Archief - Studiekeuze

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

aline0304

Legacy Member
Hallo

Ik heb mijn 6de middelbaar afgemaakt in Economie-Moderne talen maar ik twijfel nog over wat ik zou verder studeren tussen :

1. Handelswetenschappen of 2. Rechten

Handelswetenschappen spreekt mij sterk aan omdat je er veel richtingen mee uit kunt later. Aan de andere kant vond ik economie dit jaar minder interessant dan vorig jaar dus is dit wel een slimme keuze?

Rechten spreekt mij ook aan omdat ik het wel zeer interessant vind.
Wat mij tegenhoud is dat ze zeggen dat het een super moeilijke richting is en omdat ik vrees dat je in deze richting veel zult moeten schrijven en dit is niet echt mijn sterkste kant. Met schrijven bedoel ik argumentatie teksten, recensies, lees autobiografieën enzovoort.

Wat denken jullie dat de beste keuze is voor mij?

StanTem

Legacy Member
Enkel jij kan dat weten.
Probeer eerst wat je het liefste wilt, lukt het niet, dan kan je nog altijd veranderen.

Killertux

Legacy Member
1) Zet het eerst eens in het juiste forum :) ("Werk en studie")

Maar om toch op je vraag te antwoorden:

Welk aspect lag je niet in economie het afgelopen jaar?
Met welke resultaten ben je afgestudeerd (punten, voor economie en wiskunde dan)?

Ik studeer nu af en heb veel goeie vrienden die rechten doen, en het is en blijft een pure blokrichting geven ze zelf toe.. Dan moet je voor jezelf uitmaken of je in staat bent (en de wil hebt) om grote brokken puur vanbuiten te leren en te reproduceren he :)

aline0304

Legacy Member
Killertux zei:
1) Zet het eerst eens in het juiste forum :) ("Werk en studie")

Maar om toch op je vraag te antwoorden:

Welk aspect lag je niet in economie het afgelopen jaar?
Met welke resultaten ben je afgestudeerd (punten, voor economie en wiskunde dan)?

Ik studeer nu af en heb veel goeie vrienden die rechten doen, en het is en blijft een pure blokrichting geven ze zelf toe.. Dan moet je voor jezelf uitmaken of je in staat bent (en de wil hebt) om grote brokken puur vanbuiten te leren en te reproduceren he :)

Dit jaar hebben we het meest rond de functies van het IMF gewerkt en BBP en inflatie/deflatie's.
Wel voor economie had ik 69 jaartotaal en voor wiskunde 82 ( maar was wel maar 3uurs). Zou dit genoeg zijn om handelswetenschappen aan te kunnen?
Ikzelf ken niemand die rechten doet dus wist ik ook niet echt op het echt zo moeilijk was als iedereen zegt. Van buiten leren ligt mij nog wel maar ik vrees een beetje voor de schrijfoefeningen die we mogelijk zullen moeten maken aangezien ik voor bijna elke schrijfoefening gebuisd geweest ben dit jaar...

SH343

Legacy Member
aline0304 zei:
Dit jaar hebben we het meest rond de functies van het IMF gewerkt en BBP en inflatie/deflatie's.
Wel voor economie had ik 69 jaartotaal en voor wiskunde 82 ( maar was wel maar 3uurs). Zou dit genoeg zijn om handelswetenschappen aan te kunnen?
Ikzelf ken niemand die rechten doet dus wist ik ook niet echt op het echt zo moeilijk was als iedereen zegt. Van buiten leren ligt mij nog wel maar ik vrees een beetje voor de schrijfoefeningen die we mogelijk zullen moeten maken aangezien ik voor bijna elke schrijfoefening gebuisd geweest ben dit jaar...

Ik denk dat het bij rechten vooral belangrijk is een tekst goed te kunnen analyseren. Dat wil zeggen dat je de structuur moet kunnen zien, hoofd- met bijzaken linken, enz... 3 uur wiskunde is natuurlijk niet ideaal voor HW, maar het is de algemene gedachtegang hier op het forum (en de juiste) dat de wiskunde er makkelijker is dan pakweg TEW. Een professor zei me eens dat je leerstof van de 4uurs moet aankunnen, maar niet perse gehad moet hebben.

aline0304

Legacy Member
SH343 zei:
Ik denk dat het bij rechten vooral belangrijk is een tekst goed te kunnen analyseren. Dat wil zeggen dat je de structuur moet kunnen zien, hoofd- met bijzaken linken, enz... 3 uur wiskunde is natuurlijk niet ideaal voor HW, maar het is de algemene gedachtegang hier op het forum (en de juiste) dat de wiskunde er makkelijker is dan pakweg TEW. Een professor zei me eens dat je leerstof van de 4uurs moet aankunnen, maar niet perse gehad moet hebben.

Ja dat is ook de voornaamste reden waarom ik niet voor TEW zou gaan..
Maar zou HW om duur niet saai beginnen worden altijd maar economie, economie, economie? Of zit er nog redelijk veel variatie in?

SH343

Legacy Member
aline0304 zei:
Ja dat is ook de voornaamste reden waarom ik niet voor TEW zou gaan..
Maar zou HW om duur niet saai beginnen worden altijd maar economie, economie, economie? Of zit er nog redelijk veel variatie in?

Zeker niet saaier dan rechten. (:

Je studieprogramma (ECTS) - HUB (13684)

Bekijk de eerste bachelor van Handelswetenschappen eens (andere scholen hebben iets gelijkaardigs)

-Algemene vakken zoals economische wereldgeschiedenis, filosofie, psychologie en burgerlijk recht

-Micro-economie: Op het vlak van de onderneming zelf

-Talen: Engels en Frans verplicht, met keuze uit Duits of Engels

-Wiskunde, statistiek en boekhouden

-Bank en beurswezen

Naarmate je vordert wordt het steeds interessanter, en in het derde jaar kies je dan je "afstudeerrichting", waarvan er op HUB 7 zijn. Ik denk trouwens omdat economie zo een praktisch vakgebied is dat er op alledrie de Vlaamse scholen genoeg theorie met praktijk wordt vermengd (bedrijfsbezoeken, groepswerken, werkjes maken over bedrijven)

Genoeg variatie lijkt me. :) Zullen altijd we vakken tussenzitten die je enorm saai zal vinden.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan