Ik heb inderdaad weinig compassie met die mannen ja, ik ga niet nog eens herhalen,
@RidderBauknecht heeft al meerdere keren perfect samengevat waarom.
Dat je dat opnieuw benadrukt doet me vermoeden dat het je hoog zit, want het doet er helemaal niet toe. Again, hun privacy beschermen draait niet enkel om hun privacy maar ook om die van jou en mij.
Euh, nee. Dat maakt gij er toch vooral zelf van. Ik vind Acid ne zware spastenkop.
Waarom negeer je dan elke verwijzing naar basisrechten die ook gelden voor de reuzegommers en doe je alsof Acid niets fout doet? Het is duidelijk niet simpel wat feiten voorlezen.
Heb ik dat ergens gezegd?
Als je doet alsof het normaal is impliceer je dat, anders erken je de facto kwaadwillige bedoelingen en dan zou het heel logisch moeten zijn waarom Acid zijn handelingen niet deugen en onwettelijk kunnen zijn.
Aankaarten dat de media (in zijn ogen) gefaald heeft in hun rol en dat het wél hun taak is om aan het daglicht te brengen wie de Reuzegommers zijn. Voor de likes, voor de lol. Moet ge hem vragen.
Hij doet dat vermoedelijk inderdaad voor de likes ja. En hij neemt niet de taak van de media over. De taak van de media is om te berichten voor zo ver nodig. Hij gaat een stapje verder en steekt de lont van de woede aan. Totaal misplaatst imo.
Geen idee, als hij daar dingen heeft verteld die niet waar zijn dan is dat laster en eerroof neem ik aan? Nogmaals, geen jurist.
Alles wat hij niet kan bewijzen en schadelijk is voor de reputatie van de persoon in kwestie kan hem zwaar vallen.
Sorry maar, heb ik dat ergens gezegd?
Dat is een voornamelijk hypothetische vraag die nogmaals verwijst naar rechten die iedereen heeft en dus ook gerespecteerd moetn worden. Ik zeg niet dat jij dat letterlijk hebt gezegd, maar het feit dat je impliciet Acid zijn handelingen of minstens een zwakkere vorm daarvan goedkeurt doet vermoeden dat je het denkt ja. Je kan zo vaak zeggen "heb ik dat gezegd???", maar als je iets letterlijk goedkeurt zonder de woorden te zeggen... Komt op hetzelfde neer.
Ik vind dat ook zware aantijgingen om voor 500k subscribers te gaan beweren dat ene of gene de krijtlijnen heeft uitgelegd voor de brutaliteit van de doop en daardoor mede verantwoordelijk is hoor. Ik verdedig dat ook nergens he. Ik vraag mij alleen maar af of er een legaal kader is voor die anonimiteit waarin de Reuzegommers zitten of dat dat inderdaad gewoon bij gratie van de deontologische codes van de media zo is. Hetgeen ik, voor alle duidelijkheid, een goede zaak vind.
Dat is er zeker. En dat is algemeen aansprakelijkheidsrecht, het recht op een eerlijk proces, het recht op privacy en nog enkele andere reeds aangehaalde wetten en basisprincipes waar je op kan steunen, afhankelijk van over wie het exact gaat. Ik ga hier geen conclusie schrijven in de plaats van de betrokkenen, maar ver hoef je het niet te zoeken. Mijn nadruk is nogmaals : Zij genieten deze rechten zodat jij en ik er ook van kunnen genieten. En daarom moet je ook hun recht op privacy beschermen en respecteren. Al de rest is vigilatisme.
Tegelijk kan ik ook gewoon toegeven dat die Reuzegommers er (al bij al) goed vanaf zijn gekomen. Meestal moogt ge al blij zijn als ge een zwart balkske over uw ogen krijgt en dat uw familienaam afgekort wordt tot 1 letter. Ze zijn bij deze zaak toch wel een pak zorgvuldiger tewerk gegaan dan in het verleden. Lukraak voorbeeld van iemand die op dat moment enkel een verdachte is:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230104_97778999 . Soit, zijspoor.
Zijn zij er zo goed van af gekomen? Zij hebben deze afloop nooit gewenst en zij zullen hier heel hun leven mee moeten leven. 'Elitaire' ouders ten spijt. Zij hebben een erg domme fout gemaakt vroeg in hun leven met tragische gevolgen en zij hebben spijt. Daar moeten we toch van uit gaan. Dan verdien je doorgaans een tweede kans. Dat ze geen monsterboete aan de staat dienen te betalen zal mij een worst wezen. Dat zij een lange werkstraf krijgen vind ik gepast. De kans op reïntegratie, terugkomen van dit voorval. We kunnen nu schuimbekkend eisen dat deze jonge mannen hun leven wordt gestopt, maar dat is nu eenmaal niet de bedoeling van justitie. Ik had er niet van wakker gelegen als ze zwaarder werden gestraft, maar ik vind nu ook niet dat ze er zonder enige gevolgen vanaf zijn gekomen. Ik denk dat je dan toch de reeds geleden gevolgen grondig onderschat. Van de pesterijen jarenlang, tot het belagen van vrienden en familie tot de levenslange persoonlijke erfenis.
Als zij nu nog soortgelijk over de schreef zouden gaan, racistisch zouden handelene, whatever, ... Maak er dan maar een voorbeeld van. Maar nu krijgen ze terecht hun tweede kans.
Mijn vraag is eerder hypotethisch of het nu illegaal is zou zijn moest ik morgen tegen ne witte achtergrond gaan staan en het volgende voorlezen en op youtube zetten.
Plaats, tijd en context zijn belangrijk. Net als eventuele gevolgen voor de betrokkenen. Als elke nieuwsuitzending sereniteit nastreeft en jij gaat duidelijk de gemoederen verhitten, dan stel jij jezelf bloot aan mogelijke juridische problemen. En again, dat is hier niet gebeurd en hij heeft zich niet beperkt tot het vonnis of de betrokkenen zelf. Hij is zeer zeker vatbaar voor een vordering van verschillende personen die in het filmpje werden vernoemd en veel van de mensen hebben zeer goede reden om dat te doen. Een dergelijke schending van de privacy, van het gezinsleven is schandalig. En nogmaals, dat moet beschermd worden omdat jij en ik niet kiezen wie die bescherming krijgt. Iedereen geniet ze, zodat wij ze ook genieten wanneer nodig. Zonder twijfel, zonder willekeur, zonder onderscheid.