Wat is het gevolg voor een bediende die een 38u contract heeft, er in realiteit 40 werkt, en dus 12 ADV dagen heeft?
Trouwens hoe gaan ze die werkweek eigenlijk verdelen onder de werknemers, want er zullen er veel zijn die graag op vrijdag thuis zijn. Op thuiswerkdagen kan iemand ook snel aan 10u of meer komen, opstaan en inprikken om vervolgens rustig te gaan douchen, ontbijten en de kinderen weg te voeren.
Bij ons is zulks onmogelijk. Een telewerkdag is bij ons een forfait, geen overurenregistratie mogelijk., Hetgeen uiteraard de in plaatsstelling van dit systeem bemoeilijkt. In mijn geval zou dit betekenen 4 dagen effectief naar kantoor gaan en geen telewerk meer, hetgeen het dan ook minder interessant maakt, alhoewel ik mij wel zou kunnen vinden in dergelijk systeem.
ADV dagen denk ik is geen probleem, maar dan moet je uiteraard de 40 uren verdelen over 4 dagen en niet de 38.
Trouwens iemand die nu al 10u per dag van huis is, 8u werken + woon-werkverkeer, gaat die dan echt nog twee uur langer van huis zijn? Ik ken mensen die 8u per dag op kantoor werken in Brussel, die nemen de trein om 6u45 in Aalst en zijn om 17u45 terug in het station van Aalst, en dan reken ik de verplaatsing van thuis naar het station er nog niet bij
Dit lijkt mij niet echt een uitzondering. Als ik mij naar kantoor begeef, vertrek ik van thuis uit rond 06:30 om rond 08:00 op kantoor aan te komen en keer ik terug huiswaarts rond 18:00 om rond 19:30 terug thuis te komen (en ja ik heb kind en gezin). Ben heus niet alleen (bij mijn vrouw ongeveer gelijkaardig), kantoordagen van +/- 09:00 uur behoren bij ons tot het normaal om gepasioneerd en met inzet je job uit te oefenen. Concreet betekent dit dus "slechts" een half uurtje langer presteren en de 09:30 uur per dag zijn bereikt.
Helaas uiteraard mogen bij ons op telewerkdagen zelfs geen overuren aangerekend worden. (forfait van 07:45 uur).
Wat betreft die 4-dagen week, denk dat dit niet meer dan een storm in een glas water is. Klinkt mooi in een krantenkop om de mensen een extra dag weekend te geven, maar daar zal weinig gebruik van gemaakt worden.
Volgens mij zijn er een heel pak mensen die nu geen 4/5 de werkregeling aanvragen wegens het grote loonverlies (in sommige gevallen). Volgens mij gaan er in dit geval (zonder loonverlies) wel meer mensen gebruik willen maken van dit systeem. Ik denk zelfs dat er een aantal zullen zijn die van 4/5de terug naar full-time zullen overschakelen.
Kan een interessante regeling zijn indien je er gebruik kan van maken. In mijn geval acht ik de kans klein, gezien ik er dan het telewerken zou moeten voor opofferen, hetgeen mij toch een aanzienljike besparing aan verplaatsingen oplevert. Ik denk dat het vooral mensen zal aantrekken die overwegen om in een 4/5de te stappen.
Mijns inziens ook wel geen aanmoediging om langer te werken, of werkbaarder werk voor de oudere leeftijd. Ik geef ook wel toe langer dan 10u per dag werken, is niet echt bevorderlijk voor de concentratie, naar het einde van de dag toe gaat je ritme toch wel wat achteruit. Voor de oudere werknemer denk ik dat het Noorse systeem van 6 uren per dag 5 dagen per week een haalbaarder alternatief zou zijn.