Hier zondag ook de Marathon van Antwerpen gelopen. Zoals ik enkele pagina's geleden had gepost was het eigenlijk de bedoeling om de marathon van Eindhoven (de week ervoor) te lopen.
De donderdag voor Eindhoven was ik jammer genoeg ziek geworden (maar niet overdreven). Het zat ook allemaal boven mijn nek en ik had geen koorts. Toen al beginnen twijfelen wat nu het beste plan van aanpak was. De dag erop gemerkt dat lopen niet ging en mij een ticketje voor Antwerpen gekocht (terwijl ik ondertussen wél zat te carb loaden, want ik had nog een klein sprankelje hoop dat ik beter ging zijn). Tegen de zaterdag begon ik mij wel iets beter te voelen en toch een training kunnen doen. Gezien de omstandigheden (hotel, verplaatsing, ...) toch besloten om te starten met het idee dat ik nog kon stoppen als ik mij niet goed voelde. Het niet goed voelen werd uiteindelijk 20 kilometer waarna ik besloot om uit te stappen. De dag zelf totaal geen last van de benen en dus toen de knop omgedraaid dat ik Antwerpen zou meelopen.
De dag erna werd ik echter wakker met extreem stijve benen (vermoedelijk van te opgespannen te lopen door het ziek zijn?), waardoor ik toch terug begon te twijfelen. Tegen donderdag was dit uiteindelijk beter en dan toch het idee gekregen dat ik Antwerpen op zijn minst zou proberen.
Het orginele idee was om in Eindhoven aan 3:53/km te pacen met als doeltijd 2:45. 2:45 is in theorie 3:55/km maar je loopt (zoals de discussies hierboven zeggen) altijd wel +- 200m meer waar ik marge voor wou inbouwen. Gezien de minder optimale omstandigheden echter besloten om aan 3:55-3:56 te beginnen.
Tijdens de Marathon zelf begon ik al snel last te krijgen van mijn quadriceps, vanwege de pijn die er van de week ervoor nog in zat. Toen dacht ik al dat het nog een lange tocht ging worden. Dat gevoel bleef echter redelijk stabiel tot km 35. Tot km 35 heb ik kunnen lopen aan 3:56/km gemiddeld maar toen merkte ik dat het beste er wel af was. Ik had mezelf toen voorgenomen dat ik (op mijn horloge) nog graag onder sub 4:00/km wou eindigen. Op de exacte afstand is dat 2:48. Met de extra meters die je altijd doet hoopte ik echter om sub 2:50 te finishen. Uiteindelijk gefinisht (op mijn horloge) aan 3:59km maar wel met meer extra meters dan gehoopt (gefinisht op 42,8) op 2:50:XX.
Ik heb het al even kunnen laten bezinken en het is geen tijd waar ik warm van word. Initieel had ik op veel sneller gehoopt/verwacht. Aan de andere kant ben ik wel tevreden met de tijd gezien de omstandigheden (met het ziek zijn). Ik denk ook dat ik met dezelfde vorm in Eindhoven zeker enkele minuten van de tijd had gehaald. Antwerpen is namelijk niet het snelste parcours (bochten, kasseien, ...)
Al bij al vond ik het wel echt leuk. Ik heb tot km32 met de eerste vrouw gelopen waardoor ik echt kon meesurfen op de aanmoedigingen. Bovendien vind ik het ook echt de charme van de Marathon dat je relatief weinig kansen hebt om die echt goed te doen en dat echt alles moet goed zitten op de dag zelf en in de voorbereiding om een strakke tijd neer te zetten. Nu is dat helaas niet gelukt.
Ik heb Antwerpen al enkele keren gelopen en ik moet zeggen dat de organisatie wel sterk verbeterd is doorheen de jaren. Er waren meer als voldoende toiletten, startprocedure zat goed in elkaar, ... Het enige jammer aan Antwerpen is het parcours