Algemene Auto/Motor-sport thread (Indycar, WRC, FE, MXGP, etc.)

Idd, een tweetaktje. Bijlange niet zo snel als een viertakt maar o zoveel leuker om mee te crossen. Allé, dat is mijn mening in elk geval. En wat ook mooi meegenomen is, is de kostprijs. Is een pak goedkoper dan een viertakt. Maar wedstrijden winnen zal je er niet meer mee doen :)

Vorig jaar was er wat interesse dus dacht, kleine update hier. Dit weekend 45ste editie van de 24u van Zolder.
Na vorige editie met de Ligier de overwinning binnen gesleept te hebben, nieuwe uitdaging nml. de Toyota Supra GT4 EVO.

Ik was initieel niet van plan te rijden dit jaar (druk jaar, geen training, geen circuittijd) maar werd dan een beetje 'gedwongen' en kon geen nee meer zeggen. Een GT4 is alleszins makkelijker te rijden dan een wagen zoals een Ligier en de temperatuur dit weekend gaat ook goed meevallen.

Vandaag was alvast de parade, enkele leuke sfeerbeeldjes.

24-H-ZOLDER-2023-DAY-1-TRACKWALK-PARADE-TIM-4-K-27.jpg

24-H-ZOLDER-2023-DAY-1-TRACKWALK-PARADE-TIM-4-K-23.jpg

24-H-ZOLDER-2023-DAY-1-TRACKWALK-PARADE-TIM-4-K-21.jpg
370458427_779099470885825_3559290222944432359_n.jpg

Er is spijtig genoeg geen BOP voorzien in de GTB klasse dus intrinsiek zijn de AMG GT4 en de nieuwe M4's sneller. Beetje gek dat dit niet ingevoerd is (letterlijk elke GT4 series heeft een vrij exact uitgekiende BOP dus implementeren was geen moeite geweest).

We gaan zien hoe het draait, het blijft Zolder, werkelijk 1 van de zwaarste endurance koersen in de wereld. De mechaniek ziet echt enorm af.

Fingers crossed, duimen voor #11 !

Mijn vader doet ook mee op z’n 66e, als mechanicien weliswaar bij Redant Racing. Hopelijk eens een pechvrije editie, want zij zijn toch 1 van de favorieten voor de algemene zege.

Steve rijdt op een E46 M3. Ferme wagen maar ook nog met manuele bak. Gaat moeilijk worden om daar iets mee te kunnen realiseren helaas. Teveel PK geweld in die klasse.

Ikzelf op de Supra GT4 EVO. Ook daar, geen BOP, BMW's zijn the ones to beat maar intrinsiek zijn ze aanzienlijk sneller zonder BOP. Soit, we zien wel hoe het evolueert en als de auto for whatever reason DNF krijgt, kan ik nog altijd F1 kijken :laugh:
Ik heb de deelnemers eens bekeken, heeft Davy Suffeleers hier ook geen geschiedenis (9Lives of BG)?

Kom gerust is dag zeggen en kan je wel de box is laten zien desnoods.
Dank je wel voor de vriendelijke uitnodiging! Helaas was ik niet lang in Zolder vanwege het slechte weer dat op komst was, ik heb enkel de Formule wagens zien rijden. De pitlane was ook niet open voor het publiek zoals op andere donderdagen.
Het zal geen bloedhete editie worden van de 24u, hopelijk helpt jullie dat met het materiaal en de betrouwbaarheid, maar ook de te leveren inspanningen.

Vrije oefeningen, pre-quali, superpole en nachttraining zitten erop.

Kort na de middag in FP2 als eerste in de wagen gekropen in de gietende regen. Toch wat pittige momentjes. Heel veel stilstaand water.
Had paar korte fragmentjes van de camera opgenomen met men telefoon. Wat leuke sideways actie.

Dwars de chicane door, nipt de bandenstapel vermijden (absurd om daar te zetten, ze willen tracklimits afdwingen maar kan perfect via de cameras, ben er geen fan van)

Vooral T1 was dramatisch glad. Was het hele proces van grip, geen grip, recovery, grip, geen grip, recovery, repeat
Wel zeer plezant rijden zo natuurlijk :biglaugh:

Ook wanneer je dacht heel smooth en progressief op de throttle erdoor te gaan, gewoon plots de poep de andere richting uit.

Benieuwd voor morgen. Geen BOP, in mijn opinie echt niet ok, getuige de grote verschillen tussen de rondetijden van de M4 GT4. Die wagen is meer een gedowngrade GT3 dan van de basis een GT4. Zit dus veel motorpotentieel in en zonder restrictie schroeven ze die open met dus het gevolg dat ze bijna niet te volgen zijn. Het blijft natuurlijk Zolder maar het is niet fijn dat je eigenlijk aan het gevecht begint met een dolk en zij met een samoerai zwaard :crazy:

Is dat eigenlijk nog plezant zo in de regen rijden?
Als het fout gaat is dat toch een heel serieuze factuur denk ik...

(ik ga er even van uit dat ge geen prof zijt en uit eigen zak moet betalen)

Mijn vader doet ook mee op z’n 66e, als mechanicien weliswaar bij Redant Racing. Hopelijk eens een pechvrije editie, want zij zijn toch 1 van de favorieten voor de algemene zege.

Over Redant racing gesproken,ik zou graag een Redant racing based livery maken in GT7 maar mis redelijk wat decals.
Iemand van inside die me zou kunnen helpen?

Een Porsche. voor nog een Porsche... En waarschijnlijk nog een Porsche. Direct 1 gan de redenen waarom ik voor het eerst in heel veel jaren de 24 uur van Zolder geskiipt heb. Zie liever wat meer exotische dingen.
Andere redenen zijn de belachelijk hoge parkingprijzen en prijzen aan de eetstandjes. Ik zit al het hele weekend in Hockenheim op de NitrOlympix. Hier valt heel wat meer te zien en kost een fritje 3.5 euro.

Trouwens nooit geweten dat het verschil tussen een Funny Car en een Top Fuel dragster zo groot was. Serieus indrukwekkend. Die funny car ook hoor maar het was toch even verschrikken bij die Top Fuel

Toeme toch..

De teleurstelling is zeer groot. Driver error, ongetwijfeld door vermoeidheid met meteen grote gevolgen. De Supra is fysiek enorm zwaar (maximale remdruk is 120kg op het pedaal). Spijtig genoeg is dat momentje niet uitgedraaid in een simpele spin of spelen in de grindbak.

Mits het ongeval niet was gebeurd en we eventuele problemen (mechanisch of whatever) konden vermijden zoals vorig jaar, was het vrijwel zeker een podiumplek gezien de issues bij de concurrentie en hadden we zelfs gestreden voor de overwinning.

Helaas is dit ook onderdeel van racen. 😢

Niks over Liam?

Weer gewonnen. Toch wel consistent bezig de laatste tijd.

Als ik het goed heb zijn er nog 100 punten te rapen. En Liam staat er 48 achter.
In theorie kan het nog...

Heb de GP van Turkije nog niet kunnen zien helaas, maar idd, Liam is sterk bezig de laatste weken. Niet steeds echt de snelste, maar wel quasi foutloos het hoogst mogelijke resultaat behalend. Hij heeft zelfs al meer GP's op z'n palmares dan Adamo!!! 48 punten is veel hoor, maar 1 tegenvaller voor Adamo, en het gat kan zomaar ineens 23 punten zijn. Er zijn trouwens nog 120 punten te verdienen met de Q-heats. Wel nog altijd pijnlijk om te zien hoe een puntenloze Orshagen het WK zomaar kan beslissen. Want zelfs een Geerts op 75% is de twee laatste GP's sneller dan Adamo. Hartzeer!!!
Beide Coenen broertjes weer heel ziek in Turkije, Lucas zelfs niet meer gestart daardoor in de tweede manche.

Wel nice om zien dat Gajser zijn eerste GP wist te winnen sinds zijn comeback na z'n zware blessure. Niet 100% fit, maar komt stilaan wel op snelheid. Hopelijk volgend jaar met Prado, Febvre, Herlings, Renaux, Geerts, ... een blessurevrij seizoen. Zou dan vuurwerk moeten geven. :)

Terug
Bovenaan