KristofV
Legacy Member
Hallo,
Zijn er nog die 30/3 het schriftelijk bekwaamheidsexamen voor accountant bij het IAB gaan doen?
Ik vraag dit eigenlijk omdat ik wat in de knoei zit met 1 vak, nl. externe controle (accountantsonderzoek).
Met name de examenvraag die enkele jaren geleden gesteld werd, gaande:
NV opgericht in 1995. Op 1/9/2010 bent u aangesteld als accountant voor het opstellen van een verslag van ontbinding. Op de laatste jaarvergadering op 25/6/2010 zijn slechts 60% van de aandeelhouders verschenen, de aandelen van de venn. zijn aan toonder. de raad van bestuur geeft y een staat van A&P per 31/8/2010 en deelt u mede dat een nieuwe aandeelhouder ondertussen 30% van de niet verschenen aandelen heeft verworven. U dient balansost "kapitaal" te controleren. Welke controles dient u uit te voeren.
1. alle aandeelhouders identificeren?
2. RvB naar "kennisgave" vragen van participaties van meer dan 25%?
3. Toetsing met de gecoördineerde statuten?
4. Raadplegen bijlagen Belgisch staatsblad?
5. Opvragen alle aktes zoals ze voorkomen in bijlagen BS?
6. Bevestiging bekomen van kapitaal bij notaris?
7. Opvragen notulen laatste AV'en?
8. Opvragen financieel plan bij notaris?
9. Nagaan wat samenstelling kapitaal is (incorporatie reserves)?
10. Saldo kapitaal vergelijken met grootboekrekeningen en toelichting in de jaarrekening?
Alvast heel erg bedankt voor diegene die mij uit de nood haalt
Zijn er nog die 30/3 het schriftelijk bekwaamheidsexamen voor accountant bij het IAB gaan doen?
Ik vraag dit eigenlijk omdat ik wat in de knoei zit met 1 vak, nl. externe controle (accountantsonderzoek).
Met name de examenvraag die enkele jaren geleden gesteld werd, gaande:
NV opgericht in 1995. Op 1/9/2010 bent u aangesteld als accountant voor het opstellen van een verslag van ontbinding. Op de laatste jaarvergadering op 25/6/2010 zijn slechts 60% van de aandeelhouders verschenen, de aandelen van de venn. zijn aan toonder. de raad van bestuur geeft y een staat van A&P per 31/8/2010 en deelt u mede dat een nieuwe aandeelhouder ondertussen 30% van de niet verschenen aandelen heeft verworven. U dient balansost "kapitaal" te controleren. Welke controles dient u uit te voeren.
1. alle aandeelhouders identificeren?
2. RvB naar "kennisgave" vragen van participaties van meer dan 25%?
3. Toetsing met de gecoördineerde statuten?
4. Raadplegen bijlagen Belgisch staatsblad?
5. Opvragen alle aktes zoals ze voorkomen in bijlagen BS?
6. Bevestiging bekomen van kapitaal bij notaris?
7. Opvragen notulen laatste AV'en?
8. Opvragen financieel plan bij notaris?
9. Nagaan wat samenstelling kapitaal is (incorporatie reserves)?
10. Saldo kapitaal vergelijken met grootboekrekeningen en toelichting in de jaarrekening?
Alvast heel erg bedankt voor diegene die mij uit de nood haalt
