Archief - Studentenlening

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Ricky

Legacy Member
Hallo allemaal

Ik heb een vraagje over een studentenlening
Aangezien ik alles zelf moet financieren, en mijn ouders niet achter me staan kwa financiën (ze gaan er van uit dat ze het niet kunnen betalen), denk ik er aan om een studentenlening aan te gaan
Ja ja, de vorige draad over verpleegkunde.. dat is helaas niet uitgekomen.. ik kom niet in aanmerking voor het contract daar ik geen volledige werkloosheidsuitkering heb (terwijl de vdab consulente zei dat ik wel in aanmerking kom).....b*tches...

ANYHOW..

nu heb ik twee vraagjes met net een andere optie

ik stop met werken en ga opnieuw beginnen met studeren, volledig los van de staat kwa dopgeld, ik ga een studentenlening aan, ik vraag studiefinanciering aan en mijn ouders krijgen weer kinderbijslag (lees: ik krijg het dus)

OF

ik behoud mijn dopgeld voor de tijd die me nog rest, ik vraag een vrijstelling om een opleiding te volgen dat leidt tot een knelpuntberoep
ik ga tegelijke en studentenlening aan?
ik vraag ook studiefinanciering aan?
en ik vraag ook kinderbijslag aan? Volgens mij kun je niet een studiefinanciering EN kinderbijslag krijgen...

Wat lijkt jullie het beste... Ik vind optie één uiteraard de beste mogelijkheid.

En is die studentenlening renteloos of komt die met een heel lage rente?
en waar kun je zo'n studentenlening aanvragen?

Waarom ik terug wil gaan studeren?
Omdat ik het zat ben thuis te zitten, na steeds te bellen naar interims of ze geen werk hebben. Of ze hebben wel werk, maar dan is het maar voor één dag in de week. Werk nu in de logistiek, vorig jaar een knelpuntberoep. Vorig jaar een gans half jaar kunnen werken, leuke tijd. Vind nu nog amper vacatures. Daarbij begint de logistiek me ook een beetje de keel uit te hangen. Het is te eentonig, ik wil met mensen en voor mensen werken.
Petje af voor de mensen die het al jaren doen.

Het heeft anderhalf jaar geduurd vooraleer ik op die beslissing kwam, maar beter lang nagedacht, dan meteen een keuze maken na je middelbaar waar je uiteindelijk niks mee bent.

Anyhow²...
what should i choose?
ik herhaal: ouders geven geen steun.. ook al zijn ze eigenlijk verplicht....

thnx

JPV

Legacy Member
ga eerst eens gaan praten met de sociale dienst van de school waar je wil gaan studeren. Zij kunnen de financiële situatie met je maken.

studiebeurs (bvb vanuit de school) én studietoelage (overheid) én studielening (bank) én kinderbijslag (overheid) kan je wettelijk perfect combineren.

Bank geeft natuurlijk géén renteloze lening (en zal die zeker niet zomaar toekennen aan jou).

Ricky

Legacy Member
JPV zei:
Tuurlijk is een renteloze lening mogelijk. Ik heb er zelf ene gekregen en zelf gegeven... maar het gaat hier over een opleiding in Frankrijk. Daar bestaan die mogelijkheden niet zomaar. En zeker niet voor zo'n bedragen.

dit heb ik gisteren gevonden in een andere thread (https://www.beyondgaming.be/archive...udentenlening-aangaan-voor-dure-studie.786728)
Hier zeg je dat een renteloze lening mogenlijk is.... Waar moet ik hier dan voor zijn? Op de school zoals je zegt ? Dit laatste vind ik overigens op deze site (Een studentenlening is een goede investering)

Maar hoe zit het dan met de mutualiteit/ziekenkas? Mijn vader werkt in nederland, en als ik terug ga leren onder de normale voorwaarden (afhankelijk van mijn ouers), dan moet ik zelf ook 120 euro betalen aan ziekenfonds waar ik nooit gebruik van maak...

JPV

Legacy Member
Renteloze lening kan in principe bij iedereen die dat bereid is je te geven... scholen hebben daarvoor bepaalde middelen die ze kunnen (en soms zelfs moeten) aanspreken.

Ivm op de mutualiteit van je vader (in nederland) staan, ken ik te weinig van het Nederlandse systeem. Daar moet ik het antwoord schuldig op blijven. Contacteer anders eens een EURES-consulent, die zal je wel kunnen helpen.

Ricky

Legacy Member
mijn moeder was pissig toen ik zei dat ik zelfstandig terug wilde gaan leren. Hoe ga ik mijn auto betalen (verzekering, belasting, diesel, ....)
maarjah.. ze heeft nog een... ouderwetse mentaliteit.. daarbij zei ze ook dat ik dan elke maand 120 euro (ze overdreef oals gewoonlijk en zei: 150 euro) moet betalen. Dit heb ik gemerkt het laatste secundaire jaar. Toen ik 18 was kreeg ik ook al belastingbrieven binnen... terwijl ik niks met nederland t emaken had..
Het leuke hiervan is dat mijn vader 2x ziekenfonds en belasting betaalt (als ik me niet vergis). Eén keer voor belgië zelf, en het land waar hij werkt. Eveneens met het ziekenfonds...

enfin...
In principe KAN het dus. En welke eigenschappen moet ik dan bezitten (of net niet) om een renteloze lening te krijgen?
En in die lening zal dan een bedrag zitten om de verzekering en diesel te kunnen betalen..

edit:

JPV zei:
ga eerst eens gaan praten met de sociale dienst van de school waar je wil gaan studeren. Zij kunnen de financiële situatie met je maken.

studiebeurs (bvb vanuit de school) én studietoelage (overheid) én studielening (bank) én kinderbijslag (overheid) kan je wettelijk perfect combineren.

Bank geeft natuurlijk géén renteloze lening (en zal die zeker niet zomaar toekennen aan jou).

Je zegt dus feitelijk:

Studiebeurs (school)
studietoelage (overheid)
studielening (school/bank)
kinderbijslag (overheid)

Wat is het verschi tussen een studiebeurs en een studietoelage? Is dit quasi niet hetzelfde? Ik weet dat men sneller een studietoelage krijgt... maar een studiebeurs? Hoe krijg je dit, en in hoeverre verschilt dit van een toelage?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan