Algemene Loopthread

In navolging van Karry mij eindelijk eens gewaagd aan mijn 10km PR. Niet specifiek op voorbereid, maar den benen voelden goed en hier op de dijk rechtdoor lopen leek me ideaal.
Eindelijk onder de 40 min kunnen duiken met 10k in 39:20!
Heel content met mijn tijd, goed ingedeeld en nergens stilgevallen.
Hiermee men eerste doel van 2021 bereikt, nu eens nadenken wat er volgt :)

Ik zag het op Strava passeren, strakke tijd!

Vandaag stond bij mij een intervaltraining op het programma: 6x 1km iets sneller dan wedstrijdtempo met twee minuten rustig joggen als pauze. Voor de gelegenheid heb ik nog eens de Carbon X's aangetrokken. Dit zijn de trainingen waarvoor ik het doe. Ik merk bijvoorbeeld dat ik er al de avond voordien mentaal mee bezig ben.

Ik moest de km herhalingen aan 4:10/km afleggen maar ik heb ze iets te snel gelopen (gem. 4:00/km). De eerste week is het altijd wat zoeken naar het juiste tempo.

Iemand ervaring met pijn in de voet? Vooral aan de bovenkant, in het verlengde van de dikke teen.
Het doet niet veel pijn maar eerder vervelend.
Ik heb daar vorig jaar ergens in mei ook last van gehad. Lijkt toch op wat je beschrijft, een pijn die vertrekt vanuit de tenen en doorloopt over de wreef van de voet. Bij mij was het wel echt pijnlijk (lopen ging niet). Zat toen in Korea en die dokter daar kon me ook niet goed uitleggen wat het was, ik vermoed in mijn geval een ontsteking door overbelasting. Heb toen ontstekingsremmers gekregen, maar toch een twee weken platte rust nodig gehad alvorens het weer in orde was.

Die pijn heb ik gehad tijdens het revalideren van een andere blessure. En dat was bij mij de pees die van achter je enkel naar de grote teen loopt. Er zijn er 2: eentje naar de andere tenen, eentje naar de grote teen. De kine wist het, en duwde ipv op mijn voet, aan de binnenkant en boven de enkel. Au 😣 de buigpees grote teen, heette dat. Niet dat het daarom dat is bij jullie, maar vaak kijken ze erover omdat het pijn doet aan de voetbeentjes waar het knelt ipv de enkel waar het begint.

Ik heb ook ooit eens zo'n ontsteking aan die pees van de dikke teen gehad. Bij mij deed het vooral pijn waar die pees aangehecht is aan de enkel. Dit omdat ik mijn schoenen te hard aanspande waardoor de veters of de tong van de schoen de bewegingsvrijheid van die pees beperkte. Het voelde aan alsof de veters in die pees sneed of de bloedtoevoer afsneed. Het ligt natuurlijk ook aan de schoen. Sommige schoenen hebben een eerder gewatteerde tong, andere schoenen een eerder minimalistisch ontwerp in combinatie met dunne platte veters (e.g. Hoka One One Carbon X).

Geen idee of de blessure bij mij daardoor ontstaan is, of het gewoon door overbelasting was. Maar pijn deed het wel!

Misschien de komende tijd rustig aan doen en ijs + warmte gebruiken na het lopen? En (p)rehab oefeningen doen?

Hier van de kinesist groen licht gekregen om terug te beginnen lopen en heel kalm op te bouwen, over 2 weken eerst nog een loopanalyse gepland bij hem om te kijken wat daar misschien nog aan verbeterd kan worden en sommige oefeningen op aan te passen. De conditie zal compleet naar de ruk zijn dus het zal in het begin zo'n start to run schema worden maar ben al blij dat ik er terug aan mag beginnen. :)

Dit omdat ik mijn schoenen te hard aanspande waardoor de veters of de tong van de schoen de bewegingsvrijheid van die pees beperkte

Zo is het bij mij begonnen, een paar weken geleden eens gelopen met te strakke veters en sinds dien dat gevoel maar desondanks het wat wringt is het niet echt pijnlijk. Zonet 17km gedaan zonder pijn.

Binnenkort toch beginnen taperen voor mijn HM, kan de pees wat rusten 😅

Zo is het bij mij begonnen, een paar weken geleden eens gelopen met te strakke veters en sinds dien dat gevoel maar desondanks het wat wringt is het niet echt pijnlijk. Zonet 17km gedaan zonder pijn.

Binnenkort toch beginnen taperen voor mijn HM, kan de pees wat rusten 😅
Hoe zien u weken er dan uit als ge tapert?
Dat is gewoon de bedoeling dat ge het rustig aandoet zonder dat u conditie verzwakt?

Dus bv 1 keer interval en 1 langere rustige loop nog?

Hoe zien u weken er dan uit als ge tapert?
Dat is gewoon de bedoeling dat ge het rustig aandoet zonder dat u conditie verzwakt?

Dus bv 1 keer interval en 1 langere rustige loop nog?

Ik heb nog nooit getapert dus ik moet er nog eens over nadenken...

Ik vermoed van 3-4 naar 1 a 2 keer en minder km's.

Het hangt van veel factoren af zoals: trainingservaring, afstand wedstrijd, je volume van de afgelopen weken/maanden etc. Voor een marathon durven sommigen drie weken te taperen. Het is een kwestie van uittesten wat voor jou werkt.

De meesten verlagen het volume en intensiteit, maar daarom niet de frequentie. Dus als je vier keer per week loopt, kan je dat in je taper eventueel blijven doen maar gewoon het volume en de intensiteit afbouwen. Sommigen zweren bij strides of intervals in de laatste week van de taper om toch de snelheid niet te verliezen. Het is geen exacte wetenschap. Wat voor jou nu werkt om op een succesvolle manier te taperen, kan in de toekomst misschien minder goed meevallen.

Gisteren op 't werk een podiumelement op de zijkant van mijn knie belandt ... Doet vandaag nog pijn dus voor 't zekerste een looppauze ingelast :(

Ik kon mezelf weer niet bedwingen en ik heb weer nieuwe schoenen gekocht: Asics Novablast via Alltricks.fr met een flinke korting. 94 euro (gratis verzending) ipv 127-140 geadverteerd op andere websites (voor kleurencombinatie: groen-zwart). Binnen twee maanden zijn de Rincon's toch zo goed als opgebruikt. Ondertussen kan ik deze dagelijkse trainers inlopen.

Morgen 75min in de sneeuw en modder ploeteren en de trailschoenen nog eens boven halen.

Ter info boys: Ik ga de komende weken even van het toneel verdwijnen hier. Zit met wat persoonlijke zaken en ga waarschijnlijk even geen motivatie meer hebben om mijn loopervaringen te delen. Dus no worries als ik even geen teken van leven meer geef hier.

Blijf wel lopen dus diegenen die mij op Strava volgen zullen het wel zien.

Tot spoedig.

Ter info boys: Ik ga de komende weken even van het toneel verdwijnen hier. Zit met wat persoonlijke zaken en ga waarschijnlijk even geen motivatie meer hebben om mijn loopervaringen te delen. Dus no worries als ik even geen teken van leven meer geef hier.

Blijf wel lopen dus diegenen die mij op Strava volgen zullen het wel zien.

Tot spoedig.

All right, merci voor de heads-up en succes ermee! Ik volg mee via Strava & we horen je hier wel snel terug! :)

Hier in Antwerpen ligt er vrij veel sneeuw. Benieuwd hoe ik m'n intervaltraining dinsdag ga afwerken (10x300m) :)

Hier lag er quasi niks tijdens mijn ochtendloop (regio Z-Oost-Vlaanderen). Maar de afgelopen 2u is er toch wat bijgevallen.

Geef mij maar snel terug lente/zomertemperaturen. Gelukkig lijkt de zon wel van de partij deze week 👏

Vandaag nog trager dan normaal gelopen, omdat ik 11km wou halen.

Uiteindelijk zijn het tergend slome 12,5km geworden met 304m omlaag en precies evenveel weer omhoog (hét nadeel om bovenop een steile heuvel te wonen).

Trots op mezelf, eind december voor de eerste keer mijn loopschoenen aangetrokken sinds vele jaren en nu kan ik +10km jogging gewijs in beweging blijven.

Lag iets te veel sneeuw deze morgen om te fietsen (enfin, laat het mij zo zeggen, de straat was gestrooid en de sneeuw was op het fietspad geveegd waar het de befaamde bruine drek was geworden) dus dan maar de loopschoenen aangetrokken. Cadans wat aangepast (kleinere stappen) en geen enkele keer last gehad van gladheid. Wel met Salomon speedcross, met gewone loopschoenen ga ik niet op sneeuw lopen.
Qua kou viel het best mee maar het was 'maar' -4 graden. Morgenvroeg geven ze -10. Ooit eens in het middelbaar bij -13 naar school gereden maar das toch al een jaar of 20 geleden.

Ik ging zaterdag eens langs het "laarzenpad", onder het motto "het zal wel zo erg niet zijn". Vijf meter verder tot m'n enkels in de slijk, met de staart tussen de benen terug gedraaid, met trail schoenen had ik misschien iets verder geraakt 😊

Terug
Bovenaan