Arbeidsdeal 2022: Vierdagenwerkweek en Hervormingen

Ik heb het moeilijk met mensen die de link met de realiteit verliezen als het over overheidsbeslissingen gaat.

Levenslang 'vangnet' afschaffen, problem solved

Anders is het geen vangnet maar een hangmat
Exact.

Nu nog een mooie visual en het kan zo op Facebook. Een voorstel met 0,0 toegevoegde waarde en waar iedereen met het één of ander realiteitsbesef inziet dat dat onmogelijk en zelfs niet wenselijk.

Of weet je wat? Laat ons gewoon geld bijdrukken! Zo lossen we ook alles op zonder over de gevolgen na te denken. Iedereen content.

En voor de duidelijkheid: ik ben 110% procent voor het aanpakken van profiteurs in ons land. Ik ben ook van mening dat mensen moeten geactiveerd worden om te gaan werken e.a. Maar als je zo een droge stelling maakt zie je niet in dat er voldoende manieren zijn om van de welvaartsladder te tuimelen zonder daar al teveel inbreng in gehad te hebben. Mensen zijn geen machines die, indien niet meer performant, je zomaar op straat kan zetten met een bord ‘te geef’.

Wat is het gevolg voor een bediende die een 38u contract heeft, er in realiteit 40 werkt, en dus 12 ADV dagen heeft?

Trouwens hoe gaan ze die werkweek eigenlijk verdelen onder de werknemers, want er zullen er veel zijn die graag op vrijdag thuis zijn. Op thuiswerkdagen kan iemand ook snel aan 10u of meer komen, opstaan en inprikken om vervolgens rustig te gaan douchen, ontbijten en de kinderen weg te voeren.

Laatst bewerkt:
Ik lees hier enorm veel negativiteit over dit akkoord. Nochtans zitten er heel wat goede zaken in dat akkoord. Dat 4 dagen ipv 5 dagen werken is niet voor iedereen weggelegd, maar dat hoeft toch geen probleem te vormen? Het kan een oplossing zijn voor sommigen.

Dat mensen met jonge kinderen dat niet kunnen gebruiken… bekijk het dan als iets wat 40+ers langer in de markt kan houden. Als iets dat je misschien variabel kunt organiseren met je partner?

Iets waarbij je ‘s avonds thuis 2-3 uur van presteert?

Het is gewoon een extra optie. En misschien zorgt het er wel voor dat er minder mensen in burn-out terecht komen? Ik heb in mijn team mensen zitten die daar volgens mij echt tevreden mee gaan zijn. Mensen die nu overwegen 4/5 te gaan werken.

En voor fysieke jobs is dat misschien niet eenvoudig maar voor een kantoorfuncties lijkt me dat echt geen probleem om 10u te werken.
Ik heb er de voorbij 6 weken minstens een 15 tal werkdagen van 12-15 uur per dag opzitten, en dat lukt me perfect. Dat is gewoon kwestie van organisatie!*. Ik probeer sowieso om 18h30 thuis te zijn , en kruip tegen 20h00 achter de PC. En werk dan nog door tot middernacht of nog een pak later. 45 min werken + 15 min pauze is dan de regel. Zo ‘s avonds is de perfecte moment om je mails te beantwoorden, of om nog een wat meer gedetailleerde analyse af te werken.

*in dit stukje ben ik even empathisch als vele anderen hier. Ons arbeidsrecht is gewoon te stug, dit geeft wat extra flexibiliteit. Misschien is dat voor jou niet nodig voor anderen misschien wel?

Wat is het gevolg voor een bediende die een 38u contract heeft, er in realiteit 40 werkt, en dus 12 ADV dagen heeft?

Trouwens hoe gaan ze die werkweek eigenlijk verdelen onder de werknemers, want er zullen er veel zijn die graag op vrijdag thuis zijn. Op thuiswerkdagen kan iemand ook snel aan 10u of meer komen, opstaan en inprikken om vervolgens rustig te gaan douchen, ontbijten en de kinderen weg te voeren.

Het zou belgië niet zijn moest er een waterdicht systeem bedacht worden.

Exact.

Nu nog een mooie visual en het kan zo op Facebook. Een voorstel met 0,0 toegevoegde waarde en waar iedereen met het één of ander realiteitsbesef inziet dat dat onmogelijk en zelfs niet wenselijk.

Of weet je wat? Laat ons gewoon geld bijdrukken! Zo lossen we ook alles op zonder over de gevolgen na te denken. Iedereen content.

En voor de duidelijkheid: ik ben 110% procent voor het aanpakken van profiteurs in ons land. Ik ben ook van mening dat mensen moeten geactiveerd worden om te gaan werken e.a. Maar als je zo een droge stelling maakt zie je niet in dat er voldoende manieren zijn om van de welvaartsladder te tuimelen zonder daar al teveel inbreng in gehad te hebben. Mensen zijn geen machines die, indien niet meer performant, je zomaar op straat kan zetten met een bord ‘te geef’.
Vandaar dat er zoveel landen in onderstaande tabel (2016) staan die ongelimiteerd werkloosheidsuitkering hebben

LandUitkering (% laatste loon)Periode
Belgie65%; dan 60%; dan 55%; en €36/dag daarnaOngelimiteerd
Denemarken90,00%tot 104 weken
Duitsland60,00%Tussen 26 en 104 weken
FinlandBasistoelage plus 45% van het verschil tussen laatstverdiende loon en de basistoelageTot 100 weken
FrankrijkTussen 57% en 75%tussen 16 en 156 weken
Ierland€188 per weekTussen 22 en 33 weken
Italië75% + 25% (verschil loon en plafond); dan 60%; dan 45%Tot 52 weken of 78 weken
Nederland75%; dan 70%Tussen 9 en 164 weken
Noorwegen67,00%Tot 104 weken
Oostenrijk55,00%Tussen 20 en 52 weken
Spanje70%; dan 60%Tussen 17 en 104 weken
Verenigd Koninkrijk€66 of €84Tot 26 weken
Verenigde Staten40% tot 50%Tot 26 weken
Zweden80%, dan 70%; of €37/dagTot 60 weken
Zwitserland70,00%Tussen 18 en 104 weken

Ik lees hier enorm veel negativiteit over dit akkoord. Nochtans zitten er heel wat goede zaken in dat akkoord. Dat 4 dagen ipv 5 dagen werken is niet voor iedereen weggelegd, maar dat hoeft toch geen probleem te vormen? Het kan een oplossing zijn voor sommigen.

Dat mensen met jonge kinderen dat niet kunnen gebruiken… bekijk het dan als iets wat 40+ers langer in de markt kan houden. Als iets dat je misschien variabel kunt organiseren met je partner?

Het is gewoon een extra optie. En misschien zorgt het er wel voor dat er minder mensen in burn-out terecht komen? Ik heb in mijn team mensen zitten die daar volgens mij echt tevreden mee gaan zijn. Mensen die nu overwegen 4/5 te gaan werken.

En voor fysieke jobs is dat misschien niet eenvoudig maar voor een kantoorfuncties lijkt me dat echt geen probleem om 10u te werken.
Ik heb er de voorbij 6 weken minstens een 15 tal werkdagen van 12-15 uur per dag opzitten, en dat lukt me perfect. Dat is gewoon kwestie van organisatie!*. Ik probeer sowieso om 18h30 thuis te zijn , en kruip tegen 20h00 achter de PC. En werk dan nog door tot middernacht of nog een pak later. 45 min werken + 15 min pauze is dan de regel. Zo ‘s avonds is de perfecte moment om je mails te beantwoorden, of om nog een wat meer gedetailleerde analyse af te werken.

*in dit stukje ben ik even empathisch als vele anderen hier. Ons arbeidsrecht is gewoon te stug, dit geeft wat extra flexibiliteit. Misschien is dat voor jou niet nodig voor anderen misschien wel?
Dus 12u per dag werken gaat volgens u leiden tot minder burn-outs? :laugh:
En als je elk uur 15min pauze neemt ben je niet echt productief he

Maar deze regel kon een werkgever al invoeren.

Als je in die 45 min dat je bezig bent even veel werkt als op een uur ben je even productief.

Vandaar dat er zoveel landen in onderstaande tabel (2016) staan die ongelimiteerd werkloosheidsuitkering hebben

LandUitkering (% laatste loon)Periode
Belgie65%; dan 60%; dan 55%; en €36/dag daarnaOngelimiteerd
Denemarken90,00%tot 104 weken
Duitsland60,00%Tussen 26 en 104 weken
FinlandBasistoelage plus 45% van het verschil tussen laatstverdiende loon en de basistoelageTot 100 weken
FrankrijkTussen 57% en 75%tussen 16 en 156 weken
Ierland€188 per weekTussen 22 en 33 weken
Italië75% + 25% (verschil loon en plafond); dan 60%; dan 45%Tot 52 weken of 78 weken
Nederland75%; dan 70%Tussen 9 en 164 weken
Noorwegen67,00%Tot 104 weken
Oostenrijk55,00%Tussen 20 en 52 weken
Spanje70%; dan 60%Tussen 17 en 104 weken
Verenigd Koninkrijk€66 of €84Tot 26 weken
Verenigde Staten40% tot 50%Tot 26 weken
Zweden80%, dan 70%; of €37/dagTot 60 weken
Zwitserland70,00%Tussen 18 en 104 weken

En wat na die periode in die landen? Ik heb er geen flauw idee van maar jij precies wel. Val je bijvoorbeeld in Nederland niet terug op bijstand?

Het punt is niet dat de maatregelen die genomen worden al dan niet goed zijn. Het punt is dat het geheel aan maatregelen ruimschoots onvoldoende is om de werkzaamheidsgraad op te krikken naar 80%, gezien dat toch de bedoeling is van heel die arbeidsdeal....

Als je in die 45 min dat je bezig bent even veel werkt als op een uur ben je even productief.
Jama als ik het goed lees dan doet hij dat zo 's avonds, dus dat zijn die extra uren van een andere dag waarbij je dat op die andere dag niet zou doen. Dus minder productief
En wat na die periode in die landen? Ik heb er geen flauw idee van maar jij precies wel. Val je bijvoorbeeld in Nederland niet terug op bijstand?
Nee maar heb het even opgezocht: je kan terugvallen op bijstand maar dat is niet voor iedereen

Werkzaamheidsgraad Nederland: 82%

En als je dan die mottige grijns van De Croo ziet in dit filmpje bij zijn uitspraak over 'activering is beleid van gewesten'

Laatst bewerkt:
Ik heb het moeilijk met mensen die de link met de realiteit verliezen als het over overheidsbeslissingen gaat.

Ik heb het er moeilijk mee dat mensen met kritiek op de overheidsbeslissingen (en het zijn geen enkelingen) weggezet worden als personen die link met realiteit verliezen.
Gij hebt meer kennis/recht van spreken dan ik ?

Inderdaad.

En wat zal daar dan weer het gevolg van zijn? Dat steeds meer werkgevers zullen overstappen op dat verdomde systeem van tijdsregistraties waarbij je elke dag per kwartier moet ingeven wat je wanneer gedaan hebt, gekoppeld aan taken waar je een maximum uurbudget voor krijgt, gekoppeld aan KPI's, etc.

M.a.w. micromanagement zal nodig zijn om de profiteurs eruit te halen. En iedereen zal er de dupe van zijn met NOG meer administratie tot gevolg.

Neen, bah. Hoe meer ik erover nadenk, hoe nefaster het me lijkt.

Inderdaad.

En wat zal daar dan weer het gevolg van zijn? Dat steeds meer werkgevers zullen overstappen op dat verdomde systeem van tijdsregistraties waarbij je elke dag per kwartier moet ingeven wat je wanneer gedaan hebt, gekoppeld aan taken waar je een maximum uurbudget voor krijgt, gekoppeld aan KPI's, etc.

M.a.w. micromanagement zal nodig zijn om de profiteurs eruit te halen. En iedereen zal er de dupe van zijn met NOG meer administratie tot gevolg.

Neen, bah. Hoe meer ik erover nadenk, hoe nefaster het me lijkt.
Dit zal ongetwijfeld leiden tot micromanagement, want wie gelooft dat het werk dat nu op 5 dagen wordt gedaan effectief op 4 dagen zal uitgevoerd worden die gelooft in sprookjes. Voor bepaalde jobs zoals het bemannen van een servicedesk gaat dat op, want dan werk je effectief twee uur langer per dag. Maar voor vele andere jobs is dit eerder 'nog twee uur langer blijven hangen op het werk.

Trouwens iemand die nu al 10u per dag van huis is, 8u werken + woon-werkverkeer, gaat die dan echt nog twee uur langer van huis zijn? Ik ken mensen die 8u per dag op kantoor werken in Brussel, die nemen de trein om 6u45 in Aalst en zijn om 17u45 terug in het station van Aalst, en dan reken ik de verplaatsing van thuis naar het station er nog niet bij. Tel daar nog eens 2u bij, wat voor slopende dagen heb je dan, die vrije dag kan dan volledig opgaan in uitrusten en inhalen van allerhande taken die je tijdens de week niet kon doen. En dan zwijg ik nog van de eventuele impact op gezin, partner of avondlessen en hobby's die op die manier onmogelijk worden.

Laatst bewerkt:
Ik heb het er moeilijk mee dat mensen met kritiek op de overheidsbeslissingen (en het zijn geen enkelingen) weggezet worden als personen die link met realiteit verliezen.
Het is toch duidelijk dat hij spreekt over gratuite of sloganeske kritiek? Zijn posts reduceren tot "mensen met kritiek worden weggezet als personen die de link met de realiteit verliezen" is toch ook weer de waarheid geweld aandoen hoor.

Eigenlijk is het ironisch genoeg hetzelfde als wat hij aankaart: een verre van perfecte oplossing die uit een typisch Belgisch compromis wordt geboren, wordt meteen de grond ingeboord met een paar oneliners genre "ik had toch al flexibele uren, wat een onzin". @toru schrijft een eerder genuanceerde post waarin hij dat soort oneliners veroordeelt, en jij reageert daarop met wat hierboven staat.

Neen. Ik heb niet meer recht, ik spreek gewoon meer realistische taal.

De huidige situatie is als volgt: zeven verschillende partijen zitten rond een tafel met eigen visie. Aan zo een tafel moeten compromissen gesloten worden. Nu kan je terecht bedenken: Amaai dat is inefficiënt! Daar heb je gelijk in. Je kan geen eenduidige richting ingaan in zo een samenwerking, dus verwacht dat ook niet. Wees blij dat er een deftig compromis op tafel komt.

Ik doel ook op de simpele oplossingen. ‘Haal het vangnet dan weg’, wat een totaal onrealistisch scenario is wat volgens mij niet vaak in Europa wordt toegepast, en het enige dat je daarmee gaat creëren zijn meer dakloze, meer mensen met schulden en meer miserie. Wat gaat het effect daar van zijn?

Men moet gewoon beseffen dat het is eender welke overheid een log en traag gegeven is. Een instelling die gebonden is aan duizend en één regels en werkingen. De simpele oplossingen klinken goed, maar zijn in de praktijk quasi onhaalbaar.
En geloof mij dat geen enkele partij daar ooit een verschil in gaat kunnen maken. Er zal altijd wel de raad van State of Europa die een oog in het zeil houdt.

En dat De Croo het naar de gewesten verschuift is jammer, maar in de huidige werking ook correct. De percentages liggen te ver uit elkaar om maatregelen te nemen die het gewenste effect gaan hebben. Net omwille van de onderlinge verschillen ook in beleid.

Als ze dat allemaal afschaffen en elk financieel stelsel gelijktrekken over het land. Dan kan men federaal echt bouwen aan een plan. Nu is dat quasi onmogelijk.

Neen. Ik heb niet meer recht, ik spreek gewoon meer realistische taal.

De huidige situatie is als volgt: zeven verschillende partijen zitten rond een tafel met eigen visie. Aan zo een tafel moeten compromissen gesloten worden. Nu kan je terecht bedenken: Amaai dat is inefficiënt! Daar heb je gelijk in. Je kan geen eenduidige richting ingaan in zo een samenwerking, dus verwacht dat ook niet. Wees blij dat er een deftig compromis op tafel komt.

Ik doel ook op de simpele oplossingen. ‘Haal het vangnet dan weg’, wat een totaal onrealistisch scenario is wat volgens mij niet vaak in Europa wordt toegepast, en het enige dat je daarmee gaat creëren zijn meer dakloze, meer mensen met schulden en meer miserie. Wat gaat het effect daar van zijn?

Men moet gewoon beseffen dat het is eender welke overheid een log en traag gegeven is. Een instelling die gebonden is aan duizend en één regels en werkingen. De simpele oplossingen klinken goed, maar zijn in de praktijk quasi onhaalbaar.
En geloof mij dat geen enkele partij daar ooit een verschil in gaat kunnen maken. Er zal altijd wel de raad van State of Europa die een oog in het zeil houdt.

En dat De Croo het naar de gewesten verschuift is jammer, maar in de huidige werking ook correct. De percentages liggen te ver uit elkaar om maatregelen te nemen die het gewenste effect gaan hebben. Net omwille van de onderlinge verschillen ook in beleid.

Als ze dat allemaal afschaffen en elk financieel stelsel gelijktrekken over het land. Dan kan men federaal echt bouwen aan een plan. Nu is dat quasi onmogelijk.

ok , verder moest ik niet lezen om te weten dat de rest van uw post niks meer is dan het verkondigen van uw eigen visie.
Er is een compromis gevormd door Vivaldi ! Hoera ! Champagne! Want sterk werk voor zo'n inefficiënte regering.
Newsflash, ze hebben die regering zelf in elkaar gebokst om toch maar aan een meerderheid te geraken.
En laat dat compromis dan ook niet meer zijn dan een een simpel akkoord, met amper een meerwaarde, verkocht als dé grote arbeidsdeal. Maar ze zijn het tenminste eens geraakt ... Ik kan daar niet mee tevreden zijn. De grote vetpot , waar wij allemaal voor betalen, en dan zo'n afkooksel krijgen.

Ik zou het net liever nog meer naar de gewesten zien verschuiven want het klimaat in de gewesten is duidelijk verschillend.
Dus als ik dan jouw mening zie, zou ik je eerder een fanatiek Belgicist noemen ipv realist

ok , verder moest ik niet lezen om te weten dat de rest van uw post niks meer is dan het verkondigen van uw eigen visie.
Er is een compromis gevormd door Vivaldi ! Hoera ! Champagne! Want sterk werk voor zo'n inefficiënte regering.
Newsflash, ze hebben die regering zelf in elkaar gebokst om toch maar aan een meerderheid te geraken.
En laat dat compromis dan ook niet meer zijn dan een een simpel akkoord, met amper een meerwaarde, verkocht als dé grote arbeidsdeal. Maar ze zijn het tenminste eens geraakt ... Ik kan daar niet mee tevreden zijn. De grote vetpot , waar wij allemaal voor betalen, en dan zo'n afkooksel krijgen.

Ik zou het net liever nog meer naar de gewesten zien verschuiven want het klimaat in de gewesten is duidelijk verschillend.
Dus als ik dan jouw mening zie, zou ik je eerder een fanatiek Belgicist noemen ipv realist
Ik denk dat het punt was dat in België, door hopen belangengroepen en organisaties, een regering van eender welke samenstelling het altijd moeilijk zal hebben om een doeltreffende hervorming door te voeren die niet langs elke kant aangepast moet worden om iedereen gelukkig/minder ongelukkig te houden. Het Belgisch compromis gaat als cliché/spottende term al jaren mee.

Dat jij daarvan maakt dat het probleem deze coalitie is, en dat iemand die zo'n kanttekening maakt een fanatiek belgicist is die applaudiseert omdat ze "iets" hebben kunnen uitbrengen...lijkt me dat jouw eerste zin daar toch gewoon voor van toepassing is?

Vreemde conclusies , naast de essentie, die je uit mijn post haalt tbh ...
We hadden het over samenbrengen van bevoegdheden, federaliseren, niet over belangengroepen & organisaties. Die zijn er altijd geweest ja. Een coalitie met een hoop kleine partijen, die is er niet altijd geweest.
Dus terug naar de essentie graag, dat federale regering met dit compromis naar buiten is gekomen.
En mijn 'eigen' visie , blijft een opinie. Dat klopt. Maar deze ligt wel in lijn met de algemene bevindingen rond dit akkoord. Dus dan lijkt mijn visie minder biased, of op fanatieke bias te rusten

Wat betreft die 4-dagen week, denk dat dit niet meer dan een storm in een glas water is. Klinkt mooi in een krantenkop om de mensen een extra dag weekend te geven, maar daar zal weinig gebruik van gemaakt worden.

Bij ons is het altijd al mogelijk geweest om je tijd te presteren op 4 dagen (en wij zitten dan nog in een 35u regime, dus <9u per dag). En op die +10 jaar dat ik er werk, heb ik bij directe en indirecte collega's maar 2 personen geweten die daar gebruik van gemaakt hebben. Misschien toevallig, maar waren beiden personen zonder een gezin.

Het is gewoon leuk om de mogelijkheid te hebben indien dit voor jouw persoonlijke situatie beter uitkomt, maar in de praktijk zal het voor de meeste mensen een te zware dobber zijn.

Inderdaad.

Ik kan het ze ook niet kwalijk nemen. Ik heb indertijd nog voor een KMO gewerkt, daar zouden ze die 4-dagen werkweek eerder zien als een opportuniteit om iemand te duwen in een 4/5e contract. Als je je werk dan toch gedaan kan krijgen door in die eerste 4 dagen net iets harder/langer te werken.

Ik had liever maatregelen gezien om onze arbeidsmarkt te stimuleren en competitiever te maken, wat al jarenlang een Belgisch probleem is (zeker als je de vergelijking maakt met onze buurlanden). Nu gaat het weer de andere richting uit.

Mensen in een ploegensysteem vallen al uit de boot , grote bedrijven werken 24 op 24 dus je kan geen uur langer werken , want de volgende ploeg is er al.

In het algemeen voor Arbeiders lijkt dat niet haalbaar , teveel werk om alles in 4 dagen te regelen .

Enkel wat bediendes kan je hier dus mee paaien . Omstandigheden bij Arbeiders veranderen hier niet mee.

Terug
Bovenaan