Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Voorlopig zeer tevreden van na 8u gebruik.Ik heb nog nooit de HM van Antwerpen of Brussel gelopen maar ik heb er wel wedstrijden gelopen.On: halve marathon van Brussel, de moeite waard qua parcours en ambiance? Vorig jaar die van Antwerpen gelopen, wat heel leuk was en nu benieuwd naar die van onze hoofdstad. Ben me bewust dat er serieus wat hoogtemeters zijn, maar hoe is dit verdeeld ?
Het zijn eerder vervelende puistjes.
1% van 70kg is 350mL?Het is lichaamsgewicht, dus 700mL. Gewoon doorheen de dag goed gehydrateerd blijven en na het lopen bijdrinken wat je verliest. Er is niets dat zegt dat het effectief beter is op zo’n korte inspanning. Het position statement dat je citeert begint al met “sporters zijn gedehydrateerd als ze beginnen.” Ik zeg nergens dat hydratatie niet belangrijk is. Enfin, iedereen doet wat ie wilt.
Ik vind het een interessante discussie maar vraag me toch af voor diegenen die zo focusen op al die marginal gains: jullie zijn toch ook gewoon amateurs met een day-job, nee?
Ik kan perfect begrijpen dat je je PR op een 10k of marathon wil verbeteren en elke quick win gaat implementeren die een verbetering van je prestaties gaat geven, maar je hebt als werkende mens met lopen als hobby toch ook nog een leven daarbuiten?
Als je effectief op je trainingsloopjes van een uur al een flesje water gaat meesleuren, betekent dat dan ook dat je nooit alcohol eet? geen rood vlees? nooit snoept? altijd perfect 9u slaapt? etc?
Nu ja, ieder doet wat hem gelukkig maakt(maar elke dag een flesje water meesleuren zou voor mij zeker het lopen iets minder leuk maken, dus dat gaan we niet doen)
Aangezien hydrateren niet instantaan werkt, doe je er beter aan om gehydrateerd te vertrekken. Dat is ook waarom je niet nuchter vertrekt om na een half uur een gel te nemen. Je bestrijdt mijn mening door ze anders voor te stellen dan ze is.Ik zei dan ook niet dat 350ml 1% is. Ik zei onder de 1% houden en dat is al 350ml voor iemand van 70kg wil je dat doen.
Je maakt ook een rare kronkel aangezien je zelf zegt dat er een relatie is tussen dehydratie en prestatieverlies. Hoezo zou het dan niet beter zijn om dehydratie tegen te gaan door tijdens te hydraten, zodat je niet kan dehydrateren?
Maar opnieuw. Dat je het red zonder te drinken zonder dat je daarmee echt prestatieverlies hebt kan. Maar dat wil daarom nog niet zeggen dat het wel doen dan iets is voor zottekes, integendeel zelfs.
Het is nu wel wat vreemd dat hydrateren nu aanzien zou worden als marginal gains.
Het is net een basis voor wil je gewoon goed, gezond en degelijk sporten.
Het wil niet zeggen dat je een gewoon een job hebt dat je daarmee je sport/ hobby niet gezond wil aanpakken en het wat serieus neemt.
Je hebt nog een leven daarbuiten dat klopt. Maar ook daarbij is het gewoon wel nuttig dat je geen sloten alcohol drinkt, een beetje op uw voeding let en zorgt dat uw slaap toch een beetje degelijk is. Uw leven is in totaliteit daarmee gebaat.
Er is geen enkel voordeel verbonden aan weinig slapen, veel alcohol te drinken en slecht te eten.
En je moet uiteraard doen waar je u zelf goed bij voelt. Maar je moet dan wel ook openstaan voor het feit dat mensen zich goed voelen bij het wel serieus en doordacht aan te pakken.
Ik zou mij niet comfortabel voelen als ik bewust slecht zou slapen en sloten alcohol zou drinken. Des te meer omdat het meetbaar afbreekt waarvoor ik daarvoor 3u mijn nikkel heb afgedraaid. Als ik in die spiegel kijk of deelneem aan een wedstrijd en ik zie de impact van die weinige slaap en vele drank dan voel ik mij een idioot.
Dus nee ik drink sporadisch alcohol en probeer mijn slaap en voeding goed op orde te hebben.
Zonder het heel extreem te doen waarbij niks kan en alles in teken staat van.
Ja maar, het één sluit het ander toch niet uit?Aangezien hydrateren niet instantaan werkt, doe je er beter aan om gehydrateerd te vertrekken. Dat is ook waarom je niet nuchter vertrekt om na een half uur een gel te nemen. Je bestrijdt mijn mening door ze anders voor te stellen dan ze is.
Als het niet instant werkt dan hydrateer je ook beter tijdens de inspanning dan pas er na. Na je inspanning hydrateren heeft pas effect effect na x aantal tijd. Werkt langs 2 kanten natuurlijkAangezien hydrateren niet instantaan werkt, doe je er beter aan om gehydrateerd te vertrekken. Dat is ook waarom je niet nuchter vertrekt om na een half uur een gel te nemen. Je bestrijdt mijn mening door ze anders voor te stellen dan ze is.

Nee, zo werkt het niet. Ons lichaam is goed in homeostase of we zouden allemaal doodvallen tijdens het lopen. Die mindset van alles perfect proberen te controleren klopt gewoon niet met hoe ons lichaam werkt. Gehydrateerd trainen, hydrateren tijdens is pas belangrijk voor inspanningen langer dan een uur.Als het niet instant werkt dan hydrateer je ook beter tijdens de inspanning dan pas er na. Na je inspanning hydrateren heeft pas effect effect na x aantal tijd. Werkt langs 2 kanten natuurlijk![]()
Nee, zo werkt het niet. Ons lichaam is goed in homeostase of we zouden allemaal doodvallen tijdens het lopen. Die mindset van alles perfect proberen te controleren klopt gewoon niet met hoe ons lichaam werkt. Gehydrateerd trainen, hydrateren tijdens is pas belangrijk voor inspanningen langer dan een uur.
Doe verder wat je wilt met drank meenemen, maar ik ga met mijn ogen draaien als je op een 5 of 10 km afkomt met een camelback. Ik ga de discussie afronden.
Dagen zoals vandaag zijn idd soms de meest verraderlijke dagen. Weet nog in vorige jaren hield ik af en toe mijn gewicht bij voor en na om te zien hoeveel vochtverlies ik had. (Oke glycogeen zorgt ook voor daling)Ongeacht wat de wetenschap is, was ik blij met m'n softflasks vandaag. 't was warmer dan het leek.
Heb daarstraks inderdaad gevloekt dat ik te veel kleren aan had.Ongeacht wat de wetenschap is, was ik blij met m'n softflasks vandaag. 't was warmer dan het leek.
En meestal een hogere luchtvochtigheid dan bij dezelfde temperatuur in de zomer/lente.Dagen zoals vandaag zijn idd soms de meest verraderlijke dagen. Weet nog in vorige jaren hield ik af en toe mijn gewicht bij voor en na om te zien hoeveel vochtverlies ik had. (Oke glycogeen zorgt ook voor daling)
Ik had eigenlijk vaak in de winter de grootste afnames door 2 redenen:
- vaak warme kledij en core temp dus vermoedelijk hoger
- geen warm weer dus nam heel zelden drank mee

nee, maar dit is echt wel niveau 1e leerjaarMoet niet altijd serieus zijn hier of wel?

nee, maar dit is echt wel niveau 1e leerjaar![]()