Algemene Auto/Motor-sport thread (Indycar, WRC, FE, MXGP, etc.)

Le Mans 2023 is gonna be good
Cadillac komt ook naar Le Mans in de LMDh klasse
dus;

2 x Porsche
2 x Audi
2 x Peugeot
2 x Ferrari
2 x Toyota
2 x Cadillac
2 x Glickenhaus

En mss vanuit IMSA;
2 x Acura
2 x BMW
2 x Audi
2 x Porsche

En mss ook nog Alpine, en later nog Lambo, Lotus,.. :crazy:

Op een moment dat ik dacht dat Le Mans een beetje aan het instorten was, zijn dat wel zalige vooruitzichten!

Le Mans ís een beetje ingestort he. Daarmee dat ze die nieuwe reglementen hebben die het interessanter en goedkoper maken voor die constructeurs.

Maar die aantallen van wagens, da's nog niet bevestigd he. Sommige constructeurs zouden met 3 kunnen komen, andere gaan misschien maar 1 wagen inzetten

Audi zal waarschijnlijk ook in WEC rijden.

En oa Porsche heeft al laten doorschemeren dat er misschien klantenteams gaan komen

Een behind the scenes van Herlings tijdens de GP in Oss, waar Montecelli los op zijn schouder/rug springt. Vond het wel een interessante inkijk deze aflevering.

Toch alweer een tragedie voor Hyundai ondanks de 2de plaats van Tanak. De constructeurstitel lijkt nu ook al helemaal weg.
3 Toyota's bij de eerste 4 in het kampioenschap maar ik zie straks Rovanpera ook nog over Neuville gaan.

Als dat gebeurt, dan heb je Toyota straks op 1, 2 en 3 in het WK. Dat is toch echt met het schaamrood op de wangen dan.

En Kalle kan je nu echt als opvolger zien van Ogier bij Toyota. Reed echt magistraal goed het hele weekend, heeft nog eens een grote stap gezet. Volgend jaar absoluut topkandidaat.

Een behind the scenes van Herlings tijdens de GP in Oss, waar Montecelli los op zijn schouder/rug springt. Vond het wel een interessante inkijk deze aflevering.

En om het hier nog over te hebben: toch straf wat Herlings dit jaar weer uitsteekt. Reed goed, duidelijk aan de leiding, mist anderhalve manche, komt terug en wint direct terug... Nu is Gajser wel zeer stevig van zich af aan het bijten zodat Herlings maar mondjesmaat dichter komt.

Gajser zit op dit ogenblik aan gemiddeld 19.72 punten per race. Herlings aan 21.4 per (gereden) race. Extrapoleer dat naar een volledig seizoen en Gajser eindigt op 710 vs 706 voor Herlings. Het wordt dus nog enorm spannend.

... tenzij Herlings weer iets tegenkomt natuurlijk.

Het is een sowieso een spannend seizoen, want zowat alle toppers blijven quasi helemaal fit. Hopelijk blijft dit tot het einde van het seizoen dat we nog meer GP's krijgen zoals afgelopen week in Turkije. :clap: Ik verwacht Herlings volgende week wel een grote inhaalbeweging te doen in het zware zand van Sardinië, ik zie hem 2 reeksen winnen. Een foutje is daar heel snel gemaakt, en Gajser laat in het diepe zand altijd wel één manche een steek vallen en dan kan de WK stand snel omslaan.

Liam Everts komt in Sardinië voor het eerst in de MX2 aan de start. Op de Keiheuvel liet hij mooie dingen zien, dus ben wel benieuwd. Als hij rustig blijft, pakt hij daar meteen redelijk wat punten mee naar huis.

Wil Cairoli het record van Everts evenaren, zal hij de titel dit jaar moeten pakken, want hij stopt na dit seizoen! Gaat natuurlijk al heel lang op hoog niveau mee, maar ik denk dat hij tov Herlings en Gajser dit jaar toch net te kort zal komen. Ik herinner me wel nog zijn debuut op de MX2 in Genk, toen zeiden ze al om 'dieje kleine Italiaan int oog te houden'... En ze hadden gelijk. :)

In ander nieuws... Cyril Genot zal Jeremy Van Horebeek vervangen tijdens de Motocross der Naties.... Beta wil gaan testen dan, het komt dus ongelegen. Genot zal samen met Liam Everts en Brent Van Doninck de Belgische kleuren verdedigen. Genot heeft trouwens wel een heel goed seizoen in het ADAC erop zitten, en was de beste Belg in Lommel, dus sowieso geen slechte keuze als vervanger. Of we met dit team hoog gaan eindigen, is nog iets anders.

Het is een sowieso een spannend seizoen, want zowat alle toppers blijven quasi helemaal fit. Hopelijk blijft dit tot het einde van het seizoen dat we nog meer GP's krijgen zoals afgelopen week in Turkije. :clap:
Ik had beter gezwegen. Gajser is vorige week vrijdag ten val gekomen op training en brak daarbij zijn sleutelbeen. Zaterdag geopereerd en zal nu zondag wel van start gaan in Sardinië! Gaat voor hem een lastige GP worden in die zandbak!

Toch alweer een tragedie voor Hyundai ondanks de 2de plaats van Tanak. De constructeurstitel lijkt nu ook al helemaal weg.
3 Toyota's bij de eerste 4 in het kampioenschap maar ik zie straks Rovanpera ook nog over Neuville gaan.

Als dat gebeurt, dan heb je Toyota straks op 1, 2 en 3 in het WK. Dat is toch echt met het schaamrood op de wangen dan.
Tanak zou blijkbaar de nieuwe wagen niet getest hebben de laatste dagen. Hierdoor doen geruchten de ronde dat het misschien het laatste jaar is van Tanak bij Huyndai.

Ik had beter gezwegen. Gajser is vorige week vrijdag ten val gekomen op training en brak daarbij zijn sleutelbeen. Zaterdag geopereerd en zal nu zondag wel van start gaan in Sardinië! Gaat voor hem een lastige GP worden in die zandbak!
Nog meer blessureleed, want Cairoli is zonet ten val gekomen tijdens de kwalificaties. Hij ging voorover bij een sprong en bleef lange tijd liggen op het circuit. Hij werd op de brancard afgevoerd. 🙁 Hopelijk niet te ernstig!
Gajser duidelijk last van zijn sleutelbeenbreuk en slechts 18e in de tijdstraining.

In de MX2 ging het goed voor Geerts met de snelste tijd, meer dan een seconde sneller dan Laengenfelder. Liam Everts was 23e.

Laatst bewerkt:
Tanak zou blijkbaar de nieuwe wagen niet getest hebben de laatste dagen. Hierdoor doen geruchten de ronde dat het misschien het laatste jaar is van Tanak bij Huyndai.
Je kan véél zeggen over Neuville en Tanak. Je kan ook zeggen dat ze allebei net iets te veel foutjes maken om WK te worden.
Zeker Neuville heeft quasi altijd last van te veel spanning/stress als hij aan de leiding staat van het WK of een kans heeft om aan de leiding te komen.

Maar je gaat mij niet zeggen dat wanneer Neuville pas 3des staat (en straks waarschijnlijk pas 4des) en Tanak pas 5des (en die laatste is wél al WK geweest bij Toyota), dat de schuld dit seizoen, volledig bij de rallyrijders ligt. En de vraag: Wanneer heeft Neuville of Tanak aan de leiding gestaan dit seizoen of die kans gehad? Juist ja ... NOOIT.

Dan moet Hyundai toch ook in eigen boezem kijken - zeker dit jaar - waarom de Toyota's gemiddeld zoveel beter en constanter presteren. Ik denk niet dat Neuville en Tanak tevreden zijn van de wagen dit jaar. Ik heb de indruk dat Hyundai gepoogd heeft het gat met Toyota dicht te krijgen, door de snelheid te verhogen, maar daardoor is de Hyundai fragieler geworden. Kort gezegd: Die poging heeft momenteel géén vruchten afgeleverd.

Laatst bewerkt:
Je kan véél zeggen over Neuville en Tanak. Je kan ook zeggen dat ze allebei net iets te veel foutjes maken om WK te worden.
Zeker Neuville heeft quasi altijd te last van te veel spanning/stress als hij aan de leiding staat van het WK of een kans heeft om aan de leiding te komen.

Maar je gaat mij niet zeggen dat wanneer Neuville pas 3des staat (en straks waarschijnlijk pas 4des) en Tanak pas 5des (en die laatste is wél al WK geweest bij Toyota), dat de schuld dit seizoen, volledig bij de rallyrijders ligt. En de vraag: Wanneer heeft Neuville of Tanak aan de leiding gestaan dit seizoen of die kans gehad? Juist ja ... NOOIT.

Dan moet Hyundai toch ook in eigen boezem kijken - zeker dit jaar - waarom de Toyota's gemiddeld zoveel beter en constanter presteren. Ik denk niet dat Neuville en Tanak tevreden zijn van de wagen dit jaar. Ik heb de indruk dat Hyundai gepoogd heeft het gat met Toyota dicht te krijgen, door de snelheid te verhogen, maar daardoor is de Hyundai fragieler geworden. Kort gezegd: Die poging heeft momenteel géén vruchten afgeleverd.
Ik heb niet gezegd dat het hun schuld is hè.

Ik denk dat je gelijk hebt ivm Neuville. Zo denk ik onder andere aan de Elzas 2013. Staat aan de leiding met de Ford. Neemt een bocht ietsje te breed. Klipt de borduur… Lekke band. Weg overwinning. Of de sortie in Duitsland (niet die op de schakelden, maar op de laatste of voorlaatste proef dacht ik) waar hij uiteindelijk nog wint.

Het is gewoon een feit dat die Hyundai altijd al veel fragieler is geweest. De keren dat Ogier en Neuville dezelfde lijnen nemen, maar bij Neuville zorgt de steen dat er iets breekt en bij Ogier niet. Het is niet altijd het ‘geluk’ van de kampioen maar heel vaak het verhaal van de betere wagen.

Ik verwacht Herlings volgende week wel een grote inhaalbeweging te doen in het zware zand van Sardinië, ik zie hem 2 reeksen winnen.
:biglaugh:

50 punten, nieuwe WK leider... Enorme ommekeer in het WK op deze manier, al zit het op een zakdoek bij elkaar. Herlings-Gajser-Febvre-Prado... slechts 12 punten verschil. Het kan alle kanten opgaan, maar ik verwacht toch dat Herlings vanaf nu de touwtjes in handen zal nemen.

In de MX2 is het WK gereden na vandaag. Als Renaux rustig blijft, geen te grote fouten maakt, haalt niemand hem nog in. Geerts had vandaag punten moeten goedmaken, maar zoals steeds gaat hij dan in de fout. Hij steekt het op iemand die achterop hem reed, maar als ik de beelden zag, was het net Geerts zelf die achterop iemand knalde. Reed wel een goede inhaalrace, maar met 8e mag hij niet tevereden zijn Ik zie Vialle dit WK zelfs nog voor Geerts eindigen.

En Everts, sterk debuut! 16e en 11e! Vooral tweede reeks indrukwekkend eigenlijk tussen al die kleppers op een loodzware omloop. :)

Hmm, Stoffel bezoekt momenteel zelfs de Laguna Seca race van McLaren. Denk niet dat hij eerder al eens een indycar race bezocht heeft.

:biglaugh:

50 punten, nieuwe WK leider... Enorme ommekeer in het WK op deze manier, al zit het op een zakdoek bij elkaar.

Ja, mijn post... Didn't age well 😐

Denk dat Herlings nu zijn voorsprong gestaag zal uitbouwen en de spanning uit het kampioenschap zal vloeien.

Terug
Bovenaan