Algemene Loopthread

Laat ons zeggen dat ik wel wat ervaring heb met wedstrijden lopen en ik gisteren geen enkel voetpad onaangeroerd heb gelaten :p
Ik heb echt meer afgesneden dan nodig was, het parcours was gewoon een goeie 400m te lang.
Nicolai sake, de winnaar had zelfs 43km. Iedereen in de top 20 zat boven de 42,4km.

Maar het is wat het is natuurlijk. Ik wil ook niet te kritisch zijn, maar er waren nog wel puntjes die beter konden :p
Maar goed het is in de praktijk ook niet altijd zo eenvoudig. Maar van een grote speler als golazo verwacht ik toch iets meer.

Ach kom zo liggen zagen, met die paar meterkes minder had je ook geen marathon onder de 3u gelopen ;) :S

Parcours in Antwerpen is toch officieel opgemeten lijkt me? Dan klopt de afstand gewoon. Het is normaal dat je eigen gemeten afstand altijd iets meer is, ik heb nog nooit anders geweten. Je loopt nooit de ideale lijn en je horloge is ook niet perfect. Op een atletiekpiste heb ik ook altijd een paar meter te veel per ronde.

Parcours in Antwerpen is toch officieel opgemeten lijkt me? Dan klopt de afstand gewoon. Het is normaal dat je eigen gemeten afstand altijd iets meer is, ik heb nog nooit anders geweten. Je loopt nooit de ideale lijn en je horloge is ook niet perfect. Op een atletiekpiste heb ik ook altijd een paar meter te veel per ronde.
Het certificaat staat zelfs op de website. Ik geloof dan nog eerder dat de afstand wel klopt dan de gps op mijn horloge. Of de kilometerborden altijd even correct staan is wel een andere vraag.
Ik laat mijn horloge zelf de km rondes afdrukken maar als ik merk dat die ver voor of achter begint te lopen neem ik zelf ook eens een rondetijd op de kilometerborden om deze terug wat gelijk te laten lopen.

Ik weet niet hoeveel tunnels er in het parcours zaten, maar Garmin heeft nog wel eens last op dat gebied.

Officieel opgemeten dat klopt ja.
Maar ik vermoed, ik weet het niet zeker natuurlijk, dat het te maken heeft met dat men perse wou finishen voor het MAS. Dat daardoor het parcours langer is geworden.
Ik moet zeggen met de track mode van Garmin heb ik op de piste toch bijna spot on rondes hoor, dus het werkt echt wel.
100% accuraat is inderdaad moeilijk, maar anno 2025 halen de horloges en hun algoritmes toch echt wel een zeer hoge nauwkeurigheid.

Nu goed het is wat het is eh :P

100% accuraat is inderdaad moeilijk, maar anno 2025 halen de horloges en hun algoritmes toch echt wel een zeer hoge nauwkeurigheid.
Ik heb hier een tunnel in de buurt onder de E19 -> Fenix 7 Pro flipt op deze tunnel -> in de ene richting loop ik zogezegd sneller dan werkelijk en in de andere richting trager. Heb die tunnel al honderden keren genomen en telkens zelfde...

In een bos durft 'm ook wel eens zot doen, maar vermoedelijk ben je dat niet vaak tegengekomen op het parcours ;)

Maar ik vermoed, ik weet het niet zeker natuurlijk, dat het te maken heeft met dat men perse wou finishen voor het MAS. Dat daardoor het parcours langer is geworden.
Ik moet zeggen met de track mode van Garmin heb ik op de piste toch bijna spot on rondes hoor, dus het werkt echt wel.

Nu goed het is wat het is eh :p
Als het een Major is (zoals Berlijn, New York), dan gaat dat toch niet geaccepteerd worden als het 100 meter langer is :)
Voor wereldrecords is dat belangrijk, anders een mogelijk record niet geldig.

Ik heb op officieel opgemeten marathons nog niet anders geweten dat het parcour via horloge gemeten langer is.
Even gekeken:
Parijs: 42,57 km
Barcelona: 42,6 km

Nu goed het is wat het is eh :p
Er is een officiële onafhankelijke opmeting gebeurd volgens de procedures van world athletics. Het is echt niet dat na de certificering de organisatie hun finish nog 100 meter verder kan leggen voor het MAS, omdat dat beter zou uitkomen. Op die manier zou die opmeting volledig nutteloos zijn natuurlijk. En je hebt nu eenmaal 101 zaken die voor een afwijking kunnen zorgen op jouw horloge. De GPS data die binnenkomt is ook niet 100% correct. Dan mag garmin nog topmateriaal produceren met de beste algoritmes, als je source data al niet 100% is, gaat je output natuurlijk ook nooit 100% accuraat zijn. De officiële opmeting gebeurt trouwens ook niet op basis van GPS signalen. Tenzij je een complotdenker bent en geen vertrouwen hebt in de personen die de opmeting uitvoeren, is die afstand gewoon correct. In alle marathons die ik al gelopen heb, kom is meestal ergens tussen de 42.4 en 42.5km uit op mijn garmin, meeste dat ik al eens heb gehad was rond de 42.6 als ik me goed herinner.

In Flanders fields is ook officieel opgemeten en daar zit je ook aan +- 42.4/42.5. Wordt daar ook zo door de pacers in rekening gebracht waardoor ze een iets hoger tempo lopen dan je zou verwachten.
Karry zal wel kunnen bevestigen of ze voor Antwerpen dezelfde strategie gebruikt hebben in het pacingteam.

Brussel 2017 (Een vrij zwaar parkoers van een marathon) was bijna 42,7km volgens mijn GPS horloge. En ik liep toen 3:37 (3:34 voor 42,195 km)

Ik heb trouwens van woensdag tem maandag 60+ km / 6+ uur gelopen (voor het eerst sinds 2018)

Door oa epileptische aanvallen, sarcoïdose, een 3 dubbele hernia operatie en een zware rugblessure kon ik zulke weekafstanden niet meer verteren. Maar na hard te werken en voor het eerst sinds lang echt ziekte en blessurevrij te blijven lukt dat weer. Dat is ergens wel positief niet? :)

Mijn rugblessure is voor 99,8% genezen, de sarcoïdose is verdwenen en ik heb al 7 jaar geen epileptische aanvallen meer gehad. Eigenlijk mag ik mij gelukkig prijzen dat ik terug volledig tiptop in orde ben. De gezondheid blijft het belangrijkste.

Laatst bewerkt:
Bij de briefing van IFF en Antwerpen hebben wij telkens te horen gekregen dat beide marathons officieel zijn opgemeten en dat we rekening moeten houden met een afstand op ons horloge van +/- 42,5km. Wat dus exact overeenkomt met wat de meesten ook effectief zien op hun data. Ik denk dat velen echt wel onderschatten hoeveel parameters ervoor zorgen dat de afstand die uw gps horloge aangeeft niet 100% correct is. Zeker in Antwerpen, al dar draaien en keren, buitenbocht vs binnenbocht, gps signaal tussen gebouwen in smalle straten, noem maar op. Eerlijk gezegd vind ik het nog altijd straf dat de moderne gps horloges er slechts enkele 100en meters naast zitten en niet meer.

Het klopt echter dat je als pacer daardoor een iets hoger tempo moet aanhouden dan het theoretische tempo voor die afstand of je haalt uw doeltijd niet.

Om een idee te geven: Ik liep vorig jaar de marathon van Antwerpen zonder een groep te volgen. Exact op het tempo om een marathon in 2u59xx te lopen (onbewust wel) en mijn chiptijd was 3u02xx. Dus als je denkt dat uw Pacers iets te snel lopen, houd dat dan in uw achterhoofd.

Dit weekend terug naar de Ardennen trouwens, dus zelfde voorstel als steeds, als er iemand wat lange trainingen wil doen, altijd welkom. Overnachten is mogelijk indien gewenst.

Als ik op Strava "Correct distance" doe kom ik zelfs uit op 42,91km , op basis van GPS is het 42,75km. Misschien dat Strava altijd de buitenbocht pakt ofzo.
Een maat van mij kwam ook op 42,9km uit volgens zijn gps horloge (Apple Watch) en ik merk ook dat hij dikwijls 100-200 meter meer dan mij heeft op training wanneer we samen lopen. Blijkbaar heeft Garmin dan toch nog altijd een streepje voor op Apple qua accuraatheid.

Bij de briefing van IFF en Antwerpen hebben wij telkens te horen gekregen dat beide marathons officieel zijn opgemeten en dat we rekening moeten houden met een afstand op ons horloge van +/- 42,5km. Wat dus exact overeenkomt met wat de meesten ook effectief zien op hun data. Ik denk dat velen echt wel onderschatten hoeveel parameters ervoor zorgen dat de afstand die uw gps horloge aangeeft niet 100% correct is. Zeker in Antwerpen, al dar draaien en keren, buitenbocht vs binnenbocht, gps signaal tussen gebouwen in smalle straten, noem maar op. Eerlijk gezegd vind ik het nog altijd straf dat de moderne gps horloges er slechts enkele 100en meters naast zitten en niet meer.

Het klopt echter dat je als pacer daardoor een iets hoger tempo moet aanhouden dan het theoretische tempo voor die afstand of je haalt uw doeltijd niet.

Om een idee te geven: Ik liep vorig jaar de marathon van Antwerpen zonder een groep te volgen. Exact op het tempo om een marathon in 2u59xx te lopen (onbewust wel) en mijn chiptijd was 3u02xx. Dus als je denkt dat uw Pacers iets te snel lopen, houd dat dan in uw achterhoofd.

Dit weekend terug naar de Ardennen trouwens, dus zelfde voorstel als steeds, als er iemand wat lange trainingen wil doen, altijd welkom. Overnachten is mogelijk indien gewenst.
Ik heb 2 jaar geleden op de halve marathon van Antwerpen in het begin de pacer gevolgd van 1u40 (of 1u30, ik weet het niet meer juist) , denk ik. Alleszins, die was toen te rap gestart, want ik had km 1 aan 4:01 en de volgende aan 4:09

Hier deed de pacer van 3:45 het alleszins correct , dat zat niet zo ver van de 5:20 af, een paar seconden sneller om de gps afwijking te compenseren. Ik heb de pacer dan wel maar 2 km gevolgd en heb dan mijn eigen tempo gelopen daarna (mijn tempo lag hoger). Misschien had starten met de pacer van 3:30 een betere optie geweest, maar in het begin beter starten met een voor jou te trage dan een te snelle pacer denk ik, zeker zonder marathon ervaring :) Hoewel, als je in de slipstream kan lopen spaar je ook wat krachten. Ik heb veel alleen gelopen.

Laatst bewerkt:

Ik zit in Wellin dit weekend maar het gaat vooral een lange sessie abdijbier en bitterballen worden. Max 20km in totaal afhaspelen.

Als mijn hip flexors wat minder stijf worden iig, precies de lange shift in een bordeel gedaan.

als er iemand wat lange trainingen wil doen, altijd welkom.
Over welke afstanden spreken we hier?

Misschien is dat wel ergens iets voor in de toekomst. Ik heb terug opgebouwd naar 60 km/week.
Ik ga nu proberen om terug de lange duurlopen op te drijven richting 20+km en dan zien we wel.

Ten vroegste is dit iets voor het najaar volgend jaar op voorwaarde dat ik blessure en ziektevrij blijf. :)

Over welke afstanden spreken we hier?

Misschien is dat wel ergens iets voor in de toekomst. Ik heb terug opgebouwd naar 60 km/week.
Ik ga nu proberen om terug de lange duurlopen op te drijven richting 20+km en dan zien we wel.

Ten vroegste is dit iets voor het najaar volgend jaar op voorwaarde dat ik blessure en ziektevrij blijf. :)

30 à 40km, afhankelijk van het weer.

Deze herfst/winter zou ik graag eens een paar trailruns doen. (Kluisbos/Muziekbos/Mont Saint Aubert). Nu is de vraag of ik hiervoor persé trailschoenen nodig heb? De paar trailschoenen die ik al bekeken heb (oa pegasus trail) hebben noppen van 3.5mm en deze zouden niet voldoende zijn bij modderige omstandigheden aldus de reviewer.

Ervaringsdeskundigen?

Deze herfst/winter zou ik graag eens een paar trailruns doen. (Kluisbos/Muziekbos/Mont Saint Aubert). Nu is de vraag of ik hiervoor persé trailschoenen nodig heb? De paar trailschoenen die ik al bekeken heb (oa pegasus trail) hebben noppen van 3.5mm en deze zouden niet voldoende zijn bij modderige omstandigheden aldus de reviewer.

Ervaringsdeskundigen?

Wat is je alternatief als je geen trailschoenen wil kopen? Wegschoenen? Tenzij het poederdroog ligt is dat echt vragen om problemen.

Er is geen wonderoplossing voor modder. Trailschoenen + aangepaste loopstijl en je geraakt veilig thuis.

Ik heb terug opgebouwd naar 60 km/week.

Hoeveel keer loop je dan in de week? 5x met een lange duurloop van 15km ofzo?
Dat is toch al snel 5,5-6u in de week op de loopschoenen dat je dan doorbrengt.

Hoeveel keer loop je dan in de week? 5x met een lange duurloop van 15km ofzo?
Dat is toch al snel 5,5-6u in de week op de loopschoenen dat je dan doorbrengt.
Woensdag (16 km), donderdag (6 km), vrijdag (13 km), zondag (15 km) en maandag (10 km) dus ja 5 x en ruim 6 uur gedurende de laatste 6 dagen. Wel met een nuance. De week loopt hier van maandag tem zondag dus eigenlijk zit ik aan 50 km vorige week + 10 km voor de huidige week ;)

Ik heb nu in oktober 37.5 - 45 - 50 km gelopen en deze week probeer ik (als ik mij fris genoeg voel) in totaal 55 km te lopen. Volgende week is het dan rustweek (relatief gezien). Ik heb na mijn rugblessure wel 2 jaar opgebouwd om nu aan dat volume te zitten. Ik heb langzaam moeten opbouwen omdat .. tsja .. je lichaam moet het aankunnen.

Ik heb 5 wedstrijden gelopen dit jaar op basis van loopschema's. 1 wedstrijd was een ramp (De 1ste wedstrijd = 10 miles van Antwerpen) de andere 4 waren 'goed'. Ik heb deze gelopen aan een tempo waarvan ik op voorhand ingeschat had (je kan dit wel zien aan uw waarden in de Polar Flow app): Best case haal ik dat tempo. Ik heb ook mijn beste tempo's gelopen op de 5, 10 en 10 miles sinds 2019. Het kan altijd beter en ik ben kritisch maar over mijn jaar moet ik tevreden zijn.

Ik ben dit jaar niet van plan nog wedstrijden te lopen. Ik loop momenteel niet meer op een specifiek schema maar op gevoel, plezier en trainen op volume. Voor mij is het nu voornamelijk: Ik kijk al uit naar 2026 :)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan