Algemene Loopthread

Een louter financieel geïnspireerde keuze van een event dat geld wilt verdienen. Onverwacht!

Challenge Roth (triatlon) doet dat ook. Je kan zoveel lotjes van €10 kopen als je wilt! Vorig jaar kon je ook een speciale fiets van Canyon kopen waarbij je automatisch entry krijgt. Kost maar 10k€, maar het was wel een heel mooie fiets.

Elke race wordt meer verkocht als beleving en het is duidelijk dat heel veel mensen die prijzen willen betalen. Alles verkoopt razend snel uit, dus ze zijn duidelijk nog niet aan de maximum prijs die ze kunnen vragen.
om maar niet een Marathon des sables te noemen als exponent: 3800 euro en je krijgt enkel water, rest moet je zelf meesleuren

Is gewoon crazy dat zo'n marathon evenveel kost als een trailrun van 100km of 160km waar je enorm veel drank + eten krijgt, waar maar een paar 100 deelnemers zijn, waar je dropbags hebt die vervoerd worden naar halfway punt en terug etc.

Is gewoon crazy dat zo'n marathon evenveel kost als een trailrun van 100km of 160km waar je enorm veel drank + eten krijgt, waar maar een paar 100 deelnemers zijn, waar je dropbags hebt die vervoerd worden naar halfway punt en terug etc.

Roep dat maar niet te luid, als je ziet hoe Trails aan populariteit winnen, gaan die prijzen in de toekomst ook wel fors toenemen.

Roep dat maar niet te luid, als je ziet hoe Trails aan populariteit winnen, gaan die prijzen in de toekomst ook wel fors toenemen.
ja inderdaad, al is mijn grootste vrees vooral dat ze meer en meer lopers gaan toelaten om te starten en dat je daardoor met opstoppingen op die trailpaadjes gaat zitten en dat de fun er vanaf is.

Heb dat voor gehad met de Boslandtrail vorig jaar: je laat lopers starten aan 100km, maar die komen dan na 60km op het parcours van de wandelaars ... die met een paar duizend zijn en die moet je dan voorbij op een smal pad :wallbash:

Gelukkig heb je nog wel aantal wedstrijden waardat je voor 10-15 EURO een halve marathon kan lopen zie o.a natuurlopen Lier.
Bij de marathons heb je daarin jammergenoeg een grote leemte. Marathon Zeeuws-Vlaanderen was destijds 25 EURO toen ik deelnam en nu rond 40-60 EURO, want nog enigszins ok is. Al is die marathon minder geschikt voor persoonlijk record. Je hebt in Nederland nog een two rivers marathon dat nog ok is qua inschrijvings geld.
Maar ik ken voor de rest geen marathons, die goedkoop en snel zijn.

In het buitenland: Sevilla marathon voor 71,50 euro. Het parcours is nog sneller en vlakker dan Berlijn. Er doen slechts 13000 deelnemers mee, dus minder gedoe en drukte om aan de start te raken. Tot nu toe, mijn favoriete marathon. Ok, uiteindelijk wel een hoge kostprijs omdat je hotel en vliegtickets moet betalen, maar als je er een vakantie aan koppelt, valt de prijs van de marathon zelf echt mee.

Ik volg een garmin coach plan, maar dan met dagelijkse garmin suggesties. Ik snap wel dat die suggesties regelmatig nog veranderen op basis van wat je doet eerder die week, maar ik word er beetje gek van dat quasi al mijn tempo/sprint/anaerobe sessies steeds worden aangepast naar basis. Nog iemand die daar mee te maken heeft en daar een oplossing voor kent (behalve de gewoon de suggestie negeren en je eigen ding doen)?

Vandaag toch wel wat vertrouwen opgedaan richting de marathon in brugge over 2,5 weken.
Heb amper een 3 weken deftige trainingsblok tussen de 70.3 knokke en de marathon in Brugge dus we maken er het beste van.
Vandaag 2x10km aan race pace gedaan. Eerste 10km aan 3:57/km en de tweede blok aan 3:56 gedaan.
Fysiologisch ben ik meer dan in orde maar tzal vooral biomechanisch een strijd worden 😅😅 ga nu ook precies niet mijn weekvolume verdubbelen 3 weken lang met de kans op blessures maar gewoon focussen op een 60-70/km week met daarin per week 1 key marathon training. Laat ons hopen dat 7 dagen taper voldoende is 😅

@MBoddin04 Veel succes! Als ik voor 2026 niet uitgeloot wordt voor Valencia, ga ik in oktober 2026 waarschijnlijk opnieuw Brugge doen. Laat gerust dan jouw bevindingen over het parcours weten, want ik heb die een paar jaar geleden gelopen toen we nog naar Zeebrugge en terug liepen (veel kans op wind tegen in één van beide richtingen). Heb van anderen vernomen dat het vernieuwde parcours sneller is.

@MBoddin04 Veel succes! Als ik voor 2026 niet uitgeloot wordt voor Valencia, ga ik in oktober 2026 waarschijnlijk opnieuw Brugge doen. Laat gerust dan jouw bevindingen over het parcours weten, want ik heb die een paar jaar geleden gelopen toen we nog naar Zeebrugge en terug liepen (veel kans op wind tegen in één van beide richtingen). Heb van anderen vernomen dat het vernieuwde parcours sneller is.

Heb er vorig jaar de halve gelopen waar ook de hele 100% langs komt. Moet zeggen ‘t is idd een heel snel parcours als er niet veel wind is. Bij wind kan je echt wel zwaar gescheten zijn want op de halve loop je 90% uit de bebouwde kom..

Als ik voor 2026 niet uitgeloot wordt voor Valencia, ga ik in oktober 2026 waarschijnlijk opnieuw Brugge doen.
Is die ook al met een loting?

Eerlijk gezegd, als je die wilt doen, zou ik er gewoon voor gaan. Volgens mij geraak je altijd nog wel aan een ticket.
Er is een waiting list waarop je kan gaan staan. Heb dat een paar jaar geleden gedaan en die ging heel snel naar beneden.
Je kon je plaats volgen op de lijst en van in de 2000-3000 ging dat heel snel naar beneden.

Ik had een kans om een ticket te nemen, maar toch niet gedaan uiteindelijk. En zo zijn er velen denk ik. Gewoon voor gaan :biglaugh:

Bij nader inzien kan je ook niet meer op de wachtlijst gaan staan precies momenteel :thinking:

Vanaf 2026 schakelen ze ook over naar loting. De inschrijvingen voor loting gaan open ergens midden december 2025. En mensen die in 2025 meedoen, hebben een gegarandeerde inschrijving voor 2026, dus dan blijft er nog maar 60-70% van de tickets over...

Gaan ze in Valencia plaatsen voorzien voor snelle lopers genre Berlijn en de andere majors? Ik vraag me trouwens ook af of ze dat in Rotterdam op termijn ook gaan invoeren..

Ik heb afgelopen weekend de In Flanders Fields marathon gelopen (4u23). Eerste marathon, en smaakt naar meer (of herkansing, want krampen na 25 km :-\). Zijn er leuke voorjaarsmarathons in West/Oost-vlaanderen die niet meedoen aan de absurde inschrijfprijzen? Marathon Kortrijk is (al) 75€, vind ik toch al een redelijke bovengrens.
75€ vind ik al niet meer duur, alles onder de 100€ is nog redelijk tegenwoordig.
Prijzen zijn echt goed gestegen de voorbije jaren,

In het buitenland: Sevilla marathon voor 71,50 euro. Het parcours is nog sneller en vlakker dan Berlijn. Er doen slechts 13000 deelnemers mee, dus minder gedoe en drukte om aan de start te raken.

“Maar” 13000.

Leiden was dit jaar 59 euro en heeft nog geen 2000 lopers. Het hele event is wel een pak groter (paar tienduizend lopers over alle afstanden) dan de marathon alleen, dus bij de aankomst is het wel druk.

Tot voor corona waren er nog van die kleine lokale marathons waar je voor 20 euro kon inschrijven (soms met gratis shirt er nog bij) maar die zijn er precies tussenuit gevallen.

Loopsport wordt steeds belachelijker. 7 uur over een marathon doen, kerels met overgewicht op carbon schoenen, 10k lopers met een camelbak, lotingen om te mogen inschrijven,…tijd dat de sport weer aan populariteit verliest.

Loopsport wordt steeds belachelijker. 7 uur over een marathon doen, kerels met overgewicht op carbon schoenen, 10k lopers met een camelbak, lotingen om te mogen inschrijven,…tijd dat de sport weer aan populariteit verliest.
Ik begrijp absoluut uw redenering.
Maar ik probeer altijd te denken bij elke loper die ik er ongelofelijk belachelijk vind uitzien dat het toch nog altijd beter is dan dat die persoon in de zetel zou blijven zitten.

Het zou al helpen als ze schorsingen beginnen uitdelen voor camelbacks op alles korter dan de marathon (© De Jogclub).

Ik begrijp de mensen ook niet die zich inschrijven voor een event in een stad om dan met oortjes rond te lopen. Je mist echt de sfeer.

Terug
Bovenaan