Archief - Werken > hogeschool. Recht op studiebeurs?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Alwinp

Legacy Member
Aangezien ik op het internet niet meteen een antwoord vind over mijn situatie hoop ik hier wat meer info te verkrijgen.

Het zit zo, sinds mei 2011 ben ik aan het werk geweest tot 2 december, heb toen ontslag gekregen omdat er niet genoeg werk meer was. Dit was via interim.

Ik wil wss volgend jaar terug de schoolbanken opgaan. Nu heb ik gekeken naar een informatiebrochure voor een studiebeurs. en heb het volgende gevonden:

Zelfstandig student
Je bent ‘zelfstandig student’ als je een financiële zelfstandigheid kan aantonen op 31 december 2011. Een apart domicilie is geen vereiste.

Als zelfstandig student moet je aan 2 voorwaarden voldoen.
Je bent geen gehuwd student.

EN

Je moet ten laatste op 31 december 2011 gedurende 12 maanden een inkomen van
minstens $ 5 922,53 aantonen. Gaat het enkel om inkomen uit arbeid, dan betekent
dat voor 2011 een brutobelastbaar inkomen van minstens $ 7 681,81.
Deze 12 maanden moeten vallen binnen een periode van 2 aaneensluitende kalenderjaren
eindigend op 31 december van het academiejaar:
• waarvoor je de studietoelage aanvraagt of;
• waarin je de studies hebt aangevat of hervat.
Deze 12 maanden hoeven niet aaneensluitend te zijn. Zelfs als je in een maand slechts
1 dag inkomsten hebt verworven, mag je deze als maand meetellen.

bron: http://www.vub.ac.be/downloads/centenvoorstudenten.pdf

Ik kom ver boven het bedrag van 7681,81 bruto, echter ben ik in totaal maar 9 maanden aan het werk geweest tijdens het jaar 2011 en 2010. Nu vraag ik me eigenlijk af of ik alsnog in aanmerking kan komen voor op deze wijze een studiebeurs te krijgen.

Alvast bedankt!

not2secure4u

Legacy Member
Ge moogt de "beste" 12 maanden kiezen uit de 2 laatste kalenderjaren om aan dat bedrag te komen. Dus de continuïteit van het werken maakt niet uit. Als ge maar de laatste 2 jaar in totaal minstens 12 maanden gewerkt hebt.

joshetei

Legacy Member
Vul zo eens een formulierke in, dit is het mijne (ik ben nog jobstudent)

ImageShack® - Online Photo and Video Hosting

-elke maand waarin ge ook maar 1 dag gewerkt hebt moogt ge meetellen
-ge moet minstens aan 12 maanden komen
-ge moet uit die maanden waarin ge gewerkt hebt de 12 beste uitkiezen en daarvan de som maken. Ik moest 2 maand weglaten want ik had er 14, dus uiteraard die 2 maanden waar ik maar 1 dag gewerkt heb weggelaten

Heb je bijvoorbeeld in 2010 ofzo geen vakantiejobke gedaan, het moet niet veel zijn en het kan helpen om aan die 12 maand te komen :)

Alwinp

Legacy Member
in 2010 heb ik een aantal dagen gewerkt ja, maar dat brengt mijn totaal nog niet tot 12 maanden. Zal dus wss niet in aanmerking komen.

joshetei

Legacy Member
nu ge dit weet, zorg er dan voor dat ge de toelage volgend academiejaar kunt trekken :) makkelijk te doen met een paar studentenjobkes aangezien ge nu al zo'n hoog bedrag hebt

Alwinp

Legacy Member
Dat wel. Alleen moet ik nu wel een mannier vinden om zelf mijn kot te kunnen financieren.
Aangezien ik toch nog wil werken tot augustus kan ik daar wel voor sparen.

joshetei

Legacy Member
tchoja, mij is het gelukt om zonder spaargeld een jaar op kot te gaan, zoals ge aan mn inkomsten kunt zien, kreeg natuurlijk wel geld om te eten enzo van m'n ouders. Maar 'tis inderdaad een verdomd dure zaak als ge de huur zelf moet betalen...
En dan zie ik zoveel studenten die van hun ouders een kot krijgen en opt gemakske 5-6 jaar doen over een simpele bacheloropleiding, zonder dat die ouders dat erg vinden, onbegrijpelijk!

Alwinp

Legacy Member
Mijn ouders zouden het waarschijnlijk wel kunnen financieren, maar een studiebeurs zou die druk toch al een pak verlagen. Dan maar met mijn eigen centen :)

Trebby

Legacy Member
Er is toch ook een maximumleeftijd van 25 jaar of heb ik dat verkeerd op?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan