Nee, nee, mijn post was ook helemaal niet op u bedoeld hoor. Ik wilde gewoon even mijn relaas doen vanuit het standpunt van een pacer. Want ik weet dat er soms commentaar komt op Pacers (daarom niet hier). Het is gewoon niet altijd even gemakkelijk en niet zo eenvoudig als “gewoon tempo x aanhouden op de afstand.”
Aan bevoorradingen houd je wat in, kijk je achterom om te zien of uw groep terug volledig is, enz… Klinkt stom, maar als ik gewoon door de bevoorradingen heen loop zonder te vertragen, dunnen we de groep op 1, 2, 3 uit.
Ik wilde het gewoon even kaderen om aan te geven dat er soms wel wat bij komt kijken. Feit is ook dat het gewoon iets is dat je wat meer moet doen om onder de knie te krijgen, want ik doe heus ook niet alles perfect wanneer ik pace.
Ik denk dat soms de kritiek wel terecht is.
Als je aan een schema van 4m45 moet lopen en loopt 4m30 kilometers aan een stuk dan doe je uw job gewoon niet goed. Als ik op de 10miles voorbijgestoken wordt door de pacer van 1u10 en ik loop aan een tempo voor 1u7 dan klopt er iets niet.
Maar ik moet zeggen gisteren op de marathon was de pacer van 3u30 echt wel goed. Liep een strak tempo en deed alles wat hij moest doen.
Tot kilometer 21 mooi in zijn kielzog gelopen, dan dringend naar het toilet gemoeten en goed 2minuten letterlijk verscheten. Dan gewoon terug gestart en het tempo verhoogd naar 4m30-4m35 en bij hem terug aangesloten rond kilometer 26-27. Daardoor dus ook een negatieve split gelopen.
Officiële tijd uiteindelijk 3u30m27s, op 42,73km. Content mee gezien de voorbereiding niet ideaal was, dit mijn eerste marathon was, mijn enkel al 2 weken echt zeer doet en ik dus gewoon behoedzaam heb gelopen.
Uit schrik omdat ik niet wist wat te verwachten gewoon voor een tempo gegaan waarvan ik wist dat het zeker moest lukken, en dat is ook gewoon gelukt.
Achteraf had ik zonder die blessure en minder schrik veel ambitieuzer mogen zijn, onder de 3u10 was niet gek geweest.
Maar zelfs dat steekt in feite niet. Ik heb dat vakje afgevinkt, ik ben nu een echte loper in iedereen zijn ogen.
Misschien vind ik ooit nog wel de goesting. Maar ik ben allesbehalve verliefd geworden.
Al gebied eerlijkheid mij wel te zeggen dat ik rondom mij weinig mensen heb gezien die zich overschatte, waar ik toch wel van schrok.
Maar dat het parcours te lang was lijkt me wel duidelijk. In feite not done, zeker niet als het 4-500m is.