Aankoopadvies: 5600X upgraden naar 5700X(3D) of niet?

Timboektoe

Well-known member
Crowdfunder FE
Hey,

Ik heb recent 2 upgrades gedaan aan mijn game PC die gebaseerd is op het AM4-platform:
  • van 16GB RAM naar 32GB RAM;
  • van RTX 3060 Ti 8GB naar RTX 5060 Ti 16GB.
Twee upgrades die goed voelbaar zijn en mij relatief weinig gekost hebben wegens verkoop oude videokaart.

Nu speel ik nog met het idee om de CPU, een 5600X hexa-core CPU, te upgraden naar 5700X of 5700X3D octa-core.

Gezien het een game PC is, zou het logisch zijn om gewoon te upgraden naar de 5700X3D, maar dan heb ik ook een nieuwe CPU cooler nodig, want mijn huidige Noctua CPU cooler is niet geschikt voor de TDP van de 5700X3D (wel die van de gewone 5700X). Dus inclusief een nieuwe (deftige) CPU cooler, dan spreken we toch van een upgrade die richting de 300 euro gaat. Hypothetisch als de losse 5600X verkocht kan worden aan 50 euro, is dat nog een upgrade van ~250 euro.

Is deze upgrade de moeite of niet? De 5700X3D kan in games zeker nog een verschil maken (en daar draait het allemaal om), maar voor de opbrengst is het toch nog een zware kost... Mijn buikgevoel zegt: enkel upgraden als de 5700X3D nog serieus in prijs zou zakken... Maar hoor graag ook eens wat second opinions. :)

Voetnoot: de games die ik speel zijn vooral de Left 4 Dead franchise, Doom franchise, GTA 5 en Red Dead Redemption 2. Allemaal in UWQHD (3440x1440). Ik zou het fijn vinden moest het beestje GTA 6 nog kunnen draaien over 2 jaar (ten vroegste), maar ik hou mijn hart er een beetje voor vast, aangezien de GTA's nooit zwaar geoptimaliseerd zijn voor de PC.

Als je die 5700X3D te duur vind kan je altijd opteren voor een 5800X. Is ook nog altijd een prima CPU voor gaming.

Scheelt hooguit 10-15fps in-game tussen beide CPU's.

Op 1440p UW zal de CPU minder belast worden dan de GPU.

Tijdje geleden iemand van hier zijn PC een upgrade gegeven, hij kwam van een 3600X naar een 5800X met een 4070 Ti Super en die CPU icm die GPU kan alles vlot draaien op hoge settings.

Op amazon kan je die vinden voor €160. Steek daar een Scythe Mugen 6 of TT Peerless Assassin op en je kan nog jaren verder.

https://amzn.eu/d/h0kxxOD

Upgrade kost dan hooguit €200. Als je die 5600X nog voor €50 kan verkopen kost het je maar €150 in totaal.

Ik zou gewoon de tweedehands markt in de gaten blijven houden tot je eens een echt koopje kan doen met ofwel al een X3D chip, ofwel een zware Ryzen 9.

De Ryzen 9 5900X en 5950X zijn niet persé interessanter voor games met hun 12 en 16 cores, blijkt uit verschillende reviews.

Het is de 3D V-Cache die de X3D-varianten juist zo interessant maken voor games, vooral om de "1% lows" in frame rate overeind te houden.

Octa core lijkt mij vandaag de dag toch de sweet spot te zijn voor games... PS5 en Xbox hebben ook een octa core CPU, dus dat is toch ergens de "norm" geworden voor gaming. Al moet ik daar ook wel aan toevoegen dat ik met mijn 5600X nooit "last" heb gehad met de games die ik speel.

Maar ik ga de kat wat uit de boom (blijven) kijken... moest er nog een goeie korting komen op de 5700X3D, dan ga ik wel voor de upgrade en dan nog zo lang mogelijk blijven doen met het AM4-platform... Vraag me wel af hoe lang AMD het AM4-platform nog in leven gaat houden. :)

Laatst bewerkt:
Persoonlijk zou ik niet meer de nieuwprijs van een AM4 X3D betalen maar da's natuurlijk een afweging die je zelf moet maken.

Ik heb begin dit jaar nog een AM4 systeem gebouwd omdat ik een goedkope tweedehandse 5900X vond, en liever een dikke AM4 had dan een instapper AM5 (die dan ook nog eens ~€150 extra zou kosten), met later nog de mogelijkheid om te switchen naar een 5800X3D eens die terug op de markt komen.

Ik vraag me wel af wat de vergelijking is tussen extra geld steken in een X3D voor die 1% lows, of er een zwaardere gpu mee kopen. 't Blijft immers een kwestie van FPS, al heeft het vermijden van microstutter misschien wel een grotere gevoelswaarde.

Persoonlijk zou ik niet meer de nieuwprijs van een AM4 X3D betalen maar da's natuurlijk een afweging die je zelf moet maken.

Ik heb begin dit jaar nog een AM4 systeem gebouwd omdat ik een goedkope tweedehandse 5900X vond, en liever een dikke AM4 had dan een instapper AM5 (die dan ook nog eens ~€150 extra zou kosten), met later nog de mogelijkheid om te switchen naar een 5800X3D eens die terug op de markt komen.

Ik vraag me wel af wat de vergelijking is tussen extra geld steken in een X3D voor die 1% lows, of er een zwaardere gpu mee kopen. 't Blijft immers een kwestie van FPS, al heeft het vermijden van microstutter misschien wel een grotere gevoelswaarde.

Ik vind de X3D-varianten ook duur voor wat je erbij wint. En tweedehands zijn ze zeer gegeerd, wat een upgrade ook niet véél goedkoper maakt (ik hou Tweakers vraag en aanbod al 2 weken in 't oog). En 't is zeker ook niet zo dat de "gewone" AM4 CPU's slecht zijn...

Uiteindelijk zal ik wel zwichten voor nog minstens een octa-core CPU om "het laatste" uit AM4 te knijpen... maar het is nú nog niet het moment om te upgraden. :-)

Nieuwe info: productie van de 5700X3D is blijkbaar al een tijdje gestopt. :unsure:

Damn it, daar gaat mijn plan om (minstens) tot en met black friday te wachten.

Gekozen voor de "korte pijn" en de upgrade naar 5700X3D dan maar gedaan (allez, dit weekend pas effectief uitvoeren).

Heb nog een goede prijs gehad voor mijn 5600X, waardoor de upgrade mij nu effectief ~160 euro kost... Voor datzelfde geld had ik een (betere) RTX 5070 kunnen hebben i.p.v. de RTX 5060 Ti 16GB, maar ik wilde een videokaart met 12GB VRAM absoluut vermijden... Heb wel geluk gehad dat ik die RTX 5060 Ti aan MSRP heb kunnen kopen (459 euro), want anders was het wel een ander plaatje.

Vanaf hier zit ik dus nog wel minstens een half decennium op AM4 waarschijnlijk... :D Thanks voor de second opinions en suggesties @Ascari en @cptKangaroo.

Gekozen voor de "korte pijn" en de upgrade naar 5700X3D dan maar gedaan (allez, dit weekend pas effectief uitvoeren).

Heb nog een goede prijs gehad voor mijn 5600X, waardoor de upgrade mij nu effectief ~160 euro kost... Voor datzelfde geld had ik een (betere) RTX 5070 kunnen hebben i.p.v. de RTX 5060 Ti 16GB, maar ik wilde een videokaart met 12GB VRAM absoluut vermijden... Heb wel geluk gehad dat ik die RTX 5060 Ti aan MSRP heb kunnen kopen (459 euro), want anders was het wel een ander plaatje.

Vanaf hier zit ik dus nog wel minstens een half decennium op AM4 waarschijnlijk... :D Thanks voor de second opinions en suggesties @Ascari en @cptKangaroo.

Ga je nog lang geniet van hebben. Zeker icm die 5060 Ti 16GB.

Wou zelf ook eerst een 5070 kopen, vond die prestaties t.o.v. de vorige gen (4070 Super) maar wat bagger, dus gewoon korte pijn en een 5070 Ti gekocht 😅.
Mijn 2080 heeft mij 6 jaar goed bijgestaan en hopelijk die 5070 Ti binnekort ook.

€460 valt al bij al zeker nog goed mee van prijs voor die kaart.

Veel plezier ermee i.i.g.

Ga je nog lang geniet van hebben. Zeker icm die 5060 Ti 16GB.

Wou zelf ook eerst een 5070 kopen, vond die prestaties t.o.v. de vorige gen (4070 Super) maar wat bagger, dus gewoon korte pijn en een 5070 Ti gekocht 😅.
Mijn 2080 heeft mij 6 jaar goed bijgestaan en hopelijk die 5070 Ti binnekort ook.

€460 valt al bij al zeker nog goed mee van prijs voor die kaart.

Veel plezier ermee i.i.g.

De 5000-reeks is over het algemeen maar een kleine "generational leap"... Ze hadden die RTX 5070 gewoon 16GB VRAM moeten geven: in games als Indiana Jones zakt die kaart volledig door zijn knieën door VRAM bottleneck op hoge settings. Jammer voor een kaart met zulk prijskaartje...

Ondertussen de upgrade uitgevoerd van 5600X naar 5700X3D: puur gevoelsmatig is GTA V Enhanced en Red Dead Redemption 2 wel vloeiender geworden, al zal ik misschien ook wel wat last hebben van "confirmation bias". :) Doom: The Dark Ages dipt toch nog naar de 55 fps op mijn 60 Hz scherm, maar ik denk dat VSync daar misschien wel voor iets tussen zit... Eens wat verder experimenteren met de settings de komende dagen.

Goeie koelers die je voorstelde btw, maar de Scythe Mugen was slecht verkrijgbaar. Ik ben uiteindelijk voor de Arctic Freezer 36 gegaan: dat is eigenlijk een "budget" koeler, maar wel één met een opvallend laag maximum geluidsniveau van 10 dB. Hij voelt degelijk aan, maar zeker niet zo "premium" als mijn vorige Noctua. Zelfs under load is hij idd wel extreem stil. 😮

Laatst bewerkt:
De 5000-reeks is over het algemeen maar een kleine "generational leap"... Ze hadden die RTX 5070 gewoon 16GB VRAM moeten geven: in games als Indiana Jones zakt die kaart volledig door zijn knieën door VRAM bottleneck op hoge settings. Jammer voor een kaart met zulk prijskaartje...

Ondertussen de upgrade uitgevoerd van 5600X naar 5700X3D: puur gevoelsmatig is GTA V Enhanced en Red Dead Redemption 2 wel vloeiender geworden, al zal ik misschien ook wel wat last hebben van "confirmation bias". :) Doom: The Dark Ages dipt toch nog naar de 55 fps op mijn 60 Hz scherm, maar ik denk dat VSync daar misschien wel voor iets tussen zit... Eens wat verder experimenteren met de settings de komende dagen.

Goeie koelers die je voorstelde btw, maar de Scythe Mugen was slecht verkrijgbaar. Ik ben uiteindelijk voor de Arctic Freezer 36 gegaan: dat is eigenlijk een "budget" koeler, maar wel één met een opvallend laag maximum geluidsniveau van 10 dB. Hij voelt degelijk aan, maar zeker niet zo "premium" als mijn vorige Noctua. Zelfs under load is hij idd wel extreem stil. 😮
Die 5070 had voor mij perfect geweest. Spijtig genoeg lang over getwijfeld door zijn 12GB VRAM. Zeker met die prijs had die echt goed geweest.

Speel tegenwoordig een nieuwe game waar mij VRAM van mijn 2080 al tegen de 7,6GB zit en mijn RAM geheugen al tegen de 28GB zit. Zit nog in Pre-Alpha stage, dus zware memory leaks e.d. zitten er nog wel in. Maar het is wel speelbaar.

Die X3D heeft het voordeel voor meer cache te hebben, dus games zullen idd wel vloeiender aanvoelen, is zeker geen bias. Kan soms 20-30fps schelen t.o.v. de gewone X-versie.

Doom is wel een vrij zwaar spel op max settings. Je kan altijd DLSS aanzetten om die dips wat op te vangen, dan zal die meer stabiel op 60fps draaien.

Die Mugen koelers zijn 1 van de beste luchtkoelers die ik ooit gebruikt heb in systemen. Die zitten qua prestaties in de buurt van de duurdere NH-D15 en Dark Rock Pro4. Maar aan een pak lagere prijs.
Heel stil ook, wel gigantisch groot.

Die Freezer 36 is zeker 1 van de betere van de Arctic reeks, dus echt geen slechte keuze gemaakt. Is wel meer voor de budget gerichte PC's. Maar voor die €35 een heel deftige keuze.

Ga je nog geniet van hebben van dat systeem.

Die 3D cache op de processor maakt een groot verschil , daarmee kunt ge tov een full upgrade toch nog een hoop geld uitsparen.
Ik had (al zeker 2 jaar geleden) van een 2700X naar een 5800X3D geüpgradet, en van 16 naar 32GB RAM. Nu kan mijn systeem icm een 5070 Ti weer goed mee nog voor een paar jaar.

Die 5070 had voor mij perfect geweest. Spijtig genoeg lang over getwijfeld door zijn 12GB VRAM. Zeker met die prijs had die echt goed geweest.
Ik heb er ook over getwijfeld... Ik wilde ook graag de nieuwe Doom (The Dark Ages) en de premium versie daarvan (t.w.v. 120 euro momenteel) krijg je momenteel gratis bij sommige RTX 5000 videokaarten van ASUS (vanaf 5070). Dat maakt dat een RTX 5070 (althans van ASUS) momenteel eigenlijk "maar" ~500 euro kost en qua kostprijs in de buurt komt van de 5060 Ti 16GB.

Ik heb geen glazen bol, maar zie het ook nog gebeuren dat we over een dik jaar een RTX 5070 Super gaan zien met alsnog 16GB VRAM... Dat zou ik dan heel zuur vinden moest ik nu een RTX 5070 met 12GB VRAM aangeschaft hebben...

Ik heb er ook over getwijfeld... Ik wilde ook graag de nieuwe Doom (The Dark Ages) en de premium versie daarvan (t.w.v. 120 euro momenteel) krijg je momenteel gratis bij sommige RTX 5000 videokaarten van ASUS (vanaf 5070). Dat maakt dat een RTX 5070 (althans van ASUS) momenteel eigenlijk "maar" ~500 euro kost en qua kostprijs in de buurt komt van de 5060 Ti 16GB.

Ik heb geen glazen bol, maar zie het ook nog gebeuren dat we over een dik jaar een RTX 5070 Super gaan zien met alsnog 16GB VRAM... Dat zou ik dan heel zuur vinden moest ik nu een RTX 5070 met 12GB VRAM aangeschaft hebben...

Heb die Doom bij mijn kaart niet bijgekregen. Niet zozeer erg want kan de game toch niet activeren binnen de geldige periode en is ook niet echt een game dat ik zou spelen.

Mijn waterblok is nog steeds niet geleverd en mits mijn 5070 Ti met luchtkoeler niet past in mijn case door mijn reservoir, ben ik helaas genoodzaakt te wachten totdat de waterblok geleverd wordt.

Mijn 5070 Ti was wel vrij duur, maar was nog altijd goedkoper dan mijn 2080 in der tijd.

De Super versies zullen zeker tegen volgend jaar uitkomen. Dat was bevestigd, als ik mij niet vergis.

En nu ook officieel... natuurlijk geen verrassing:

Terug
Bovenaan