Algemene Loopthread

Ik heb nu een week mijn garmin forerunner. Ik draag hem continu en mijn hrv is gemiddeld 26 over 1 week en max al eens 31 geweest gedurende 1 nacht. Na wat opzoekwerk blijkt dat immens laag te zijn voor een man van 39.
En ik ben zelfs redelijk uitgerust nu aangezien ik een blessure heb en niet train. Ja blijkbaar is die score wel erg persoons gebonden maar ik vind het toch wel zeer laag.
Lijkt me idd nogal persoonsgebonden. Toen ik mijn horloge vorig jaar kocht, voelde ik me ook fit en uitgerust en kwam ik rond de 60 uit. Een jaar later zit ik gem aan 100. Om maar te zeggen dar dat best nog wel wat kan fluctueren.

Morgen doe ik voor de eerste keer mee met de 10 mijl van Gent. Ben benieuwd, want ik heb er de voorbije maanden voor getraind en toen ook al eens 10 mijl gelopen in 1u34min.

Gisteren wel opgestaan met keelpijn en vandaag ook, ik hoop dat het tegen morgen wat verbeterd is.
Ik ga het risico niet nemen en morgen skippen want ik voel me niet 100% en later deze maand zijn er nog genoeg wedstrijden.

Gezondheid gaat voor ;-)

Ik heb nu een week mijn garmin forerunner. Ik draag hem continu en mijn hrv is gemiddeld 26 over 1 week en max al eens 31 geweest gedurende 1 nacht. Na wat opzoekwerk blijkt dat immens laag te zijn voor een man van 39.
En ik ben zelfs redelijk uitgerust nu aangezien ik een blessure heb en niet train. Ja blijkbaar is die score wel erg persoons gebonden maar ik vind het toch wel zeer laag.
Geef het wat tijd zou ik zeggen.
Je zal ook leren dat voelen en wat uw horloge zegt soms afwijkt, maar dat het altijd wel een reden heeft waarom de waarden lager zijn. Vaak weet uw horloge wanneer je ziek gaat worden nog voor je het zelf weet.

26 is laag, maar hangt ook van veel factoren af. Hoe beter getraind je bent hoe “beter” deze waarden ook worden. En het is ook wel heel persoonlijk. Iemand met een RHR van 35 vs 50 is niet perse beter getraind. De kans is alleen wel veel groter.

Ik ga deze namiddag een wedstrijd lopen van 6km in aanloop naar mijn echte doel eind oktober. Had mijn schema niet echt aangepast en een sprinttraining van vrijdag zit nog wat in mijn bovenbenen. Iemand tips om dit nog wat los te krijgen? Sowieso lijkt het me niet verstandig om all-out te gaan straks om me zeker niet te blesseren.

Geef het wat tijd zou ik zeggen.
Je zal ook leren dat voelen en wat uw horloge zegt soms afwijkt, maar dat het altijd wel een reden heeft waarom de waarden lager zijn. Vaak weet uw horloge wanneer je ziek gaat worden nog voor je het zelf weet.

26 is laag, maar hangt ook van veel factoren af. Hoe beter getraind je bent hoe “beter” deze waarden ook worden. En het is ook wel heel persoonlijk. Iemand met een RHR van 35 vs 50 is niet perse beter getraind. De kans is alleen wel veel groter.
Awel dat vind ik juist raar. Het is niet omdat ik nu nog maar een horloge heb dat ik een beginner ben. Ja in het lopen ben ik redelijk nieuw maar ik fiets al meer dan 10 jaar. Ik heb momenteel een ftp van 300w ofwel 4w/kg met amper 3000 fietskilometers en 300 loopkilometers dit jaar. Geen zotte topper maar allesbehalve een pannenkoek ook. Daarmee dat ik die hrv waardes nu zo enorm laag vind voor mezelf vooral omdat ik al 2 weken bijna niets doe en eigenlijk redelijk uitgerust ben. Misschien dat die rug/heup ontsteking veel "stress" oplevert voor mijn lichaam?🤔

Iemand al iets gelijkaardigs voorgehad?
Als ik ga lopen met hs +160 krijg ik een soort van gebogen tunnel zicht in kleuren van de regenboog die fluxeerd. (Haxagon)

Iemand al iets gelijkaardigs voorgehad?
Als ik ga lopen met hs +160 krijg ik een soort van gebogen tunnel zicht in kleuren van de regenboog die fluxeerd. (Haxagon)
een vriend van mij heeft af en toe zoiets, visuele migraine, op het internet vind je voorbeelden. Zou onschuldig zijn maar mss toch best eens bij een volgend doktersbezoek navragen?

Gisteren nog eens een lokaal loopje meegedaan van 10km.
Dat zijn toch eigenlijk altijd de leuke events.
Lage kostprijs, een goeie 250 deelnemers over de 2 afstanden.
Leuke attentie na de wedstrijd.
En een fijn/tof/pijnlijk uitdagend parcours omdat de lokale vereniging toch altijd goed de interessante paden weet liggen.
Het deed in elk geval pijn, want het was allesbehalve vlak (en onverhard) :scream:

Gisteren nog eens een lokaal loopje meegedaan van 10km.
Dat zijn toch eigenlijk altijd de leuke events.
Lage kostprijs, een goeie 250 deelnemers over de 2 afstanden.
Leuke attentie na de wedstrijd.
En een fijn/tof/pijnlijk uitdagend parcours omdat de lokale vereniging toch altijd goed de interessante paden weet liggen.
Het deed in elk geval pijn, want het was allesbehalve vlak (en onverhard) :scream:
Tot ze niet goed bewegwijzeren ... Dit weekend eerste plaats mislopen hierdoor :sop:. Schade beperkt en toch nog 2e geeindigd

In het weekend lukt het al terug om te lopen, tijdens de week toch moeilijk in te plannen momenteel.
Ik fiets bijna dagelijks naar het werk (2*22km) en krijg daardoor weinig ruimte voor het lopen.

Vanaf oktober ga ik wel meer thuis werken, dus dan zou het terug moeten kunnen beteren. Maar van zodra de kleine er is, zal het wel weer zoeken worden.

Al bij al wel te vreden van de vooruitgang terug. Duidelijk dat het voornamelijk mijn spieren zijn die terug moeten wennen, qua uithouding zit het nog steeds goed.

Het wordt spannend voor zondag, het ziet ernaar uit dat het warm wordt in Berlijn. In de ochtend al 21 graden en rond de middag richting de 25-27 graden...

Na jaren zonder blessure blijkt het hogere volume van de voorbije weken nu toch een impact te hebben: hielspoor in mijn linkervoet.

hopelijk gaat het over door zelf thuis oefeningen te doen, ondertussen blijf ik gewoon verder lopen aangezien ik er tijdens het lopen geen last van heb (wel vooral 's morgens vroeg als ik uit bed kom, of als ik lang voor mijn pc heb stilgezeten)

iemand anders ervaring hiermee?

Edit: als ik mijn goeie vriend "Gemini" mag geloven is in mijn geval de reden overbelasting en het rekken van de kuitspier de beste manier om het op lossen -> die zou blijkbaar verkort zijn door het vele lopen.

Laatst bewerkt:
Succes morgen @MichielD4. Inderdaad wel heel warm zo te zien...

Zelf volop in mijn zwaarste weken nu richting Eindhoven. Morgen nog een duurloop van +-32km en dan volgende week nog veel volume om vervolgens beginnen af te bouwen. Vorige week zondag tijdens een training een HM aan MP gelopen wat wel een serieuze boost in vertrouwen geeft dat het beoogde tempo (+-3:53-3:55) haalbaar is.

Wow, serieus afgezien in Berlijn. De hitte was dragelijk de eerste helft van de wedstrijd, maar tussen 25 en 30km heb je wel wat vals plat en hellingen in Berlijn en m'n benen waren helaas pudding vanaf 30km, dus de geplande versnelling rond km 32 zat er niet meer in. Ik denk dat ik te weinig volume gelopen heb (9 weken van 90-100km) en niet specifiek genoeg voor de marathon. Bij elk zuchtje wind vertraagde ik ook te veel. Uiteindelijk gefinisht in 2:36:54, dus wel een PR met meer dan een minuut, maar op een koele dag zat er misschien wel meer in. Sevilla vind ik eigenlijk een sneller parcours en minder gedoe en stress om aan de start te raken (minder dan 15.000 deelnemers)

Na Brugge (veel wind) is Berlijn de marathon waar ik het meeste heb afgezien.

Edit: ik ben op plaats 302 geëindigd van alle lopers. Vorig jaar zou ik met die tijd 690ste geworden zijn. Het was dit jaar dus best een zware editie. Veel mensen zien opgeven en afgevoerd zien worden

Laatst bewerkt:
Na Brugge (veel wind) is Berlijn de marathon waar ik het meeste heb afgezien.
Ik was eerder een beetje cynisch maar een tijd van 2:30 (3:13 / km) in ideale omstandigheden op ne superdag bij een graad of 10-15 max had je echt wel kunnen lopen (denk ik). Je verliest toch al snel enkele sec / km (afhankelijk van hoe goed of slecht je tegen de hitte kan maar tempo verliezen doe je sowieso)

We zullen het nooit weten echter ik vind 2:37 (3:23 / km) onder deze omstandigheden echt wel straf hoor. Goed gedaan! 💪

Je tijden kloppen niet helemaal @makila 3:13/km is +-2:16.

Mooie prestatie @MichielD4. Met die hitte een PR lopen is zeer sterk.

Ben trouwens ook wel verbaasd met Sawe zijn tijd in die omstandigheden. Die zie ik later eventueel ook nog wel kans maken om als eerste onder de 2u te duiken.

Bon, het is tijd om eens de loftrompet boven te halen voor onze @MichielD4 : Ik herinner mij nog enkele jaren geleden dat ik de marathon van Gent met u heb gelopen, toen je helemaal aan het begin stond van uw “marathon carrière”. Als ik kijk naar de evolutie die je de afgelopen jaren hebt gemaakt, kan ik niet anders dan mijn hoed af te doen. De manier waarop jij een doel vooropstelt en dan een plan van aanpak tot in de puntjes uitwerkt is echt een enorme inspiratiebron. Ik train op een compleet andere manier (lees, ik doe maar wat), maar vind het geweldig om telkens uw trainingsblok te kunnen volgen. Echt chapeau man!

Zelf vandaag als pacer gelopen (3u15) op IFF marathon in Ieper. Geweldige dag gehad! Goede benen, nieuwe marathon en heel veel leuke ontmoetingen gehad. Mijn mede pacer was ook een echte top kerel met wie de samenwerking super vlot verliep. Constant aan het overleggen en achterom kijken om te bepalen welk tempo we moesten aanhouden en om zeker te zijn dat we de lopers de kans gaven terug aan te sluiten aan bevoorradingen en zo. Naar het einde toe wel redelijk stevig moeten vertragen of we hadden niemand meer mee aan de finish. Wel een nadeel van een kleinere marathon, je loopt van bij aanvang met een redelijke kleine groep en daar schiet niet veel volk meer van over. Wel ontzettend veel “dank u” te horen gekregen aan de finish voor ons werk, dus zullen we wel iets goed hebben gedaan.

Next up: Antwerpen 2u59, wordt uiteraard zwaarder, maar langs de andere kant veel eenvoudiger. Daar ga ik niet achterom kijken, gewoon een super egaal tempo lopen, zonder rekening te houden met wie er wel of niet nog is en focussen op de eindtijd. Ik kijk er al naar uit.

Terug
Bovenaan