteen in de / een juiste richting terechtkomt ;)

Iemand

Legacy Member
Deze topic bevat alles voor weer een standaard exacte wetenschappen vs sociale wetenschappendiscussie te worden.

Anyway,
Doe maar burgie. Je zal als advocaat nooit top worden (en bijgevolg verloond worden) als je niet door en door geboeid bent met wat je bezig bent.

Overigens stellen de wetenschappelijke vakken (of enig ander vak) uit het middelbaar toch niets voor hoor eens je in het universitair onderwijs komt.

Daarnaast volg ik nu een vak, biotechnologierecht dat maatschappelijk zeer relevant is alsook een raakvlak heeft met het wetenschappelijke. Zo'n zaken komen wel voor, maar weet wel dat ik al in mijn voorlaatste jaar zit en dus vele andere vakken heb mogen studeren alvorens ik hier geraakt ben.

Tibokio

Legacy Member
Liesje! zei:
Ey 9lives!

Ik zit momenteel in 6 wewi(8) en aangezien het einde van het schooljaar er snel aankomt, zit ik toch wat in de knoop aangaande mijn studiekeuze! Momenteel haal ik op de wetenschapsvakken 72% gem, mijn leerkracht wiskunde zei me dat Burgie wel mogelijk zou moeten zijn, als ik me er ernstig voor inspan. Tevens heb ik meerdere malen op dit forum gelezen dat motivatie alles is! Dus dat zit wel goed denk ik :woohoo:

Maar tijdens de openlesdagen op KUL, leek Rechten me ook wel wat. Spijtig genoeg zijn mijn ouders radicaal tegen deze keuze, omdat ze vinden dat ik dan al die wetenschapsvakken voor niets heb geblokt. Ik zou dan vooral rechten willen studeren omdat je blijkbaar niet veel moet kunnen buiten hier een daar een cursus van 900 pg's knallen. Is dit effectief zo? Mij leek Rechten eerder een richting waar je toch wel enig inzicht nodig hebt in de materie om de correcte rechtsregels toe te passen?

Mijn vraag: Is er echt zoveel inzicht nodig in Rechten? en Burgies hoeveel hadden jullie op de wetenschapsvakken @ humaniora?


Aja ik was nog vergeten te vragen, of er goede boeken zijn om jezelf voor te bereiden op Rechten. Ik heb hier in acco al een boek zien staan, inleiding tot de rechtswetenschap maar zijn er nog andere interessante titels?

Owja nog iets, ik lees hier op het forum altijd dat Burgies asociale studenten zijn? Is dat echt zo? Want dan kijk ik er toch tegen op om daar zoveel jaar te gaan schimmelen tussen van die kiwi's die niets zeggen of mij eng zitten aan te staren, wete wel zoals die Sam van Rang 1 (super reeks btw)

x :love:

Toch niet het boek van B. Tilleman?

Benjamin

Legacy Member
Kies wat je interessanter vindt, zolang er maar voldoende werkgelegenheid gaat zijn wanneer je afgestudeerd bent.
Persoonlijk vind ik qua inhoud wetenschappelijke opleidingen veel interessanter maar rechten geeft wel toegang tot enkele beroepen die mij interessant lijken. Maar het gaat er om wat jij interessant vindt.

Benjamin

Legacy Member
Iemand zei:
Daarnaast volg ik nu een vak, biotechnologierecht dat maatschappelijk zeer relevant is alsook een raakvlak heeft met het wetenschappelijke. Zo'n zaken komen wel voor, maar weet wel dat ik al in mijn voorlaatste jaar zit en dus vele andere vakken heb mogen studeren alvorens ik hier geraakt ben.
http://studiegids.ugent.be/2011/NL/studiefiches/B001281.pdf
Ik had een andere vakinhoud verwacht: basale uitleg over DNA, wat het wel en vooral wat het niet zegt wanneer bepaalde sporen worden aangetroffen etc.

Ironpole

Legacy Member
De punten op uw wetenschapsvakken is geen indicatie en de punten op uw wiskunde is eigenlijk ook geen indicatie voor burgerlijk... Denk dat een belangrijkere parameter het feit is of je om kan gaan met de plotse zelfstandigheid van op kot gaan enal. Maar dat geldt ook voor rechten. De leerstof van de wetenschappen die je in het middelbaar ziet stelt werkelijk amper iets voor.

Universiteit noem ik niet echt een verademing tegenover het middelbaar. Zat ik maar weer chill in een saai lesje geschiedenis ofzo, gene stress. :love:

Iemand

Legacy Member
Benjamin zei:
http://studiegids.ugent.be/2011/NL/studiefiches/B001281.pdf
Ik had een andere vakinhoud verwacht: basale uitleg over DNA, wat het wel en vooral wat het niet zegt wanneer bepaalde sporen worden aangetroffen etc.
Dat had je verwacht? Waarom?
Vandaag een ontmoeting gehad met wetenschappers van het VIB om de grote lijnen te zien van de manier waarop aan biotechnologie wordt gedaan.

Veel meer moeten wij nu niet weten, ik wil er mij ook niet in bekwamen denk ik. Zeer belangrijk thema, maar ik hou meer van fiscaliteit. Daarnaast ontbreekt de nodige kennis aan biotechnologie mij ook, waardoor ik mezelf toch zou verplichten een bachelor biotechnologierecht te volgen teneinde een degelijke advocaat te worden.

bludgeoned

Legacy Member
Interessant Iemand!
Dat is het leuke aan een master, dat de keuzevrijheid echt enorm is.

Benjamin

Legacy Member
Iemand zei:
Dat had je verwacht? Waarom?
Omdat regelmatig mensen zich kritisch uitlaten in de media over gebrekkige interpretateis van rechters m.b.t. forensisch materiaal.
De Puttense moordzaak is hier een extreem voorbeeld van, die rechter begreep niet dat het feit dat een haar van de verdachte op de plaats van het delict werd aangetroffen (of iets zeer vergelijkbaars) niet wil zeggen dat de verdachte op die plaats is geweest. Hij zag over het hoofd dat dat ook via transfer kan gebeuren, dus dat op een ander moment een haar van de verdachte op de kleding van iemand terecht kwam en aldoende op de plaats van het delict terecht kwam.
Ofdat het nuttig is voor een rechter om exact te weten wat DNA is enz. weet ik niet (misschien wel, misschien niet) maar dit soort zaken belichten is misschien wel nuttig?

Iemand

Legacy Member
Benjamin zei:
Omdat regelmatig mensen zich kritisch uitlaten in de media over gebrekkige interpretateis van rechters m.b.t. forensisch materiaal.
De Puttense moordzaak is hier een extreem voorbeeld van, die rechter begreep niet dat het feit dat een haar van de verdachte op de plaats van het delict werd aangetroffen (of iets zeer vergelijkbaars) niet wil zeggen dat de verdachte op die plaats is geweest. Hij zag over het hoofd dat dat ook via transfer kan gebeuren, dus dat op een ander moment een haar van de verdachte op de kleding van iemand terecht kwam en aldoende op de plaats van het delict terecht kwam.
Ofdat het nuttig is voor een rechter om exact te weten wat DNA is enz. weet ik niet (misschien wel, misschien niet) maar dit soort zaken belichten is misschien wel nuttig?

Hmm, daar draait het vak totaal niet om he. Het vaak gaat over de reglementering van biotechnologie. DNA edm wordt lichtjes aangestipt, maar niet in die mate dat het een herhaling van biologie is.

Een korte studie over dna zal je wel krijgen in gerechtelijke geneeskunde/forensische geneeskunde. Daarnaast wil ik me niet uitspreken over de zaak die je aanhaalt omdat ik ze 1) niet ken 2) niet weet welke argumenten aangewend zijn geweest. :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan