Algemene Loopthread

Zojuist ingeschreven voor de marathon in Leuven. Geen doel voor ogen, gewoon genieten.
Misschien dat er later nog een beetje een tijdsdoel komt, afhankelijk hoe goed ik kan trainen, maar sowieso is trainen op een snelheid niet voor mij. Ik zie het eerder als voorbereiding op de 24u van sittard een maand later.

The Running Crew - podcast van deze week was best interessant:

• Trainer Christoph (trenara) is al meer dan een jaar de nadruk aan het leggen op het belang van krachttraining voor lopers
  • pupil/vriend Joris is dat advies flink aan het volgen en heeft dus zeer veel spieren gekweekt op een jaar tijd
  • laatste 3 wedstrijden van Joris telkens sterke underperformance (marathon Berlijn was 3u49 versus 3u18 voorspeld in Trenara)
  • conclusie nu van beiden: Joris weegt te veel door al die krachttraining en hij is wel sneller geworden op de 1000m intervallen, maar veel trager op de lange afstand

my 2 cents: ik doe geen krachttraining, ik vind het niet leuk, en na dat verhaal te horen ga ik er dus ook niet direct aan beginnen :tongue:

Krachttrainingen lijken mij vooral nuttig voor je core goed te houden, dat je niet in elkaar valt bij lange lopen en als blessurepreventie.
(En voor kortere afstanden, waar kracht belangrijker is.)

Ik doe soms core oefeningen, maar ik doe dat ook niet graag.

Ik begin daar altijd aan maar hou dat nooit vol, met de vele hoogtemeters in de GTLC zou ik het beter eens terug opnemen :unsure:

Ik begin daar altijd aan maar hou dat nooit vol, met de vele hoogtemeters in de GTLC zou ik het beter eens terug opnemen :unsure:
ik loop veel op oneffen en lastig terrein: maak mezelf wijs dat dat ook goed is voor mijn core -> in all honesty: ik loop nu al zo lang en heb nog maar zelden blessures gehad, dus ik zal wel ergens iets juist doen zeker?

mijn hielspoor is trouwens terug verdwenen: die strekoefeningen van de kuit hebben duidelijk goed geholpen! (vorige week 132 km gelopen, dus ik vermoed dat het echt wel verdwenen is)

Die krachttraining is echt wel nodig als je de grotere volumes of de stevige intervallen wilt doen die Trenara voorschrijft. Met zijn veel te snelle intervallen loop je u anders gegarandeerd in blessure.

ik loop veel op oneffen en lastig terrein: maak mezelf wijs dat dat ook goed is voor mijn core -> in all honesty: ik loop nu al zo lang en heb nog maar zelden blessures gehad, dus ik zal wel ergens iets juist doen zeker?

mijn hielspoor is trouwens terug verdwenen: die strekoefeningen van de kuit hebben duidelijk goed geholpen! (vorige week 132 km gelopen, dus ik vermoed dat het echt wel verdwenen is)

Mijn omgeving is op één heuveltje na, vrij vlak dus niet echt ideaal om trails voor te bereiden. Beetje krachttraining zal wel goed doen denk ik dan.

• Trainer Christoph (trenara) is al meer dan een jaar de nadruk aan het leggen op het belang van krachttraining voor lopers
  • pupil/vriend Joris is dat advies flink aan het volgen en heeft dus zeer veel spieren gekweekt op een jaar tijd
  • laatste 3 wedstrijden van Joris telkens sterke underperformance (marathon Berlijn was 3u49 versus 3u18 voorspeld in Trenara)
  • conclusie nu van beiden: Joris weegt te veel door al die krachttraining en hij is wel sneller geworden op de 1000m intervallen, maar veel trager op de lange afstand

my 2 cents: ik doe geen krachttraining, ik vind het niet leuk, en na dat verhaal te horen ga ik er dus ook niet direct aan beginnen :tongue:
Voor mij is die podcast gegaan van interessant, naar plezant, naar oké, naar niet meer fijn om te luisteren. Het blijft vaak erg op de vlakte qua trainingsleer of sportwetenschappen, en er zit altijd een heel vreemde kloof tussen wat ze zeggen en wat ze doen. De interessante stukken hoor je ergens anders eerder, en de specifieke stukken van hen vind ik vaak niet onderbouwd genoeg.

Maar krachttraining is wel belangrijk om duurzaam te lopen, en ik heb de indruk dat hoe minder aanleg, hoe meer krachttraining van belang is :D Maar dan wel de specifiek juiste, en niet gewoon: ga in het krachthonk werken aan hypertrofie. Voor mij komt dat neer op specifieke oefeningen en yin yoga is daarin heel nuttig gebleken!

Hoe heeft Mieke Gorissen het gedaan voor en nadat ze met Christophe begon te werken? :thinking:

Hoe zit het ondertussen met de DNA-analyses? Is er een rapport over de uitkomst van wat ze met die 50k€ gedaan hebben? https://www.hbvl.be/binnenland/app-...ter-trainen-dankzij-dna-analyse/35278663.html

Zojuist ingeschreven voor de marathon in Leuven. Geen doel voor ogen, gewoon genieten.
Misschien dat er later nog een beetje een tijdsdoel komt, afhankelijk hoe goed ik kan trainen, maar sowieso is trainen op een snelheid niet voor mij. Ik zie het eerder als voorbereiding op de 24u van sittard een maand later.
Ik ook! M'n allereerste. Nooit gedacht dat ik ooit langer dan een HM competitief ging lopen.

Uiteraard anekdotisch maar ik was altijd heel blessuregevoelig. Ongeveer 2.5jaar geleden begonnen met krachttraining en sindsdien geen enkele blessure meer gehad. Ik denk dat krachttraining de beste beslissing was voor men loopcarrière.

Geen idee? Weet je het antwoord of is dit een oprechte vraag?
Gorissen liep goede tijden, goede wedstrijden. Toen begon ze te werken met Christophe en liep ze van de ene fysieke kwaal naar de andere en kreeg ze het ook mentaal lastiger en lastiger.

Heb zelf toch ook gewoon het gevoel dat die Christophe vooral een marketingmannetje is.

Geen idee? Weet je het antwoord of is dit een oprechte vraag?
Ik heb gezocht en niet gevonden. Nu mag je dat op hun sociale media niet meer vermelden of hij wordt lastig.

Gorissen is wel niet helemaal eerlijk van mij, want ze was al 39 in Tokyo. Logisch dat je dan als afstandsloper wat kwaaltjes krijgt en met de media-aandacht en een voltijdse job kan het begrijpelijk mentaal moeilijker worden.

Ik heb gezocht en niet gevonden. Nu mag je dat op hun sociale media niet meer vermelden of hij wordt lastig.

Gorissen is wel niet helemaal eerlijk van mij, want ze was al 39 in Tokyo. Logisch dat je dan als afstandsloper wat kwaaltjes krijgt en met de media-aandacht en een voltijdse job kan het begrijpelijk mentaal moeilijker worden.
Bij mijn weten is er buiten dat persbericht ook niks meer van gekomen.

Ik luister naar zijn podcast gewoon om mee te zijn met wat er leeft en om mee te kunnen praten.
Soms wel nuttige insteken en niet altijd wordt de bal misgeslagen. Maar je voelt wel heel sterk dat het vooral een markeringmachine is, en niet zozeer geweldige diepgang op trainingsvlak.
Ook de grote volumes die hij u laat lopen, kan je iets van vinden.

Hoe heeft Mieke Gorissen het gedaan voor en nadat ze met Christophe begon te werken? :thinking:

Hoe zit het ondertussen met de DNA-analyses? Is er een rapport over de uitkomst van wat ze met die 50k€ gedaan hebben? https://www.hbvl.be/binnenland/app-...ter-trainen-dankzij-dna-analyse/35278663.html
Gorissen is volgens mij kapot getraind/de goesting verloren. Iets wat ik nog al eens gemerkt heb bij atleten van haar vorige trainer.
Niet dat hij een slechte trainer is/was, maar soms mensen wel te ver drijft.

Ivm de DNA-analyse. Hebben ze het in een van de vorige podcasts ook nog over gehad (en in een andere al eens uitgebreider).
Dacht dat ze zeiden dat er weinig resultaat uit die testen was gekomen en dat het wetenschappelijk weinig onderbouwd is.

Ik doe ook geen krachttraining maar zou het beter wel doen. Mijn idee van krachttraining is uw spieren verstevigen en niet aan spieropbouw doen. Joris zei zelf dat hij 3kg zwaarder staat en dat het komt door de spiermassa. Lijkt me voor een afstandsloper ook niet ideaal te zijn.

Laatst bewerkt:
Ik doe ook geen krachttraining maar zou het beter wel doen. Mijn idee van krachttraining is uw spieren verstevigen en niet aan spieropbouw doen. Joris zei zelf dat hij 3kg zwaarder staat en dat het komt door de spiermassa. Lijkt me voor een afstandsloper ook niet ideaal te zijn.
Diene Joris vind ik een superinteressante case om te volgen in deze podcast, de stukken met Christophe spoel ik gewoon door.
Hij zei dat hij nu op 89 kg stond, terwijl op zijn best 78kg, da's natuurlijk een immens verschil. Ook het alcoholgebruik blijft toch echt wel een ding bij hem: hij is zo een perfect voorbeeld van een "goede" amateur die veel marginal gains zoekt, maar dan wel de no-brainers laat liggen, namelijk alcohol laten staan.

Ook nu in zijn marathon van Berlijn is zijn conclusie (en die van Christophe) gewoon fout: hij wijt het aan zijn gewicht (voor een deel juist natuurlijk) en aan de temperatuur -> voor mij zou de conclusie eerder zijn: luister naar je lichaam, of het nu te warm, te koud, te nat of whatever is, probeer meer op je gevoel te lopen -> eerste 10 km in een marathon moeten super easy aanvoelen, als dat niet het geval is dan ben je gewoon te snel gestart, nee? Met al Joris zijn verhalen van zijn marathons en triathlons lijkt het me dat hij veel te fel focust om tijden en tempo's en eigenlijk zelden naar zijn lichaam luistert.

Of om het in ultra-termen te zeggen: je kan niet te traag starten ;)

Ook de grote volumes die hij u laat lopen, kan je iets van vinden.

Ik draai nu ongeveer 55km/week en ik zie dat 65km/week het grootste volume is, voor een ingesteld doel van 35km (met nog 6 weken te gaan).
Is dat dan zo overdreven? De training load volgens Garmin staat mooi in het groen.

Ik draai nu ongeveer 55km/week en ik zie dat 65km/week het grootste volume is, voor een ingesteld doel van 35km (met nog 6 weken te gaan).
Is dat dan zo overdreven? De training load volgens Garmin staat mooi in het groen.
Dat lijkt me inderdaad niet overdreven. Ik draaide deze zomer in aanloop naar mijn triatlon ook 50-60 km/week, in combinatie met de andere sporten.

Terug
Bovenaan