Arbeidsdeal 2022: Vierdagenwerkweek en Hervormingen

Dus 12u per dag werken gaat volgens u leiden tot minder burn-outs? :laugh:
Veel burn-outs zijn een mengeling van persoonlijke problemen en stress op het werk. Een dag extra thuis zijn ; en andere dagen 2 uur langer werken maar 1-2 uur woon-werkverkeer uitsparen kan mensen helpen. En het voorstel spreekt over 10 uur per dag.
En als je elk uur 15min pauze neemt ben je niet echt productief he
Ik kijk eens naar mijn bonusletter en lach eens goed.
Maar deze regel kon een werkgever al invoeren.
Neen. Er is in veel sectoren een beperking van de werkduur per dag.

Veel burn-outs zijn een mengeling van persoonlijke problemen en stress op het werk. Een dag extra thuis zijn ; en andere dagen 2 uur langer werken maar 1-2 uur woon-werkverkeer uitsparen kan mensen helpen. En het voorstel spreekt over 10 uur per dag.

Ik kijk eens naar mijn bonusletter en lach eens goed.

Neen. Er is in veel sectoren een beperking van de werkduur per dag.
10u werken + 30min middagpauze (minimaal) + 1-2u onderweg is 12u van huis weg. Nee dat is echt niet bevorderlijk

Jij doet dan ook heel veel overuren, afgaande op uw post leef jij voor te werken. Daar bedank ik voor :p

Werkgevers konden ook naar 36u werkweek gaan en 4*9u = 36 dus jawel het kon al perfect

10u werken + 30min middagpauze (minimaal) + 1-2u onderweg is 12u van huis weg. Nee dat is echt niet bevorderlijk
Niet iedereen is 1-2u onderweg van thuis hé, dat zal geen meerderheid zijn in België.
En in jouw situatie bespaar je wel een dag aan heen/weer rijden uit ook, dus dat is ook weer 1-2u uitgespaard voor jou.

Niet iedereen is 1-2u onderweg van thuis hé, dat zal geen meerderheid zijn in België.
En in jouw situatie bespaar je wel een dag aan heen/weer rijden uit ook, dus dat is ook weer 1-2u uitgespaard voor jou.

30min enkel zit je toch al snel aan? Dus dan zit je aan 1u. Dus ja dan zit je aan 11-12u van huis weg bij 40u/week, nee ik zie niet in hoe dat dat burnout uit de weg kan gaan.
Zal u meer zeggen: had (slechts weet van) 1 collega die in dat systeem zat (en was maar 9u per dag want 36u / week) en dat is ook de enige die maanden heeft thuisgezeten met een burnout :lol:

Wat is het gevolg voor een bediende die een 38u contract heeft, er in realiteit 40 werkt, en dus 12 ADV dagen heeft?

Trouwens hoe gaan ze die werkweek eigenlijk verdelen onder de werknemers, want er zullen er veel zijn die graag op vrijdag thuis zijn. Op thuiswerkdagen kan iemand ook snel aan 10u of meer komen, opstaan en inprikken om vervolgens rustig te gaan douchen, ontbijten en de kinderen weg te voeren.
Bij ons is zulks onmogelijk. Een telewerkdag is bij ons een forfait, geen overurenregistratie mogelijk., Hetgeen uiteraard de in plaatsstelling van dit systeem bemoeilijkt. In mijn geval zou dit betekenen 4 dagen effectief naar kantoor gaan en geen telewerk meer, hetgeen het dan ook minder interessant maakt, alhoewel ik mij wel zou kunnen vinden in dergelijk systeem.
ADV dagen denk ik is geen probleem, maar dan moet je uiteraard de 40 uren verdelen over 4 dagen en niet de 38.

Trouwens iemand die nu al 10u per dag van huis is, 8u werken + woon-werkverkeer, gaat die dan echt nog twee uur langer van huis zijn? Ik ken mensen die 8u per dag op kantoor werken in Brussel, die nemen de trein om 6u45 in Aalst en zijn om 17u45 terug in het station van Aalst, en dan reken ik de verplaatsing van thuis naar het station er nog niet bij
Dit lijkt mij niet echt een uitzondering. Als ik mij naar kantoor begeef, vertrek ik van thuis uit rond 06:30 om rond 08:00 op kantoor aan te komen en keer ik terug huiswaarts rond 18:00 om rond 19:30 terug thuis te komen (en ja ik heb kind en gezin). Ben heus niet alleen (bij mijn vrouw ongeveer gelijkaardig), kantoordagen van +/- 09:00 uur behoren bij ons tot het normaal om gepasioneerd en met inzet je job uit te oefenen. Concreet betekent dit dus "slechts" een half uurtje langer presteren en de 09:30 uur per dag zijn bereikt.
Helaas uiteraard mogen bij ons op telewerkdagen zelfs geen overuren aangerekend worden. (forfait van 07:45 uur).

Wat betreft die 4-dagen week, denk dat dit niet meer dan een storm in een glas water is. Klinkt mooi in een krantenkop om de mensen een extra dag weekend te geven, maar daar zal weinig gebruik van gemaakt worden.
Volgens mij zijn er een heel pak mensen die nu geen 4/5 de werkregeling aanvragen wegens het grote loonverlies (in sommige gevallen). Volgens mij gaan er in dit geval (zonder loonverlies) wel meer mensen gebruik willen maken van dit systeem. Ik denk zelfs dat er een aantal zullen zijn die van 4/5de terug naar full-time zullen overschakelen.

Kan een interessante regeling zijn indien je er gebruik kan van maken. In mijn geval acht ik de kans klein, gezien ik er dan het telewerken zou moeten voor opofferen, hetgeen mij toch een aanzienljike besparing aan verplaatsingen oplevert. Ik denk dat het vooral mensen zal aantrekken die overwegen om in een 4/5de te stappen.
Mijns inziens ook wel geen aanmoediging om langer te werken, of werkbaarder werk voor de oudere leeftijd. Ik geef ook wel toe langer dan 10u per dag werken, is niet echt bevorderlijk voor de concentratie, naar het einde van de dag toe gaat je ritme toch wel wat achteruit. Voor de oudere werknemer denk ik dat het Noorse systeem van 6 uren per dag 5 dagen per week een haalbaarder alternatief zou zijn.

Volgens mij zijn er een heel pak mensen die nu geen 4/5 de werkregeling aanvragen wegens het grote loonverlies (in sommige gevallen). Volkgens mij gaan er in dit geval (zonder loonverlies) wel meer mensen gebruik willen maken van dit systeem. Ik denk zelfs dat er een aantal zullen zijn die van 4/5de terug naar full-time zullen overschakelen.
Voor alle duidelijkheid, ik had het in mijn post over full time uren presteren in 4 ipv 5 dagen., dus niet deeltijds (4/5) werken.

Voor alle duidelijkheid, ik had het in mijn post over full time uren presteren in 4 ipv 5 dagen., dus niet deeltijds (4/5) werken.
Ik ook hoor. Ik denk gewoon dat er veel mensen die nu een deeltijds 4/5de presteren of overwegen om daar in over te stappen, dit systeem van fulltime op 4 dagen als alternatief zullen aanvragen , gezien dit zonder loonverlies is. Bij het deeltijds 4 dagen werken merk ik dat velen gewoon twijfelen vanwege het loonverlies.

Daar staat een extra vrije dag tegenover. Niet iedereen gaat dat willen maar voor sommige is dat dus wel OK
Jij doet dan ook heel veel overuren, afgaande op uw post leef jij voor te werken. Daar bedank ik voor :p
Jij kan natuurlijk op één post dat allemaal perfect oordelen. :rolleyes:
Ik heb ook 49 dagen verlof (dus zonder de feestdagen), en ik werk niet altijd zo lang, dat is met vlagen, ook al zijn de vlagen de laatste maanden wat frequenter.
En ik leef niet voor mijn werk, ik probeer mijn doelstellingen te halen. Zoals iemand anders een KOM probeert te realiseren.

Daar staat een extra vrije dag tegenover. Niet iedereen gaat dat willen maar voor sommige is dat dus wel OK

Ik heb ook 49 dagen verlof (dus zonder de feestdagen), en ik werk niet altijd zo lang, dat is met vlagen, ook al zijn de vlagen de laatste maanden wat frequenter.
En ik leef niet voor mijn werk, ik probeer mijn doelstellingen te halen. Zoals iemand anders een KOM probeert te realiseren.
49 dagen verlof... Dus eigenlijk in feite werk jij al 4/5de :ROFLMAO:

Tja in uw loon zullen ze wss overuren mee in pakket hebben gestoken, maar als je dagen van 12+u doet dan leef je toch voor je werk want je kan dan niets anders meer doen op die dagen

Hmm hervormingen noemen ze da ,, weeral een gemiste kans om de uitkeringen te beperken in tijd , gewoon een kwestie van vijf minuten politieke moed !! Zwakkelingen in de regering DeCroo .

Tja in uw loon zullen ze wss overuren mee in pakket hebben gestoken, maar als je dagen van 12+u doet dan leef je toch voor je werk want je kan dan niets anders meer doen op die dagen
Niet vergeten dat je daarmee wel elke week een extra vrije dag hebt.
Ik zie niet in hoe dat dan leven voor je werk is. Ik zou het net omgekeerd zeggen.
Als ik mijn werk haatte zou ik er ook zo snel mogelijk van af willen en dan kies ik eerder voor 4 dagen van 10u dan 5 dagen van 8u.

Niet vergeten dat je daarmee wel elke week een extra vrije dag hebt.
Ik zie niet in hoe dat dan leven voor je werk is. Ik zou het net omgekeerd zeggen.
Als ik mijn werk haatte zou ik er ook zo snel mogelijk van af willen en dan kies ik eerder voor 4 dagen van 10u dan 5 dagen van 8u.
Je bedoelt 4/5e systeem of omdat hij 49 dagen verlof heeft?

Ik heb er ook zoveel en heb nog maar 1 dag in +10j na 17u gewerkt (en dat was omdat ik op verlof ging en er anders iemand 2 weken geblokkeerd ging zijn)

Ik heb graag elke dag nog vrije tijd tussen werk en eten om iets te doen en na eten ook ;)

4 lange dagen maar dan wel een dag verlof meer per week, ik zou dat nog zo slecht niet vinden. Je kan 1 dag uitslapen, een dag waarop je niet moet pendelen, dat systeem heeft toch meer voordelen dan nadelen vind ik.

Je bedoelt 4/5e systeem of omdat hij 49 dagen verlof heeft?

Ik heb er ook zoveel en heb nog maar 1 dag in +10j na 17u gewerkt (en dat was omdat ik op verlof ging en er anders iemand 2 weken geblokkeerd ging zijn)

Ik heb graag elke dag nog vrije tijd tussen werk en eten om iets te doen en na eten ook ;)
Is het nu zo moeilijk om je in te beelden dat niet iedereen dezelfde flexible voorwaarden heeft als hier gangbaar zijn op dit forum vol relatief geschoolde bedienden, en dat niet iedereen dezelfde voorkeuren heeft op dit vlak?

Is het nu zo moeilijk om je in te beelden dat niet iedereen dezelfde flexible voorwaarden heeft als hier gangbaar zijn op dit forum vol relatief geschoolde bedienden, en dat niet iedereen dezelfde voorkeuren heeft op dit vlak?
Als je nu al geen flexibele voorwaarden hebt is de kans niet zo groot om toelating te krijgen voor 4/5e systeem hoor
Vakbonden hadden er ook hun bedenkingen bij en zal wel nog steeds zo zijn

Maar mijn post ging over 5 lange dagen werken zonder enige vorm van compensatie buiten dat dat in uw loon vervat zit
Ik heb er de voorbij 6 weken minstens een 15 tal werkdagen van 12-15 uur per dag opzitten, en dat lukt me perfect. Dat is gewoon kwestie van organisatie!*. Ik probeer sowieso om 18h30 thuis te zijn , en kruip tegen 20h00 achter de PC. En werk dan nog door tot middernacht of nog een pak later. 45 min werken + 15 min pauze is dan de regel. Zo ‘s avonds is de perfecte moment om je mails te beantwoorden, of om nog een wat meer gedetailleerde analyse af te werken.

Als je nu al geen flexibele voorwaarden hebt is de kans niet zo groot om toelating te krijgen voor 4/5e systeem hoor
Vakbonden hadden er ook hun bedenkingen bij en zal wel nog steeds zo zijn

Maar mijn post ging over 5 lange dagen werken zonder enige vorm van compensatie buiten dat dat in uw loon vervat zit
Wat @ugar zijn situatie is doet hier weinig ter zake, dat is een manager die ook goed zal gecompenseerd worden. Al de posts hierboven zijn wel on-topic, 4 langere dagen in plaats van de klassieke 5. En dan kom jij af met dit soort posts:
En in welke sectoren gaat dit echt een invloed hebben?

In mijn sector alvast 0.
Ik heb al flexibele uren, rust na de uren (ligt dat niet ook gewoon bij uzelf?) en recht op opleidingen
30min enkel zit je toch al snel aan? Dus dan zit je aan 1u. Dus ja dan zit je aan 11-12u van huis weg bij 40u/week, nee ik zie niet in hoe dat dat burnout uit de weg kan gaan.
Zal u meer zeggen: had (slechts weet van) 1 collega die in dat systeem zat (en was maar 9u per dag want 36u / week) en dat is ook de enige die maanden heeft thuisgezeten met een burnout :laugh:

Jij hebt al goede voorwaarden, jij denkt op basis van één iemand dat dit voor burnouts gaat zorgen, en jij vindt het idee langer te werken leven voor je werk.
Navelstaarderij.

Laatst bewerkt:
Wat @ugar zijn situatie is doet hier weinig ter zake, dat is een manager die ook goed zal gecompenseerd worden. Al de posts hierboven zijn wel on-topic, 4 langere dagen in plaats van de klassieke 5. En dan kom jij af met dit soort posts:

Jij hebt al goede voorwaarden, jij denkt op basis van één iemand dat dit voor burnouts gaat zorgen, en jij vindt het idee langer te werken leven voor je werk.
Navelstaarderij.
Nee er werd hier geopperd dat dit gaat helpen om burnouts te vermijden en de regering doet ook alsof dit gaat helpen om mensen aan het werk te krijgen die nu aan de dop zitten of langdurig ziek thuis zitten. Daar moet ik idd eens goed mee lachen

Daarnaast konden werkgevers dit systeem al zelf invoeren maar is dit voor heel veel jobs gewoon onmogelijk (fysiek of praktisch)

Als dat uw belangrijkste punt is waarmee je afkomt als regering om de werkzaamheidsgraad met meer dan 10% te doen stijgen is gewoon lachwekkend

Laatst bewerkt:
Nogmaals, omdat jij niet beseft of snapt waarvan mensen een burn-out krijgen, gewoon omdat je verkeerde conclusies trekt uit het feit dat mensen die veel uren kloppen meer burn-outs krijgen. Maar die mensen krijgen geen burn-out door die extra uren dat ze werken, maar wel door de te grote werkdruk die ze ervaren die ze zelfs niet verwerkt krijgen door wat langer te werken.
Die lange uren werken zijn met andere woorden een symptoom van de werkelijke oorzaak van die burnout : de werkdruk. Dus indien dat geen probleem vormt in een 5 x8 systeem, zie ik niet in waarom dat een probleem moet geven in een 4 x10 systeem.
Vooral niet om dat die persoon een dag minder woon/werk verkeer zal moeten verwerken (ik ken mensen waarvoor dar> 1 uur per dag is), en omdat zo'n werknemer ook sowieso minder geneigd zal zijn of in de mogelijkheid zal zijn om nog overuren te draaien na die 10 uur werken.

Verder denk ik dat dit bij veel bedrijven gecombineerd zal worden met een aangepaste arbeidsduurverkorting, zodat je bvb 4 dagen van 9 uur overhoudt. Dus neen, ik vind dit een goed idee.

Terug
Bovenaan