Min of meer eens met de rest van de post, hoor. Maar wat roep je precies over jezelf af door nog geen simpele uitleg in het Nederlands of het Frans te kunnen doen? En wat moeten we daaraan doen? Dat is waar het eigenlijk om gaat, hè. Hoe pak je dat aan. Want alleen uitgaan van ideale onderwerpen (in dit geval migranten/burgers) is geen beleid. Da's wishful thinking.
Ik ben het ermee eens dat nog geen simpele uitleg kunnen doen in het Nederlands jezelf voor een stuk buiten de maatschappij zetten is in Vlaanderen. Maar niet helemaal, dat hoeft ook niet overdreven te worden. Wijzen naar een brood werkt ook in de bakkerij, dan kun je daar verontwaardigd op reageren, maar dat is niet noodzakelijk. Dat hangt af van wat jij wilt of verwacht van die migrant, niet meer van hoe die functioneert in de maatschappij.
Voor andere dingen ga je meer Nederlands nodig hebben. En wat wil je, kijven op mensen die het niet kunnen, of ervoor zorgen dat zo veel mogelijk mensen het wel kunnen? Want dat is de beslissing die je moet maken als maatschappij.
Mijn mening is dat migratie een verhaal is dat van beide kanten moet komen wil het een succesverhaal zijn;
de samenleving moet z'n best doen om u op te nemen en inclusief te zijn, maar van de (im)migrant mag minstens verwacht worden dat die z'n best doet om een verrijking/een aangenaam 'onderdeel' te zijn.
België (en West-Europa in het algemeen) geeft mensen veel rechten en kansen om ze op alle mogelijke manieren te ondersteunen (gaande van werkloosheidsuitkeringen, ziekenkas, goed betaalbaar onderwijs, anti-discriminatiewetten, etc.). Hier al geruime tijd wonen maar je in feite compleet naast de maatschappij te zetten door o.a. het niet (willen) leren van de taal, het niet willen in contact komen met mensen die niet je eigen culturele/religieuze achtergrond delen (zoals we vaak zien in sommige wijken), etc. getuigt niet dat je überhaupt veel moeite doet en je kan je objectief dan wel de vraag stellen of zo'n mensen diezelfde 'luxe' dan wel echt "verdienen".
Enfin, het klinkt misschien harder dan ik het bedoel, maar ik heb die bril waarmee Belgen en de overheid naar migranten kijken nooit begrepen. Je hebt langs de ene kant een groep die vinden dat alles maar voor granted moet zijn, dat we wereldburgers zijn en dat je hier perfect als paria kan leven en dat anderen u wel moeten zien als deel van de club, en langs de andere kant een groep waar je door je huidskleur/je culturele achtergrond/... nooit ofte nimmer een Belg kan zijn. Ik hoor eigenlijk raar of zelden iemand de gulden middenweg promoten: als je je inzet, ben je meer dan welkom.
Natuurlijk is niet elke mens even 'gifted' om bv. de taal te leren, en je mag hen daar ook niet op neerhalen. Maar feit is wel dat we al sinds het begin van de immigratie (initieel de Italianen en Spanjaarden, dan de Turken en Marokkanen en al de rest) te weinig hebben verwacht van migranten. Er was zo'n idee van ah ja, ze komen hier wat geld verdienen en vroeg of laat keren ze weer terug naar hun heimat. En in tussentijd zullen we ze in cités en in gettowijken laten wonen, zodat we er geen last van hebben. Maar dan moet je ook niet verschieten dat je ipv een multicultuur een som van naast elkaar levende groepen hebt.
Ik ben deels akkoord dat mensen die worden geassocieerd met de Islam het zeker moeilijker hebben. Dat is bij momenten stereotyp natuurlijk, iemand uit Noord-Afrika wordt scheef bekeken, iemand uit Indonesië dan weer niet.
Mijn vrouw vindt ons over het algemeen weinig racistisch, maar ze heeft ook al ervaringen gehad waar ze bv. onvriendelijk werd behandeld, tot men ze hoorde bellen in het Spaans. Plots werd die vrouw met een kleurtje in bepaalde mensen hun hoofd een vrolijke Latina in plaats van zo'n verdachte Marokkaanse, en werden mensen vriendelijker. Compleet absurd. Ook geweldig was de uitspraak van een eerder marginale kennis tegen haar: "no we Belgians are not racist zenne, we just hate Moroccans".
De islam in (West-)Europa heeft het moeilijk, dat is zo. Enerzijds heb je de culturele kloof die blijkbaar veel groter is dan die tussen Oost-Aziaten, christelijke Zwarten/Latino's en witte Belgen, en anderzijds heeft de Islam zich hier ook echt ingegraven: ze hebben hun eigen wijken, hun eigen monocultuur opgebouwd waar je nooit maar moeilijk iets kan tegen beginnen. En langs de andere kant leeft er onder heel veel native Belgen het idee dat "Marokkanen (als catch-all term) rotzakskes zijn die alleen maar de mensen ambeteren".
Enfin, hoe ik er naar kijk zijn beide kanten in fout. De witte Belgen door, zoals al hierboven gezegd, immigranten te lang links hebben laten liggen, en moslims (Maghrebi's, Syriërs, Irakezen) door - als collectief - toch wel een vreemd 'gedrag' te hebben. Zij zijn koploper in quasi alle ('slechte') statistieken, hoewel ze zeker niet overal een even significante minderheid vormen. Ook mijn ouders zijn niet heel 'zot' van "dé moslims", hoewel ze even goed vinden dat witte Belgen op veel vlakken belachelijk zijn.
Tot slot, België is objectief ook gewoon weinig racistisch. Latijns-Amerikaanse landen zijn al eeuwenlang het summum van diversiteit, maar racisme is daar even virulent (tenminste als het over huidskleur gaat, ras boeit in tegenstelling tot hier amper/niet) als hier pakweg een eeuw geleden. Maar bon, we can do better than the gutter. Het is niet omdat de rest van de wereld op dat vlak achterlijk is, dat West-Europa de lat even laag moet leggen.
Zo dat sentiment van "ja maar in Saudi-Arabië moeten vrouwen zich ook aanpassen naar de cultuur van ginder, dus waarom hun hier niet

", oh please

.