Algemene Loopthread

Als ik dat allemaal moet binnen spelen, denk ik dat 100k's niet aan mij besteed zijn. :crazy: :puke:
Als je eet en drinkt op een 100 km (en je loopt niet mee voor de prijzen) dan sta je stil of wandel je terwijl je drinkt en eet.
Allé ja daar ga ik toch van uit.

Ik zie Spooky niet al "lopend" tegen 10+ km/u op een vettig modderig stukske afdaling een (soep)bord bouillon met pasta verorberen om een paar plaatsen eerder te finishen. :tongue:

Corrigeer mij als ik fout ben dan wil ik die video opname van Spooky hier gepost zien!

Als je eet en drinkt op een 100 km (en je loopt niet mee voor de prijzen) dan sta je stil of wandel je terwijl je drinkt en eet.

Ik zie Spooky niet al "lopend" tegen 10+ km/u op een vettig modderig stukske afdaling een (soep)bord bouillon met pasta verorberen om een paar plaatsen eerder te finishen. :tongue:

Corrigeer mij als ik fout ben dan wil ik die video opname van Spooky hier gepost zien!
ik zat rustig op een bankje in de tent terwijl het buiten aan het gieten was :-)

Het relaas van mijn eerste keer sub 3:

Na de 3u04 op het EK Brussel-Leuven, en de progressie die ik erna gemaakt heb, wist ik dat een sub 3 mogelijk moest zijn. Vlak na het EK gezocht naar een vlakke marathon en uiteindelijk op Frankfurt uitgekomen: makkelijk bereikbaar, vlak en nog een goede periode van het jaar.

Aangezien we gisteren pas aangekomen waren, heb ik mijn carb loading en laatste trainingen op het gemak thuis kunnen doen, wat ik als een voordeel zag.
Gisteren nummer afgehaald, gegeten en vroeg (+ uur extra) gaan slapen.

Het weer de voorbije dagen: nat en winderig. De komende dagen: nat en winderig. Deze ochtend opgestaan met een wolkeloze hemel, 5 graden en veel wind. Dit zag er goed uit.

Ons hotel lag 2km van de start dus ondertussen goed opgewarmd en om 10u vertrokken voor mijn 3e marathon.
De eerste km in het centrum zijn voorbij gevlogen, had een heel goed gevoel maar wel bij het plan gebleven: 4:15/km tot km 30. En dan zien we wel.

Vanaf km 15 was het wind tegen tot km 24 en daar was het zoeken naar groep om uit de wind te zitten. Het lag wat uit elkaar maar toch kunnen aansluiten aan een iets te snelle groep, maar het gevoel was nog steeds goed. Dit deel was uit het centrum dus amper sfeer en daar wel een eerste moeilijker momentje gehad.
Op km 29 mijn vrouw voor de 3e keer gezien (mentaal zeer belangrijk voor mij, blijkt steeds opnieuw) om dan met de wind in de rug terug richting centrum te gaan. Ondertussen zat ik op gemiddeld 4:10/km, ergens begon ik op 2u55 te hopen en zo direct entry te krijgen voor Chicago/New York. Maar niets geforceerd en ik voelde me echt goed om 4:05/km te houden en eventueel de laatste 2km te versnellen.

En dan, uit het niets op km 37 enorm felle steken in mijn rechterzij. Kon nog amper inademen. Ik denk teveel gelletjes maar ben er niet zeker van. Enige oplossing was vertragen en dan nog bleven de steken. Km 39 aan 4:40, km 40 aan 4:35... Versnellen zat er amper nog in en tot km 42 echt heel zwaar afgezien. Jammer want in het centrum was er wel opnieuw veel sfeer.

Aankomst is in de feesthalle op de rode loper, echt genieten en uiteindelijk afgeklokt op 2:57:51. Kan alleen maar trots zijn, want dit had ik toen ik begon te lopen nooit kunnen dromen.

Laatst bewerkt:
Gisteren de Grizzly 100 gelopen in Voeren!

's morgens om 4u30 opgestaan, weerbericht gechecked, en was om niet vrolijk van te worden. 8° maar voelt aan als 1°, en dat bleek later ook effectief dicht bij de waarheid te zitten. Mij dus goed aangekleed: thermoshirt, loop t-shirt en dan waterdicht jasje (dat effectief perfect waterdicht bleek te zijn).

De avond voordien reeds mijn nummer gaan halen, dus slechts 15 min op voorhand daar, dropbag afgegeven en dan redelijk vanvoor in het vak gaan staan, ben vermoedelijk als 100e van de 600 lopers gestart (460 voor de 100k, 140 voor de 83).
Ik wist dat er na 3 km een lastige single track door het bos ging komen en zat dus gelukkig genoeg vooraan om zo goed als geen opstopping te hebben. Jammer genoeg was de combinatie van keien met daarboven bladeren niet ideaal, en erin geslaagd om in dat 1e bos tweemaal mijn linkerenkel om te slaan, en 1 te vallen -> rechterhand lag open en was aan het bloeden... niet ideaal als je een ganse dag stokken gaat nodig hebben. Rustig gestart, wat betekende dat ik langs alle kanten voorbij gestoken werd -> Op km30 liep ik ondertussen al op plaats 271.
Ondertussen was het hondenweer in alle hevigheid uitgebroken: veel regen, veel wind, en allesbehalve warm. Toch zeker 10 (meestal jongere) lopers tegengekomen die zowaar met enkel een t-shirt liepen (no way dat die de finish gehaald hebben)

1e grote tussenpost was op km 44 bij het 3-landenpunt, een heerlijke warme bouillon met pasta en enkele sandwichen met kaas later terug vertrokken voor de extra lus van 16km in Duitsland (die van de 83 mochten al terug richting finish). De regen werd zowaar nog erger, maar gelukkig was mijn jasje echt wel perfect waterdicht, dus eigenlijk op zich niet zo heel veel last van gehad, behalve dan dat de natuur en omgeving wel veel mooier zijn bij een herfstzonnetje ipv deze donkergrijze wolken.
Daarna terug in de grote post op km 60 en het aantal lopers met nog een glimlach op het gezicht waren op 1 hand te tellen. Bij mij voelde alles nog goed, nergens pijn (behalve de enkel van het omslaan, en die knie en hand door het vallen). Nieuwe kousen en schoenen aangetrokken, maar daar zag je 5min later niets meer van :)

Daarna echt in sneltempo beginnen lopers in te halen, van die plaats 271 opgeschoven naar 209 halfweg, 185 bij km72 en plaats 184 bij km85.
En dan heel bizar, mijn 2e adem gevonden (was het de AA-drink of de red-bull? geen idee?) maar plots ging het lopen als vanzelf -> ik vloog door de modder, kon lopen waar iedereen aan het stappen was, en zag plots dan een finish voor 20u mogelijk was (daar waar mijn betrail score een finish rond 21u voorspeld had). Uiteindelijk nog een pak volk voorbijegestoken en gefinished in 13u39 op plaats 151 voor de 100k en 2700+ HM. (Zeer veel opgevers, slecht 330 finishers op de 100k)
Super content van, nog nooit met zo'n goed gevoel gelopen en gefinished.

Mijn grootste verschil in voorbereiding tov bijvoorbeeld Bouillon 100k was dat ik nu echt alleen maar traag getraind heb, maar wel grote volumes met een topweek van 130km. Dat plus een goede aanpak van eten en drinken heeft vermoedelijk ervoor gezorgd dat ik tot het einde kon blijven lopen.

Kleine greep van wat ik naar binnen gespeeld heb op die 100k (volgens garmin 7300 calorieën verbrand):

4x 15cl Coca Cola
3x AA drink (50cl)
1 redbull
2 x bouillon met pasta
ongeveer 8 softflasks met tailwind

12-tal gels
5 energiebars
30 tal snoepjes
handjevol noten
3x sandwich kaas
2 rijsttaartjes
1 frangipanetaartje
3 stukken cake
3 stukken banaan

Ik heb het niet uitgerekend, maar vermoedelijk niet in de buurt van die 7300 cal :)

Next up: Bello Gallico 100k, de modder vrees ik alleszins niet, want daar heb ik gisteren voldoende mee te maken gehad!
12 gelletjes, dan heb je toch diarree de volgende dagen

Knappe prestatie wel!

Gisteren de Grizzly 100 gelopen in Voeren!

's morgens om 4u30 opgestaan, weerbericht gechecked, en was om niet vrolijk van te worden. 8° maar voelt aan als 1°, en dat bleek later ook effectief dicht bij de waarheid te zitten. Mij dus goed aangekleed: thermoshirt, loop t-shirt en dan waterdicht jasje (dat effectief perfect waterdicht bleek te zijn).
Mag ik vragen welk dit is? Ben al een tijdje aan het zoeken naar een goed waterdicht jasje.

Ik ben ferm volume aan het opbouwen: 45 - 50 - 55 km. Nu een rustweek. Door omstandigheden kan ik de volgende 4 dagen 'niks' lopen. Vrijdag loop ik nog 12,5 km en dan heb ik 200 km gelopen deze maand.

En de recup is goed. Vandaag liep ik 6:15/km - 16,4 km lang aan HR 139 (zone 2). De HR liep ook niet op met de duurtijd.

Ik was even aan het checken wanneer ik nog eens de 200 km gehaald heb op 1 maand tijd mmm ...
december 2019 .. dat is precies al even geleden. :tongue:

En proficiat hé Spooky. Jij loopt op 1 dag de helft van wat ik nu in één maand loop. Dat is nog wat te veel volume voor mij.
Je had het gisteren nu wel niet getroffen met het weer. :tongue:
Ik zit aan 141km deze maand. Dat is een all-time maandrecord voor mij. 150+ zal nog wel lukken. Dinsdag nog eens lopen.

ergens begon ik op 2u55 te hopen en zo direct entry te krijgen voor Chicago/New York.

Bij mijn weten is direct entry voor NY enkel mogelijk als je de kwalificatietijd loop op een van hun wedstrijden.
Als je de kwalificatietijd loopt op een andere wedstrijd kan je een week eerder inschrijven. Maar deze plaatsen zijn ook beperkt en ben je dus nog niet zeker dat je een plekje hebt.

Toch knap gelopen! En er zit dus meer in.

Hier is het de week voor de marathon in NY en het is hetzelfde als bijna al mijn marathons. Veel zieken rond mij en voel ook dat ik niet heel 100% ben. Toptijd zou het toch niet worden door de beperkte trainingen door blessure. Dus zal eentje worden om te genieten van de sfeer.

Klopt volledig, ik ging gewoon uit van de tijden op the running channel maar daar stond het ook wel bij vermeld (soms lees ik toch ook enkel wat ik wil lezen). Bij veel Majors is het ook nog fastest-first blijkbaar.

Jammer dat je niet volledig hebt kunnen voorbereiden voor NY, maar de sfeer zal daar sowieso wel top zijn. Succes en veel plezier!

Aankomst is in de feesthalle op de rode loper, echt genieten en uiteindelijk afgeklokt op 2:57:51. Kan alleen maar trots zijn, want dit had ik toen ik begon te lopen nooit kunnen dromen.

Toch wel zeer mooie progressie gemaakt gezien je 2j geleden nog 1u4x op de halve liep.

Moeder de vrouw heeft het in haar kop gestoken om alle super halfs te doen. Volgende week gaat ze in de raffle voor Valencia.
Rustig wat onderhouden zit er dus ook niet in voor 2026…

@Spooky Knap gelopen op de Grizzly! Ik kan mij perfect inbeelden hoe het moet zijn geweest met de modder daar… 😬 Heerlijk gevoel om zo’n langere trail af te sluiten met een goed gevoel, zal u wel vertrouwen geven!

@Zorba Proficiat met de eerste keer sub 3u, voor velen is dat toch een mijlpaal die je niet snel zal vergeten.

Mag ik vragen welk dit is? Ben al een tijdje aan het zoeken naar een goed waterdicht jasje.
3 jaar geleden gekocht in Decathlon, maar nu niet meer in assortiment -> heb toen vooral gelet op aantal "schmerber" wat waterdichtheid aangeeft. Dit jasje had 10.000 schmerber
@Spooky Knap gelopen op de Grizzly! Ik kan mij perfect inbeelden hoe het moet zijn geweest met de modder daar… 😬 Heerlijk gevoel om zo’n langere trail af te sluiten met een goed gevoel, zal u wel vertrouwen geven!
Thanks Karry: absoluut, vandaag nog steeds overal pijn, maar ben blij dat ik er vol voor gegaan, en vooral blij dat het trainen resultaat heeft opgebracht!
12 gelletjes, dan heb je toch diarree de volgende dagen
nee ça va eigenlijk, is ook minder dan 1 gel van 30g per uur eigenlijk hé.
De gezouten cashewnoten staken wel tegen en daar had ik het gevoel dat ik ging overgeven als ik er nog meer van zou eten.

Kleine greep van wat ik naar binnen gespeeld heb op die 100k (volgens garmin 7300 calorieën verbrand):

4x 15cl Coca Cola
3x AA drink (50cl)
1 redbull
2 x bouillon met pasta
ongeveer 8 softflasks met tailwind

12-tal gels
5 energiebars
30 tal snoepjes
handjevol noten
3x sandwich kaas
2 rijsttaartjes
1 frangipanetaartje
3 stukken cake
3 stukken banaan

Ik heb het niet uitgerekend, maar vermoedelijk niet in de buurt van die 7300 cal :)

Ik heb die ook ooit gelopen en mijn lijstje was:
-Sportdrank bij elke bevoorrading
-Een tas bouillonsoep
-4 druivensuiker pilletjes
-Een stukje chocolade
En dan na aankomst met veel moeite een bord pasta en een cola'tje.

Ik kan sowieso nog wat progressie maken op het gebied van voeding :laugh:

Krijg je daar dan iets voor, of is dat allemaal vrijwilligerswerk?

dat hangt af van wedstrijd, ofwel 'niks' (gratis meedoen) tot geld afhankelijk van de wedstrijd en/of afstand tot sportschoenen-tshirt etc.

Wat @Zubrowka zegt dus. Om een idee te geven, IFF geen vergoeding (gratis inschrijving + shirt) en Antwerpen (Golazo) inschrijving + shirt en €60 voor de volledige marathon.

Voor de vergoeding doe ik het helemaal niet hoor, maar ik vind het gewoon een geweldige manier om kosteloos een marathon mee te doen en en passant mensen wat te helpen. Brussel bvb nog nooit gelopen, dus ideaal om te ontdekken zonder €120 te moeten betalen.

Voor de 20km/HM's kreeg ik tussen de 20-30 euro en telkens een t-shirt. De vrijwilligersvergoeding dekt voor mij de vergoeding van een treinticket heen/terug. Dus idd kosteloos meedoen aan wedstrijden.

Loopschoenen zou ik wel eens graag krijgen bij een pacingopdracht :p

Ik ging er nu niet van uit dat hij dat allemaal in z'n rugzakje had zitten hoor maar je moet het wel allemaal binnen kunnen houden. Zelfs al is het gespreid over een dag.

Dat gezegde zijnde mooie prestaties hier weeral!

Terug
Bovenaan