Alternatieve Geschiedenis - #1 Romeinse Rijk

Lakigigar

Well-known member
Ik weet niet of het in P&A moet, vooral de "actualiteitsfunctie" is een beetje questionable, maar gezien we ook een WOII topic hebben om over zo een zaken te debatteren hier en WOII ook niet zo recent meer is (hoewel meer relevant door vandaag).

In zekere zin is alternatieve geschiedenis ergens een beetje natte vingerwerk. Je kan wel met goed redeneren een goed beeld hebben vooral als je duidelijk het punt van verandering aangeeft, en vooral in recentere tijdvakken. Verder terug in de geschiedenis hebben we een iets minder duidelijk beeld en gaat er ook meer tijd over tussen het punt van verandering en het heden, zie het als "het butterfly effect). Maar redeneren en daarover denken kan geen kwaad. Is goed voor de creativiteit, en ook om te waarderen wat we wel hebben, want het is soms door iets weg te denken of een ander pad te beredeneren dat je soms de waarde inziet van hetgeen er uiteindelijk wel is.

Ik denk dat we af en toe eens een thema kunnen beslissen om te focussen. Er zijn heel wat populaire alt-history denkpistes, de meest populaire wellicht wat als Hitler de WOII won (ook al zou je meer dan één path of divergence nodig hebben), iets meer realistischer: de mogelijkheid van een kaiserreich victory in WOI, een ander traject van kolonialisme enzovoort, enzovoort.

Vandaag wou ik het eens hebben over het Romeinse Rijk. We weten allemaal hoe ze onze geschiedenis heeft beïnvloed, maar wat als er nooit sprake was van het Romeinse Rijk. Met name wat als de Galliers Rome van de grond raasden, of wat als Carthage de Punische oorlogen wint, vooral dan de 2e en Rome in decline gaat, en Carthago als nieuwe macht in de westelijke Meditterraanse Zee opstaat.

1200px-Second_Punic_war.png

De map van rond die tijd met in het blauw Carthago en in het rood de Romeinen. Als je denkt dat de Romeinen te groot waren. Carthago is ook "redelijk snel van de map geveegd". Vandaag blijft er nauwelijks iets over van die cultuur, taal enzovoort. Carthago zelf is een ruïne maar dichtbij die ruïnes is Tunis vandaag de hoofdstad van Tunesië. Carthago of de Feniciërs was vooral gekend als een maritieme federatie van vooral republieken met ook wat elementen van een monarchie met een economie vooral gefocust op handel. Cultureel en qua taal leunt het het dichtst bij de Semitische talen alsook het Oude Egypte, en in mindere mate ook de Arabische talen en culturen (hoewel die later gedefined zou worden door de "islam" die pas ergens rond de 6e-7e eeuw n.C. zich vormde en met de gouden age van Arabië zich zou kunnen verspreiden).

Ik ga in een andere post over dit scenario eens uitwijden, en misschien dat anderen ook wel hun visie eens wilden delen.

Classici aller BeyondGamers, verenigt U!

Een meer uitgebreide post volgt ongetwijfeld, maar het gezin vergt dezer dagen zeer veel tijd.

Een Europa zonder Rome lijkt mij in ieder geval interessanter, levendiger en misschien vooruitstrevender. Ik denk dan direct aan Italië in de late middeleeuwen of Griekenland en Klein Azië in de 3de eeuw v. Chr. Maar tegelijkertijd lijkt het of het in die periode bijna onoverkomelijk was dat een wereldrijk zich moest vestigen, om dan uiteindelijk log te worden en te stagneren.

Ik vermoed ook dat de invloed van het Grieks nog groter zou zijn in een verdeeld Europa. Met een gans spectrum aan Grieks-Gallische en Grieks-Italische pidgin-talen.

Ik heb er ook even over nagedacht, maar het is een enorm moeilijke denkoefening en volgens mij is mijn begrip van de wereld van toen niet groot genoeg om daar een goede educated guess te doen, zonder extreem veel informatie op te zoeken. Het makkelijkste is wel om te bedenken wat de "Romeinen" hebben veranderd en invloed op hebben gehad, en dat is heel erg veel. Met vooral taal, cultuur en ook verspreiding van religie en ook het uitgebreide wegennetwerk die het verspreiden vergemakkelijkt hebben. Ik denk wel dat de wereld zonder de Romeinen nog diverser zou zijn.

Qua taal is het Baskisch de enige niet Indo-Europese taal die overgebleven is vandaag in West-Europa. De talen in de Caucascus en de Finno-Oegrische talen (Hongaars, Fins en Ests o.m.) zijn ook geen indo-Europese talen, net zoals de Turkse talen, alsook de Hebreeuwse taal (wat sterker gelinkt is aan wat de inwoners van Carthago praatten).

De Basken en de volkeren in de Kaukaskus hebben gemeen dat ze in een gebied wonen dat rijk is aan gebergtes, makkelijker te verdedigen is, en moeilijker aan te vallen is, en dus minder aan buitenlandse invloed onderhevig is geweest.

Ik vermoed als we het over talen hebben dat de invloed van de Romaanse talen een stuk kleiner zou zijn, en dat de invloed van de Afro-Aziatische talen een stuk groter zou zijn in Zuid-Europa. In Noord-Europa wellicht Keltische en Germaanse talen nog steeds, en in zekere zin ook Finno-Ugrisch.

De Feniciërs waren in tegenstelling tot de Romeinen meer een zeevarend volk en ook veel meer gefocust op handel, en indien ze winnen van de Romeinen, zouden ze vooral invloed gehad hebben over de westelijke Middelandse Zee, waar het oosten dan vooral door de "Griekse culturen en landen" in eerste instantie gedomineerd zouden worden, en door de opvolgers van Alexander De Grote. Die zouden dan ook op lange termijn de eventuele winnaar zijn, maar of dat nu de Ptolemeers of Seleuciden of de Perzen is moeilijk te zeggen. Maar die hadden in eerste instantie allemaal hun kern buiten wat vandaag Europa kan genoemd worden. Zowel Ptolemeisch Egypte (misschien niet de elite, maar qua bevolking), een aanzienlijk deel van de bevolking van Seleuciden en later Perzen spraken Afro-Aziatische talen, dus die taalgroep zou wellicht iets meer invloed hebben en dan vooral over de kustgebieden van het Middelandse Zeegebied. De Arabiers spraken Afro-Aziatische talen, en zouden in de vroege Middeleeuwen een groot deel van Spanje veroveren, dus ik vermoed dat zonder de Romeinen die taalgroep meer invloed zou hebben in Zuid-Europa, waar dieper in het binnenland lokalere talen beter zouden kunnen overleven mocht de dominantie van de Romeinen niet vervangen worden door een ander land/rijk.

Ik zie de Feniciërs ook wel in staat om eventueel West-Afrika te verkennen in om via een maritieme route slavenhandel te kunnen verdrijven. Normaal ging dat via de woestijn. Maar over de oceaan zou efficiënter zijn, daarvoor zouden wel verbeteringen in schepentechnologie mogelijk zijn, maar een soort van "gouden tijdperk van Carthago" zou wellicht ook wel leiden tot handelsroutes in West-Afrika via de oceaan. In het geval ze daarbij "toevallig" de nieuwe wereld ontdekken (door bvb. de zeestromen) dan denk ik dat contact beperkt zou gebleven zijn, en het eerder in het beste geval (en in eerste instantie) vergelijkbaar met de Vikingen zouden zijn, dus niet echt iets met veel consequenties. En ook dat is al een enorme grote "wat als...".

Veel is sowieso speculeren en koffiedik kijken. Je verandert iets 2300 jaar geleden. En dat alleen al - met de kennis dat we hebben dat de Romeinen zoveel invloed hadden - zou op zijn beurt ook weer acties tot gevolg hebben die we niet kunnen voorspellen altijd (butterfly effect), en tot een wereld zou leiden die vandaag onherkenbaar zou zijn voor ons.

Terug
Bovenaan