Algemene Loopthread

Karry, hoe is de organisatie in Ieper?
Al 2x een HM gelopen in Gent, wel eens zin voor ergens anders te lopen.
Maar niet in Antwerpen.
Nog aanraders van de kenners hier?

Maar niet in Antwerpen.

Op het vlak van de organisatie echt amper iets aan te merken, super goed geregeld. Bussen voorzien in Ieper om u naar de start in Diksmuide te brengen (indien gewenst), mooi op tijd vertrokken. Om de 5km bevoorradingen (met flesjes water, super handig), regelmatig ook snacks en sportdrank. Om de 5km een km aanduiding, afstand klopt als een bus (officieel opgemeten ook). Mooie finish in Ieper, redelijk indrukwekkend om onder de Menenpoort te lopen en net erna te finishen.

Enige minpunt en eigen aan het parcours, je loopt eerst een lus van 18km rond Diksmuide en nadien is het in een praktisch rechte lijn richting Ieper door de velden/langs het water. Daar staat praktisch niemand langs de kant (behalve op bepaalde punten). Als je in een groep loopt, niet echt een probleem, maar als je daar alleen komt te zitten moet dat echt miserabel zijn, super monotoon.

In ieder geval vond ik het echt wel goed geregeld allemaal en eigenlijk is dat echt een razendsnel parcours (als de wind niet tegenzit). Door het kleine deelnemersveld, ga je als je een snelle tijd nastreeft sowieso alleen zitten. Om een idee te geven, er zijn zelfs geen pacers voor 3u, 3u15 is de snelst tijd waar er Pacers worden voorzien.

Also, West-Vlaamse lopers zijn echt wel dankbare mensen blijkbaar 🤣.

Bon, het is tijd om eens de loftrompet boven te halen voor onze @MichielD4 : Ik herinner mij nog enkele jaren geleden dat ik de marathon van Gent met u heb gelopen, toen je helemaal aan het begin stond van uw “marathon carrière”. Als ik kijk naar de evolutie die je de afgelopen jaren hebt gemaakt, kan ik niet anders dan mijn hoed af te doen. De manier waarop jij een doel vooropstelt en dan een plan van aanpak tot in de puntjes uitwerkt is echt een enorme inspiratiebron. Ik train op een compleet andere manier (lees, ik doe maar wat), maar vind het geweldig om telkens uw trainingsblok te kunnen volgen. Echt chapeau man!

Zelf vandaag als pacer gelopen (3u15) op IFF marathon in Ieper. Geweldige dag gehad! Goede benen, nieuwe marathon en heel veel leuke ontmoetingen gehad. Mijn mede pacer was ook een echte top kerel met wie de samenwerking super vlot verliep. Constant aan het overleggen en achterom kijken om te bepalen welk tempo we moesten aanhouden en om zeker te zijn dat we de lopers de kans gaven terug aan te sluiten aan bevoorradingen en zo. Naar het einde toe wel redelijk stevig moeten vertragen of we hadden niemand meer mee aan de finish. Wel een nadeel van een kleinere marathon, je loopt van bij aanvang met een redelijke kleine groep en daar schiet niet veel volk meer van over. Wel ontzettend veel “dank u” te horen gekregen aan de finish voor ons werk, dus zullen we wel iets goed hebben gedaan.

Next up: Antwerpen 2u59, wordt uiteraard zwaarder, maar langs de andere kant veel eenvoudiger. Daar ga ik niet achterom kijken, gewoon een super egaal tempo lopen, zonder rekening te houden met wie er wel of niet nog is en focussen op de eindtijd. Ik kijk er al naar uit.

Merci. Goeie (maar vreemde Corona) tijden! Dat was in april 2021 zie ik net. Er is veel veranderd in de tussentijd.

Proficiat ook met de solide pacing. De HM en marathon Antwerpen starten op andere momenten, ik pace de HM, maar wie weet zie ik je daar dan wel! Wanneer ik opwarm zal jij binnenkomen denk ik.

Je tijden kloppen niet helemaal @makila 3:13/km is +-2:16.

Mooie prestatie @MichielD4. Met die hitte een PR lopen is zeer sterk.

Ben trouwens ook wel verbaasd met Sawe zijn tijd in die omstandigheden. Die zie ik later eventueel ook nog wel kans maken om als eerste onder de 2u te duiken.
Sorry het moet 3:33 en 3:43 zijn, juist ja. Nu goed hoe sneller je een marathon loopt hoe moeilijker het natuurlijk is nog sneller te lopen.
Maar ik herinner dat Michiel nog niet zo heel lang geleden trots op zich was om eindelijk 2:45 te lopen. En nu is dat al 2:37 hé :)

Ik loop zelf al even geen marathons meer. Voor mij zal 3:37 (een uurtje trager :tongue: ) mijn PR blijven.

Proficiat @MichielD4, inderdaad sterk dat je onder deze omstandigheden een nieuw PR kan lopen.

@Karry98 De wind zat goed voor deze editie, het lijkt me echt wel een parcours waar je op voorhand moeilijk kan voorspellen wat je uiteindelijk gaat lopen. En stel je voor 30km tegenwind in je eentje, da's echt een mentale uitdaging.

Proficiat @MichielD4, inderdaad sterk dat je onder deze omstandigheden een nieuw PR kan lopen.

@Karry98 De wind zat goed voor deze editie, het lijkt me echt wel een parcours waar je op voorhand moeilijk kan voorspellen wat je uiteindelijk gaat lopen. En stel je voor 30km tegenwind in je eentje, da's echt een mentale uitdaging.

Helemaal mee eens, als je op dat parcours een strakke wind tegen hebt (zoals de wind bvb begin deze week was) is het echt boeken toe.

Ik heb er mijn eerste marathon gelopen. Toen een speciale editie met meer deelnemers (100 jaar na de oorlog). Leuke kleine marathon en goed georganiseerd (toen was er wel een 3u pacer). De wind stond toen tegen tot in Ieper en ik was net voorbij de helft alleen gevallen door een toiletstop. Kon leuker als eerste marathon

Hier vlotten de trainingen terug wat beter. De knie geeft steeds minder tot geen klachten de dag na een training. Ondertussen durf ik toch ook al terug intervallen trainen. Voornaamste is wel de kilometers snel opbouwen voor de marathon in New York op 2 november. Zal er eentje worden om te genieten ipv een doel te hebben.

Gisteren kleine "trailrun" gedaan, 5K rond het Fort Van Steendorp. Bedoeling was om een scherpe tijd neer te zetten (naar mijn kunnen) maar heb de hellingen en het gedraaid en keer van een wedstrijd onderschat waardoor m'n tijd toch onder m'n verwachten lag. Nochtans op de vlakke stukken 4:30 kunnen lopen maar veel verloren op de glibberige hellingen en uiteindelijk maar 5:20 gemiddeld gehaald. Bleek het aan de finish nog eens 4,92km te zijn ook :laugh:

Dat gezegd zijnde leuk evenementje.

Moet je u daarvoor opgeven als pacer of hoe werkt dat?
Lijkt me heel leuk om te doen

Klopt, je moet u opgeven bij de beheerders van de groep. Doorgeven wat uw ervaring is, wat tempo’s zijn die je vlot aankan enz…. Begin van het seizoen maken ze dan een eerste algemene planning op waarbij je kan opgeven voor welke wedstrijden en tijden je eventueel wil pacen. Dan maken zij een eerste planning.

Doorheen het jaar krijg je dan ook heel regelmatig mails wanneer ze vervangingen zoeken. Zo ben ik bijvoorbeeld ingevallen op IFF afgelopen zondag en val ik nu weer in in Wevelgem.

Ik vind het super leuk en dankbaar om te doen. Heb momenteel geen ambities op de weg, aan het bouwen aan mijn basis voor de ultra’s, maar het zorgt ervoor dat je in wedstrijdcontext eens wat andere wedstrijden kan doen als training. Zorgt er natuurlijk ook voor dat je gratis kan deelnemen aan die wedstrijden.

Als je wil, wil ik u gerust de e-mails geven van de mannen die dat team beheren zodat je u al kan aanmelden.

Maar niet in Antwerpen.
Gisteren ook een eerste keer HM gelopen in Ieper. Ik vond alles goed geregeld, goede organisatie, veel bevoorrading en wel een leuk parcours.
Zoals @Karry98 zei wel indrukwekkend om onder de Menenpoort te lopen richting finish.
Redelijk vlak en snel parcours (denk ik). Dit is na de Nacht van Vlaanderen mijn 2de HM dat ik heb gelopen. Mijn tijd daar was 2u18min en heb gisteren in Ieper 1u53min gelopen, een stuk sneller dan verwacht :clap:
Ik kan dus enkel vergelijken met de NVV maar daar was redelijk wat mislopen bij de organisatie, geen water meer na 5km waardoor pas eerste bevoorrading aan 11km. Problemen met tijdsregistratie,... Gisteren allemaal perfect verlopen. Bij de bevoorradingen telkens een halve liter water wat misschien beter 25cl zou zijn, ik heb redelijk wat water zien weggegoten worden.

Gisteren ook een eerste keer HM gelopen in Ieper. Ik vond alles goed geregeld, goede organisatie, veel bevoorrading en wel een leuk parcours.
Zoals @Karry98 zei wel indrukwekkend om onder de Menenpoort te lopen richting finish.
Redelijk vlak en snel parcours (denk ik). Dit is na de Nacht van Vlaanderen mijn 2de HM dat ik heb gelopen. Mijn tijd daar was 2u18min en heb gisteren in Ieper 1u53min gelopen, een stuk sneller dan verwacht :clap:
Ik kan dus enkel vergelijken met de NVV maar daar was redelijk wat mislopen bij de organisatie, geen water meer na 5km waardoor pas eerste bevoorrading aan 11km. Problemen met tijdsregistratie,... Gisteren allemaal perfect verlopen. Bij de bevoorradingen telkens een halve liter water wat misschien beter 25cl zou zijn, ik heb redelijk wat water zien weggegoten worden.

Proficiat met uw tijd!

Wat ik eigenlijk lastiger vond aan de bevoorradingen was dat er heel weinig vuilbakken voorzien waren na de bevoorradingen om uw flesje weg te gooien. Dus smeet iedereen dat soms gewoon aan de kant (omdat je het anders moest vasthouden tot 5km verderop). Waardoor er dus heel veel flesjes in grachtjes en zo zijn terechtgekomen. Ze zullen uiteraard wel opgeruimd hebben achteraf, maar kan mij niet inbeelden dat er geen flesjes in weilanden, beekjes, enz… zijn gewaaid. Kan toch niet de bedoeling zijn.

Merci! Ben meer dan content!
De vuilbakken stonden redelijk dicht bij de bevoorrading waardoor er inderdaad redelijk wat flesjes op de grond lagen. Op de site stond vermeld dat er na 3 à 400 meter vuilbakken of flessenvangers gingen staan, maar dit was eerder 50 meter :crazy: zelf snel snel gedronken om toch geen 5km het flesje bij te moeten houden.

waanzin, ik lees dat ze voor de marathon Rotterdam een lotingsysteem op poten hebben gezet, 5 Euro betalen en dan nog eens 130 dokken als je uitgeloot worden. in 2022 toen ik meedeed was dat nog 75 EURO bij voorinschrijving? Ga ik dus nooit meer aan meedoen.

waanzin, ik lees dat ze voor de marathon Rotterdam een lotingsysteem op poten hebben gezet, 5 Euro betalen en dan nog eens 130 dokken als je uitgeloot worden. in 2022 toen ik meedeed was dat nog 75 EURO bij voorinschrijving? Ga ik dus nooit meer aan meedoen.

Da echt triestig… als je zo’n wedstrijd echt wil meedoen dan wacht je gewoon tot op de seconde eer de inschrijvingen open gaan.
Lijkt me toch louter financieel geinspireerd die keuze…

Een louter financieel geïnspireerde keuze van een event dat geld wilt verdienen. Onverwacht!

Challenge Roth (triatlon) doet dat ook. Je kan zoveel lotjes van €10 kopen als je wilt! Vorig jaar kon je ook een speciale fiets van Canyon kopen waarbij je automatisch entry krijgt. Kost maar 10k€, maar het was wel een heel mooie fiets.

Elke race wordt meer verkocht als beleving en het is duidelijk dat heel veel mensen die prijzen willen betalen. Alles verkoopt razend snel uit, dus ze zijn duidelijk nog niet aan de maximum prijs die ze kunnen vragen.

Ik heb afgelopen weekend de In Flanders Fields marathon gelopen (4u23). Eerste marathon, en smaakt naar meer (of herkansing, want krampen na 25 km :-\). Zijn er leuke voorjaarsmarathons in West/Oost-vlaanderen die niet meedoen aan de absurde inschrijfprijzen? Marathon Kortrijk is (al) 75€, vind ik toch al een redelijke bovengrens.

Welke websites gebruiken jullie om loopwedstrijden te vinden?

Ik heb afgelopen weekend de In Flanders Fields marathon gelopen (4u23). Eerste marathon, en smaakt naar meer (of herkansing, want krampen na 25 km :-\). Zijn er leuke voorjaarsmarathons in West/Oost-vlaanderen die niet meedoen aan de absurde inschrijfprijzen? Marathon Kortrijk is (al) 75€, vind ik toch al een redelijke bovengrens.

Welke websites gebruiken jullie om loopwedstrijden te vinden?

Marathon van Kruibeke, eind februari. Eerste 100 tickets zijn €50 (wat ook al pak meer is dan 5 jaar geleden) maar er doet meestal maar 100 man mee aan de volledige marathon :unsure:

Ik moet er wel bij zeggen dat het parcours 2x lus van 21K is, wat het wel minder leuk maakt maar de omgeving is best mooi.

Terug
Bovenaan