SavaB
Legacy Member
Beste forumgangers,
Sinds mijn studententijd krijg ik om de zoveel tijd eens de vraag om mee te werken aan een project via een goede vriend van mij. Die persoon heeft een eigen bvba.
In mijn studententijd was dat gemakkelijk op te lossen via een studentencontract: minimale bijdrage voor ons beide, waardoor het niet echt een probleem was om alles in 't wit te doen.
Nu ben ik sinds anderhalf jaar aan het werk, en pakken we het wat anders aan. Ik heb immers geen zelfstandigenstatuut ofzo, dus was het al heel wat ingewikkelder om mij 'in te huren' om mee die opdrachten te doen. Dus de afgelopen anderhalf jaar werd ik steeds 'uitbetaald' in materiaal dat ik anders zelf zou aankopen.
Nu ben ik echter op een punt gekomen dat ik ècht niet meer zou weten wat voor elektronica ik nog serieus nodig zou hebben. En echt in 't zwart uitbetaald worden zien we geen van beide zitten. Dus vroeg ik mezelf af hoe het zit met zelfstandige in bijberoep zijn, wat de voordelen/nadelen zijn hieromtrent.
Ik weet het, google zal mij hier al veel kunnen verderhelpen, en dat heeft het ook gedaan. Maar ik heb op dit forum al vaak veel duidelijkere antwoorden gekregen, dus kom ik het hier ook nog eens vragen.
Mijn situatie dus:
- op onregelmatige tijdstippen opdrachten (dat kan 1x per jaar zijn, of 5x per jaar)
- opdrachten die opbrengen tussen de 400€ en 2000€ aan inkomsten
- een opdracht loopt gemiddeld 2 tot 6 weken
- ik kan alles van thuis uit doen
- ik werk daarnaast voltijds met een bediendecontract
- ik heb een diploma hoger onderwijs (mocht dat nodig zijn ivm bedrijfsbeheer-gedoe)
- binnenkort zou ik regelmatiger zelf dingen ook gaan verkopen en kleine investeringen doen in mijn uit-de-hand-gelopen-hobby (binnenkort is tussen 1 en 4 jaar vanaf nu)
Mijn vragen:
- als mijn inkomsten uit die activiteit zo hard wisselen, is zelfstandige in bijberoep dan interessant?
- als mijn inkomsten voor een jaar onder de 1000€ blijven, is zelfstandige in bijberoep dan interessant?
- wat wordt er verwacht van de bvba van die vriend van me als die mij wilt 'inhuren'?
- *edit* is een btw nummer verplicht? en zo niet, wat zijn de voor- en nadelen?
- *edit* alles dat ik dan verdien komt op een aparte rekening, neem ik aan. Als ik dat geld dat ik verdien aan mezelf wil geven, wat zou mij dat dan kosten?
Sinds mijn studententijd krijg ik om de zoveel tijd eens de vraag om mee te werken aan een project via een goede vriend van mij. Die persoon heeft een eigen bvba.
In mijn studententijd was dat gemakkelijk op te lossen via een studentencontract: minimale bijdrage voor ons beide, waardoor het niet echt een probleem was om alles in 't wit te doen.
Nu ben ik sinds anderhalf jaar aan het werk, en pakken we het wat anders aan. Ik heb immers geen zelfstandigenstatuut ofzo, dus was het al heel wat ingewikkelder om mij 'in te huren' om mee die opdrachten te doen. Dus de afgelopen anderhalf jaar werd ik steeds 'uitbetaald' in materiaal dat ik anders zelf zou aankopen.
Nu ben ik echter op een punt gekomen dat ik ècht niet meer zou weten wat voor elektronica ik nog serieus nodig zou hebben. En echt in 't zwart uitbetaald worden zien we geen van beide zitten. Dus vroeg ik mezelf af hoe het zit met zelfstandige in bijberoep zijn, wat de voordelen/nadelen zijn hieromtrent.
Ik weet het, google zal mij hier al veel kunnen verderhelpen, en dat heeft het ook gedaan. Maar ik heb op dit forum al vaak veel duidelijkere antwoorden gekregen, dus kom ik het hier ook nog eens vragen.
Mijn situatie dus:
- op onregelmatige tijdstippen opdrachten (dat kan 1x per jaar zijn, of 5x per jaar)
- opdrachten die opbrengen tussen de 400€ en 2000€ aan inkomsten
- een opdracht loopt gemiddeld 2 tot 6 weken
- ik kan alles van thuis uit doen
- ik werk daarnaast voltijds met een bediendecontract
- ik heb een diploma hoger onderwijs (mocht dat nodig zijn ivm bedrijfsbeheer-gedoe)
- binnenkort zou ik regelmatiger zelf dingen ook gaan verkopen en kleine investeringen doen in mijn uit-de-hand-gelopen-hobby (binnenkort is tussen 1 en 4 jaar vanaf nu)
Mijn vragen:
- als mijn inkomsten uit die activiteit zo hard wisselen, is zelfstandige in bijberoep dan interessant?
- als mijn inkomsten voor een jaar onder de 1000€ blijven, is zelfstandige in bijberoep dan interessant?
- wat wordt er verwacht van de bvba van die vriend van me als die mij wilt 'inhuren'?
- *edit* is een btw nummer verplicht? en zo niet, wat zijn de voor- en nadelen?
- *edit* alles dat ik dan verdien komt op een aparte rekening, neem ik aan. Als ik dat geld dat ik verdien aan mezelf wil geven, wat zou mij dat dan kosten?
.
en zou dus graag mijn inkomsten investeren in mijn keuken. Hoe werkt dat dan precies?