Aankoopadvies: Samengestelde gamepc

Marginal0

Member
Waar koop je best voor een kant-en-klare gamepc voor dat budget? Mijn huidige is bijna 7j oud en wat aan het spartelen als het op 3440x1440 aankomt. Ik weet dat het niet moeilijk is om zelf iets in elkaar te steken maar wil het risico niet nemen want ik ken mezelf. Vroeger kocht ik dat altijd van hobbyisten op 9Lives omdat je dan bijna zeker was dat het deftig was, maar hier is het precies wat minder actief. :p

Als ik wat rondkijk kom ik uit bij Alternate (voor BE), maar die lijken mij relatief gezien wat duur, en Tones/Krefel ook nogal. Ik ga ervan uit dat er wel een serieuze meerprijs is voor assemblage, maar hier is het wat steep.

Op facebook kwam ik ad tegen van Dragoncomputers (NL) en die hebben wel degelijke prijzen. De kwaliteit van de minder belangrijke onderdelen is misschien wel wat minder. Zij steken er wel standaard 4800Mhz DDR5 in. Je kan dat 'upgraden' naar 6000Mhz maar geeft dat geen problemen indien dat niet matcht met de processor?

Vaak kopen forumleden hun onderdelen bij megekko, als ze die zelf kunnen bouwen.

Af en toe bouw ik die als ze dat zelf niet kunnen en niet willen wachten op 10 dagen assemblagetijd bij Alternate en zo toch wel wat geld kunnen uitbesparen.

Tones is failliet en Krefel heeft enkel nog pre-build PC (als ze er nog effectief hebben, want hun stock was ook serieus aan het slinken met het faillissement van Tones).

Dragoncomputers vertrouw ik niet. Dure PC's met ondermaatse kwaliteit van componenten, zoals PSU's is, imho, geen aanrader.

Als je je budget meedeelt kan ik zeker wel iets samenstellen naar jou wensen.

Als je je budget meedeelt kan ik zeker wel iets samenstellen naar jou wensen.
Hier is bijv. wel een interessante aanbieding op het eerste zicht. Dat is ook zowat het budget. Boven 2000€ vind ik wat zot, gezien ik geen 4K doe, en de meeste games die ik speel ook gewoon niet extreem grafisch zijn. Het moet gewoon weer 7 jaar kunnen meegaan.

Had wel graag de RTX 50xx series. Dat is op Alternate al meteen min. 2K€. :p

Hier is bijv. wel een interessante aanbieding op het eerste zicht. Dat is ook zowat het budget. Boven 2000€ vind ik wat zot, gezien ik geen 4K doe, en de meeste games die ik speel ook gewoon niet extreem grafisch zijn. Het moet gewoon weer 7 jaar kunnen meegaan.

Had wel graag de RTX 50xx series. Dat is op Alternate al meteen min. 2K€. :p
Specs zijn niet persé slecht. Alleen als je er zoveel geld aan uitgeeft mag de PSU wel betere kwaliteit zijn. Is het belangrijkste van heel de build.

Met 6000MHz RAM zit je ook al tegen de €2000. Standaard 4800MHz voor zo'n build kiezen is echt not done.

Bij megekko zit je ook al tegen de €2100, maar dan heb je wel veel betere kwaliteit van onderdelen. Zoals, case, SSD en PSU en daar betaal je helaas wat meer voor.

Edit: bvb.

Laatst bewerkt:
Soms besparen ze bij die pre-built pc's op de voeding of de SSD, als je het zelf ineensteekt ben je zeker dat het geen brol is. Een slechte voeding kan gevolgen hebben voor de stabiliteit van uw PC, net zoals de SSD trouwens, sommige goedkope SSD's zoals de Kingston NV2 zijn minder betrouwbaar.

Soms besparen ze bij die pre-built pc's op de voeding of de SSD, als je het zelf ineensteekt ben je zeker dat het geen brol is. Een slechte voeding kan gevolgen hebben voor de stabiliteit van uw PC, net zoals de SSD trouwens, sommige goedkope SSD's zoals de Kingston NV2 zijn minder betrouwbaar.

Zo'n winkels besparen altijd op PSU om de prijs te drukken. De standaard PSU dat daar bijzit is een Xilence. Op zich niet slecht voor low end systeem. Maar voor zo'n highend build zou ik dat echt niet vertrouwen.

De SSD dat er standaard bijzit is een NV3, dus nog relatief goed in vgl met de NV2.

Met 6000MHz RAM zit je ook al tegen de €2000. Standaard 4800MHz voor zo'n build kiezen is echt not done.
Dat is toch maar 31€ meer, of mis ik iets? :p Ben je met dat systeem iets met 64gb RAM of is dat verloren geld?

En het zal toch nog marcheren zeker? Ik ga de boel niet OC'en ofzo. Heb al wel verhalen gehoord van 750W die bij hoge settings gewoon reboot, maar 850W zou toch moeten gaan, niet? T'is niet dat er een Intel "Ultra" inzit.

Maar de bedoeling is inderdaad dat het wel even meegaat. Vanaf dat de voeding niet meer meewerkt ben ik al gejost gezien ik zelf niets durf aanpassen. Mijn huidige werkt waarschijnlijk nog steeds heel goed omdat die persoon op die dingen niet heeft bezuinigd.

Dat is toch maar 31€ meer, of mis ik iets? :p Ben je met dat systeem iets met 64gb RAM of is dat verloren geld?

En het zal toch nog marcheren zeker? Ik ga de boel niet OC'en ofzo. Heb al wel verhalen gehoord van 750W die bij hoge settings gewoon reboot, maar 850W zou toch moeten gaan, niet? T'is niet dat er een Intel "Ultra" inzit.

Maar de bedoeling is inderdaad dat het wel even meegaat. Vanaf dat de voeding niet meer meewerkt ben ik al gejost gezien ik zelf niets durf aanpassen. Mijn huidige werkt waarschijnlijk nog steeds heel goed omdat die persoon op die dingen niet heeft bezuinigd.

Had precies nog iets anders geselecteerd, kwam al €100 bij. Daarmee dat het leek dat het duurder was.

Werken zal dat wel doen, gaat niet over dat het wattage niet genoeg zal zijn, dat zal geen probleem zijn. Gaat vooral over de kwaliteit van de componenten in een voeding. Een Corsair RM850e is veel kwalitatiever en efficiënter dan die Xilence, zeker voor zo'n krachtige setup is dat wel een must.

Zo'n Xilence PSU's hebben naar mijn weten ook geen 12v 2x6 connector om die Nvidia kaart van power te kunnen voorzien, dus dan zullen ze die adapter moeten gebruiken en dat is ook een risico. Hoe meer adapters er gebruikt worden hoe risicovoller het is.

Awel, nu je't zegt, in mijn 7j oude PC zie ik RM750 staan door het raampje, en die heeft idd nog geen kick gegeven.

Heb nu nog een GTX1080Ti maar ik moet tegenwoordig beginnen met features uit te schakelen (laat staan Raytracing XD) om op een deftige framerate te kunnen spelen, maar ik heb imo lang alles op ultra kunnen draaien. Ook een modded Skyrim was een paar jaar geleden soms een probleem (maar goed, vrij logisch natuurlijk).

Awel, nu je't zegt, in mijn 7j oude PC zie ik RM750 staan door het raampje, en die heeft idd nog geen kick gegeven.

Heb nu nog een GTX1080Ti maar ik moet tegenwoordig beginnen met features uit te schakelen (laat staan Raytracing XD) om op een deftige framerate te kunnen spelen, maar ik heb imo lang alles op ultra kunnen draaien. Ook een modded Skyrim was een paar jaar geleden soms een probleem (maar goed, vrij logisch natuurlijk).
Een Corsair RM voeding is veel betere kwaliteit en ze geven ook 5-10 jaar garantie op de meeste modellen

Mijn HX1200i is nu ook aan zijn 7de jaar bezig en die heeft mij nog nooit problemen gegeven. Heb nu ook zo'n 2x 8-pin naar 12v 2x6 kabel gekocht bij Cablemod zodat ik mijn nieuwe Nvidia GPU ook kan aansluiten, nieuwe PSU kopen met die aansluiting vond ik te zot.
Kom van een 2080, dus zal ook wel een deftige upgrade zijn.

Dermee, zelfs oudere deftige voedingen kan je perfect hergebruiken, mits voldoende wattage e.d.

Maar Alternate vermeldt op hun premades zelfs niet wèlke voeding ze gebruiken, dus t'zal ook de moeite zijn... XD

Daarom dat custom builds veel interessanter zijn, dan weet je exact wat er in zit.

Kan je altijd wel voor informeren bij Alternate zelf welke voeding er in welk systeem zit. Die onderdelenlijst staat geregistreerd bij die artikelnr van die PC.

Terug
Bovenaan