Algemene Loopthread

Carbonschoenen zijn godlike. Alleen al voor het ontlasten van de kuiten bij lichte hellingen op doorgaans snelle parcoursen, vind ik het een meerwaarde.

Waar anderen zich om druk om maken zeg... Ik ga graag hardlopen en let wel ietwat op m'n voeding + heb wel schoenen en kleding, maar gaat ge er slechter van lopen als iemand dikker oogt dan u, een katoenen shirt aan heeft, met gels loopt op een 10km of een camelbak draagt?

On: halve marathon van Brussel, de moeite waard qua parcours en ambiance? Vorig jaar die van Antwerpen gelopen, wat heel leuk was en nu benieuwd naar die van onze hoofdstad. Ben me bewust dat er serieus wat hoogtemeters zijn, maar hoe is dit verdeeld ?

On: halve marathon van Brussel, de moeite waard qua parcours en ambiance? Vorig jaar die van Antwerpen gelopen, wat heel leuk was en nu benieuwd naar die van onze hoofdstad. Ben me bewust dat er serieus wat hoogtemeters zijn, maar hoe is dit verdeeld ?
Ik heb nog nooit de HM van Antwerpen of Brussel gelopen maar ik heb er wel wedstrijden gelopen.
Onderstaande geeft je een indicaties van de zwaarte van de wedstrijden

Natuurlijk zijn er mensen in dit topic die er mee lachen als je over heuvels spreekt in Brussel :D Het zijn eerder vervelende puistjes.
Maar just is just: Tov Brussel is Antwerpen "biljartvlak".

20 km Brussel 2024

Brussel-hoogtemeters.jpg

Hoogte-brussel.jpg

10 miles Antwerpen 2025

Brussel-hoogtemeters.jpg

Hoogte-brussel.jpg

Marathon Brussel 2017

Hoogte-brussel.jpg

Brussel-hoogtemeters.jpg

Marathon Antwerpen 2015

Brussel-hoogtemeters.jpg

Hoogte-brussel.jpg

Laatst bewerkt:
1% van 70kg is 350mL? 🤔 Het is lichaamsgewicht, dus 700mL. Gewoon doorheen de dag goed gehydrateerd blijven en na het lopen bijdrinken wat je verliest. Er is niets dat zegt dat het effectief beter is op zo’n korte inspanning. Het position statement dat je citeert begint al met “sporters zijn gedehydrateerd als ze beginnen.” Ik zeg nergens dat hydratatie niet belangrijk is. Enfin, iedereen doet wat ie wilt.

Ik zei dan ook niet dat 350ml 1% is. Ik zei onder de 1% houden en dat is al 350ml voor iemand van 70kg wil je dat doen.
Je maakt ook een rare kronkel aangezien je zelf zegt dat er een relatie is tussen dehydratie en prestatieverlies. Hoezo zou het dan niet beter zijn om dehydratie tegen te gaan door tijdens te hydraten, zodat je niet kan dehydrateren?

Maar opnieuw. Dat je het red zonder te drinken zonder dat je daarmee echt prestatieverlies hebt kan. Maar dat wil daarom nog niet zeggen dat het wel doen dan iets is voor zottekes, integendeel zelfs.

Ik vind het een interessante discussie maar vraag me toch af voor diegenen die zo focusen op al die marginal gains: jullie zijn toch ook gewoon amateurs met een day-job, nee?

Ik kan perfect begrijpen dat je je PR op een 10k of marathon wil verbeteren en elke quick win gaat implementeren die een verbetering van je prestaties gaat geven, maar je hebt als werkende mens met lopen als hobby toch ook nog een leven daarbuiten?

Als je effectief op je trainingsloopjes van een uur al een flesje water gaat meesleuren, betekent dat dan ook dat je nooit alcohol eet? geen rood vlees? nooit snoept? altijd perfect 9u slaapt? etc?

Nu ja, ieder doet wat hem gelukkig maakt ;) (maar elke dag een flesje water meesleuren zou voor mij zeker het lopen iets minder leuk maken, dus dat gaan we niet doen)

Het is nu wel wat vreemd dat hydrateren nu aanzien zou worden als marginal gains.
Het is net een basis voor wil je gewoon goed, gezond en degelijk sporten.

Het wil niet zeggen dat je een gewoon een job hebt dat je daarmee je sport/ hobby niet gezond wil aanpakken en het wat serieus neemt.
Je hebt nog een leven daarbuiten dat klopt. Maar ook daarbij is het gewoon wel nuttig dat je geen sloten alcohol drinkt, een beetje op uw voeding let en zorgt dat uw slaap toch een beetje degelijk is. Uw leven is in totaliteit daarmee gebaat.
Er is geen enkel voordeel verbonden aan weinig slapen, veel alcohol te drinken en slecht te eten.

En je moet uiteraard doen waar je u zelf goed bij voelt. Maar je moet dan wel ook openstaan voor het feit dat mensen zich goed voelen bij het wel serieus en doordacht aan te pakken.
Ik zou mij niet comfortabel voelen als ik bewust slecht zou slapen en sloten alcohol zou drinken. Des te meer omdat het meetbaar afbreekt waarvoor ik daarvoor 3u mijn nikkel heb afgedraaid. Als ik in die spiegel kijk of deelneem aan een wedstrijd en ik zie de impact van die weinige slaap en vele drank dan voel ik mij een idioot.

Dus nee ik drink sporadisch alcohol en probeer mijn slaap en voeding goed op orde te hebben.
Zonder het heel extreem te doen waarbij niks kan en alles in teken staat van.

Ik zei dan ook niet dat 350ml 1% is. Ik zei onder de 1% houden en dat is al 350ml voor iemand van 70kg wil je dat doen.
Je maakt ook een rare kronkel aangezien je zelf zegt dat er een relatie is tussen dehydratie en prestatieverlies. Hoezo zou het dan niet beter zijn om dehydratie tegen te gaan door tijdens te hydraten, zodat je niet kan dehydrateren?

Maar opnieuw. Dat je het red zonder te drinken zonder dat je daarmee echt prestatieverlies hebt kan. Maar dat wil daarom nog niet zeggen dat het wel doen dan iets is voor zottekes, integendeel zelfs.

Het is nu wel wat vreemd dat hydrateren nu aanzien zou worden als marginal gains.
Het is net een basis voor wil je gewoon goed, gezond en degelijk sporten.

Het wil niet zeggen dat je een gewoon een job hebt dat je daarmee je sport/ hobby niet gezond wil aanpakken en het wat serieus neemt.
Je hebt nog een leven daarbuiten dat klopt. Maar ook daarbij is het gewoon wel nuttig dat je geen sloten alcohol drinkt, een beetje op uw voeding let en zorgt dat uw slaap toch een beetje degelijk is. Uw leven is in totaliteit daarmee gebaat.
Er is geen enkel voordeel verbonden aan weinig slapen, veel alcohol te drinken en slecht te eten.

En je moet uiteraard doen waar je u zelf goed bij voelt. Maar je moet dan wel ook openstaan voor het feit dat mensen zich goed voelen bij het wel serieus en doordacht aan te pakken.
Ik zou mij niet comfortabel voelen als ik bewust slecht zou slapen en sloten alcohol zou drinken. Des te meer omdat het meetbaar afbreekt waarvoor ik daarvoor 3u mijn nikkel heb afgedraaid. Als ik in die spiegel kijk of deelneem aan een wedstrijd en ik zie de impact van die weinige slaap en vele drank dan voel ik mij een idioot.

Dus nee ik drink sporadisch alcohol en probeer mijn slaap en voeding goed op orde te hebben.
Zonder het heel extreem te doen waarbij niks kan en alles in teken staat van.
Aangezien hydrateren niet instantaan werkt, doe je er beter aan om gehydrateerd te vertrekken. Dat is ook waarom je niet nuchter vertrekt om na een half uur een gel te nemen. Je bestrijdt mijn mening door ze anders voor te stellen dan ze is.

Aangezien hydrateren niet instantaan werkt, doe je er beter aan om gehydrateerd te vertrekken. Dat is ook waarom je niet nuchter vertrekt om na een half uur een gel te nemen. Je bestrijdt mijn mening door ze anders voor te stellen dan ze is.
Ja maar, het één sluit het ander toch niet uit?
Het is geen of verhaal, het is een en verhaal. Je moet en zien dat uw hydratatie op voorhand in orde is, en tijdens activiteit wanneer je transpireert blijft hydrateren.

Water wordt al zo snel als 5 minuten geabsorbeerd voor een stuk. Dus het is niet onmiddellijk, maar toch meer dan vlug genoeg.

Als het niet instant werkt dan hydrateer je ook beter tijdens de inspanning dan pas er na. Na je inspanning hydrateren heeft pas effect effect na x aantal tijd. Werkt langs 2 kanten natuurlijk 😅

Als het niet instant werkt dan hydrateer je ook beter tijdens de inspanning dan pas er na. Na je inspanning hydrateren heeft pas effect effect na x aantal tijd. Werkt langs 2 kanten natuurlijk 😅
Nee, zo werkt het niet. Ons lichaam is goed in homeostase of we zouden allemaal doodvallen tijdens het lopen. Die mindset van alles perfect proberen te controleren klopt gewoon niet met hoe ons lichaam werkt. Gehydrateerd trainen, hydrateren tijdens is pas belangrijk voor inspanningen langer dan een uur.

Doe verder wat je wilt met drank meenemen, maar ik ga met mijn ogen draaien als je op een 5 of 10 km afkomt met een camelback. Ik ga de discussie afronden.

Laatst bewerkt:
Nee, zo werkt het niet. Ons lichaam is goed in homeostase of we zouden allemaal doodvallen tijdens het lopen. Die mindset van alles perfect proberen te controleren klopt gewoon niet met hoe ons lichaam werkt. Gehydrateerd trainen, hydrateren tijdens is pas belangrijk voor inspanningen langer dan een uur.

Doe verder wat je wilt met drank meenemen, maar ik ga met mijn ogen draaien als je op een 5 of 10 km afkomt met een camelback. Ik ga de discussie afronden.

Wat maak je toch rare kronkels. Ons lichaam is goed in homeostase, anders zouden we tijdens het lopen doodvallen.
Ons lichaam werkt niet zo. Maar pas vanaf 60minuten is het belangrijk om te hydrateren.

En met welke insteek mag dat dan zijn? Vanaf 60minuten werkt ons lichaam dan wel ineens zo?
En wat als je nu 1u05 doet voor uw 10km, dan is het wel nodig?

Het is een persoonlijke keuze om het niet te doen, en het is geen absolute must.
Maar om het nu, opnieuw, af te doen als geen meerwaarde is gewoon de reinste onzin.
Mocht je uw standpunten nu nog staven, zoals ik al reeds deed en nog kan doen, maar buiten “some say and personal opinion” komt er niet zoveel.

Ongeacht wat de wetenschap is, was ik blij met m'n softflasks vandaag. 't was warmer dan het leek.
Dagen zoals vandaag zijn idd soms de meest verraderlijke dagen. Weet nog in vorige jaren hield ik af en toe mijn gewicht bij voor en na om te zien hoeveel vochtverlies ik had. (Oke glycogeen zorgt ook voor daling)
Ik had eigenlijk vaak in de winter de grootste afnames door 2 redenen:
- vaak warme kledij en core temp dus vermoedelijk hoger
- geen warm weer dus nam heel zelden drank mee

Bij mij is dat vrij eenvoudig: >= 8 graden: korte broek en tshirt.

< 8 graden: korte broek, thermobaselayer en tshirt er boven. En dan eventueel een muts als het rond het vriespunt is. Ik ben wel een ferme zweter...

Dagen zoals vandaag zijn idd soms de meest verraderlijke dagen. Weet nog in vorige jaren hield ik af en toe mijn gewicht bij voor en na om te zien hoeveel vochtverlies ik had. (Oke glycogeen zorgt ook voor daling)
Ik had eigenlijk vaak in de winter de grootste afnames door 2 redenen:
- vaak warme kledij en core temp dus vermoedelijk hoger
- geen warm weer dus nam heel zelden drank mee
En meestal een hogere luchtvochtigheid dan bij dezelfde temperatuur in de zomer/lente.

Gisteren trage 21.5km afgerammeld, laatste lange tocht voor de HM. Eerste stuk afgerammeld onder de 6 minuten per km en hartslag kwam niet boven 145 uit, super comfortabel. Perfect in vorm om mijn doel van 1:55:00 minstens te hitten. Wel zware benen tegen km 16-17 maar eerder omdat ik al zo lang aan het lopen was ipv de afstand die ik had gedaan. Nu blessurevrij blijven, nog beetje tempowerk doen, rustige recuploopjes stacken en we kunnen aan de bak. :unsure:

Na een aantal jaar "dutsen" op sportief gebied, deze nacht wakker geschoten met "tijd om u te herpakken vriend". Schema gezocht voor de 10k,

Uiteindelijk doel is een halve marathon ergens in april. Jaar of 4 terug liep ik dat in een kleine 1.45 dus we weten waar naartoe te werken.

Eerste loopje wel pijnlijk confronterend aangezien ik mijn hartslag laag hield. Kortom, bijna niet vooruit te branden. Maar bon, tzal wel weer beteren.

Terug
Bovenaan