Algemene Auto/Motor-sport thread (Indycar, WRC, FE, MXGP, etc.)

Op zich is het niet zozeer het feit dat ze op stratencircuits rijden dat mij zo stoort, maar eerder het feit dat elk circuit er (vooral vanuit de cockpit) hetzelfde uitziet. Ik vind het echt zeer claustrofobisch en onaangenaam met die muren langsheen het hele circuit. Op dat vlak vond ik Valencia wel een verademing.
Als ze diezelfde stratencircuits nu kunnen aanleggen met hier en daar wat uitloopstroken of bredere stukken, zou het mij al een pak minder storen.

Ben ook wel benieuwd naar de volgende. Eindelijk Monaco op full lay-out! (met enkele wijzigingen weliswaar)
Dat vind ik dus ook. Maar wat Eniac zegt klopt, en is wel te begrijpen.

Dat vind ik dus ook. Maar wat Eniac zegt klopt, en is wel te begrijpen.
Ja hoor, maar mijn post diende niet om Eniac tegen te spreken :p Ik weet dat de zaken idd zo ineen zitten.
Mijn kritiek op de claustrofobische circuits staat er los van. Je kunt imo perfect die lompe chicanes invoeren die nodig zijn om energie te recupereren, zonder continu zo ingesloten te zitten. Maar op straat heb je helaas die vrijheid niet.

Ik vind heel dat gedoe over 'echte circuits' nogal een vreemde discussie.
Als ge auto's op circuits wilt zien rijden, kijk dan naar iets anders.

Als ge auto's op ne oval wilt zien rijden, dan gaat ge ook naar nascar of indycars kijken. En daar niet gaan klagen dat ge ze veel liever op een kwartermile rechtstuk om ter snelste wilt zien optrekken.
Of ge kijkt ook niet naar F1 en daar gaan klagen dat ze op ovals moeten rijden toch...

FE is een stratencircuit serie. Laat dat maar zo. Niet alles moet hetzelfde zijn.

Ik vind dat een omgekeerde redenering. Dat impliceert keuze, terwijl die er eigenlijk niet is. Ze zouden nog mogen proberen om ze te maken voor echte circuits, dat is gewoon nog niet realistisch op dit ogenblik. De technologie die er nu is werkt beperkend en zorgt ervoor dat ze eigenlijk geen andere keuze hebben dan ze in te zetten op stratencircuits met veel remmen en keren en draaien.

Dus in plaats van "ze wilden op stratencircuits rijden en hebben de wagens daarop ontworpen" is het eerder "de technologie laat nog niet toe om op iets anders dan stratencircuits te rijden".
Ja en nee. Je hebt 100% gelijk wanneer je zegt dat de huidige technologie hun eigenlijk niet toe staat om op echte circuits te rijden. Dat is inderdaad zo.
Maar bij FE willen ze eigenlijk helemaal niet op echte circuits rijden. Ze willen niet dat de toeschouwers naar een circuit moeteb gaan dat dikwijls ergens in de middle of nowhere ligt. Ze willen niet dat de mensen naar de autoraces gaan, ze willen dat de autoraces naar de mensen komen. En liefst naat waar de jetset verblijft. Hartje Parijs, hartje Rome,.... Dat is net hun marketing. Een elektrische wagen stoot niks uit, een elektrische wagen maakt geen oorverdovend kabaal. Met een elektrische wagen kan je midden in een centrum racen. Met een andere wagen is dat veel moeilijker. De F1 doet het in Monaco maar ik denk dat daar minstens even veel tegenstanders als voorstanders van zijn.

Om wille van corona zijn ze nu eens op een echt circuit gaan rijden, maar dat is niet hun toekomstvisie.
Het klopt trouwens helemaal niet dat al die stratencircuits op elkaar lijken. Op tv misschien wel, maar et zijn toch serieuze verschillen in de layout.
Ik ga wel akkoord dat sommige circuits, en vooral dan sommige chicanes, veel te krap zijn.

Maar bij FE willen ze eigenlijk helemaal niet op echte circuits rijden. Ze willen niet dat de toeschouwers naar een circuit moeteb gaan dat dikwijls ergens in de middle of nowhere ligt. Ze willen niet dat de mensen naar de autoraces gaan, ze willen dat de autoraces naar de mensen komen. En liefst naat waar de jetset verblijft. Hartje Parijs, hartje Rome,.... Dat is net hun marketing. Een elektrische wagen stoot niks uit, een elektrische wagen maakt geen oorverdovend kabaal. Met een elektrische wagen kan je midden in een centrum racen.

Tja, dat zeggen ze toch. Is dat omdat het echt zo is, of is dat omdat dat een narrative is dat goed past bij het feit dat ze niet anders kunnen dan stratencircuits doen?

Om wille van corona zijn ze nu eens op een echt circuit gaan rijden, maar dat is niet hun toekomstvisie.

Ze reden pre-corona ook al in Mexico he.

Ik zou toch nog eens een 10-20 jaar willen afwachten tot er zodanige vooruitgang qua energiedichtheid (en/of opladen) is geboekt dat full-length circuitraces wel degelijk viabel worden voor elektrische single seaters. Het zou me niets verbazen dat we dan vaststellen dat het met die toekomstvisie nogal meeviel en dat Formule E er gradueel Formule 1 uitduwt. Of omgekeerd, dat Formule E zowat opgaat in Formule 1. Eventueel met een street series vs track series of iets dergelijk.

Veel te vroeg om daar nu op te gaan oordelen denk ik, want nu is het vooral nog een beetje self-fulfilling prophecy: "we kunnen niet anders dan dat als visie hebben, dus dat is onze visie". Basically. :)

Ik had het niet op de layout hoor, maar op de "looks". Vanuit de cockpit view zie je links een muur, rechts een muur, wat reclameborden, en hekken tegen rondvliegende brokstukken, dat vat het zowat samen. Dat vind ik dus het ergste element aan FE. Voor de rest vind ik dat een van de meer entertainende race formats. De layouts op zich storen mij niet per se, al is het ene circuit natuurlijk veel beter dan het andere. Zelfs het feit dat ze zich soms als botsauto's gedragen stoort mij niet, wat mij betreft kan dat perfect een eigenschap van een race format zijn.

Tja, dat zeggen ze toch. Is dat omdat het echt zo is, of is dat omdat dat een narrative is dat goed past bij het feit dat ze niet anders kunnen dan stratencircuits doen?
op zich kunnen ze op het main straight van Monza óók 2 chicanes aanleggen he.
Ze reden pre-corona ook al in Mexico he.
maar ook niet echt op het circuit daar. 't is daar nogal een speciaal geval, maar het gedeelte waar ze op reden was meer stratencircuit dan echt circuit.
Ik zou toch nog eens een 10-20 jaar willen afwachten tot er zodanige vooruitgang qua energiedichtheid (en/of opladen) is geboekt dat full-length circuitraces wel degelijk viabel worden voor elektrische single seaters. Het zou me niets verbazen dat we dan vaststellen dat het met die toekomstvisie nogal meeviel en dat Formule E er gradueel Formule 1 uitduwt. Of omgekeerd, dat Formule E zowat opgaat in Formule 1. Eventueel met een street series vs track series of iets dergelijk.
ik denk niet dat dat nog 20 jaar gaat duren? meer en meer fabricanten zweren nu al de ICE af, dus hebben zij er ergens vertrouwen in dat electrische wagens binnenkort een waardig alternatief gaan worden.
zelfs Ferrari heeft onlangs aangekondigd tegen 2025 een volledig electrische wagen te bouwen, terwijl ze daar vorig jaar nog zeiden het nooit te zullen doen

en zo'n reeks als Formula E helpt daar wel bij de ontwikkeling.

op zich kunnen ze op het main straight van Monza óók 2 chicanes aanleggen he.

Ik denk dat ze in Monza echt veel aanpassingen moeten doen. Main straight is inderdaad de meest opvallende maar eigenlijk heeft heel Monza nauwelijks bochten he. Curva Grande is for all intents and purposes ook al een straight, stukje van Variante della Roggia tot en met de Lesmo's zou misschien nog gaan maar het hele stuk vanaf de Lesmo's tot helemaal rond aan de eerste chicane is een killer voor Formule E auto's. Denk dat je zowel het recht stuk richting Ascari, als dat richting de Parabolica en dan het S/F straight moet aanpassen.

maar ook niet echt op het circuit daar. 't is daar nogal een speciaal geval, maar het gedeelte waar ze op reden was meer stratencircuit dan echt circuit.

Je hebt gelijk, er is wel overlap met het Grand Prix circuit maar ik dacht dat de overlap toch wat groter was. Maar het voorbije weekend hebben ze ook grote aanpassingen gedaan tov het Grand Prix circuit he. :)

ik denk niet dat dat nog 20 jaar gaat duren? meer en meer fabricanten zweren nu al de ICE af, dus hebben zij er ergens vertrouwen in dat electrische wagens binnenkort een waardig alternatief gaan worden.
zelfs Ferrari heeft onlangs aangekondigd tegen 2025 een volledig electrische wagen te bouwen, terwijl ze daar vorig jaar nog zeiden het nooit te zullen doen

en zo'n reeks als Formula E helpt daar wel bij de ontwikkeling.

Hangt ervan af waar je op mikt natuurlijk. Als je kijkt naar wanneer de wagens capabel zullen zijn om op "echte" circuits te racen aan snelheden die min of meer F1 ballpark zijn en dat voor de duurtijden van een typische F1 race, dan ga je dat denk ik niet halen de eerste 10 jaar. Ruwweg moeten we x3 paardekrachten, x2 afstand en reken nog eens x1.5 in om van tracks met veel regeneratie naar tracks met weinig regeneratie te kunnen gaan. Qua energiedichtheid heb je dus echt wel een heel grote sprong nodig.

Als je dan kijkt naar de vooruitgang die er gemaakt wordt. Die is niet mis, maar:
- 2014: Gen 1 - 270PK - 40 minuten racen
- 2018: Gen 2 - 340PK - 45 minuten racen
- 2023 (?): Gen 3 - 480PK - 45 minuten racen (zonder herladen)

Dat zijn mooie sprongen he, maar het duurt wel 9 jaar om het vermogen ongeveer te verdubbelen. Als je dat extrapoleert haal je F1-achtige vermogens tegen pakweg 2032. Maar dan ben je nog steeds op stratencircuits bezig om de race time rond de 3 kwartier te houden, dus alleen dat is niet voldoende. Dus zie ik het nog wel langer duren.

Kan zijn dat het korter dan 20 jaar zal zijn, maar in een time bracket van 10 tot 20 zie ik het eerder richting 20 dan richting 10 :)

Edit: natuurlijk, als F3/F2-snelheden ook OK zijn en races van een uur zijn genoeg, dan ga je dat natuurlijk een stuk sneller halen.

Als je dan kijkt naar de vooruitgang die er gemaakt wordt. Die is niet mis, maar:
Ik weet niet of je het letterlijk zo bedoelde, maar bij Gen 3 gaan ze wel herladen introduceren. Dus er komen pitstops waarbij er een fast-charge van 30 seconden gebeurt. Daar kijk ik wel naar uit. Dan kunnen ze misschien de races langer maken en/of minder aan power management moeten doen.
Er komt 100 kw bij aan vermogen, en de batterij wordt meer dan 100 kg lichter. Dat zal er allemaal ineens wel anders uitzien denk ik.

Ik weet niet of je het letterlijk zo bedoelde, maar bij Gen 3 gaan ze wel herladen introduceren. Dus er komen pitstops waarbij er een fast-charge van 30 seconden gebeurt. Daar kijk ik wel naar uit. Dan kunnen ze misschien de races langer maken en/of minder aan power management moeten doen.
Er komt 100 kw bij aan vermogen, en de batterij wordt meer dan 100 kg lichter. Dat zal er allemaal ineens wel anders uitzien denk ik.

Was idd niet zo duidelijk van mij, dat was inderdaad wat ik bedoelde met "zonder herladen" - met herladen dan inderdaad langer :)
Ik had wel dacht ik op een pagina van de Formule E gelezen dat het charging stops van 4 minuten zouden worden, maar kan het niet direct meer terugvinden. Elders vind ik dan idd 30 seconden. Dat vind ik wel netjes, 4 minuten is heel lang.

Ik denk dat ze in Monza echt veel aanpassingen moeten doen. Main straight is inderdaad de meest opvallende maar eigenlijk heeft heel Monza nauwelijks bochten he. Curva Grande is for all intents and purposes ook al een straight, stukje van Variante della Roggia tot en met de Lesmo's zou misschien nog gaan maar het hele stuk vanaf de Lesmo's tot helemaal rond aan de eerste chicane is een killer voor Formule E auto's. Denk dat je zowel het recht stuk richting Ascari, als dat richting de Parabolica en dan het S/F straight moet aanpassen.
het was maar een voorbeeld he. je kan bvb ook gewoon Zolder doen, dat is een circuit waar veel geremd wordt. Je hebt wel een aantal race-circuits waar je met kleine aanpassingen perfect een FE-race zou kunnen invoeren.

Monza heeft bvb ook een junior-layout, maar ik weet niet of dat veel gebruikt wordt.
Je hebt gelijk, er is wel overlap met het Grand Prix circuit maar ik dacht dat de overlap toch wat groter was. Maar het voorbije weekend hebben ze ook grote aanpassingen gedaan tov het Grand Prix circuit he. :)
niet echt, dat was een layout die al bestond. ze hebben er enkel (qua layout dan) een chicane aan toegevoegd
Hangt ervan af waar je op mikt natuurlijk. Als je kijkt naar wanneer de wagens capabel zullen zijn om op "echte" circuits te racen aan snelheden die min of meer F1 ballpark zijn en dat voor de duurtijden van een typische F1 race, dan ga je dat denk ik niet halen de eerste 10 jaar. Ruwweg moeten we x3 paardekrachten, x2 afstand en reken nog eens x1.5 in om van tracks met veel regeneratie naar tracks met weinig regeneratie te kunnen gaan. Qua energiedichtheid heb je dus echt wel een heel grote sprong nodig.
"Ballpark F1" is wel een ruim begrip imo. De huidige wagens zitten qua topsnelheid hoger dan 10 jaar geleden, maar lager dan 5 jaar geleden. maar dan hadden ze weer minder bochtensnelheid. dus de huidige snelheden moeten niet per sé gehaald worden he. en het ging over "op real-life circuits rijden", niet over "F1 vervangen" ;)
Gen3 had er in '22 al moeten zijn, maar corona he. en in Gen 1 was de manufacturer interesse in electrische wagens nog een pak minder dan nu.
Dat zijn mooie sprongen he, maar het duurt wel 9 jaar om het vermogen ongeveer te verdubbelen. Als je dat extrapoleert haal je F1-achtige vermogens tegen pakweg 2032. Maar dan ben je nog steeds op stratencircuits bezig om de race time rond de 3 kwartier te houden, dus alleen dat is niet voldoende. Dus zie ik het nog wel langer duren.
wie weet waar het naartoe gaat. als ze nu al naar een volle layout van Monaco kunnen gaan, waarom zou het dan nog eens 11 jaar duren voor ze niet naar andere circuits kunnen en langere races doen?
en plus, als andere series ook volledig electrisch gaan (er was al sprake van WRX, maar ook dat is weer een jaar uitgesteld door Corona), gaat de technologie ook gewoon sneller evolueren he.
Kan zijn dat het korter dan 20 jaar zal zijn, maar in een time bracket van 10 tot 20 zie ik het eerder richting 20 dan richting 10 :)
en dan noemen ze mij pessimistisch :D
Edit: natuurlijk, als F3/F2-snelheden ook OK zijn en races van een uur zijn genoeg, dan ga je dat natuurlijk een stuk sneller halen.
natuurlijk. het blijft Formule E he.

Zoals ik dus dacht,gewoon boete en that's it.
Wij moeten dat eens doen,ik denk dat we sowieso ons rijbewijs kwijt zijn voor 14 dagen.

7000€ boete van de politie, want hij bleek ook nog eens door het rood gereden te hebben en daarvoor heeft hij nog een aparte boete gekregen.
+ een voorlopige schorsing van 1 wedstrijd -van de WRC-. Als hij nogmaals zulk feit pleegt binnen de 6 maand dan wordt die schorsing definitief.

Maar dan komt hij nog goedkoop weg. Inderdaad als wij dit doen, mogen we ons rijbewijs meteen inleveren.

En wie is Dennis eigenlijk.
De Vandoorne van RedBull ongeveer.
Testpiloot/Simulator piloot daar.

Redelijke junior carrière. Maar niet Verstappen/Vandoorne toestanden.
Na junior carrière wat op een zijspoor belandt met GT auto's.

4de in FR2.0
3de in F3. Maar voor Leclerc,, Stroll, Russel, Albon
4de in GP3

Dus er komen pitstops waarbij er een fast-charge van 30 seconden gebeurt. Daar kijk ik wel naar uit.
Daar wist ik niks van.
Dat is wel straf. Wat zitten opzoeken. Blijkbaar in 30 seconden terug boemvol.

Edit: ne lader van 600Kw zou dat zijn. Ter vergelijking zo ne paal bij uw thuis laten installeren is zo een 8Kw.

Als al die auto's dan gaan pitten valt de rest van de stad wel even zonder stroom denk ik 😯

Laatst bewerkt:

Er zit wel een foutje in je analyse denk ik. De Gen 1 wagens reden geen 40 minuten. De race duurde wel 40 minuten maar halverwege de race wisselden ze wel van auto. De gen 1 wagens reden dus maar 20 minuten. De stappen waarmee ze vooruit gaan zijn dus wat groter. En ik verwacht dat, naarmate de tijd vordert, het nog sneller vooruit zal gaan.

En toch ben ik geen fan... Daarvoor hou ik teveel van het geluid en de geur van wagens die op benzine rijden. Ik moet niet weten van al die elektrische mumbo jumbo.

En toch ben ik geen fan... Daarvoor hou ik teveel van het geluid en de geur van wagens die op benzine rijden. Ik moet niet weten van al die elektrische mumbo jumbo.
Dan hoop ik dat er over 20 jaar nog een raceklasse overblijft voor jou.

Je bent niet de enige die dat hoopt ... En dat niet alleen. Ik hoop dat er gewoon nog een vervoersmiddel over blijft voor mij. Zelfs nu zijn mijn auto's al zo oud mogelijk. Hoeveel te minder elektronica er in zit, zoveel te liever heb ik het. Zelfs elektrische ruiten vind ik al te veel...

Terug
Bovenaan