op zich kunnen ze op het main straight van Monza óók 2 chicanes aanleggen he.
Ik denk dat ze in Monza echt veel aanpassingen moeten doen. Main straight is inderdaad de meest opvallende maar eigenlijk heeft heel Monza nauwelijks bochten he. Curva Grande is for all intents and purposes ook al een straight, stukje van Variante della Roggia tot en met de Lesmo's zou misschien nog gaan maar het hele stuk vanaf de Lesmo's tot helemaal rond aan de eerste chicane is een killer voor Formule E auto's. Denk dat je zowel het recht stuk richting Ascari, als dat richting de Parabolica en dan het S/F straight moet aanpassen.
maar ook niet echt op het circuit daar. 't is daar nogal een speciaal geval, maar het gedeelte waar ze op reden was meer stratencircuit dan echt circuit.
Je hebt gelijk, er is wel overlap met het Grand Prix circuit maar ik dacht dat de overlap toch wat groter was. Maar het voorbije weekend hebben ze ook grote aanpassingen gedaan tov het Grand Prix circuit he.
ik denk niet dat dat nog 20 jaar gaat duren? meer en meer fabricanten zweren nu al de ICE af, dus hebben zij er ergens vertrouwen in dat electrische wagens binnenkort een waardig alternatief gaan worden.
zelfs Ferrari heeft onlangs aangekondigd tegen 2025 een volledig electrische wagen te bouwen, terwijl ze daar vorig jaar nog zeiden het nooit te zullen doen
Ferrari's chairman John Elkann said during the marque's actual meeting that he expects its first fully electric car to be ready by 2025.
robbreport.com
en zo'n reeks als Formula E helpt daar wel bij de ontwikkeling.
Hangt ervan af waar je op mikt natuurlijk. Als je kijkt naar wanneer de wagens capabel zullen zijn om op "echte" circuits te racen aan snelheden die min of meer F1 ballpark zijn en dat voor de duurtijden van een typische F1 race, dan ga je dat denk ik niet halen de eerste 10 jaar. Ruwweg moeten we x3 paardekrachten, x2 afstand en reken nog eens x1.5 in om van tracks met veel regeneratie naar tracks met weinig regeneratie te kunnen gaan. Qua energiedichtheid heb je dus echt wel een heel grote sprong nodig.
Als je dan kijkt naar de vooruitgang die er gemaakt wordt. Die is niet mis, maar:
- 2014: Gen 1 - 270PK - 40 minuten racen
- 2018: Gen 2 - 340PK - 45 minuten racen
- 2023 (?): Gen 3 - 480PK - 45 minuten racen (zonder herladen)
Dat zijn mooie sprongen he, maar het duurt wel 9 jaar om het vermogen ongeveer te verdubbelen. Als je dat extrapoleert haal je F1-achtige vermogens tegen pakweg 2032. Maar dan ben je nog steeds op stratencircuits bezig om de race time rond de 3 kwartier te houden, dus alleen dat is niet voldoende. Dus zie ik het nog wel langer duren.
Kan zijn dat het korter dan 20 jaar zal zijn, maar in een time bracket van 10 tot 20 zie ik het eerder richting 20 dan richting 10
Edit: natuurlijk, als F3/F2-snelheden ook OK zijn en races van een uur zijn genoeg, dan ga je dat natuurlijk een stuk sneller halen.