Archief - Welk werk te kiezen?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

etii0

Legacy Member
Dag allen,

Ik studeer in juni af als Ing. Elektromechanica en heb mij reeds op het sollicitatiepad begeven.
Dit heeft 2 plaatsen opgeleverd waar ik mag beginnen. De ene plaats heeft mij een contract aangeboden, die aannemelijk is. De andere plek heeft een heel mooi project, maar die man zegt: hij moet vertrouwen op mijn woord, in juli stel ik dan een contract op. Nu, na bemiddeling van het selectiekantoor wil hij me toch zien, maar hij kan pas volgende week afspreken, te laat voor het andere bedrijf.

Ik sta dus voor een gigantisch dilemma. Beide bedrijven zijn leuke plaatsen om te werken, het bedrijf dat een contract aanbied draait al goed en zal zeker een stabiele job zijn. Anderzijds kan het andere bedrijf een echt project bieden naar de toekomst toe (veel uitdaging, meer doorgroeimogelijkheden). Het gaat echter minder goed met de zaken daar, mede daardoor ook de uitdagingen voor de ingenieurs.

Misschien hebben er hier mensen al gelijkaardige situaties meegemaakt? Wat hebben jullie gedaan: het risico genomen en een contract laten schieten, of gaan voor de zekerheid?

Groeten en alvast bedankt!

MrKend54l

Legacy Member
Ik sta voor een gelijkaardig dillema.
Je moet alles afwegen, loon voordelen, doorgroeimogelijkheden,...
Maar werkzekerheid is ook belangrijk. Ik zou persoonlijk kijken naar voordelen en loon. Dit is in mijn ogen toch het belangrijkste.

Snowyflake

Legacy Member
Als ik uw uitleg lees heb ik het gevoel dat je al weet wat je wilt maar dat je gewoon schrik hebt. Ik vind dat je het risico moet nemen. Met jouw diploma en leeftijd vind je overal werk als je dat wilt. Dus doe wat je wilt doen en loopt het fout af dan kan je zonder probleem een nieuwe job vinden. Met dat je hier eigenlijk geen foute keuze kan maken zou ik zeggen, volg je hart.


MrKend54l zei:
Ik sta voor een gelijkaardig dillema.
Je moet alles afwegen, loon voordelen, doorgroeimogelijkheden,...
Maar werkzekerheid is ook belangrijk. Ik zou persoonlijk kijken naar voordelen en loon. Dit is in mijn ogen toch het belangrijkste.

Boh daar ga ik niet mee akkoord, je moet verder kijken dan je startloon. Als je veel doorgroeimogelijkheden hebt zal je op termijn een veel hoger loon kunnen halen ookal is dat in het begin lager dan in het bedrijf met minder doorgroeimogelijkheden.

Daarnaast moet je ook doen wat je gelukkig maakt, zolang je loon hoog genoeg is om rond te komen zou dat in het begin van je carrière ook geen prioriteit mogen zijn.

etii0

Legacy Member
hannidas zei:
leer toch eens zelf beslissingen nemen ...

De hoffelijkheid zelve! Ik kan normaliter heel goed beslissingen nemen, alleen doe ik dat graag geïnformeerd. Heel wat factoren spelen alleszins mee in mijn beslissing, zo ook ervaringen van anderen. De eer om de beslissing te nemen zal ik niet aan jou geven, wees gerust!


Bedankt allen om te reageren!

Stimpy

Legacy Member
wij kunnen ook niet in de toekomst kijken hé
neem dat ene contract aan, ge hebt toch 6 maanden proef
als dat ander ondertussen een flop wordt hebt ge dat eerste contract tenminste

is dat ander beter dient ge uw ontslag in en gaat ge voor het 2e
ze zullen dan ook wel ff kunnen wachten zeker

etii0

Legacy Member
Stimpy zei:
wij kunnen ook niet in de toekomst kijken hé
neem dat ene contract aan, ge hebt toch 6 maanden proef
als dat ander ondertussen een flop wordt hebt ge dat eerste contract tenminste

is dat ander beter dient ge uw ontslag in en gaat ge voor het 2e
ze zullen dan ook wel ff kunnen wachten zeker

Zoals te lezen viel, vroeg ik of er mensen zijn die in een soortgelijke situatie zitten of gezeten hebben en hoe zij het probleem hebben aangepakt.

Je hoeft je niet zo aangevallen te voelen ;)

Cycloon

Legacy Member
Ik kan eigenlijk maar 1 ding zeggen, als beginner kan je een stabiel bedrijf wel gebruiken om ervaring op te doen. Een bedrijf in "nood" zit vaak om bepaalde redenen in "nood", bv. slecht personeelsbeleid of incompetent personeel.

etii0

Legacy Member
Cycloon zei:
Ik kan eigenlijk maar 1 ding zeggen, als beginner kan je een stabiel bedrijf wel gebruiken om ervaring op te doen. Een bedrijf in "nood" zit vaak om bepaalde redenen in "nood", bv. slecht personeelsbeleid of incompetent personeel.

Dank je, vind ik een nuttige uitspraak. Het is inderdaad zo dat de manier van aanpakken van mijn sollicitatie bijvoorbeeld al vragen oproept...

Cycloon

Legacy Member
etii0 zei:
Dank je, vind ik een nuttige uitspraak. Het is inderdaad zo dat de manier van aanpakken van mijn sollicitatie bijvoorbeeld al vragen oproept...

In stabiele bedrijven zijn overigens ook perfect uitdagende projecten te vinden. Misschien zelf meer dan in noodlijdende bedrijven, want die hebben de financiële middelen niet om ambitieus te zijn.

En geen tijd kunnen vrijmaken om je te zien vind ik persoonlijk ook maar iets waar ik sowieso al neen tegen zou zeggen. Bedrijven die je graag zouden willen maken maar al te graag tijd vrij. Bij ons blijft de manager zelf vaak tot laat in de avond voor sollicitanten die overdag geen tijd kunnen vrij maken.

etii0

Legacy Member
Cycloon zei:
In stabiele bedrijven zijn overigens ook perfect uitdagende projecten te vinden. Misschien zelf meer dan in noodlijdende bedrijven, want die hebben de financiële middelen niet om ambitieus te zijn.

En geen tijd kunnen vrijmaken om je te zien vind ik persoonlijk ook maar iets waar ik sowieso al neen tegen zou zeggen. Bedrijven die je graag zouden willen maken maar al te graag tijd vrij. Bij ons blijft de manager zelf vaak tot laat in de avond voor sollicitanten die overdag geen tijd kunnen vrij maken.

Voila, zoiets heb ik dus ook... Hij wou initieel pas na mijn afstuderen een contract opstellen, dus als ik het ene contract laat schieten, teken ik in principe een leeg contract (ik teken wel niets, maar moet eig kiezen voor een job waar ik de details niet van ken)...

Denk dat mijn keuze duidelijk wordt...

Necreo

Legacy Member
Teken het contract dat op tafel ligt, je hebt 6 maand proeftijd.
Indien het andere bedrijf dan nog komt met een een beter voorstel, kan je onmiddelijk opzeggen bij de ene firma en 7 dagen later kan je bij de andere starten.

Very simple.

Kind regards,

etii0

Legacy Member
Necreo zei:
Teken het contract dat op tafel ligt, je hebt 6 maand proeftijd.
Indien het andere bedrijf dan nog komt met een een beter voorstel, kan je onmiddelijk opzeggen bij de ene firma en 7 dagen later kan je bij de andere starten.

Very simple.

Kind regards,

Dag allen,

Toch een keuze gemaakt. Ik heb inderdaad gekozen voor het bestaande contract. Na even nagedacht te hebben wil ik met dat andere bedrijf zelfs geen zaken doen. Ik vind dit een weinig professionele manier van werken.

Bedankt voor de ideeën!

Stimpy

Legacy Member
etii0 zei:
Zoals te lezen viel, vroeg ik of er mensen zijn die in een soortgelijke situatie zitten of gezeten hebben en hoe zij het probleem hebben aangepakt.

Je hoeft je niet zo aangevallen te voelen ;)

waar voel ik mij aangevallen?

etii0

Legacy Member
Stimpy zei:
waar voel ik mij aangevallen?

'Wij kunnen ook niet in de toekomst kijken he' Het klonk nogal gefrustreerd, maar ik besef dat maar al te goed, vandaar mijn verduidelijking. Zal een misverstand zijn!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan