Archief - Verkorte bachelor Psychologie VUB

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Orion2102

Legacy Member
Hallo iedereen,

Momenteel studeer ik toegepaste taalkunde aan de EHB (campus VUB). Om eerlijk te zijn had ik al de pest aan deze richting en dat is na 2 jaar niet veel veranderd. Gelukkig zit ik volgend jaar in mijn 3e bachelor en kan ik na mijn bachelor diploma iets nieuws beginnen zonder dat ik mijn tijd verkwist heb.
Nu had ik gedacht aan psychologie. Na een gesprekje met de coordinatrice van de faculteit Psychologie aan de vub kwam ik te weten dat ik evengoed een verkorte bachelor kan doen. Hoewel er voordelen aan verbonden zijn (zoals het laten wegvallen van onnodige vakken), heb ik een voorgevoel dat zo'n traject niet bepaald makkelijk is. Daarbij zit ik ook met twijfels ivm latere jobmogelijkheden: Zullen werkgevers kunnen zien dat ik een verkorte bachelor gevolgd heb en zo ja, zal dit een invloed hebben op hun keuze om mij aan te nemen?

Ik ben wanhopig op zoek naar iemand die wel degelijk deze studie gedaan heeft of iemand die ervaring heeft met zulke gevallen om mij wat meer uitleg te geven hieromtrent. Ik ben op dit moment 20, na mijn bachelor toegepaste taalkunde zal ik 21 zijn, en ik ben niet zeker of ik er nog wel 5 jaar wil bijdoen als het ook in 4 kan. Maar daarvoor moet ik wel weten of deze beslissing de waarde van mijn toekomstige diploma zal laten dalen...

Iemand commentaar hier op?
alvast bedankt

SVW

Legacy Member
Go, t'is niet omdat de richting u nie aanstond dat er geen jobs zijn die u wel liggen waarvoor ge dit diploma nodig hebt. Waarom hebde da eigenlijk gevolgt als het u nie aanstond?

Kleine opmerking nog. Psychologie is een richting met veel te veel volk. En veel te veel concurrentie van Masters.

TheFallen

Legacy Member
SVW zei:
Kleine opmerking nog. Psychologie is een richting met veel te veel volk. En veel te veel concurrentie van Masters.

Fout, of althans zeker enorm ongenuanceerd. Alleszins:

https://www.beyondgaming.be/archive/werk-studie.130/psychologie-studeren.795966
https://www.beyondgaming.be/archive/werk-studie.130/studentstudente.797128

Voor reeds discussies over de studies zelf.

Als antwoord op of de werkgever dat kan zien? Je kan dat perfect op je cv vermelden. De werkgever zal er niet naar kraaien. Uiteindelijk zal het de master en (bij klinische) de postgraduaat (therapieopleiding) zijn die het verschil zal maken.

Orion2102

Legacy Member
Wow, dankjewel voor jullie snelle antwoorden :)

@SVW: het was een domme keuze die mij vooral door andere mensen was opgelegd. Na het eerste jaar had ik eigenlijk al moeten stoppen, maar daar ik nog niet wist wat ik anders zou studeren ben ik er toch mee doorgegaan. In elk geval heb ik nog maar een jaar te gaan, dan heb ik er tenminste nog een bachelor diploma uit gehaald, en daarna wil ik er nooit meer iets te maken hebben :p

@ The Fallen: Inderdaad, zo had ik er nog niet over gedacht...alles wat telt is de master en bijkomende ervaring voor werkgevers. Dankjewel

Bunecarera

Legacy Member
Ivm je werkgeversvrees:
Op je cv vermeld je enkel je diploma en de jaartallen dat je gestudeerd hebt.
Ik zie geen enkele reden om te vermelden dat je je bachelor verkort hebt gedaan.
Geen enkele werkgever heeft ook benul van hoelang zo een opleiding egenlijk duurt.
Maar moesten er toch vragen komen dan antwoord je: "Ik heb de opleiding in X jaar ipv Y jaar gedaan. Dat was zwaarder, maar het is me toch gelukt"
De waarde van je diploma zal hoegenaamd niet dalen.

@ SVW: Verkorte bachelor psychologie wilt niet zeggen dat je geen Master psychologie gaat behalen. Zegt de BaMa structuur je iets?
TS zegt ook niet dat hij zal stoppen na de verkorte bachelor. Verkorte trajecten zijn er voor studenten die reeds een diploma uit een andere richting hebben. Deze studenten hebben geen nood meer aan al de algemene "basis" unief vakken die elke eerstejaars student krijgt.

Orion2102

Legacy Member
@ Bunecarera: dankjewel voor de motivatie. Bij deze staat mijn besluit dan vast, binnen een jaar zal ik een verkorte bachelor psychologie beginnen. Nu alleen nog hopen dat het administratief gezien zal meevallen (het kunnen combineren van vakken uit verschillende jaren) en dat het mijn ondergang niet wordt. Van nature ben ik niet een blokbeest, maar heb toch altijd mooie puntjes gehaald. Wetende dat ik nu iets zal studeren dat mij wel degelijk interesseert en met een beetje moeite zou dat wel moeten lukken.

Ik ben zelfs (volledig vrijwillig) het 1000pg dik boek, Psychologie van Marc Brysbaert, aan het lezen. Echt wel fascinerend wat er in staat. Hopen dat de lessen ook zo zullen zijn.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan