Archief - veranderen van opleiding in tweede semester

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

LauraD

Legacy Member
hey,

ik studeer nu pedagogische wetenschappen, maar mijn examens gaan een flop zijn...
Ik zit er dus aan te denken om te veranderen in het tweede semester naar de hogeschool om daar bedrijfsmanagement te doen, want economie en boekhouden vind ik wel nog interessant. Maar ik zou dit niet meer aan de universiteit willen doen omdat ik het niet aankan (of ik zou hele dagen moeten leren en mijn sociaal leven moeten opgeven).

Het probleem is nu of ik het tweede semester al zou veranderen of wachten tot volgend jaar om te veranderen en te starten waar iedereen start.
Ik zou graag veranderen in het tweede semester, maar sommige vakken volgen op andere vakken die in het eerste semester zijn gegeven en die zou ik dan niet kunnen meedoen.

alvast bedankt!

Tibokio

Legacy Member
Goh, ge zou kunnen proberen om het te doen zoals een kameraad van mij. Die is in 't tweede semester veranderd van unief naar hogeschool, en heeft dus het tweede semester van het eerste jaar gedaan. Dan het academiejaar erna in het eerste semester de andere helft van het eerste jaar, die hij dus gemist had. Tweede semester van dat jaar de 2e helft van het tweede jaar. Daarna weer eerste helft van het tweede jaar enz... Begrijpt ge mijn redenering? :p

Nu ja, ik weet niet of dat ook gaat als er vakken zijn die elkaar opvolgen.

Put_met_keren

Legacy Member
Volgtijdelijkheid is wel iets waar je rekening mee gaat moeten houden.
Ik ken ook een meisje die is overgestapt in het 2e semester en zij mocht dan bepaalde vakken niet meedoen.
U best gewoon is gaan informeren op school :)

Derpie

Legacy Member
Aan de andere kant, zal het volgende half jaar gewoon een volledige verspilling zijn indien je niet beslist naar de hogeschool te gaan.

Afhankelijk van waar je het doet (de ene hogeschool heeft al wat meer vakken die op elkaar volgen dan de andere), kun je die achterstand eigenlijk zelfs "inlopen"; door desnoods volgend jaar in het eerste semester zowel de vakken van het 1ste jaar 1ste semester te nemen, als die vakken van het 2de jaar 1 semester die je nodig hebt voor het 2de semester. Begrijp je?

Inco

Legacy Member
Beslis in eerste instantie eerst voor jezelf of je zeker met deze richting wil stoppen, indien wel:
kijk of je eventueel nog vrijstellingen kan behalen door je jaar nog uit te doen in je huidige studie. Indien dit niet het geval is je zoiezo inschrijven voor de andere richting, anders ben je ook maar een jaar verloren...

Een ander optie is nu enkele maanden gaan werken tot de start van het nieuw academiejaar als je een verse start wilt met nieuwe klasgenoten

Scarlet

Legacy Member
Inco zei:
Beslis in eerste instantie eerst voor jezelf of je zeker met deze richting wil stoppen, indien wel:
kijk of je eventueel nog vrijstellingen kan behalen door je jaar nog uit te doen in je huidige studie. Indien dit niet het geval is je zoiezo inschrijven voor de andere richting, anders ben je ook maar een jaar verloren...

Een ander optie is nu enkele maanden gaan werken tot de start van het nieuw academiejaar als je een verse start wilt met nieuwe klasgenoten

Inderdaad eerst voor jezelf uitmaken wat je écht wil. Het verschil tussen pedagogie en bedrijfsmanagement is wel dag-en nacht verschil, niet enkel qua studie, maar vooral dan het werkveld.

Verder zou ik in jouw plaats twee opties zien. OF nu starten in het tweede semester en je zomervakantie KEI hard werken om zoveel mogelijk vakken van het eerste semester met zelfstudie in tweede zit in te halen (zodat je niet jaar na jaar met dat half jaar achterstand blijft). OF een half jaar werken en in september beginnen.

Derpie

Legacy Member
Pas wel op met werken wat betreft kinderbijslag, etc. Ik denk dat als je als gewone werknemer aan de slag gaat, je ouders voorgoed hun kinderbijslag kwijt zijn...

thecoon

Legacy Member
Derpie zei:
Pas wel op met werken wat betreft kinderbijslag, etc. Ik denk dat als je als gewone werknemer aan de slag gaat, je ouders voorgoed hun kinderbijslag kwijt zijn...

je kan kinderbijslag tot max 25 jaar hebben en je moet per schooljaar min xx studiepunten opnemen (ik dacht 27), maar er is een uitzondering bij de masterproef(thesis)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan