Advies thuisnetwerk hardware

Plutus

Well-known member
Crowdfunder FE
Huidige setup: telenet modem voor benedenverdieping, gratis Telenet access point bovenverdieping.
Abonnement voorziet nu 500 Mbps.
Voor de benedenverdieping volstond dit enigszins gezien de modem in de woonkamer stond. Voor de bovenverdieping was dat gratis Telenet AP beperkt tot 250 Mbps + doordat die twee kamers verder staat trek ik in de bureau max 100 Mbps via wifi. Te weinig als er twee gelijktijdige Teams-calls zijn.

De modem verhuist naar de garage en ik zou graag alles nu tegoei installeren.
In de garage hangt al een nieuwe 6U patchkast die ik wil gebruiken om alles proper en stofvrij weg te steken.
In alle kamers zijn er UTP-poorten, Cat 6 bekabeling.

Na wat rond te horen overweeg ik alles van Ubiquiti te voorzien.
Wat is jullie advies? Hieronder nog wat meer info.
Ik heb weinig tot geen ervaring met netwerken. Ben wel ietwat tech savvy, wil dat alles gewoon goed werkt, ik wil kwaliteit, en verkies stabiliteit boven snelheid.
Een patchkast heb ik nog nooit in elkaar gestoken maar het lijkt me wel een leuk projectje voor toepassingen als deze? En ik leer nog eens iets bij.

Access points
Een minimum is eentje in de woonkamer (benedenverdiepig) en bureau (bovenverdieping, gemonteerd aan onderkant bureau).
In de garage kan in principe de modem wifi voorzien maar ik neem aan dat dat dan een apart netwerk is, en het eerder aan te raden is hier ook een AP te hangen en de wifi op de modem uit te schakelen?
Op de bovenverdieping kan ik nog niet goed inschatten wat de nood aan een tweede AP is. Slaapkamer ligt aan de andere kant van het huis. Er zit in rechte lijn +-9m en twee stenen muren tussen het bureau en het bed.
In de bijbouw voorzie ik vermoedelijk ook nog eentje.

Ik denk aan de UniFi U7 Lite. Ik keek eerst naar de Pro maar die is bijna het dubbele in prijs en lijkt me overkill?

Switch
Ik denk aan de UniFi-USW-Pro-Max-16-PoE