Advies thuisnetwerk hardware

Plutus

Well-known member
Crowdfunder FE
Huidige setup: telenet modem voor benedenverdieping, gratis Telenet access point bovenverdieping.
Abonnement voorziet nu 500 Mbps.
Voor de benedenverdieping volstond dit enigszins gezien de modem in de woonkamer stond. Voor de bovenverdieping was dat gratis Telenet AP beperkt tot 250 Mbps + doordat die twee kamers verder staat trek ik in de bureau max 100 Mbps via wifi. Te weinig als er twee gelijktijdige Teams-calls zijn.

De modem verhuist naar de garage en ik zou graag alles nu tegoei installeren.
In de garage hangt al een nieuwe 6U patchkast die ik wil gebruiken om alles proper en stofvrij weg te steken.
In alle kamers zijn er UTP-poorten, Cat 6 bekabeling.

Na wat rond te horen overweeg ik alles van Ubiquiti te voorzien.
Wat is jullie advies? Hieronder nog wat meer info.
Ik heb weinig tot geen ervaring met netwerken. Ben wel ietwat tech savvy, wil dat alles gewoon goed werkt, ik wil kwaliteit, en verkies stabiliteit boven snelheid.
Een patchkast heb ik nog nooit in elkaar gestoken maar het lijkt me wel een leuk projectje voor toepassingen als deze? En ik leer nog eens iets bij.

Access points
Een minimum is eentje in de woonkamer (benedenverdiepig) en bureau (bovenverdieping, gemonteerd aan onderkant bureau).
In de garage kan in principe de modem wifi voorzien maar ik neem aan dat dat dan een apart netwerk is, en het eerder aan te raden is hier ook een AP te hangen en de wifi op de modem uit te schakelen?
Op de bovenverdieping kan ik nog niet goed inschatten wat de nood aan een tweede AP is. Slaapkamer ligt aan de andere kant van het huis. Er zit in rechte lijn +-9m en twee stenen muren tussen het bureau en het bed.
In de bijbouw voorzie ik vermoedelijk ook nog eentje.

Ik denk aan de UniFi U7 Lite. Ik keek eerst naar de Pro maar die is bijna het dubbele in prijs en lijkt me overkill?

Switch
Ik denk aan de UniFi-USW-Pro-Max-16-PoE
De 24 Pro Max is meteen het dubbele wat me nogal gek lijkt. Of zijn er goedkopere modellen die even goed zijn voor mijn noden?

In de kast komen er 14 UTP-kabels toe. Eigenlijk zijn sommigen overbodig (in bureau bv komen er 4 toe, maar 1 of 2 nodig...).
AP's zullen er geschat 4 zijn: 3 op de kabels die er al liggen, 1 extra rechtstreeks op de switch.
Laadpaal ook UTP nodig neem ik aan?
Camerabewaking obv PoE komt er ooit vermoedelijk ook nog, 1 à 2 stuks

Blijkbaar moet je voor deze switch nog een aparte rack mount kopen (70+ EUR en amper verkrijgbaar?) omdat hij te smal is om in een kast te monteren?

Overige
Patchkabels
: 15cm kabels lijkt me te volstaan. Tips?

Gateway: lijkt me op het eerste zicht niet nodig voor mijn situatie? Telenet modem -> switch zou moeten werken?

Controller: Ubiquiti voorziet de Cloud Key om de controller te draaien. Als ik het goed begrijp is dat geen must, kan ik gewoon mijn laptop gebruiken als controller om alles in te stellen, en dan basically set & forget en af en toe eens verbinden voor updates?
Een NAS heb ik (nog) niet. Ik heb ook geen nood aan permanente opvolging en stats ofzo.
Lijkt me een makkelijke 190 EUR besparing.

Wat zijn goede (web)winkels om aan te kopen?

Alvast bedankt!

Access points

Voor de plaatsing van de accespoints kan je de unifi design tool gebruiken. Je kan daar een plattegrond uploaden van je verdieping zodat je een goed idee krijgt van de range van je AP.

Als je toch op termijn camera's gaat nemen, kan je misschien best een controler nemen met protect. Dan heb je meteen een controler en mogelijkheid tot achteraf camera's op te hangen.

Andere vragen kan @zephir waarschijnlijk beter beantwoorden :)

Hey

Thx @demon326
Klopt ik ga mijn best doen :D
Ik heb er hier op't forum al een paar van een setup voorzien, doorgaans zijn mijn prijzen aan de competitieve kant, maar Unifi zijn tegenwoordig soms dagprijzen...

Alvast enkele vragen:
- Hoe diep is je 6U patchkast? Kan die tot 35cm of tot 45 cm diepte toestellen aan? (te meten van de voorste set rails tot aan de achterste plaat). Dat is belangrijk om te kijken welke devices daar in passen.
- Zijn je kabels al getermineerd in je patchkast of moet je dat nog doen? Als ze getermineerd zijn in een patchpaneel in je rack, dan zijn 10cm kabels genoeg als je ze boven, onder kan verbinden met een switch in de U slot net boven of onder je patchpaneel. Een 16p-pro-max switch heeft wel meer connecties aan de linkse kant. Andere devices zoals een UDMpro etc hebben ze dan weer gegroepeerd aan de rechterkant, het hangt er wat vanaf wat je gaat kiezen. Ik gebruik meestal 10cm slim waar het kan omdat die het netste zijn, en waar dat niet kan die van 30cm slim.

Om te beginnen KAN je een controller hosten op een PC en die enkel opzetten om config aanpassingen te doen, maar je mist heel veel, zoals automatische channel updates van je Wifi elke nacht, stats, alerts... Je kan een eenvoudige gateway + ingebouwde controller nemen en als je camera's overweegt kan je ook een NVR daarin nemen. Dan combineer je dat in 1 device. Er is heel wat keuze tegenwoordig. De meerprijs van een dedicated cloudkey is het niet meer waard tegenwoordig en de besparing van een offline controller voor mij ook niet. Maar het kan. Je kan de controller ook online hosten op een Raspberry Pi, of een Docker app op je NAS moest je dat willen leren trouwens...

Dat gezegd zijnde.
Je hebt keuze tussen WiFi 6 en Wifi 7 AP's.
Wifi 6 heeft heel goede throughput, 600-900Mbps (megaBIT, niet byte, dus 8x kleiner), werkt op 2.4 en 5gHz en verbruikt wat minder stroom
Wifi 7 heeft throughput voorbij 1Gbps als je er dicht genoeg bij staat en duurdere Wifi 7 AP's (niet de U7-lite) hebben ook een 3e 6gHz band.

Een U7 lite is ok, maar heeft geen top antennes's. Daar ga je niet vlot mee door meerdere muren. De U6-pro en de U7pro zijn beter qua bereik. De U6-Pro gaat sneller zijn als je er verder vandaan staat, maar in line of sight heeft de U7-lite een hogere throughput en je hebt iets betere stabiliteit door de nieuwere technologie. Die heeft minder last van storing als er veel andere WiFi signalen van de buren zijn e.d. De U7-Pro is nog beter, maar verbruikt meer stroom en is duurder... Aangezien je geen interne NAS hebt die multigigabit data gaat streamen, en aangezien je maar 500Mbps internet download hebt, hoef je daar niet naar te kijken. Een U6-pro is al genoeg, maar je kan een U7-Lite ook overwegen.

Je zet best de Wifi van Telenet af, omdat je dan minder storing op het spectrum hebt. Dat komt de snelheid ten goede. Je toestellen gaan ook veel beter roamen op hetzelfde SSID dan wanneer ze tussen Unifi en Telenet moeten wisselen. Als je meerdere SSID's hebt, ga je merken dat toestellen blijven "hangen" op minder ideale netwerken waardoor je haperingen krijgt. Maar, het is mogelijk om ze naast elkaar te zetten.

Als je een AP onder je bureau wil hangen, hou dan wel rekening met het stralingspatroon van de AP's. Die schotels zijn niet ideaal voor dat doeleinde. Want die stralen uit met de kromming van de bovenkant. Je hebt ook tafelmodellen zoals de U6-mesh die als een donut rond het AP stralen, die zijn technisch beter als je ze niet aan het plafond wil hangen. Er zijn er ook voor tegen de muur, dat zijn de "in wall" modellen.

Misschien een onorthodox idee maar:
Stel dat je gigabit vandaag nog ok vindt (ook voor je AP's, want als je WiFi 7 AP's kiest, dan hebben die een 2.5Gbe NIC omdat ze theoretisch voorbij 1 gigbit kunnen gaan). Dan zou je alleen een Dream Machine SE kunnen nemen.

Dat is een gateway + 8p POE switch + NVR. 1U, maar je moet wel 45mm diep kunnen in je rack.
Dan kan je daarop 4 AP's aansluiten en nog eens 4 poorten in je huis die je effectief gebruikt. Dan heb je de hele controller + gateway experience en ben je op een schijf na klaar voor camera's.

Wordt het later wat drukker op je netwerk, dan steek je alsnog een switch bij. De UDM SE heeft 2.5Gbe & 10Gbe WAN poorten en een 10Gbe LAN poort, dus dat ding schaalt vlot mee als je op termijn hogere snelheden wil. Vandaag is er toch geen usecase voor multigig.

Het alternatief met de USW-16-Pro-Max heeft wel genoeg poortjes, inclusief 4 2.5Gbe voor AP's voor het hele huis. Maar, daar zou je dan best toch nog een gateway aan toevoegen waardoor je netto duurder uitkomt dan met de UDM SE en je gaat die tot je een rack-mount kit vast krijgt nog even ergens op moeten zetten. Als je dat toch wil kan je een UCG-Ultra toevoegen als controller + gateway, voor gigabit routing. Of een model hoger: Een UCG-Max doet 2.5Gbe LAN (geen PoE) en je kan er een SSD insteken om als NVR te dienen, naast gateway en controller.

Hopelijk helpt dit wat...

Hey

Thx @demon326
Klopt ik ga mijn best doen :D
Ik heb er hier op't forum al een paar van een setup voorzien, doorgaans zijn mijn prijzen aan de competitieve kant, maar Unifi zijn tegenwoordig soms dagprijzen...

Alvast enkele vragen:
- Hoe diep is je 6U patchkast? Kan die tot 35cm of tot 45 cm diepte toestellen aan? (te meten van de voorste set rails tot aan de achterste plaat). Dat is belangrijk om te kijken welke devices daar in passen.
- Zijn je kabels al getermineerd in je patchkast of moet je dat nog doen? Als ze getermineerd zijn in een patchpaneel in je rack, dan zijn 10cm kabels genoeg als je ze boven, onder kan verbinden met een switch in de U slot net boven of onder je patchpaneel. Een 16p-pro-max switch heeft wel meer connecties aan de linkse kant. Andere devices zoals een UDMpro etc hebben ze dan weer gegroepeerd aan de rechterkant, het hangt er wat vanaf wat je gaat kiezen. Ik gebruik meestal 10cm slim waar het kan omdat die het netste zijn, en waar dat niet kan die van 30cm slim.

Om te beginnen KAN je een controller hosten op een PC en die enkel opzetten om config aanpassingen te doen, maar je mist heel veel, zoals automatische channel updates van je Wifi elke nacht, stats, alerts... Je kan een eenvoudige gateway + ingebouwde controller nemen en als je camera's overweegt kan je ook een NVR daarin nemen. Dan combineer je dat in 1 device. Er is heel wat keuze tegenwoordig. De meerprijs van een dedicated cloudkey is het niet meer waard tegenwoordig en de besparing van een offline controller voor mij ook niet. Maar het kan. Je kan de controller ook online hosten op een Raspberry Pi, of een Docker app op je NAS moest je dat willen leren trouwens...

Dat gezegd zijnde.
Je hebt keuze tussen WiFi 6 en Wifi 7 AP's.
Wifi 6 heeft heel goede throughput, 600-900Mbps (megaBIT, niet byte, dus 8x kleiner), werkt op 2.4 en 5gHz en verbruikt wat minder stroom
Wifi 7 heeft throughput voorbij 1Gbps als je er dicht genoeg bij staat en duurdere Wifi 7 AP's (niet de U7-lite) hebben ook een 3e 6gHz band.

Een U7 lite is ok, maar heeft geen top antennes's. Daar ga je niet vlot mee door meerdere muren. De U6-pro en de U7pro zijn beter qua bereik. De U6-Pro gaat sneller zijn als je er verder vandaan staat, maar in line of sight heeft de U7-lite een hogere throughput en je hebt iets betere stabiliteit door de nieuwere technologie. Die heeft minder last van storing als er veel andere WiFi signalen van de buren zijn e.d. De U7-Pro is nog beter, maar verbruikt meer stroom en is duurder... Aangezien je geen interne NAS hebt die multigigabit data gaat streamen, en aangezien je maar 500Mbps internet download hebt, hoef je daar niet naar te kijken. Een U6-pro is al genoeg, maar je kan een U7-Lite ook overwegen.

Je zet best de Wifi van Telenet af, omdat je dan minder storing op het spectrum hebt. Dat komt de snelheid ten goede. Je toestellen gaan ook veel beter roamen op hetzelfde SSID dan wanneer ze tussen Unifi en Telenet moeten wisselen. Als je meerdere SSID's hebt, ga je merken dat toestellen blijven "hangen" op minder ideale netwerken waardoor je haperingen krijgt. Maar, het is mogelijk om ze naast elkaar te zetten.

Als je een AP onder je bureau wil hangen, hou dan wel rekening met het stralingspatroon van de AP's. Die schotels zijn niet ideaal voor dat doeleinde. Want die stralen uit met de kromming van de bovenkant. Je hebt ook tafelmodellen zoals de U6-mesh die als een donut rond het AP stralen, die zijn technisch beter als je ze niet aan het plafond wil hangen. Er zijn er ook voor tegen de muur, dat zijn de "in wall" modellen.

Misschien een onorthodox idee maar:
Stel dat je gigabit vandaag nog ok vindt (ook voor je AP's, want als je WiFi 7 AP's kiest, dan hebben die een 2.5Gbe NIC omdat ze theoretisch voorbij 1 gigbit kunnen gaan). Dan zou je alleen een Dream Machine SE kunnen nemen.

Dat is een gateway + 8p POE switch + NVR. 1U, maar je moet wel 45mm diep kunnen in je rack.
Dan kan je daarop 4 AP's aansluiten en nog eens 4 poorten in je huis die je effectief gebruikt. Dan heb je de hele controller + gateway experience en ben je op een schijf na klaar voor camera's.

Wordt het later wat drukker op je netwerk, dan steek je alsnog een switch bij. De UDM SE heeft 2.5Gbe & 10Gbe WAN poorten en een 10Gbe LAN poort, dus dat ding schaalt vlot mee als je op termijn hogere snelheden wil. Vandaag is er toch geen usecase voor multigig.

Het alternatief met de USW-16-Pro-Max heeft wel genoeg poortjes, inclusief 4 2.5Gbe voor AP's voor het hele huis. Maar, daar zou je dan best toch nog een gateway aan toevoegen waardoor je netto duurder uitkomt dan met de UDM SE en je gaat die tot je een rack-mount kit vast krijgt nog even ergens op moeten zetten. Als je dat toch wil kan je een UCG-Ultra toevoegen als controller + gateway, voor gigabit routing. Of een model hoger: Een UCG-Max doet 2.5Gbe LAN (geen PoE) en je kan er een SSD insteken om als NVR te dienen, naast gateway en controller.

Hopelijk helpt dit wat...
Merci! Ik bekijk vanavond wat meer in detail, maar voor nu al twee vragen:

Wat is -voor mijn use case- toch het voordeel van zo’n gateway?

De kast is gemeten vanaf de voorste rail zelfs maar 30,5cm diep. ‘t Is eentje van Excel die de elektricien proactief al had gehangen.
Alle kabels komen inderdaad in een patchpaneel, op een positie naar keuze, er zit nog genoeg ruimte op de kabels.

IMG_8092.jpeg

Grootste voordeel van de gateway is: je hebt alles zelf in de hand, ook meer inzicht qua statistieken + betere beveiliging dan wat uw provider aanbiedt.

30,5cm, de UDM-PRO is 28,5cm lang. zal krap worden ivm voedingskabel. Als ik kijk naar uw foto, kun je die voorste rail wel nog 1 tandje naar voor monteren.

Ofwel dan een Cloud gateway fiber (UCG-Fiber) of Cloud gateway Max (UCG-MAX-NS)

Laatst bewerkt:
Dat is een heel ondiep rack, daar past een UDM SE niet in. Zelfs de 16-pro-max met rackmount kit past volgens niet in dat rack want dat is 28CM diep zonder de stekker in de voeding. Als je die erbij neemt, denk ik dat die switch voor de voorste "posts" zou duwen waardoor je die niet meer kan vastschroeven. Er zijn wel 90-graden gedraaide C13 / schuko kabels maar die ga je apart moeten bestellen. Idem voor een UDM pro, zoals @RealFlub omschrijft. Dat is oncomfortabel krap. Ik zou die post niet naar voren zetten, want dan ga je te veel druk op je deur hebben van de bochten van de patchkabels die daar tegenaan geperst zitten. Dat is nu ook al aan de krappe kant. Het kan, in nood, maar is niet ideaal...

Ik zou dat rack nu het nog kan, vervangen door eentje van 45cm diepte voor devices. Dat is veel handiger voor een pro-sumer die wat verder wil dan de barebones TP-link switch. Met wat geluk neemt hij deze nog terug, de mounting opties zijn normaal hetzelfde voor een dieper rack waardoor je niet opnieuw moet boren.

Je kan een "keystone panel" aanschaffen om die blokjes in te klikken op de juiste plek. Excel maakt die ook. Dat kost 20-30 euro. Ubiquiti maakt die ook, maar die zijn wat duurder.

Een gateway is een router. Een router in eigen beheer laat je toe te zien wat er tussen je huis en het internet beweegt, en dat te sturen. Denk aan ads blokkeren, toestellen (vb van gasten, kinderen, de poetsvrouw) afschermen van andere toestellen of van stukken van het internet (zoals die NAS in de toekomst). Als je meerdere WiFi SSID's wil om verkeer te splitsen, moet je gateway dat ook ondersteunen. Ik zet IoT devices op een apart netwerk, omdat ik die niet vertrouw en ik heb bepaalde services waarvan ik onder bepaalde voorwaarden vanop het internet naartoe wil kunnen. Al die dingen stel je in op een gateway. Die controleert ook je ISP en als je issues hebt daarmee, is dat heel makkelijk te bewijzen (dat is me al meermaals goed uitgekomen).

Je kan sommige dingen instellen in de Telenet router, maar die van Unifi gaan veel verder, en het voordeel is dat je die instelling over AP's, switchen en Gateway('s) in 1 interface kan doen in plaats van elk in zijn eigen interface.

Dat is een heel ondiep rack, daar past een UDM SE niet in. Zelfs de 16-pro-max met rackmount kit past volgens niet in dat rack want dat is 28CM diep zonder de stekker in de voeding. Als je die erbij neemt, denk ik dat die switch voor de voorste "posts" zou duwen waardoor je die niet meer kan vastschroeven. Er zijn wel 90-graden gedraaide C13 / schuko kabels maar die ga je apart moeten bestellen. Idem voor een UDM pro, zoals @RealFlub omschrijft. Dat is oncomfortabel krap. Ik zou die post niet naar voren zetten, want dan ga je te veel druk op je deur hebben van de bochten van de patchkabels die daar tegenaan geperst zitten. Dat is nu ook al aan de krappe kant. Het kan, in nood, maar is niet ideaal...

Ik zou dat rack nu het nog kan, vervangen door eentje van 45cm diepte voor devices. Dat is veel handiger voor een pro-sumer die wat verder wil dan de barebones TP-link switch. Met wat geluk neemt hij deze nog terug, de mounting opties zijn normaal hetzelfde voor een dieper rack waardoor je niet opnieuw moet boren.

Je kan een "keystone panel" aanschaffen om die blokjes in te klikken op de juiste plek. Excel maakt die ook. Dat kost 20-30 euro. Ubiquiti maakt die ook, maar die zijn wat duurder.

Een gateway is een router. Een router in eigen beheer laat je toe te zien wat er tussen je huis en het internet beweegt, en dat te sturen. Denk aan ads blokkeren, toestellen (vb van gasten, kinderen, de poetsvrouw) afschermen van andere toestellen of van stukken van het internet (zoals die NAS in de toekomst). Als je meerdere WiFi SSID's wil om verkeer te splitsen, moet je gateway dat ook ondersteunen. Ik zet IoT devices op een apart netwerk, omdat ik die niet vertrouw en ik heb bepaalde services waarvan ik onder bepaalde voorwaarden vanop het internet naartoe wil kunnen. Al die dingen stel je in op een gateway. Die controleert ook je ISP en als je issues hebt daarmee, is dat heel makkelijk te bewijzen (dat is me al meermaals goed uitgekomen).

Je kan sommige dingen instellen in de Telenet router, maar die van Unifi gaan veel verder, en het voordeel is dat je die instelling over AP's, switchen en Gateway('s) in 1 interface kan doen in plaats van elk in zijn eigen interface.
Eerst en vooral al eens dikke merci @zephir @RealFlub . Ik zit hier maar vragen te lanceren - voor jullie ongetwijfeld poepsimpel, maar voor mij heel nuttige info 😄

Het lijkt me dat er nu deze hangt, 39cm in totaal:

Zou de variant van 50cm (inbouwdiepte +-40cm schat ik?) werkbaar zijn?
Met de 60cm variant kom ik zeker aan de 45cm inbouwdiepte maar dat wordt echt te lomp, dan hangt die voor de garagepoort en dat wil ik vermijden.
Indien wel zal ik morgen eens vragen of ik nog kan wisselen. Hij heeft die kast gehangen zonder het over details of type te hebben dus ik zou verwachten van wel. We'll see.

Wat gateway/UDM betreft: intussen wat verder ingelezen en het lijkt inderdaad wel interessant om alles in één te hebben. Voor nu overkill maar wel slim naar de toekomst.
Pakweg 100 EUR duurder maar (i) geen aparte controller nodig en (ii) past gewoon in de kast zonder adapters. Die adapter voor de 16 Pro Max kost al 70 EUR en is momenteel niet eens leverbaar, best onhandig.

Telenet router is makkelijk te overbruggen? In de instellingen vind ik niet meteen iets dus vermoedelijk telefonisch te regelen.
UDM SE is relatief makkelijk operationeel te krijgen? Zoals gezegd, ik wil me er wel mee amuseren en wil zeker bijleren, maar de wederhelft doet me dood als dat hier dagen gaat duren eer ik het in gang krijg :unsure:

Gezien de 8 poorten, hebben jullie een voorstel voor een goede (niet te dure) extra switch? Dan kan ik toch àlle kabels meteen aansluiten. Ik denk aan ventilatie, Niko Home Control, ... zo zit ik niet meteen van dag 1 beperkt in aantal poorten.
Hoeft ook niet noodzakelijk in de kast te monteren zijn, ik kan die gewoon naast de Telenet modem leggen onderaan de kast.

Voor de APs zie ik nog niet goed wat nu de beste keuze is, U6 Pro of U7 Lite. U7 Lite kan hogere snelheden aan maar heeft minder bereik, maar voor dat prijsverschil (+-100 vs 165 EUR) kan ik er gerust eentje extra hangen en dan is dat opgelost, klopt?
Dus in de bureau (1e verdieping) eentje ofwel onderaan bureaublad (goeie tip dat dat niet optimaal is, te testen dus) ofwel in de hoek van de kamer; en dan eventueel nog een extra in de slaapkamer als ik merk dat het bereik toch onvoldoende is?

Zoals met alles wordt dat makkelijker als je dat wat meer doet he...

40cm inbouwdiepte is veel comfortabeler, 45 vind ik ideaal.

Het is heel handig om een PDU (basically een stekkerblok met rack-ears) aan de achterste posts te bevestigen. Als je dan wat diepte hebt kan je ondiepe toestellen daarvoor hangen. Als je dat niet hebt moet je ofwel de PDU vooraan hangen, maar dan moet die diep genoeg in de kast hangen zodat alle "wall warts" erin passen en dat de deur nog toe gaat, of je moet een los stekkerblok in de kast leggen maar dat krijg je nooit orderlijk.

Als je het buget kan vrijmaken zou ik nu ook eerder voor gateway eerst gaan.

Een telenet coax router kan je in bridge mode zetten.
UDM SE kan je eerst basic instellen, dat duurt 3 minuten voor de basic setup, maar je gaat daar waarschijnlijk een aantal avonden mee zitten experimenteren eens die draait... :d. Als die goed werkt, zet dan de Telenet router pas in bridge mode.

Voor een paar poortjes zou ik de USW-ultra durven aanraden, eventueel met geupgrade PoE budget (kan ook achteraf als het nodig blijkt). Die is magnetisch dus die blijft goed tegen de wand van je rack geplakt. Een Lite 8 PoE is ook heel degelijk.

Alternatief kan je ook een USW Flex 2.5G PoE overwegen. Die kan je met een DAC kabel verbinden voor een 10Gbe uplink naar de UDM SE maar persoonlijk zou ik liever een rack mountable 2.5Gbe switch hebben op termijn en nu alles op 1Gbe houden voor minimale instapkost.

Die Unifi switchen zijn vaak vlot 2e hands te verkopen dus veel verlies je daar niet op als je ooit upgrade naar een rackmount model.

Meer, maar zwakkere AP's is bijna altijd beter dan minder, sterke... Dus ja, klopt. U7-Lite's zijn zeker ok (weet dat je ze met gigibit aansluiting op je UDM SE, dus capt op gigabit, maar dat ze in ideale omstandigheden, op een 2.5Ge switch dus theoretisch iets sneller worden. Je hebt daar nu niets aan, maar later met een NAS en of multi-gig internet is het nog te verbeteren.

Je kan er ook nu 2 hangen. Testen met de Wifi-man app of als je een iPhone hebt met Lidar een heatmap maken van je huis met de signal strength er bovenop. Dan zie je nu hoe het bereik is en kan je tweaken, en zien waar je het best eentje bij zet...

Ik heb op de bovenverdieping geen UTP, maar ik heb ook geen TV's e.d. boven dus geen AP's. Voor mij is de 50-60mbps die ik daar haal op 2.4gHz voldoende. Dat is RUIM voldoende om op een smartphone of tablet alles te doen wat je daarop zou willen doen, maar niet genoeg om met 3 personen 4K films te streamen... Voor mij is dat ok. Elk huis is anders dus test dat eerst zou ik zeggen (dubbelzijdige plakband, anyone?).

Telenet router is makkelijk te overbruggen? In de instellingen vind ik niet meteen iets dus vermoedelijk telefonisch te regelen.

Als je modem bridge modus ondersteund, en dat doen ze dacht ik niet allemaal is het maar een kwestie van dit aan te zetten en even de instructies op de telenet pagina te volgen. ALs je modem niet niet ondersteund, geen probleem. Ik heb base en daar hebben ze die functie bewust niet beschikbaar gemaakt, enige nadeel is dat ik bij port forwards 2x moet instellen: Op modem en de gateway..

Als je modem bridge modus ondersteund, en dat doen ze dacht ik niet allemaal is het maar een kwestie van dit aan te zetten en even de instructies op de telenet pagina te volgen. ALs je modem niet niet ondersteund, geen probleem. Ik heb base en daar hebben ze die functie bewust niet beschikbaar gemaakt, enige nadeel is dat ik bij port forwards 2x moet instellen: Op modem en de gateway..
Dankzij de link van @zephir inderdaad ontdekt dat mijn model bridge mode niet ondersteunt. Indien nodig vraag ik eerst een nieuw model aan bij Telenet, ze zullen daar wel in meegaan zou ik verwachten.

Dankzij de link van @zephir inderdaad ontdekt dat mijn model bridge mode niet ondersteunt. Indien nodig vraag ik eerst een nieuw model aan bij Telenet, ze zullen daar wel in meegaan zou ik verwachten.
Telenet vroeg daar vroeger 90 euro voor als de vorige niet kapot was. Ik weet niet hoe ze dat nu doen. Als de jouwe al wat ouder is, wisselen ze die soms wel gratis naar een nieuwer model. Orange, dat dezelfde coax gebruikt als Telenet laat je toe dat zelf in te stellen via het webportal (dat dan wel ophoudt te werken na een reboot).

't Is de CH7465LG-TN die hier hangt. Geen idee of dat aanzien wordt als een oud model, hangt hier wel al enkele jaren.

Elektricien maakt er geen probleem van om de kast te wisselen naar het model van 50cm diep (40-41cm inbouwdiepte) dus dan zit ik goed. Ik kan stilaan eens beginnen rondkijken om materiaal te bestellen.
Ik moet nog de coax van de garage naar het aftakpunt trekken en dan Telenet laten komen om over te schakelen dus ik heb nog wel enkele weken tijd.

Zijn er specifieke adressen/webshops die jullie kunnen aanraden voor Ubiquiti, alsook randmateriaal (patchkabels bv)?

't Is de CH7465LG-TN die hier hangt. Geen idee of dat aanzien wordt als een oud model, hangt hier wel al enkele jaren.

Elektricien maakt er geen probleem van om de kast te wisselen naar het model van 50cm diep (40-41cm inbouwdiepte) dus dan zit ik goed. Ik kan stilaan eens beginnen rondkijken om materiaal te bestellen.
Ik moet nog de coax van de garage naar het aftakpunt trekken en dan Telenet laten komen om over te schakelen dus ik heb nog wel enkele weken tijd.

Zijn er specifieke adressen/webshops die jullie kunnen aanraden voor Ubiquiti, alsook randmateriaal (patchkabels bv)?
Deze modem komen ze gratis vervangen hoor, is nog docsis 3.0! Gaat ook maar tot 400Mbit ofzo.
De docsis 3.1 modems gebruiken hun kanalen veel efficiënter en hebben er zo meer dacht ik, daarom wil Telenet ook die oudere modems weg op termijn.

Voor de plaatsing van de accespoints kan je de unifi design tool gebruiken. Je kan daar een plattegrond uploaden van je verdieping zodat je een goed idee krijgt van de range van je AP.
Dan wil ik u toch waarschuwen voor gebruik van unifi design center want wat daar uitkomt van uitkomst hoe je u wifi's en hoeveel wifi's je moet plaatsen niet overeenkomt met de werkelijkheid.

Zelfs hun ingenieurs bevestigen dit.

Terug
Bovenaan