Archief - Werk zoeken van op afstand?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Eveliciouz

Legacy Member
Hallo,

Ik zit met een vervelende situatie. Mijn vriend is van Deense afkomst en woont momenteel nog in Denemarken maar zou graag naar België willen verhuizen en dan komt die waarschijnlijk bij mij wonen op een appartement.

Nu dat effe terzijde. Wij vragen ons af of het mogelijk is om van op een afstand te solliciteren voor jobs? Ik heb al zoveel verschillende websites gelezen waar op vermeld staat dat het mogelijk is, maar ik weet niet waar te beginnen eerlijk gezegd.

Hij wilt alle werk dat mogelijk is aanvaarden in de buurt (ik woon te Limburg) maar zonder NL te leren is het best wel moeilijk. Hij kent dus alleen Deens & Engels momenteel maar hij wilt wel NL leren uiteraard. Ook al gaat het niet zo gemakkelijk gaan.

Ik vroeg mij af of sommigen hier onder jullie tips hebben om werk op afstand te zoeken of dat iemand van jullie websites weten waar we bijvoorbeeld jobs kunnen vinden waar vooral Deens & Engels voor nodig is?
De fruitsector wilt hij ook wel doen, maar dat is vooral seizoensarbeid natuurlijk (65dagen met plukkaart) en daar zijn nadelen aan verbonden zoals:
- De dagen tellen niet mee voor de uitkering
- Er wordt geen verlof voor gegeven

En dan komt er nog bij dat na de seizoensarbeid het gedaan is uiteraard, dat hij ofwel 1. terug naar Denemarken moet gaan of 2. een andere job hier dient te zoeken, maar zonder uitkering is het bijzonder moeilijk denk ik zo.

Ik had al op het forum "werken in het buitenland" gekeken en gelezen naar hoe sommigen van jullie jobs gevonden hebben in het buitenland, maar ben er niet veel wijzer uit geworden...

Hopelijk kan iemand mij hier een duidelijke website ofzo aangeven, of mij tips geven zodat er toch een manier bestaat om bij zijn aankomst geld te verdienen in dit land. Want als hij hier aankomt heeft hij nog geen recht op uitkering (en hij kan zijn uitkering ook niet meenemen vanuit Denemarken want dat zijn speciale regelingen etc.)

Groetjes

Kandul

Legacy Member
Hij kan via de gewone jobsites zoeken (vdab, monster, EURES - European Commission ), dan is het gewoon een kwestie van je CV en sollicitatiebrief insturen. Wil je wat meer zekerheid dan kan je op voorhand eens bellen om te zien of ze moeilijk doen over het feit dat hij nog in Denemarken woont?
Tijdens zijn seizoensarbeid kan hij eventueel een job zoeken, maar dat hangt natuurlijk een beetje af van de werkuren.

Socks

Legacy Member
Mijn vriendin is zelf engels en woont nu bij mij,haar nederlands is heel basic en een job zoeken gaat dus erg moeilijk.Vergeet niet dat je in België binnen de 3 maanden werk moet gevonden hebben anders kunnen (en zullen ze) je vragen om terug te keren naar je eigen land voor minimum 90 dagen.Een goede tip is dus : Zorg ervoor dat hij volledig nederlands kan voordat hij naar België komt of dat hij zeker werk heeft en dit werk ook voor minimum 1 jaar kan doen.

Anoniem07

Legacy Member
Amai, dat zelfs voor EU landen onder elkaar ? Dat had ik nooit durven denken. Als je ziet dat bij andere landen 1x even over de grens gaan genoeg is.

Socks

Legacy Member
PunkDudez zei:
Amai, dat zelfs voor EU landen onder elkaar ? Dat had ik nooit durven denken. Als je ziet dat bij andere landen 1x even over de grens gaan genoeg is.

Jup,erg he.Niet alle landen doen dit,maar Nederland en België wel.Echt een schijt systeem tbh.

Eveliciouz

Legacy Member
Socks zei:
Mijn vriendin is zelf engels en woont nu bij mij,haar nederlands is heel basic en een job zoeken gaat dus erg moeilijk.Vergeet niet dat je in België binnen de 3 maanden werk moet gevonden hebben anders kunnen (en zullen ze) je vragen om terug te keren naar je eigen land voor minimum 90 dagen.Een goede tip is dus : Zorg ervoor dat hij volledig nederlands kan voordat hij naar België komt of dat hij zeker werk heeft en dit werk ook voor minimum 1 jaar kan doen.

Dat had ik ook al ergens gelezen, maar een vriendin van mij vertelde mij dat ze nogal laks zijn als het gaat om mensen binnen de EU?

Het is de bedoeling eigenlijk dat hij hier pas Nederlands gaat leren... We dachten van hem misschien eerst 3 maanden seizoensarbeid te laten doen (hier in de buurt is een fruitbedrijf waar jaarlijks Polen gaan werken), en misschien in de tussentijd Nederlands te leren. Hangt een beetje van de uren af waarop die cursussen gegeven kunnen worden... Maar ik snap dat dus niet hé. Het krioelt hier in mijn gemeente van de vreemden (marokkanen, turken, sikhsen) en die kunnen het toch maar allemaal permitteren van hier te blijven zonder ook maar te werken? Hoe doen ze het maar? En iemand die echt hier wilt werk vinden en zijn best doet, die jagen ze meestal het land uit...Schandalig is zoiets.

Nuja...Hij komt bij nieuwjaar opnieuw af naar België, en dan wou ik eens gaan horen bij de seizoensarbeid hier in de buurt of er werk was eventueel voor hem. Dat hij al 3 maanden bezig is en een inkomen heeft. Het enige nadeel is dat dat niet meetelt voor de uitkeringen nadien... En dat hij ook geen verlofdagen hiervoor krijgt.

Dubbelpunt

Legacy Member
Mini zei:
Wat is het profiel van uw vriend

Inderdaad. Wat kan hij?



ps: waarom ga jij niet naar Denemarken?
Is het daar niet véél beter dan in dit apenland?

Belgianbonzai

Legacy Member
Je kan binnen EU ook een "werkzoekvergoeding" (of zoiets) vragen van je eigen land en daarmee 3 maanden werk zoeken binnen de EU.

Ken hier bvb een Fins koppel dat nu "werkzoekend" is in Hongarije, krijgen de Finse werkloosheidsuitkering voor 3 maanden en moeten binnen die tijd een job vinden.

de kerel had eigenlijk al een job gevonden voor ze naar hier kwamen, maar die begint pas in Januari, voor de vriendin was dit de beste manier om op locatie zelf te komen soliciteren. Met een Finse uitkering in Hu leef je ook heel goed natuurlijk, ik vermoed dat Deense uitkering iets lager zal zijn dan de Belgische dus minder leefbaar dan voor hen nu het geval is.


(het is ook van hen dat ik dit weet, ze zeiden dat dit redelijk onbekend systeem is maar wel Europees, don't shoot me als het foute info is voor Belgie :) )
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan