Archief - Studiepunten, heb ik er genoeg?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Antares

Legacy Member
Hey,

Ik studeer momenteel mijn laatste, 4e, jaar (master) industrieel ingenieur.
Ik heb nog nooit geen buizen gehad en heb dus nog het maximaal aantal studiepunten.
Dus je begint met 140SP, na het eerste jaar heb ik er dus 200. (eerste 60 worden verdubbeld).
In het 2e en 3e jaar zet ik er dus steeds 60 in, en krijg ik deze terug indien ik geslaagd ben.
Dus na het 3e jaar heb ik de 200 SP nog. Hier heb ik dus een bachelor ingenieursdiploma behaald (zoals iedereen die de richting volgt)
Nu in het 4e jaar (masterjaar) zet ik weer 60 SP in. Nu vrees ik er enkel voor dat mijn masterproef (staat op 20 SP!!) een totale ramp wordt en er dus niet door ga geraken van de eerste maal.
Worst case scenario: ik ben er niet op door. Dus krijg ik 40 SP terug van het 4e jaar, en heb ik er nog 180SP over. Het jaar erop ga ik mijn richting afronden en enkel een nieuwe masterproef doen van 20SP. Stel nu dat ik er wel door ben.
Ik wil nog verder gaan studeren naar burgerlijk ingenieur (2 jaar masteropleiding en ik heb het). Ik heb gehoord van iemand dat als je een master hebt gehaald er 140 SP van je krediet afgaan. Klopt dit? Zoja, heb ik er nog maar 40 over. Te weinig dus om verder te gaan studeren. wat kan ik doen?

Alvast bedankt! Alain

Darkseid

Legacy Member
Er zijn zoveel industrieel ingenieurs bij ons die met minder dan 60STP beginnen.. Ge moet gewoon die 20 studiepunten dat ge ontbreekt dan dubbel betalen bij inschrijving.. komt misschien op 50-100€ duurdere inschrijving uit ofzo, meer niet.

Antares

Legacy Member
aah, voor 50-100€ ga ik niet sukkelen. Ik dacht dat we eerder spraken over 10-20€ per SP..

Stel nu, ik behaal mijn industrieel ing. diploma niet. (enkelv oor masterproef gebuisd) dan heb ik 180SP over... je kan van indus. ing naar burgerlijke master gaan met 3 jaar studeren (ipv 2 jaar).. dan heb ik er zelfs nog exact genoeg om dit te doen en 2 volledige jaren te blijven zitten!!
Loophole found?

Captain McWaste

Legacy Member
moaaaaaaar mooooooooooooarrrrrrr study points moooooooooooarrrrrrrrrrrrr moar! moar! !!

Darkseid

Legacy Member
Antares zei:
aah, voor 50-100€ ga ik niet sukkelen. Ik dacht dat we eerder spraken over 10-20€ per SP..

Stel nu, ik behaal mijn industrieel ing. diploma niet. (enkelv oor masterproef gebuisd) dan heb ik 180SP over... je kan van indus. ing naar burgerlijke master gaan met 3 jaar studeren (ipv 2 jaar).. dan heb ik er zelfs nog exact genoeg om dit te doen en 2 volledige jaren te blijven zitten!!
Loophole found?

Ah geen idee hoeveel € per SP eigenlijk, de meeste waar'k van gehoord ben moesten toch niet veel bijbetalen dus veel zal het niet zijn denk ik. Er zullen hier wel schakelstudenten zijn die het wel exact weten zeker? :p

En ja uw alternatieve methode kan, maar das vrij lomp imo. Als ge moeite hebt met uw thesis nu.. denk eraan dat ge bij burgie er nog één moet doen die waarschijnlijk zwaarder is. De studie zelf is ook een pak zwaarder dus als ge dan faalt hebt ge niks over hé ;)

En als'k de industrieels hoor liggen de 2 diploma's samen vrij goed in de markt, dus is het sowieso beter om eerst uw industrieel af te maken denk ik.

h0pje

Legacy Member
Valt ook te bezien in welke school je zit. Sommige scholen kijken nooit om naar dat studiekrediet en rekenen ook niets extra aan als je er te weinig hebt. Howest bijvoorbeeld ^^

Antares

Legacy Member
Darkseid zei:
Ah geen idee hoeveel € per SP eigenlijk, de meeste waar'k van gehoord ben moesten toch niet veel bijbetalen dus veel zal het niet zijn denk ik. Er zullen hier wel schakelstudenten zijn die het wel exact weten zeker? :p

En ja uw alternatieve methode kan, maar das vrij lomp imo. Als ge moeite hebt met uw thesis nu.. denk eraan dat ge bij burgie er nog één moet doen die waarschijnlijk zwaarder is. De studie zelf is ook een pak zwaarder dus als ge dan faalt hebt ge niks over hé ;)

En als'k de industrieels hoor liggen de 2 diploma's samen vrij goed in de markt, dus is het sowieso beter om eerst uw industrieel af te maken denk ik.

Ja das waar, de reden dat ik eerst industrieel ben gaan doen was omdat ik dacht dat burgerlijk te moeilijk zou zijn voor mij. Kheb altijd gezegd eens ik indus. ben, ga ik burgerlijk proberen. Ook al is het om een jaartje mijn sociaal wat te verbeteren in Leuven ;-)

Maar alléja, als het zo kan.. 1 jaartje meer doen maar wel 140 SP meer ter beschikking hebben.. dat kan toch niet! Allé, je hebt wel een diploma minder maar als je een burgerlijk ing. diploma hebt, doet het diploma van industrieel er niet meer toe? (of zie ik dit verkeerd?)

Darkseid

Legacy Member
Antares zei:
Ja das waar, de reden dat ik eerst industrieel ben gaan doen was omdat ik dacht dat burgerlijk te moeilijk zou zijn voor mij. Kheb altijd gezegd eens ik indus. ben, ga ik burgerlijk proberen. Ook al is het om een jaartje mijn sociaal wat te verbeteren in Leuven ;-)

Maar alléja, als het zo kan.. 1 jaartje meer doen maar wel 140 SP meer ter beschikking hebben.. dat kan toch niet! Allé, je hebt wel een diploma minder maar als je een burgerlijk ing. diploma hebt, doet het diploma van industrieel er niet meer toe? (of zie ik dit verkeerd?)

Op zich niet nee, maar het blijft toch vrij dom? Ge moet welgeteld nog maar 20STP halen voor zekerheid te hebben op dat diploma van industrieel, terwijl ge helemaal geen zekerheid hebt dat ge burgerlijk ingenieur wel zult halen.. maar het is uw keuze hé :p

Antares

Legacy Member
Darkseid zei:
Op zich niet nee, maar het blijft toch vrij dom? Ge moet welgeteld nog maar 20STP halen voor zekerheid te hebben op dat diploma van industrieel, terwijl ge helemaal geen zekerheid hebt dat ge burgerlijk ingenieur wel zult halen.. maar het is uw keuze hé :p
jaja, maar stel nu: ik heb het diploma van industrieel ingenieur.
Ik studeer verder en behaal het diploma van burgerlijk ingenieur.

Als je dan gaat solliciteren dan kijken de HR mensen toch eerder vooral naar uw burgerlijk ingenieursdiploma ipv industrieel.

Ik wil echt burgerlijk ing. zijn omdat ik niet zo praktisch ben aangelegd, maar ik weet het al helemaal niet of ik wel theoretisch genoeg ontwikkeld ben om burgerlijk aan te kunnen ^.^

NotoriousP

Legacy Member
Of ze naar uw ing. diploma kijken is sterk afhankelijk van de sector & functie waar je voor gaat.

Antares zei:
aah, voor 50-100€ ga ik niet sukkelen. Ik dacht dat we eerder spraken over 10-20€ per SP..

Het is 7 a 8 euro per studiepunt.
Antares zei:
Stel nu, ik behaal mijn industrieel ing. diploma niet. (enkelv oor masterproef gebuisd) dan heb ik 180SP over... je kan van indus. ing naar burgerlijke master gaan met 3 jaar studeren (ipv 2 jaar).. dan heb ik er zelfs nog exact genoeg om dit te doen en 2 volledige jaren te blijven zitten!!
Loophole found?

Doe gerust een extra jaartje...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan