Archief - Welke studie zal ik kiezen?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Joyse

Legacy Member
Al verschillende jaren vraag ik me af wat ik zal worden...
Ik ben afgestudeerd in Onthaal en Public Relations (secundair onderwijs) en heb een bijkomend diploma Kinderverzorging behaald. Momenteel werk ik voltijds als kinderverzorgster en volg ik via afstandsonderwijs de hogeschool opleiding voor Kleuteronderwijs. Echter is dit nog steeds niet wat ik wil.

Ik twijfel tussen verschillende richtingen...
- Communicatiemanagement
=> Deze richting sluit nauw aan bij Onthaal en PR, de richting die ik graag deed.
- Office management
=> Ik ben graag bezig met administratie, computerprogramma's zoals word, excell, ...
- Journalistiek
=> Volgens mijn leerkrachten was dit de richting voor mij omdat ze vonden dat ik goede verhalen schreef. Maar ik vraag me af of je in deze richting wel veel werkgelegenheid hebt...
- Rechten
=> Als ik nog thuis zou wonen, zou ik onmiddellijk kiezen voor rechten omdat ik graag notaris wil worden... Echter houdt het me tegen dat je bij rechten +- 7 jaar moet studeren voor je een deftige job hierin kan hebben...

Als iemand me kan helpen bv. door me te zeggen welke jobs je kan krijgen in de richtingen of eventueel nog andere interessante studierichtingen kent die hierop gelijken, laat het me zeker weten!

javierkeportill

Legacy Member
Ik denk dat je je wel moet realiseren dat er een groot niveauverschil is tussen communicatiemanagement/office management/journalistiek en rechten. De studie rechten is 5 jaar (geen 7), indien je notaris wil worden moet je hiervoor nog een extra jaar studeren, 3 jaar stage lopen, slagen in een examen en dan pas ben je kandidaat-notaris. Ik ken je niet dus kan geen uitspraken doen over je maar je moet toch eens goed nadenken als dit misschien niet te hoog gegrepen is.

Communicatiemanagement en journalistiek zijn richtingen die niet echt een grote jobzekerheid hebben, over office management kan ik me niet uitspreken.

Uiteindelijk moet je doen wat je graag doet, maar denk er toch maar goed over na dat je je tijd niet 'verspilt' door een opleiding te volgen die niet leidt tot wat je had gehoopt.

flash_artist

Legacy Member
Als je in administratie en recht geïnteresseerd bent kan je misschien Accountancy Fiscaliteit proberen?

Ook voor werkgelegenheid beter dan communicatie/journalistiek

NotoriousP

Legacy Member
Rechten, geen twijfel. Zal niet gemakkelijk zijn omdat je niet meer thuis woont maar hier ben je tenminste iets mee.

GoodBadUgly

Legacy Member
Ik kom uit dezelfde situatie als jij. Heb ook onthaal & public relations gestudeerd. Heb vervolgens gekozen voor communicatiemanagement en uiteindelijk via schakeljaar nog een master in de communicatiewetenschappen behaald. Heb hier nog geen minuut spijt van gehad. Ben in juni 2012 afgestudeerd en was begin september al aan het werk als marketeer en heb nu net mijn contract getekend bij een multinational voor de functie van account manager tegen een zeer degelijk loon met tal van bijkomende voordelen. En op vlak van werkzekerheid, ik ben de afgelopen tijd al vaak gebeld geweest voor tal van functies in marketing, communicatie en sales dus volgens mij zeker geen verkeerde studiekeuze geweest.

Conradus

Legacy Member
Rechten is waarschijnlijk het nuttigst, maar notaris word je niet zomaar. 5j rechten, 1j notariaat, stage en dan nog een examen. En om ooit zelf notaris te worden heb je een aardig kapitaaltje nodig. Er zijn altijd meer kandidaten dan plaatsen.

Bardock

Legacy Member
Misschien klinkt het cru, maar de drie eerste genoemde opleidingen ben jij er niet veel mee (ik kan me altijd vergissen). Office management is solliciteren voor een job als secretaresse (niet aanvallen aub).

Zoals NotoriousP al zei, bent jij beter af met rechten. Maar daar kruipt wel veel werk in (maar da's zeker een andere discussie)
Vergeten niet dat als je voor carrière als advocaat ambieert, je minstens 3 jaar stage moet doen en eindexamen moet afleggen(?). Overigens zal je loon als stagaire niet bijster hoog zijn als een afgestudeerde masterstudent, maar het is wel een investering voor je toekomst :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan