Ik volg Indycar helemaal niet en als ik dit allemaal lees heb ik niet de indruk dat ik veel mis. Niet mogen verdedigen ??? Wat voor een idiote regel is dat ? Dan snap ik wel direct waarom er geen blauwe vlaggen zijn. Die zijn helemaal niet nodig want de voorliggende wagen mag toch niet verdedigen. Ik vind het heel vreemd allemaal.
't is de mening van 1 iemand he.
niet mogen verdedigen klopt niet helemaal, je mag wel degelijk verdedigen. wat je niet mag doen, is als iemand zijn move maakt, van je lijn afwijken om hem te "blocken". in F1 mag dat óók niet, maar daar zit je met het hele "hoeveel % van wagen A zit voorbij hoeveel % van wagen B" gedoe.
in de tweet heeft Dixon duidelijk een veel betere bocht genomen, en heeft veel meer snelheid, en zet duidelijk zijn aanval in, waarop Rahal gewoon reageert door Dixon de pas af te snijden. zit Dixon een meter verder, dan hebben we een crash, en krijgt Rahal in F1 óók een penalty.
Die moves van Grosjean in de Corkscrew: kijk, daar gaan er in de F1 ook niet veel op verdedigen, van zo ver komt die telkens. Johnson die hem raakt, da's niet om hem te blocken, da's gewoon omdat hij hem daar niet verwacht had. Johnson komt uit NASCAR he, die heeft niet veel ervaring met road courses, en op zijn leeftijd valt dat tegen.
hier wordt het verschil tussen verdedigen en blocken vrij goed uitgelegd. basicaly: ge moet preventief verdedigen, verdedigen als een reactie op een move is blocken, en mag niet.
en het is in FIA-regulated events óók verboden:
(blz 40, chapter IV, punt 2b)
Overtaking, according to the circumstances, may be carried out on either the right or the left. A driver may not deliberately leave the track without justifiable reason. More than one change of direction to defend a position is not permitted. Any driver moving back towards the racing line, having earlier defended his position offline, should leave at least one car width between his own car and the edge of the track on the approach to the corner. However, manoeuvres liable to hinder other drivers, such as deliberate crowding of a car beyond the edge of the track or any other abnormal change of direction, are strictly prohibited. Any driver who appears guilty of any of the above offences will be reported to the Stewards