Archief - Vastgoed naar architectuur

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Remix94

Legacy Member
Hey iedereen ik heb 2 vraagjes.
Vraag 1: Ik zou graag vastgoed: makelaardij studeren volgend jaar (bijna alle vakken boeien mij heel erg)en ik las in een boekje dat het een knelpuntberoep is dus er zou direct werk zijn maar verdient dit goed/ is dit leuk werk? En is dit "te laag" voor de richting die ik doe (Economie-Moderne talen)?

Vraag 2: Aangezien ik ook geboeid ben door architectuur zgaven me niet echt een sluou ik willen weten of het mogelijk is om (met een aantal vrijstellingen maar dewelke?) na makelaardij verder te doen met architectuur? (ik vroeg het al aan een hoge school maar die gaven me niet echt een sluitend antwoord)

Bedankt! :doc:

Renegadexxripxx

Legacy Member
Eerst architectuur, daarna manama vastgoed. Allez naar hetgeen ik gehoord heb stellen die vastgoedopleidingen niet dermate veel voor. En met een architectdiploma kun je nog altijd wat meer kanten uit...

Edit: of je moet rechten gaan studeren met een notariaat. Echter veel geroepen weinig die erdoor komen.

Remix94

Legacy Member
Renegadexxripxx zei:
Eerst architectuur, daarna manama vastgoed. Allez naar hetgeen ik gehoord heb stellen die vastgoedopleidingen niet dermate veel voor. En met een architectdiploma kun je nog altijd wat meer kanten uit...

Edit: of je moet rechten gaan studeren met een notariaat. Echter veel geroepen weinig die erdoor komen.


Maar vastgoed is (zover ik weet) een bachelor?

Renegadexxripxx

Legacy Member
Remix94 zei:
Maar vastgoed is (zover ik weet) een bachelor?

Ik stel een manama gelijk met een extra jaar waarin je uzelf specialiseert binnen een andere tak. Had geen zin om op te zoeken of dit een bachelor of een master of een master na master of een schakeljaar of zo was.

Weet enkel dat het een simpele opleiding is. De meesten halen eerst een HIR of TEW opleiding en doen dan een jaartje vastgoed erbij. Of rechten en dan notariaat. Ofwel spelen ze even BV en doen dan een opleiding tot vasrgoedmakelaar...

Remix94

Legacy Member
Renegadexxripxx zei:
Ik stel een manama gelijk met een extra jaar waarin je uzelf specialiseert binnen een andere tak. Had geen zin om op te zoeken of dit een bachelor of een master of een master na master of een schakeljaar of zo was.

Weet enkel dat het een simpele opleiding is. De meesten halen eerst een HIR of TEW opleiding en doen dan een jaartje vastgoed erbij. Of rechten en dan notariaat. Ofwel spelen ze even BV en doen dan een opleiding tot vasrgoedmakelaar...

tew zou te moeilijk zijn voor mijn richting aangezien ik maar 3u wisk heb, aarchitectuur heeft ook veel wiskunde denk ik daarom dacht ik eerder aan vastgoed om dat zij wiskunde zien op een lager pitje. U zegt dus eerst architectuur endan eventueel bijscholing met om biv te bemachtigen? Kom ik dan niet uit op dezelfde jobs?

Renegadexxripxx

Legacy Member
Remix94 zei:
tew zou te moeilijk zijn voor mijn richting aangezien ik maar 3u wisk heb, aarchitectuur heeft ook veel wiskunde denk ik daarom dacht ik eerder aan vastgoed om dat zij wiskunde zien op een lager pitje. U zegt dus eerst architectuur endan eventueel bijscholing met om biv te bemachtigen? Kom ik dan niet uit op dezelfde jobs?

Mja,

indien je niet denkt van architectuur aan te kunnen gaat dat ook niet lukken nadat je vastgoed gestudeerd hebt. Je zult waarschijnlijk wel uitkomen op dezelfde jobs, maar je zult dan nog andere zaken tenzelfdertijd kunnen.

Hiernaast heb je een breder palet van mogelijke functies die je kunt uitoefenen indien om 1 reden of een ander de mogelijkheden beperkt zijn. Denk eraan dat met zo'n vastgoeddiploma je niet direct een basis hebt om te kunnen onderhandelen indien over 5 jaar er geen nood meer is aan nog maar eens een vastgoed gediplomeerde.

Remix94

Legacy Member
Renegadexxripxx zei:
Mja,

indien je niet denkt van architectuur aan te kunnen gaat dat ook niet lukken nadat je vastgoed gestudeerd hebt. Je zult waarschijnlijk wel uitkomen op dezelfde jobs, maar je zult dan nog andere zaken tenzelfdertijd kunnen.

Hiernaast heb je een breder palet van mogelijke functies die je kunt uitoefenen indien om 1 reden of een ander de mogelijkheden beperkt zijn. Denk eraan dat met zo'n vastgoeddiploma je niet direct een basis hebt om te kunnen onderhandelen indien over 5 jaar er geen nood meer is aan nog maar eens een vastgoed gediplomeerde.

architectuur kan wel lukken aangezien ik het echt wil maar later zou ik graag vastgoedmakelaar worden en daarvoor weet ik niet of architectuur zoon grote meerwaarde is? En vastgoed is en blijft een knelpuntberoep niet?

zipke

Legacy Member
Remix94 zei:
architectuur kan wel lukken aangezien ik het echt wil maar later zou ik graag vastgoedmakelaar worden en daarvoor weet ik niet of architectuur zoon grote meerwaarde is? En vastgoed is en blijft een knelpuntberoep niet?

Als je echt vastgoedmakelaar wil worden zie ik niet waarom je twijfelt met architectuur? Wat spreekt je zo hard aan bij architectuur?

Zowel met een diploma van Vastgoed als met een diploma Architectuur kan je vastgoedmakelaar worden. De volgende diploma's geven namelijk toegang tot het BIV-nummer
Code:
- licentiaat of doctor in de rechten;
- licentiaat in notariaat;
- handelsingenieur;
- licentiaat in de handelswetenschappen, in de economische wetenschappen of in de toegepaste economische wetenschappen;
- burgerlijk ingenieur;
- landbouwkundig ingenieur;
- ingenieur voor de scheikunde en de landbouwindustrieën;
- licentiaat in bedrijfsbeheer;
- licentiaat in stedebouwkunde en ruimtelijke ordening;
- licentiaat in de wetenschappen, groep aardrijkskunde, optie landmeetkunde of licentiaat in de geometrologie;
- architect;
- technisch of industrieel ingenieur;
- gegradueerde in vastgoed;
- gegradueerde in bouwkunde of openbare werken;
- gegradueerde in de handelswetenschappen;
- gegradueerde in de rechten;
- gegradueerde in de boekhouding;
- gegradueerde in de topografie;
- gegradueerde in de architectuur;
- meetkundige-schatter van onroerende goederen, uitgereikt door de Centrale Examencommissie van de Staat;
- binnenhuisarchitect;
- diploma dat toegang verleent tot het beroep van accountant;

Remix94

Legacy Member
bedankt zipke!
Ik vraag me gewoon af of een vastgoedkantoor het meest 'zin' heeft om iemand aan te nemen met een diploma in de makelaardij?

Remix94

Legacy Member
zipke zei:
Als je echt vastgoedmakelaar wil worden zie ik niet waarom je twijfelt met architectuur? Wat spreekt je zo hard aan bij architectuur?

Zowel met een diploma van Vastgoed als met een diploma Architectuur kan je vastgoedmakelaar worden. De volgende diploma's geven namelijk toegang tot het BIV-nummer
Code:
- licentiaat of doctor in de rechten;
- licentiaat in notariaat;
- handelsingenieur;
- licentiaat in de handelswetenschappen, in de economische wetenschappen of in de toegepaste economische wetenschappen;
- burgerlijk ingenieur;
- landbouwkundig ingenieur;
- ingenieur voor de scheikunde en de landbouwindustrieën;
- licentiaat in bedrijfsbeheer;
- licentiaat in stedebouwkunde en ruimtelijke ordening;
- licentiaat in de wetenschappen, groep aardrijkskunde, optie landmeetkunde of licentiaat in de geometrologie;
- architect;
- technisch of industrieel ingenieur;
- gegradueerde in vastgoed;
- gegradueerde in bouwkunde of openbare werken;
- gegradueerde in de handelswetenschappen;
- gegradueerde in de rechten;
- gegradueerde in de boekhouding;
- gegradueerde in de topografie;
- gegradueerde in de architectuur;
- meetkundige-schatter van onroerende goederen, uitgereikt door de Centrale Examencommissie van de Staat;
- binnenhuisarchitect;
- diploma dat toegang verleent tot het beroep van accountant;

bedankt zipke!
Ik vraag me gewoon af of een vastgoedkantoor het meest 'zin' heeft om iemand aan te nemen met een diploma in de makelaardij?

zipke

Legacy Member
Ik werk momenteel niet in een vastgoedkantoor dus ik weet niet waar ze het meest "zin" in hebben. Misschien moet je eens een kantoor opbellen of iemand proberen te vinden die in die sector werkt?
Ik weet enkel dat je helemaaaaaaaal geen diploma "vastgoed" nodig hebt om in de vastgoedsector te kunnen beginnen. Iemand die een bachelor "Vastgoed" heeft, gaat niet sneller aangenomen worden dan iemand die architectuur/economie/... heeft gestudeerd. Motivatie, interesse, persoonlijkheid,... spelen hier ook een zeer grote rol.

Thix

Legacy Member
Iemand die mij kan helpen,

ik start volgend jaar met studeren , en twijfel nog tussen 2 richtingen

vastgoed-makelaardij en accountacy-fiscaliteit

iemand die pro's en contra's kan geven ?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan