Bankvragen i.v.m. KYC

Harmoniser

New member
Dag allemaal

Al lange tijd een lurker hier, maar nu toch eventjes een account aangemaakt omdat ik zelf een vraagje heb.

Ik zit al eventjes in aandelen, waar ik via DCA in investeer, en heb ook de voorbije jaren maandelijks spaargeld opzij gezet bij Santander voor een mogelijke huisaankoop. Nu is, omwille van een schenking, een huis aankopen niet meer aan de orde en wou ik dit gespaarde geld ook graag op de beurs zetten. Dit geld van Santander krijgen ging enkel via Revolut om daarna het geld naar Fortis te storten en het dan richting de broker te verzenden. (Santander is gekoppeld aan Revolut en Fortis aan de broker.)

Hiervoor heb ik nooit enige problemen of vragen gehad, maar nu heb ik blijkbaar een intern alarm getriggerd, want ik kreeg opeens een e-mail i.v.m. KYC van Fortis. Na een telefoontje waarbij ik de uitleg hierboven had gegeven was alles schijnbaar in orde en ging ik nog een laatste e-mail krijgen. Er werd me verteld dat dit alles noodzakelijk was omwille van de wet, maar ook dat ze graag meer contact met me zouden willen om me beter te helpen i.v.m. investeringen en andere opportuniteiten. Nu heb ik gisteren de e-mail gekregen waarin gevraagd wordt naar mijn laatste belastingbrieven (op zich geen probleem), maar ook naar al mijn andere rekeningen en het saldo daarop.

Nu begrijp ik dat omwille van de wet er inderdaad vragen gesteld moeten worden bij het verschuiven van grote bedragen (al was dit niet zo een groot bedrag en kwam het telkens van rekeningen op mijn naam). Toch vraag ik mij af of het logisch is dat ze ook al mijn andere rekeningen en het saldo willen hebben. Al deze zaken weet de bank van België al en hier kan dan toch ook geen vraag van komen vanuit de overheid?

In weze komt mijn vraag hierop neer, wat is iets dat volgens de wet opgevraagd kan worden en wat zou iets zijn dat ze enkel willen te weten komen, zodat ze "mij beter kunnen helpen". Het tweede zou ik graag weigeren wanneer dit mogelijk is, want ik heb geen behoefte aan meer van mijn privacy afgeven aan Fortis. Zeker niet wanneer deze informatie gebruikt wordt om me "reclame" aan te bieden.

Edit: Aangezien dit over geld voor de beurs gaat heb ik het onder het beurs topic gezet ondanks dat het niet rechtstreeks over de handel van aandelen gaat.

Je kan het weigeren maar dan gaan ze allicht uw rekeningen opzeggen.

De eindeloze papiermolen invullen.. heb het paar weken geleden ook moeten doen. En dat was ook voor lachwekkend kleine bedragen. Elke maand 300 euro naar degiro vonden ze absurd verdacht.

Ze moeten echt alles weten. Ik krijg spontaan zin om meer bitcoins te kopen en uit het systeem te stappen.

Het is een combinatie van KYC en AML. Banken zijn door die zeer specifieke (doch ook vage) wetgeving verplicht om info in te winnen als het gaat om grote bedragen of atypisch transacties. Ik spreek over vaag omdat het invullen van wat atypisch is, potentieel voer is voor discussie.

Om dat oordeel te komen, mogen ze naar de herkomst van het geld vragen en ook de fiscale situatie. Het laatste punt dat je aanhaalt is wat dubieus. Ze mogen de globale situatie van je vermogen vragen maar daarom niet rekening per rekening. Zelfde over andere beleggingen. Als ze daar details van vragen (bv. Specifiek over bepaalde beleggingen) dan lijkt mij dat eerder intern info winnen met commerciële doeleinden.

Dat laatste mag je weigeren of op zijn minst in vraag stellen tov de KYC vragenlijst.

En dan te denken dat bij CRELAN er geen alarmbellen afgaan wanneer iemand op leeftijd op amper 2 jaar tijd een goeie 110.000,00 euro cash afhaalt aan de automaat.. 😂

En dan te denken dat bij CRELAN er geen alarmbellen afgaan wanneer iemand op leeftijd op amper 2 jaar tijd een goeie 110.000,00 euro cash afhaalt aan de automaat.. 😂
Dat kan ik zeer moeilijk geloven. Er zijn sowieso trimestriële cashoverzichten (in en out) die worden gesommeerd aan de kantoren waar die personen klant zijn.

Dat kan ik zeer moeilijk geloven. Er zijn sowieso trimestriële cashoverzichten (in en out) die worden gesommeerd aan de kantoren waar die personen klant zijn.
Ik ook, maar heb én het geld én de rekeninguittreksels met mijn eigen ogen vastgesteld samen met de oudere man zijn bewindvoerder. 😅

Ik ook, maar heb én het geld én de rekeninguittreksels met mijn eigen ogen vastgesteld samen met de oudere man zijn bewindvoerder. 😅
Damn... Dan lijkt de kantoorhouder daar toch in eerste instantie boter aan het hoofd te hebben voor gebrekkige opvolging.

Het is een combinatie van KYC en AML. Banken zijn door die zeer specifieke (doch ook vage) wetgeving verplicht om info in te winnen als het gaat om grote bedragen of atypisch transacties. Ik spreek over vaag omdat het invullen van wat atypisch is, potentieel voer is voor discussie.

Om dat oordeel te komen, mogen ze naar de herkomst van het geld vragen en ook de fiscale situatie. Het laatste punt dat je aanhaalt is wat dubieus. Ze mogen de globale situatie van je vermogen vragen maar daarom niet rekening per rekening. Zelfde over andere beleggingen. Als ze daar details van vragen (bv. Specifiek over bepaalde beleggingen) dan lijkt mij dat eerder intern info winnen met commerciële doeleinden.

Dat laatste mag je weigeren of op zijn minst in vraag stellen tov de KYC vragenlijst.
Bedankt voor de info!

De oorsprong en fiscale fiches vind ik inderdaad ook vrij normaal en deze delen is ook geen probleem.
Dat van het vermogen op alle persoonlijke rekeningen ga ik echter wel proberen weigeren. Ik zal zien hoe ze daar dan op reageren.

Bedankt voor de info!

De oorsprong en fiscale fiches vind ik inderdaad ook vrij normaal en deze delen is ook geen probleem.
Dat van het vermogen op alle persoonlijke rekeningen ga ik echter wel proberen weigeren. Ik zal zien hoe ze daar dan op reageren.
Gooi er gewoon een globaal getal naar (ball park) en dat moet perfect OK zijn voor hen.

Je kan het weigeren maar dan gaan ze allicht uw rekeningen opzeggen.

De eindeloze papiermolen invullen.. heb het paar weken geleden ook moeten doen. En dat was ook voor lachwekkend kleine bedragen. Elke maand 300 euro naar degiro vonden ze absurd verdacht.

Ze moeten echt alles weten. Ik krijg spontaan zin om meer bitcoins te kopen en uit het systeem te stappen.
Gewoon uit interesse: wie zijn "ze" in deze? BNP?

Ik schrijf maandelijks een veelvoud van dat bedrag over van Fintro (BNP dus) richting DeGiro en soms gaan er nog veel grotere bedragen door de rekening van de ene naar de andere bank. Ik krijg daar 0 vragen over.

Het is alleszins wel opvallend dat de situatie die OP hier schets de laatste maanden al verschillende keren gepasseerd is bij andere leden ook.

1 van mijn Belgische rekeningen werd ook opgezegd.

40 jaar klant, gewoon zichtrekening met gemiddeld 10.000 euro op, ik betaal er enkel standaard zaken mee zoals bakker of supermarkt.
Geen crypto, geen grote overschrijvingen etc., het lokale kantoor kent mij (maar die hebben daar geen fluit aan te zeggen), maakt allemaal niet uit.

Gewoon een brief "Uw fiscale woonplaats is in het buitenland (nb. een Europees land!) sinds een paar jaar, sorry dat kost ons teveel moeite qua compliance, rekening wordt opgezegd binnen x maand."
Geen enkele vraag gekregen, geen telefoon om meer info, niets.

Europese 'unie', vrij verkeer van personen en kapitaal? My ass.
Kartonnen rietjes en irritante flesdoppen, ja, dat wel.

Straks neem ik nog een visakaart met een crypto stablecoin om te betalen, o gigantische ironie 😂

Argenta? Het is gratis voor een reden :p.

Gewoon een brief "Uw fiscale woonplaats is in het buitenland (nb. een Europees land!) sinds een paar jaar, sorry dat kost ons teveel moeite qua compliance, rekening wordt opgezegd binnen x maand."
uit curiositeit: welke land en welke bank ?

Terug
Bovenaan