tracht steeds zoveel mogelijk wiskunde en wetenschappen mee te nemen; zo train je je abstract denken. Want om te programmeren moet je leren moeilijke grote problemen in kleinere handelbare probleempjes op te splitsen.
Stel dat je er niet in slaagt om ASO met wiskunde en wetenschappen te blijven aanhouden door problemen met algemene vakken, dan is er de optie om over te schakelen naar Industriële wetenschappen (evenveel wiskunde en wetenschap, maar minder nadruk op algemene kennis).
Stel dat je er niet in slaagt om ASO met wiskunde en wetenschappen te blijven aanhouden door problemen met wiskunde/wetenschappen, dan is TSO Electronica ook een goeie vooropleiding => maar zal moeilijk zijn om nog licentiaat informatica of burgerlijk ingenieur computerwetenschappen te starten (zal dan eerder een bachelor in IT zijn)