Algemene Loopthread

Ik heb met pijn aan m'n Achillespees (blessure, overbelasting volgens m'n huisarts maar geen scheur gelukkig) verstek moeten geven voor de marathon van Antwerpen, één week voor het doel...
al weet ik niet of ik er klaar voor was... 'maar' 500-tal km gelopen de 4 maanden ervoor, aantal trainingen geskipped door social issues (ldvd), corona heeft me 3 weken terug stevig beet gehad terug... Wel m'n PR op de 10km eindelijk onder de 50min gekregen en m'n PR op de HM was ook eraan gegaan als ik in die training niet de blessure was opgelopen...

Kiné heeft nog niet terug gebeld... Ben aan het twijfelen om volgende week langzaam te herstarten met 4/4/5 km (3 per week) ... Maar ik mis nu wel een 'doel' en vaak echt van m'n tweede marathon niet gehaald te hebben (eerste in februari wel).

Ik zou toch zsm naar een sportkiné gaan. Ik heb na m'n marathon eind februari 2025 een achillespeesontsteking gehad en heeft toch +- 4 maanden geduurd vooraleer ik min of meer pijnvrij kon lopen. Ik mocht gelukkig wel in die 4 maanden blijven lopen. Je wil er zo snel mogelijk bij zijn, pezen hebben weinig doorbloeding, dus die microscheurtjes genezen moeilijk. Krachttraining en stretches voor de kuiten en stabiliteitsoefeningen hebben voor mij veel geholpen

Volgende week loop ik de halve marathon van Dordrecht. Ik had als doel sub 1u15 uitgesproken (+- 3:33 min/km pace), maar misschien was ik een beetje overmoedig na de marathon van Berlijn, omdat die zo goed gegaan was (3:41 min/km pace). Nu ongeveer een maand na de marathon, toch wat van m'n topconditie verloren en vorige week een paar dagen goed verkouden geweest. Gisteren liep ik 4x2km op training en de eerste 2km was ongeveer aan marathonpace en ik heb m'n lactaat gemeten op 5 mmol..., dus een stuk boven m'n LT2. Ik hoop dat het gewoon door die verkoudheid komt.

Volgende week loop ik de halve marathon van Dordrecht. Ik had als doel sub 1u15 uitgesproken (+- 3:33 min/km pace), maar misschien was ik een beetje overmoedig na de marathon van Berlijn, omdat die zo goed gegaan was (3:41 min/km pace). Nu ongeveer een maand na de marathon, toch wat van m'n topconditie verloren en vorige week een paar dagen goed verkouden geweest. Gisteren liep ik 4x2km op training en de eerste 2km was ongeveer aan marathonpace en ik heb m'n lactaat gemeten op 5 mmol..., dus een stuk boven m'n LT2. Ik hoop dat het gewoon door die verkoudheid komt.

Het is niet abnormaal dat door ziekte uw lichaam gewoon in rust al een hoger lactaatniveau heeft.
En door de ziekte uw lichaam ook gewoon minder efficiënt werkt en dus energie kan vrijmaken waardoor uw lactaatniveau hoger is.
Ziek zijn is niet alleen nefast omdat je niet kan trainen, maar is ook nefast voor uw prestaties als je al “genezen” bent. Grenzen tussen haakjes want vaak als de meeste symptomen verdwenen zijn is uw lichaam nog aan het werken en is de ziekte nog niet 100% uit uw lichaam.

Een coronabesmetting en sporten is zeer gevaarlijk bijvoorbeeld.
Ik spreek uit ervaring, in 2024 besmet en nooit symptomen gehad, tot ik naar huis reed met de fiets en last kreeg in de hartstreek. Die nacht afgevoerd met de ziekenwagen omdat ik het gevoel had een hartstilstand te krijgen.
Verdict ontsteking van het hartzakje, niet leuk. Ver weg blijven met iedereen zijn corona dus.

Merci voor de waarschuwing, maar denk dat het in mijn geval geen corona was, al weet je nooit met de nieuwe varianten en wanneer je asymptomatisch bent. Ik had bijvoorbeeld geen koorts en na paar daagjes rusten, voelde ik me al terug veel beter.

Ik zal het de komende dagen in de gaten houden.

Het is niet abnormaal dat door ziekte uw lichaam gewoon in rust al een hoger lactaatniveau heeft.
En door de ziekte uw lichaam ook gewoon minder efficiënt werkt en dus energie kan vrijmaken waardoor uw lactaatniveau hoger is.
Ziek zijn is niet alleen nefast omdat je niet kan trainen, maar is ook nefast voor uw prestaties als je al “genezen” bent. Grenzen tussen haakjes want vaak als de meeste symptomen verdwenen zijn is uw lichaam nog aan het werken en is de ziekte nog niet 100% uit uw lichaam.

Ik spreek uit ervaring, in 2024 besmet en nooit symptomen gehad, tot ik naar huis reed met de fiets en last kreeg in de hartstreek. Die nacht afgevoerd met de ziekenwagen omdat ik het gevoel had een hartstilstand te krijgen.
Verdict ontsteking van het hartzakje, niet leuk. Ver weg blijven met iedereen zijn corona dus.
Merci voor de waarschuwing, maar denk dat het in mijn geval geen corona was, al weet je nooit met de nieuwe varianten en wanneer je asymptomatisch bent. Ik had bijvoorbeeld geen koorts en na paar daagjes rusten, voelde ik me al terug veel beter.

Ik zal het de komende dagen in de gaten houden.
Ik denk dat je met corona meer last hebt van hoesten over het algemeen, en u behoorlijk slecht voelt.
Ik heb vermoedelijk corona gehad enkele dagen na de halve marathon van Stockholm, en ik voelde mij slecht en had koorts, moest ook hoesten, met fluimen.

Nu zit ik met een verkoudheid, en dan is dat een 2-tal dagen een vervelend gevoel en dan de dagen daarna een loopneus. Zonder koorts/rillingen/spierpijn. Je kunt nooit helemaal zeker zijn dat het geen corona is natuurlijk tenzij je een test doet.

Keelpijn van een gewone verkoudheid is in geen geval te vergelijken met keelpijn door corona, dat laatste is veel erger, en van corona ga je slijmen ophoesten en dat heb je doorgaans niet met een simpele verkoudheid. Een verkoudheid is meer een lokale infectie dat zich beperkt tot de bovenste luchtwegen. Zitten de symptomen lager dan uw keel, heb je ook koorts, spierpijn of een algemeen ziek gevoel, dan is er meer kans dat het corona is. Daarmee zou ik dan zeker geen zware inspanningen doen (en sowieso helemaal niks van sport tot de koorts weg is).
Ik denk dat we over het algemeen te rap herbeginnen met sporten terwijl dat je in feite nadat de koorts al weg is nog zou moeten enkele dagen wachten om terug te beginnen om helemaal geen risico te nemen.

Laatst bewerkt:
Ik heb mij de Alphafly 3 eens besteld (209 bij Alltricks) want ik wil toch eens zien of al die hype terecht is. En ik wil eens mijn PR’s op de 5 en de 10k scherper stellen.

Met mijn loopstijl (hoge cadans) vind ik ze voor de 5 en 10km wat te volumineus. Ik heb ook een vrij smalle voet, dus die sok-achtige stof over mijn voet sluit niet zo nauw aan en ik mag de veters nog zo hard aanspannen als ik wil, in bochten, schuift mijn voet toch wat in de schoen. Ideaal recept om je voet om te slaan. Laat maar weten hoe ze jou bevallen.

Mijn PR op de 10km (34:07) heb ik in Asics Metaspeed Sky Paris gelopen, naar de normen van vandaag een vrij 'traditionele' schoen (4mm drop).

Een maat van mij zei dat hij er in Antwerpen niet goed mee was met zijn Alphafly's, teveel bochten en kasseien.
Dat zijn schoenen voor specifieke omstandigheden (vlak parcours en droog liefst)

Ik heb de stabiliteit niet om ermee te lopen. Als ik de foto's van de marathon op de OS zag, dan wil ik niet weten hoe dat met mijn enkels er zou uitzien. :')

Niet alleen Corona, kameraad van mij heeft hartsstilstand gehad op het EK in Leuven. Oorzaak bleek ook sporten tijdens/na ziekte.

Een maat van mij zei dat hij er in Antwerpen niet goed mee was met zijn Alphafly's, teveel bochten en kasseien.
Dat zijn schoenen voor specifieke omstandigheden (vlak parcours en droog liefst)
Topschoen. Heb al redelijk aantal carbon schoenen gehad en blijft toch mijn dikke voorkeur hebben. De rust dat die mijn benen bieden aan 3:30 is enorm.

Tip: koop ze wel 1.5 - 2 maten groter

Niet alleen Corona, kameraad van mij heeft hartsstilstand gehad op het EK in Leuven. Oorzaak bleek ook sporten tijdens/na ziekte.
Dat is de misvatting die mij blijft irriteren aan covid. Het is even gevaarlijk om na griep te snel terug te beginnen en dat wisten we al voor 2020. Dus let op met hervatten na ziekte of vaccinatie.

Anderzijds, ge kunt toch ook moeilijk in uw zetel blijven zitten vanaf wanneer je een beetje een snotneus hebt.
Ik zou dan gewoon ook wel lopen maar dan aan een lagere intensiteit en eventueel mijn training inkorten als het niet goed gaat.
(zonder koorts/spierpijn uiteraard, dat is een no-go)

Laatst bewerkt:
Anderzijds, ge kunt toch ook moeilijk in uw zetel blijven zitten vanaf wanneer je een beetje een snotneus hebt.
Ik zou dan gewoon ook wel lopen maar dan aan een lagere intensiteit en eventueel mijn training inkorten als het niet goed gaat.
(zonder koorts/spierpijn uiteraard, dat is een no-go)

In het geval van die kameraad bleek het een hoge ontstekingswaarde te zijn, waardoor z'n hart dubbel zo hard moest werken met alle gevolgen van dien. Gelukkig voor hem liepen er toeval twee dokters achter hem, die meteen reanimatie gestart hebben.

Het is natuurlijk een extreem voorbeeld maar ik probeer het toch echt kalm aan te doen als ik me wat minder voel. Deze week ook twee trainingen geskipt wegens wat sinusitus symptomen.

Ik probeer te blijven lopen, maar gewoon minder intense sessies. Om in beweging te blijven.
Wat zich meestal wel wreekt op de dag van uw wedstrijd. Als ge een week of 2 uw schema ni kunt volgen en de kwalitatieve sessies mist en dat is binnen de 2 maanden voor de wedstrijd, voelt ge het sowieso.
Ik begrijp steeds beter waarom coureurs over een goede of slechte winter spreken.

Ik probeer te blijven lopen, maar gewoon minder intense sessies. Om in beweging te blijven.
Wat zich meestal wel wreekt op de dag van uw wedstrijd. Als ge een week of 2 uw schema ni kunt volgen en de kwalitatieve sessies mist en dat is binnen de 2 maanden voor de wedstrijd, voelt ge het sowieso.
Ik begrijp steeds beter waarom coureurs over een goede of slechte winter spreken.
Daarom dat quasi alle profs in Spanje zitten in de winter. Veel minder binnen zitten zoals hier, minder regen en kou en dus ook minder verkoudheden.

Bij mij is het grote probleem het gewicht als ik 1-2 weken moet skippen, dan is er 1-2kg bij en die geraakt er moeilijk af.

Gisteren de Grizzly 100 gelopen in Voeren!

's morgens om 4u30 opgestaan, weerbericht gechecked, en was om niet vrolijk van te worden. 8° maar voelt aan als 1°, en dat bleek later ook effectief dicht bij de waarheid te zitten. Mij dus goed aangekleed: thermoshirt, loop t-shirt en dan waterdicht jasje (dat effectief perfect waterdicht bleek te zijn).

De avond voordien reeds mijn nummer gaan halen, dus slechts 15 min op voorhand daar, dropbag afgegeven en dan redelijk vanvoor in het vak gaan staan, ben vermoedelijk als 100e van de 600 lopers gestart (460 voor de 100k, 140 voor de 83).
Ik wist dat er na 3 km een lastige single track door het bos ging komen en zat dus gelukkig genoeg vooraan om zo goed als geen opstopping te hebben. Jammer genoeg was de combinatie van keien met daarboven bladeren niet ideaal, en erin geslaagd om in dat 1e bos tweemaal mijn linkerenkel om te slaan, en 1 te vallen -> rechterhand lag open en was aan het bloeden... niet ideaal als je een ganse dag stokken gaat nodig hebben. Rustig gestart, wat betekende dat ik langs alle kanten voorbij gestoken werd -> Op km30 liep ik ondertussen al op plaats 271.
Ondertussen was het hondenweer in alle hevigheid uitgebroken: veel regen, veel wind, en allesbehalve warm. Toch zeker 10 (meestal jongere) lopers tegengekomen die zowaar met enkel een t-shirt liepen (no way dat die de finish gehaald hebben)

1e grote tussenpost was op km 44 bij het 3-landenpunt, een heerlijke warme bouillon met pasta en enkele sandwichen met kaas later terug vertrokken voor de extra lus van 16km in Duitsland (die van de 83 mochten al terug richting finish). De regen werd zowaar nog erger, maar gelukkig was mijn jasje echt wel perfect waterdicht, dus eigenlijk op zich niet zo heel veel last van gehad, behalve dan dat de natuur en omgeving wel veel mooier zijn bij een herfstzonnetje ipv deze donkergrijze wolken.
Daarna terug in de grote post op km 60 en het aantal lopers met nog een glimlach op het gezicht waren op 1 hand te tellen. Bij mij voelde alles nog goed, nergens pijn (behalve de enkel van het omslaan, en die knie en hand door het vallen). Nieuwe kousen en schoenen aangetrokken, maar daar zag je 5min later niets meer van :)

Daarna echt in sneltempo beginnen lopers in te halen, van die plaats 271 opgeschoven naar 209 halfweg, 185 bij km72 en plaats 184 bij km85.
En dan heel bizar, mijn 2e adem gevonden (was het de AA-drink of de red-bull? geen idee?) maar plots ging het lopen als vanzelf -> ik vloog door de modder, kon lopen waar iedereen aan het stappen was, en zag plots dan een finish voor 20u mogelijk was (daar waar mijn betrail score een finish rond 21u voorspeld had). Uiteindelijk nog een pak volk voorbijegestoken en gefinished in 13u39 op plaats 151 voor de 100k en 2700+ HM. (Zeer veel opgevers, slecht 330 finishers op de 100k)
Super content van, nog nooit met zo'n goed gevoel gelopen en gefinished.

Mijn grootste verschil in voorbereiding tov bijvoorbeeld Bouillon 100k was dat ik nu echt alleen maar traag getraind heb, maar wel grote volumes met een topweek van 130km. Dat plus een goede aanpak van eten en drinken heeft vermoedelijk ervoor gezorgd dat ik tot het einde kon blijven lopen.

Kleine greep van wat ik naar binnen gespeeld heb op die 100k (volgens garmin 7300 calorieën verbrand):

4x 15cl Coca Cola
3x AA drink (50cl)
1 redbull
2 x bouillon met pasta
ongeveer 8 softflasks met tailwind

12-tal gels
5 energiebars
30 tal snoepjes
handjevol noten
3x sandwich kaas
2 rijsttaartjes
1 frangipanetaartje
3 stukken cake
3 stukken banaan

Ik heb het niet uitgerekend, maar vermoedelijk niet in de buurt van die 7300 cal :)

Next up: Bello Gallico 100k, de modder vrees ik alleszins niet, want daar heb ik gisteren voldoende mee te maken gehad!

Ik ben ferm volume aan het opbouwen: 45 - 50 - 55 km. Nu een rustweek. Door omstandigheden kan ik de volgende 4 dagen 'niks' lopen. Vrijdag loop ik nog 12,5 km en dan heb ik 200 km gelopen deze maand.

En de recup is goed. Vandaag liep ik 6:15/km - 16,4 km lang aan HR 139 (zone 2). De HR liep ook niet op met de duurtijd.

Ik was even aan het checken wanneer ik nog eens de 200 km gehaald heb op 1 maand tijd mmm ...
december 2019 .. dat is precies al even geleden. :tongue:

En proficiat hé Spooky. Jij loopt op 1 dag de helft van wat ik nu in één maand loop. Dat is nog wat te veel volume voor mij.
Je had het gisteren nu wel niet getroffen met het weer. :tongue:

Laatst bewerkt:
4x 15cl Coca Cola
3x AA drink (50cl)
1 redbull
2 x bouillon met pasta
ongeveer 8 softflasks met tailwind

12-tal gels
5 energiebars
30 tal snoepjes
handjevol noten
3x sandwich kaas
2 rijsttaartjes
1 frangipanetaartje
3 stukken cake
3 stukken banaan

Als ik dat allemaal moet binnen spelen, denk ik dat 100k's niet aan mij besteed zijn. :crazy: :puke:

Terug
Bovenaan