Archief - Stuurbrevet Yachtman

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Orchidius

Legacy Member
Hey iedereen,

Ik sta op het punt om een "bootje" te kopen, en was hiervoor aan het twijfelen me voor te bereiden het examen yachtman mee te doen. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Is het iets waar echt wel lesdagen en bloksessies voor nodig zijn of is het eerder te vergelijken met het theorie-examen voor de auto/brommer (even doorlezen en attestje gaan halen).

Alvast bedankt,

Ben

ivar

Legacy Member
Voor yachtman is het niet even een beetje leren en een examen afleggen. Leerstof komt ongeveer overeen met 1ste jaar zeevaartschool. Je moet dan een mondeling examen afleggen voor een jury van kapiteins.

Ik weet niet waarvoor je het gaat gebruiken maar misschien eens kijken om mee te doen aan het ICC(vroegere stuurbrevet). Door de omvorming is yachtman gelijk gesteld aan ICC. Dat ICC is wel zo'n boekje autorijden lezen en examen afleggen.

Orchidius

Legacy Member
Ik zou met m'n boot graag richting frankrijk/engeland en eventueel later ook de middellandse zee op. Puur voor de wet MOET ik geen brevet hebben, maar ik wil mezelf wel graag scholen uit veiligheid voor mezelf, het schip en de rest van de passagiers.

Ik las inderdaad dat dat ICC heel erg basic is, maar ik heb natuurlijk ook geen zin/tijd om weken te blokken voor een yachtman examen... Wat kan je me aanraden?

ivar

Legacy Member
Ik weet niet of je veel ervaring hebt met je boot.
Zeilboot/motorboot?
Apparatuur a/b? Radar, ecdis,...?
Bezit je een marifoonbrevet?

Naar Engeland oversteken is niet direct gemakkelijk (nauw van Dover is één van de drukste vaarwateren die je moet kruisen). Je hebt dan ook nog eens getijwerking.

Voor op zee te varen vind ik persoonlijk dat het ICC te kort komt. Ben al blij dat je je verantwoordelijk neemt. Er zitten al genoeg prutsers op het water :p

Orchidius

Legacy Member
Ik heb wel enkele weken met een motorcruiser gevaren (canal du midi ed.), maar het zeil- en zee-aspect is nieuw. Ook met specifieke apparatuur heb ik geen ervaring.

Engeland en de middellandse zee zijn natuurlijk verdere toekomstplannen, maar het varen op zee is zeker wel het primaire (en voorlopig enige) doel.

Orchidius

Legacy Member
Maar zou je me daarnaast aanraden met mijn doelstellingen een yachtman te nemen en de extra moeite/tijd te investeren of enkel het ICC en dan teren op praktijkervaring in zelfstudie?

ivar

Legacy Member
Het ICC raad ik zeker aan. Wat extra les in kustvaart is ook geen overbodige luxe. Altair Vaarschool richt cursussen op in verschillende steden. Er zijn ook andere scholen. Je kan de cursus Yachtman of kustvaart gewoon volgen en geen examen afleggen. Kost wel iets minder dan 200€, maar je zal je iets vertouwder voelen en de mensen die je meeneemt ook ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan