AREI aanpassingen 28/10/2024

Eendraadsschema

Active member
Vandaag zijn de aanpassingen van arei gepubliceerd.

download link naar nieuw boek: https://economie.fgov.be/sites/defa...aagspanning-en-op-zeer-lage-spanning-2025.pdf

Laatst bewerkt:
Vooral in de badkamers zijn er wijzigingen van de grote van de volumes.

Maar dit is een overzicht van waar de wijzigingen zich bevinden:

1. Ruimten die een bad en/of een douche bevatten
    • Nieuwe bijzondere voorschriften van toepassing op de elektrische installaties in die ruimten in hoofdstuk 7.1. van boek 1;
    • Impact van nieuwe voorschriften in boek 1 (onderafdeling 4.2.2.5. a & c en onderafdeling 4.2.4.3. b.);
    • Afwijkende bepalingen in de delen 6 en 8 van boek 1 van toepassing op bestaande elektrische installaties in die ruimten, de niet-belangrijke wijzigingen en uitbreidingen die worden aangebracht in die ruimten …;
    • Overgangsbepalingen opgenomen in hoofdstuk 7.1. van boek 1 van toepassing op de projecten en werkzaamheden waarvan de uitvoering werd aangevangen vóór 1 maart 2025, op voorwaarde dat de gelijkvormigheidscontrole vóór de ingebruikname plaatsvindt vanaf 1 maart 2025;
    • Verwijdering van afdeling 7.2.5. van boek 1 (private zwembaden in huishoudelijke installaties – toepassing van hoofdstuk 7.2. van boek 1 en therapeutische badinrichtingen – toepassing van hoofdstuk 7.1. of 7.2. van boek 1 volgens het type installatie).
  2. Publiek toegankelijke ruimten
    • Toevoeging van een definitie in onderafdeling 2.2.1.1. van het boek 1, 2 en 3;
    • Standaardisatie van de term in het boek 1, 2 en 3;
    • Nieuw voorschrift betreffende de aanduiding van deze ruimten op het document met de uitwendige invloeden van niet-huishoudelijke installaties (afdeling 9.1.6. van boek 1, afdeling 9.1.5. van boek 2 en afdeling 9.1.5. van boek 3);
    • Overgangsbepalingen van twee jaar betreffende de aanduiding van deze ruimten van toepassing op bestaande niet-huishoudelijke installaties (artikel 60 van het koninklijk besluit van 3 oktober 2024)
  3. Contactdozen
    • Nieuwe voorschriften in onderafdeling 5.3.5.2. van boek 1voor de keuze van laagspanningscontactdozen in huishoudelijke en niet-huishoudelijke installaties op wisselspanning:
      • ○ beschermingsgraad IP
      • ○ norm van toepassing
      • ○ andere toegelaten contactdozen
    • Afwijkende bepalingen in de delen 6 en 8 van boek 1 van toepassing op bestaande elektrische installaties;
    • Overgangsbepalingen in onderafdeling 5.3.5.2. van boek 1 van toepassing op de projecten en werkzaamheden waarvan de uitvoering werd aangevangen vóór 1 maart 2025, op voorwaarde dat de gelijkvormigheidscontrole vóór de ingebruikname plaatsvindt vanaf 1 maart 2025.
  4. Andere wijzigingen:
    • Verbetering van figuur 4.11. (onderafdeling 4.2.4.3. b. van boek 1);
    • Verduidelijking van de Nederlandse tekst over de plaatselijke installatie van de bijkomende potentiaalvereffeningsverbinding (onderafdeling 4.2.3.2. van boek 1 en 3);
    • Toevoeging van de conformiteit met de NBN-norm voor de schakel- en verdeelborden van publiek toegankelijke ruimten (onderafdeling 5.3.5.1. a van boek 1 en 3);
    • Verbetering van sommige Nederlandse termen in boek 1, 2 en 3 (genaakbare, bewapening, bepantsering, pantsering);
    • Verbetering van sommige termen in boek 1 (niet opgenomen in het koninklijk besluit van 5 maart 2023).

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik blijf het curieus vinden dat men het belangrijker vond om heel de definities van volumes in badkamers te herwerken, dan om eens een hoofdstukje over thuisbatterijen toe te voegen (zoals het hoofdstuk over residentiële pv installaties en laadpalen dat er al een tijd in staat).
Dat blijft een grijze zone van welke materialen (zekeringen) je daar mag toepassen (situatie van DC, hoge (>80A) nominale stromen en vaak zeer hoge kortsluitstromen). Geen enkel van de geschikte oplossingen zijn namelijk geschikt voor residentiële context. Op z'n minst een verduidelijkende nota is op z'n plaats zou ik denken.

Voor mijn installatie heb ik op voorhand overlegd met een keuringsorganisme over hoe ik het mocht doen en welke materialen ik mocht toepassen, en dan ook laten keuren door dat zelfde organisme. Ik zie in fb-groepen mensen passeren met identieke situaties die door andere keuringsorganismes afgekeurd worden.

Laatst bewerkt:
Van keurder dit vandaag mogen vernemen:

Morgen zal er een nieuw Koninklijk Besluit verschijnen in het Staatsblad met nieuwe wetgeving in verband met AREI.

Op de website van FOD Economie zal het aangepaste AREI (versie 5) beschikbaar zijn om in te kijken of te downloaden.

Reactie van keurder op zijn bericht van nieuwe aanpassingen arei wat morgen gepubliceerd wordt:

Aan allen die negatief staan tegenover de wetgeving.
België is verplicht om zich in regel te stellen met de minimum voorwaarden die worden opgelegd vanuit een Europees harmonisatie document HD60364. Hierin staan dezelfde “spelregels” voor alle lidstaten van de Europese Unie.
Er komen nog heel wat wijzigingen aan.
Als je in de toekomst geen bijscholingen gaat volgen zal het moeilijk zijn om nog te kunnen volgen.

Terug
Bovenaan