Algemene Auto/Motor-sport thread (Indycar, WRC, FE, MXGP, etc.)

officieel sinds vorig jaar, met HWA sinds het jaar ervoor.
Ze willen focussen op F1, en op productielijnen voor electrische wagens.
mogelijk blijft het team zelf wel in FE, met misschien Toto Wolff aan het hoofd. maar dan niet als Mercedes.

officieel sinds vorig jaar, met HWA sinds het jaar ervoor.
Ze willen focussen op F1, en op productielijnen voor electrische wagens.
mogelijk blijft het team zelf wel in FE, met misschien Toto Wolff aan het hoofd. maar dan niet als Mercedes.
Bij de WRC hebben we dat ook gezien met Ford hé.

(Uiteindelijk was Ogier pisnijdig en heeft hij Ford verlaten omdat hij steun eiste vanuit het fabrieksteam en die steun dan niet kreeg. Hij zag dit als een gebrek aan respect, want hij was meervoudig wereldkampioen. En hij is het dan afgetrapt nadat hij er WK mee werd ..)

Akkoord met (prof) -coureurs die GT3 niet altijd even fijn vinden door de TC en ABS maar daar valt in mijn ogen in Le Mans toch wel iets aan te doen?
het wordt niet 1-op-1 GT3, net zoals DTM en GTD gaan ze een eigen reglement hebben van GT3. waarschijnlijk zal daar iets met driver aids gebeuren idd, maar ook nog andere zaken.
Het lijkt me altijd wel een mismanagement van ACO uit hoor. GT1 en GT2 konden ook blijven werken (weliswaar in een modernere aanpak), als ze toen al de samenwerking aangingen met SRO... SRO kon GT1 draaiende houden én nieuwe constructeurs aantrekken, maar die waren om verschillende redenen niet welkom in Le Mans. Het niveau in GT1 was in de Le Mans Series steeds lager dan in FIA GT, buiten die ene wedstrijd in Le Mans dan.
GT1 was (vooral) na de komst van Aston Martin en Maserati gewoon véél te duur geworden. dat was niet meer houdbaar. in ALMS reden daar op't einde alleen nog AM en Corvette rond. FIA-GT had nog het voordeel dat ze de 24 uren van Spa reden, maar daarbuiten was het vet op't einde ook van de soep.

Ze hebben nog een tijdje dat GT1 World Championship gereden, maar dat heeft geen 5 jaar stand gehouden. Daarna zijn de wagens ofwel GTE's ofwel GT3's geworden.
GTE was, na het wegvallen van GT1, gewoon een andere naam voor GT2.

uiteindelijk is het wel goed dat GT3 het nu overneemt (het is wel pas van 2024, blijkbaar). krijg je in 1 klap Mercedes, Lamborghini, Bentley erbij.

Bedoel je Vandoorne? want als de Vanthoors algemeen moeten winnen, moeten niet alleen àlle Hybrids opgeven, maar ook àlle P2's ;)

maar ik denk niet dat ze allemaal gaan opgeven, die HY's.

Niet te vergeten, t'is de 24h van Le Mans atm

Live vanuit de #8 Toyota

De #709 Glickenhaus

mooie tussenstand in P2:

1. Belgisch Team (WRT)
2. Belgisch Team (WRT)
3. Belgische piloot (Vandoorne)

jammer van de hybrids die in de weg rijden

Benieuwd naar wat Vandoorne gaat doen nadat Mercedes uit de FE stapt.
Zou toch het ideale moment zijn om een vast zitje te bemachtigen in de Hypercar/LMDh klasse in 2023
Doet het al van in het begin goed in de LMP2 op Le Mans

Benieuwd naar wat Vandoorne gaat doen nadat Mercedes uit de FE stapt.
Zou toch het ideale moment zijn om een vast zitje te bemachtigen in de Hypercar/LMDh klasse in 2023
Doet het al van in het begin goed in de LMP2 op Le Mans
Volgens mij wordt dat gewoon terug HWA.

veel FE rijders doen beide he.
Vandoorne, Buemi, Frijns, de Vries, ... dus dat is een ideale combinatie

maar stel u voor bij WRT volgend jaar: Vandoorne/Vanthoor/Vanthoor.

en ik stel WRT wel als outsider voor een HY/LMDh deal ook. eerste jaar LMP2 en meteen de eerste 2 plaatsen pakken. dat zal opgemerkt worden.

Ai, Blomqvist op minder dan een seconde van de overwinning, in een 24 uren race is dat wel zotjes. Wel dikke punten voor hun WEC klassement.

Vandoorne nog op 0.7 van de zege gestrand uiteindelijk in LMP2 :eek2: Maar die finish...wat staat die gast met de finishvlag midden op de baan te doen? Bijna in frut vanéén gereden. Traditie ja, maar ze strijden daar gewoon nog om P1.

Blijkbaar kreeg de 28 met Vandoorne vannacht een tijdstraf van anderhalve minuut omdat Gelael of Blomqvist een verkeerde ingang van de pits gebruikte. Die fout is hun duur te staan gekomen. :cautious:

Laatst bewerkt:
mja, ik heb het incident niet gezien, maar de officiele pit-ingang is nog vóór de ford chicanes. heb je daarna ineens een lekke band, of een crash oid, kan je nog wel de pits in duiken, maar dan krijg je dus die penalty.

maar als je met een lekke band een hele ronde moet afleggen, verlies je een pak méér tijd. dus pak je gewoon die penalty.

bvb de Risi Competizione LMP2 had ineens een motorbrand (of zo) tussen die 2 chicanes, en is ook vandaar de pits in gereden.
da's niet echt een fout, imo.

(ff aan het backtracken na verlof)

in '88 is Senna kampioen geworden, door nét meer uit te vallen dan Prost (omdat ge verplicht waart uw slechtste resultaten te laten vallen)

Whut? 🙂
De 11 beste resultaten telden en Senna's 11 beste resultaten waren beter dan Prosts beste resultaten. Maar hij werd toch niet kampioen net omdat hij meer uitviel dan Prost? Stel dat hij daar in Italië niet met Schlesser gebotst had en de race had gewonnen, dan was hij kampioen geworden met nog 3 punten extra (1 overwinning erbij bij de beste 11, 1 P2 die gedropt werd).

ja, maar uw argument houdt rekening met hypothetische resultaten.
Als je de resultaten neemt zoals de races geëindigd zijn, maar àlle resultaten tellen, zou Senna op 94 punten geëindigd zijn, en Prost op 105.
Senna kon slechtere resultaten laten vallen (waaronder een DSQ).
en ok, dat waren niet allemaal DNF's, maar mijn originele punt blijft bestaan:dat het niet per sé slecht is als de kampioen niet élke wedstrijd wint ;)

ja, maar uw argument houdt rekening met hypothetische resultaten.
Als je de resultaten neemt zoals de races geëindigd zijn, maar àlle resultaten tellen, zou Senna op 94 punten geëindigd zijn, en Prost op 105.
Senna kon slechtere resultaten laten vallen (waaronder een DSQ).

Ah OK, zo bedoel je. Maar dat is dan door hoe het puntensysteem was he, niet door het uitvallen.

en ok, dat waren niet allemaal DNF's, maar mijn originele punt blijft bestaan:dat het niet per sé slecht is als de kampioen niet élke wedstrijd wint ;)

Helemaal mee eens ja :)

Terug
Bovenaan