3 beeldschermen aansluiten

Brick Top

Active member
Hallo iedereen,

Ik ga zou graag een derde scherm aansluiten op mijn Deskmini A300 die er qua aansluitingen zo uitziet.

1x HDMI
1 x Displayport
1 x VGA (D-sub)

Kan ik daar op de een of andere manier drie schermen op aansluiten? Over VGA lees ik dat die kwaliteit 'minder' is dan HDMI en Displayport dus dat lijkt me al geen optie. Dus dan blijft er enkel nog een soort van adapter of hub over maar ik weet niet hoe realistisch dit is? De bedoeling is om drie 'afzonderlijke' schermen te hebben voor alle duidelijkheid, geen mirroring. En bij voorkeur ook geen vertraging en/of kwaliteitsverlies.

ChatGPT geeft wel wat opties (hubs) maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe goed dat effectief ook werkt in de praktijk. Ben dus op zoek naar mensen die een gelijkaardige situatie hebben gehad en dat (al dan niet) opgelost hebben.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groet,
B.T.

VGA kan ook gewoon goed beeld geven hoor. Als dat enkel maar voor desktopgebruik is, ga je dat niet merken.

Hangt er beetje vanaf wat je op uw schermen hebt van aansluitingen, je hebt bv ook dit op displayport.

Hangt vooral af van de specs van je onboard GPU en welke maximale resolutie die aankan.

Een Actieve USB naar HDMI adapter zou ook moeten werken.

Hangt vooral af van de specs van je onboard GPU en welke maximale resolutie die aankan.

Een Actieve USB naar HDMI adapter zou ook moeten werken.
Heb het even nagekeken en ik vind bij systeem info: AMD Ryzen 5 3400g with Radeon Vega Graphics, 3700Mhz. Heb dat even gegoogled en normaal zou die wel 3 monitors moeten kunnen aansturen.

Ik heb even gekeken voor zo'n usb naar hdmi adapter maar als je 'gewoon' usb neemt (en dus geen usb c) is dat precies allemaal max full hd?
VGA kan ook gewoon goed beeld geven hoor. Als dat enkel maar voor desktopgebruik is, ga je dat niet merken.

Hangt er beetje vanaf wat je op uw schermen hebt van aansluitingen, je hebt bv ook dit op displayport.
Ja het is ook voor 'gewoon' desktopgebruik. Wat surfen, word etc. Monitors gaan niet gebruikt worden om te gamen of dergelijke.

Wat jij voorstelt moet wel lukken dénk ik want momenteel zit er ook al 1 monitor in die displayport dus als ik van die ene poort twee poorten kan maken, moet dat lukken dénk ik.

Alvast bedankt voor jullie hulp. Much appreciated!

Heb het even nagekeken en ik vind bij systeem info: AMD Ryzen 5 3400g with Radeon Vega Graphics, 3700Mhz. Heb dat even gegoogled en normaal zou die wel 3 monitors moeten kunnen aansturen.

Ik heb even gekeken voor zo'n usb naar hdmi adapter maar als je 'gewoon' usb neemt (en dus geen usb c) is dat precies allemaal max full hd?

Alvast bedankt voor jullie hulp. Much appreciated!

Die zal inderdaad wel 3 monitoren aan moeten kunnen. Helaas zal die 3de via Actieve adapter moeten, anders ga je die 3de nooit kunnen aansturen.

Zonder Type-C aansluiting zal je helaas beperkt worden tot FullHD resolutie op je 3de scherm.

Zonder Type-C aansluiting zal je helaas beperkt worden tot FullHD resolutie op je 3de scherm.
Ding heeft een usb-c front aansluiting maar ondersteunt geen DP alt mode volgens wat ik vind.
Alle andere outputs zijn ook beperkt (zowel qua ondersteuning als resolutie), dus best opzoeken wat kan alvorens iets te kopen zoals die hub hierboven (zou DP 1.2 moeten zijn volgens spec maar geen idee of Multi-Stream Transport deftig ga werken erop).

Ding heeft een usb-c front aansluiting maar ondersteunt geen DP alt mode volgens wat ik vind.
Alle andere outputs zijn ook beperkt (zowel qua ondersteuning als resolutie), dus best opzoeken wat kan alvorens iets te kopen zoals die hub hierboven (zou DP 1.2 moeten zijn volgens spec maar geen idee of Multi-Stream Transport deftig ga werken erop).
Die Type-C vooraan zal enkel voor data en opladen zijn. Vrees dat je qua opties vrij beperkt zit.

Enigste 2 oplossingen dat ik weet dat kan werken is ofwel werken via een Externe GPU en zo de 3 schermen aansluiten, wat vrij kostelijk kan uitdraaien.

Andere optie is monitoren hebben met daisy-chain mogelijkheden. Daar hangt helaas wel aan vast dat je beeldkwaliteit verliest hoe meer schermen je daisy-chained.

Die Type-C vooraan zal enkel voor data en opladen zijn. Vrees dat je qua opties vrij beperkt zit.

Enigste 2 oplossingen dat ik weet dat kan werken is ofwel werken via een Externe GPU en zo de 3 schermen aansluiten, wat vrij kostelijk kan uitdraaien.

Andere optie is monitoren hebben met daisy-chain mogelijkheden. Daar hangt helaas wel aan vast dat je beeldkwaliteit verliest hoe meer schermen je daisy-chained.
Daisychainen is ook MST dus hangt ook weer allemaal af van wat (en welke base resolutie) er ondersteund wordt.

Je kan VGA gaan (desnoods via VGA naar HDMI adapter) maar dan zal je beperkt zijn in resolutie.
Dit zijn de specs van het moederbord:
  • Supports HDMI with max. resolution up to 4K x 2K(4096x2160) @ 60Hz
  • Supports D-Sub with max. resolution up to 1920x1200 @60Hz
  • Supports DisplayPort 1.2 with max. resolution up to 4K x 2K(4096x2304) @ 60Hz
Maar APU zal ook nog limiteren. 3400G doet max 3840x2160 @ 60Hz over DP volgens specs (rest staat er niet echt bij). Maar ervaring leert mij dat grootste gemeenschappelijke deler van max spec ook niet altijd de werkelijke max is, soms ligt die lager bij bepaalde combo's.

Terug
Bovenaan