Archief - Vraag ivm Voordeel Alle Aard

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

SarahBaptie

Legacy Member
VAA is helemaal nieuw voor me. Heb even wat opgezocht en klopt het volgende:

Stel je krijgt 2400 bruto, 1500 netto. Je krijgt een bedrijfswagen (vaa op 130 laat ons zeggen). Waar zit die vaa dan? Wordt dit afgetrokken van die 1500? Of zit dit al berekend in de bruto->netto berekening?

Ik las ook dat je van die 130 maar iets gelijk 65 euro netto zou betalen, dus weeral, die 1500 zou dan 1435 worden of niet?


Merci.

sandervdw

Legacy Member
SarahBaptie zei:
VAA is helemaal nieuw voor me. Heb even wat opgezocht en klopt het volgende:

Stel je krijgt 2400 bruto, 1500 netto. Je krijgt een bedrijfswagen (vaa op 130 laat ons zeggen). Waar zit die vaa dan? Wordt dit afgetrokken van die 1500? Of zit dit al berekend in de bruto->netto berekening?

Ik las ook dat je van die 130 maar iets gelijk 65 euro netto zou betalen, dus weeral, die 1500 zou dan 1435 worden of niet?


Merci.

2 mogelijkheden:
1) werkgever rekent VAA door aan werknemer, dit wil zeggen dat er 130 euro van je nettoloon gaat
2) werkgever telt VAA bij op het brutoloon, werknemer betaalt daar belasting op, werkgever trekt VAA terug af van loon. Afhankelijk van je brutoloon betaal je hier dan 45-50% van (moet je kijken in welke belastingsschijf je komt).

GolfTom

Legacy Member
Klopt, en meestal is het voorbeeld 2 (cijfers zijn random en niet de werkelijkheid):

Situatie zonder wagen:
2400
-350 RSZ
2050
-550 BV
1500

Situatie met wagen:
2400
-350 RSZ
+ 130 VAA
2180
- 610 BV
1570
-130 VAA
1440

Edit: Deze vraag is hier wel reeds 100x gesteld en ook beantwoord volgens mij ^^

Anoniem09

Legacy Member
GolfTom zei:
Klopt, en meestal is het voorbeeld 2

Weet er iemand op basis van wat er gekozen wordt? Zou het kunnen op basis van waarvoor je de wagen nodig hebt? Ik heb de wagen nodig om naar klanten te rijden, ik heb nummer 2, maar een vriend van mij heeft nummer 1, maar die heeft zijn firmawagen ook niet nodig voor het werk, is een pure extra.

SarahBaptie

Legacy Member
sandervdw zei:
2 mogelijkheden:
1) werkgever rekent VAA door aan werknemer, dit wil zeggen dat er 130 euro van je nettoloon gaat
2) werkgever telt VAA bij op het brutoloon, werknemer betaalt daar belasting op, werkgever trekt VAA terug af van loon. Afhankelijk van je brutoloon betaal je hier dan 45-50% van (moet je kijken in welke belastingsschijf je komt).


Dat laatste van die 50%, betekent dat dan om GolfTom's vb te gebruiken:

2180 - 610 BV = 1570 - 65 (ipv 130 zoals hij gebruikt)?

Is het correct op te zeggen dat als je geen bedrijfswagen hebt/wilt je zeker 500 euro of meer bruto moet krijgen om een eigen aankoop te rechtvaardigen?

Ewiler

Legacy Member
koenpje zei:
Weet er iemand op basis van wat er gekozen wordt? Zou het kunnen op basis van waarvoor je de wagen nodig hebt? Ik heb de wagen nodig om naar klanten te rijden, ik heb nummer 2, maar een vriend van mij heeft nummer 1, maar die heeft zijn firmawagen ook niet nodig voor het werk, is een pure extra.

DA's een keuze van het bedrijf. Fiscaal gezien is optie 1 de meest interessante. Maar in de praktijk het voordeel dat je met optie 1 hebt volledig naar de werkgever, dus als werknemer ben je meestal met optie 2 beter af. (In principe zou je, als je in optie 2 zit, kunnen voorstellen aan de werkgever om naar optie 1 te gaan en het fiscaal voordeel te verdelen zodat je beiden meer geld overhoudt, maar dat gebeurt zo goed als nooit)

trX

Legacy Member
GolfTom zei:
Situatie met wagen:
2400
-350 RSZ
+ 130 VAA
2180
- 610 BV
1570
-130 VAA
1440

Zie ik dit nu juist?
Eerst wordt er 130 VAA bijgeteld voor de berekening van bedrijfvoorheffing, hierdoor betaal je meer bedrijfsvoorheffing.
Op het laatste wordt er nog eens 130 VAA afgetrokken van je nettoloon.

Klopt deze bovenstaande berekening wel?

eniac

Legacy Member
trX zei:
Zie ik dit nu juist?
Eerst wordt er 130 VAA bijgeteld voor de berekening van bedrijfvoorheffing, hierdoor betaal je meer bedrijfsvoorheffing.
Op het laatste wordt er nog eens 130 VAA afgetrokken van je nettoloon.

Klopt deze bovenstaande berekening wel?

Ja. Hetgeen je dus effectief betaalt zijn de belastingen op je VAA.

Ewiler

Legacy Member
SarahBaptie zei:
Dat laatste van die 50%, betekent dat dan om GolfTom's vb te gebruiken:

2180 - 610 BV = 1570 - 65 (ipv 130 zoals hij gebruikt)?

Is het correct op te zeggen dat als je geen bedrijfswagen hebt/wilt je zeker 500 euro of meer bruto moet krijgen om een eigen aankoop te rechtvaardigen?

Nee, in de berekening wordt die 50% al toegevoegd door de hogere BV. Die 130 op het einde wordt afgetrokken omdat deze natuurlijk niet uitbetaald wordt aan de werknemer. Het wordt enkel aan het loon toegevoegd voor de berekening van de belasting, om het effectief uit te betalen loon (nettoloon) te bepalen moet het er weer uit.

500 euro lijkt mij redelijk. Je moet de kost van een eigen wagen nemen en dat maal 2 doen om te schatten hoeveel nettoloon gelijk staat aan een auto. Het hangt veel af van hoeveel brandstof je verbruikt (voor degene die een tankkaart krijgen). Je moet er ook rekening mee houden dat moest je zelf een auto kopen, het niet noodzakelijk dezelfde zou zijn als je bedrijfswagen. Als je de vergelijking maakt vergelijk je dan best ook met de auto die je zou kopen moest je hem zelf moeten betalen. Dat zal voor veel mensen een veel goedkopere wagen zijn dan degene die ze gebruiken als bedrijfswagen. (natuurlijk, zelfs als je hem niet zelf zou kopen, is het uiteraard wel leuker om met een duurdere auto rijden, dus dat voordeel moet je dan ook ergens incalculeren.)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan